Legutóbbi változtatás: 2020. október 18.
Kiskorom óta megmagyarázhatatlan mértékű érdeklődést mutatok a repülés iránt, melyet valószínűleg édesapám ragasztott rám (apai nagyapám vitorlázórepülő volt, Farkashegyen repült a második világháború előtt; a családban ő volt az egyetlen pilóta), és amit mégse éltem ki soha "élesben", a felhők között. Megmaradtam "gyalogbékának"... Az előbbi mondatban található "megmagyarázhatatlan mértékű" azt jelentette, hogy folyamatosan bújtam a szak- és barbárirodalmat, repülősfüzetekben rögzítettem a lecsapódott tudást, modelleztem, apuval kint voltam minden Budapest környéki repülőnapon, és egyébként is mindig az eget figyeltem... Ja igen, amikor megírtam első befejezett regénykémet, a főszereplők természetesen pilóták voltak :-)
A lelkesedés ellenére meglehetősen ritkán szeltem a levegőt, sokáig életem egyetlen repülőélménye egy sétarepülés volt, melyet a Malév repülőpályázatán nyertem 1985-ben: Tu-154-essel (tulajdonképpen Tu-154B2) lajstromjel: HA-LCP) körbevittek 147-edmagammal a Dunántúl felett. Azt mindenképpen elmondhatom, hogy különleges út volt, egyrészt a Tupoljevnek sem éppen a normális utazómagassága volt az a pár száz méter magasság, ahol haladtunk, másrészt mi se erre számítottunk: egyik légzsákból a másikba estünk, volt sikongatás, és sápadozás a fedélzeten! (Én élveztem, bár azért a felszolgált sütihez nem nyúltam:-) A Tihanyi-félsziget felett aztán a pilóta megszólalt: -Hogy jobban lássátok az apátságot, most oldalra döntöm a gépet! És egy darabig így mentünk tovább! Elmondhatatlan élmény volt, hogy egy pillantással végigláttam az addig hatalmasnak hitt Balaton fölött (mielőtt valaki beleköt: odafelé magasabban mentünk, csak itt ereszkedtünk lejjebb, az elején még tényleg végig lehetett látni az egészet)! A nagy nap után aztán megint nem maradt más, csak a könyvek bújása, és a konyhaablakban való lógás, onnan ugyanis rá lehetett látni a budaörsi reptér feletti légtérre, ahol akkoriban például Besenyei Péter is gyakorolt. Hah, hova tűntek azok a Zlin 50-esek, Trénerek..!
Legutóbbi oldal: látogatás a kassai repülőmúzeumban
Sok-sok évvel (13) később döbbentem rá, hogy milyen régen repültem utoljára, így gyorsan be is fizettem egy Wilgás (felsőszárnyú, dugattyús motoros lengyel kisrepülőgép) Kecskemét-nézésre, majd egy másik repülőnapon valami hasonlóra egy Cessna 172-essel. A Cessna (HA-SJC) később visszatért, néhány újabb repülés alkalmával... A 2000-es év "trófeái" egy Z-142 (HA-SGC), egy Cessna-152 (HA-SJK, HA-SKS), egy Cessna-182 (HA-SLH), egy Cessna-177RG (HA-JDU), egy Morane MS883 (HA-SJQ), egy An-2 (HA-ABN), egy Mi-2-es helikopter (HA-BCF), egy Piper Cherokee Warrior II (PA-28-valami; D-EBCD), egy 1966-os Cessna 172G (HA-SLZ), egy újabb Wilga (HA-SES) és egy Zlin Z726 Tréner (HA-SDF) voltak, utóbbival egy fél órás műrepülésen vettem részt. A 2001-es év számomra új típusai: Po-2 (HA-PAO), Cessna-177(HA-JUV), egy Cessna-150-es (HA-SLP; annyi 152-es után; na nem mintha annyira rossz lenne!), egy Zlin Z226T "Tréner 6" (HA-TRM), ez egy igazi "oldtimer": 1960-as gyártású, de a közelmúltban elvégzett nagyjavításnak köszönhetően műrepülhető, és egy Zlin Z526F (HA-SAM)! Ezen felül persze repkedtem mással is (Cessna-152 (HA-SKS, HA-SJG), An-2 (HA-ANK, HA-ANR, HA-DAC, HA-YHD), Wilga (HA-SEJ), Piper Warrior (D-EBCD)). 2002-ben a legérdekesebb repüléseim a Li-2-eshez (HA-LIX) fűződnek, vele több, mint négy órát tartózkodtam a levegőben. Volt egy Boeing 767-es is, de az inkább távolsági busz, mint repülőgép, illetve egy Wilga, egy Piper és egy C177 is, de azokkal már repültem korábban is. 2003 egyetlen "trófeája" egy csodálatos Zlin Z43 (HA-FBA) volt, ha nem számítunk be egy 300-as és egy "új generációs" Boeing 737-et, 2004-ben sajnos egyátalán nem szakadtam el az anyaföldtől. 2005-ben szerencsém volt megismerkedni egy I.A.R.-823-assal (HA-JDM) Budaörsön, egy Cessna 175-össel (HA-SAP) Fahegyen, illetve az Airbus 319-es típussal Budapest és Berlin közt, persze ezek közül az előbbieket jóval nagyobb élményként éltem meg. 2006 a "nagy fehér távolsági buszok" évének tűnik: ki lett próbálva két Sky Europe B737-es és két Germanwings A319-es, "fapadilag". Továbbra is úgy érzem, hogy közlekedési eszköznek zseniálisak, de nem nagyon hasonlítanak repülőgépre :) Ugyanezt érzem 2007-ben is, amikor további fapados társaságok Boeingjei voltak terítéken. 2008 egy rövidke Li-2-esezéssel indult - bár jó későn, májusban; utána két helyközi röppenés jött Fokker-100-assal. 2009-ben ismét csak "távolsági buszok" voltak: egy Fokker-70-es, és egy 737NG. 2010/11-re pedig már biztosnak tűnik, hogy túl messzire kerültem a kisgépes repüléstől, mint hobbitól: ismét csak légibuszok jutottak - az A320-as fajtából (rögtön négyszer is, bár lehet, hogy ebből kettő 319-es volt). Pedig mocskosul hiányzik ám a kisgépek hangja, vibrációja, a benzin illata! 2012-ben az ostravai repnapon nem bírtam az elvonási tüneteimmel, úgyhogy most már elmondhatom, hogy R44-essel (OK-VSE) is repültem, ha nem is túl hosszan. Egy évvel később ismét nem bírtam magammal, úgyhogy újabb fizetős sétakör következett, egy Cessna 172-essel (HA-SKD). 2014/2015-re ismét csak utasszállítózás jutott: A319-es és B737-esek. 2017-ben mindenesetre csak pislogok, mivel nem hogy típuskavalád nem jut mostanában (csak egy Airbus-os retúr), de kisgépet is jó, ha évtizedenként egyszer látok belőlről... Ugyanez 2018-ra elmondható, amikor ismételten csak pár távolsági(air)buszos út keretében emelkedtem levegőbe. 2019-ben aztán kipróbáltam a Ryanairt. Az út sokkal kellemesebb volt, mint a weboldaluk :)
Vonzódás: a cseh repülőgépek,
mint amilyen a háttérben látható "Čmelak" is, különösen közel állnak a
szívemhez
Cessnák [bővült: 2012.01.29.]
Piperek [bővült: 2012.01.29.]
Ancsák [bővült: 2012.01.29.]
Zlinek [bővült: 2012.01.29.]
Egyéb
típusok [bővült: 2012.01.29.]
Helikopterek [bővült: 2012.01.29.]
HA-LIX: a budaörsi főnix [2014.01.05.]
Kisgépek [bővült: 2006.01.07.]
Utasszállítók [bővült: 2001.10.17.]
Utasszállítók, esti fényben [bővült: 2012.07.18.]
A HA-LIX (Li-2) pilótafülkéje [2014.01.05.]
Helikopterek [bővült: 2001.10.17.]
Képek
az 1989-es budaörsi repülőnapról... [2001.11.12.]
Biegelbauer
Pál képei - Kecskemét, 1990. augusztus 4-5. [2002.11.03.]
Taszár,
1991, 1992
Biegelbauer
Pál képei - Taszár, 1991. [2002.11.05.]
Kecskemét,
1998.
Farkashegy,
repülőnap 2000.
Hármashatárhegyi
pillanatok, 2000.
Mátyásföld,
2000. augusztus 19.
Esztergom,
2000. augusztus 20.
Szentkirályszabadja,
2000. szeptember 9.
Biegelbauer
Pál képei - Szentkirályszabadja, 2000. [2002.11.05.]
A
budaörsi repülőnap, 2001. június 10.
Dunakeszi,
2001-es Malév-LRI-ACE repülőnap
A
bicskei emléknap, 2001. július 14.
2001.
augusztus 20., "légiparádé"
2001.
augusztus 25., Siófok-Kiliti repülőnap
2001.
szeptember 1-2, Hradec Kralové, CIAF 2001
2001.
szeptember 8., Szentkirályszabadja
2002.
május 19., Debrecen [2002.05.22.]
2002.
június 2., Budaörs [2002.06.05.]
2002.
június 9., Pozsony - SIAD 2002 [2002.06.13.]
2002.
július 21., Fairford - RIAT 2002 [2002.07.29.]
CIAF
2002, Hradec Králové [2010.05.06.]
2003.
július 26., Tököl - RedBull Air Race [2003.12.07.]
2004.
május 1., "uniós légiparádé" a Duna fölött [2004.05.12.]
2004.
augusztus 20., Budapest - RedBull Air Race [2005.01.09.]
2005.
május 21., Berlin-Schönefeld [2005.05.28.]
2006.
augusztus 20., Red Bull légiparádé [2006.08.24.]
2007.
augusztus 12., kecskeméti repülőnap [2007.10.29.]
2008.
augusztus 10., kecskeméti repülőnap [2008.08.28.]
"Augusztus
majdnemhuszadika 2008" légierő-próba és Redbull-előfutam [2008.09.02.]
A
Repülőgépes Növényvédő Állomás 50. szülinapja [2009.08.05.]
2009.
augusztus 19. [2009.11.30.]
2010.
augusztus 7., kecskeméti repülőnap [2010.08.27.]
A 2011. augusztus huszadikai légiparádé [2012.02.09.]
SIAF 2012, Szliács [2013.01.13.]
NATO Days 2012, Ostrava [2013.01.21.]
2013. augusztus 4., kecskeméti repülőnap [2014.03.05.]
Legendák a levegőben 2013, Budaörs [2015.07.31.]
SIAF 2017, Szliács [2018.01.14.]
2018. szeptember 1., egy újabb budaörsi repülőnap [2018.10.14.]
Kigurulás
- Különböző reptereken lekapott gépek
Életképek
- reptéri mindennapok [2001.10.16.]
Ferihegyi
terasz-nézelődés
A
debreceni repülőtér
Őszi
ború Fahegy fölött... [2001.11.05.]
Évvége
Budaörsön... [2002.01.16.]
Március
idusa Budaörsön... [2002.03.17.]
Április
elsejei reptér-túra: Hármashatárhegy, Farkashegy, Budaörs [2002.04.03.]
Látogatás
a szolnoki repülőtéren... [2002.04.30.]
Május
eleje a budaörsi és farkashegyi repülőtéren... [
2002.05.08.]
Biegelbauer
Pál képei - Ferihegy [2002.11.02.]
Csavargás
Badóval, Bécsújhelytől Budaörsig I-II-III. [2003.06.18.]
Csavargás
Jim32-vel: Farkashegytől Gödöllőig [2003.06.26.]
Téli
látogatás a miskolci repülőtéren [2004.03.10.]
Kutyafuttában
Farkashegyen... [2004.11.17.]
Késő
őszi látogatás Budaörsön [2004.12.06.]
Zlin-avató
Dunakeszin [2005.07.06.]
Napos
délelőtt Budaörsön [2007.04.10.]
Látogatás
Szegeden [2007.05.27.]
Li-2(és
minden más)-nézőben Budaörsön [2008.06.02.]
Tavasz
Budaörsön [2009.05.04.]
Utókarácsonyi
(retró)válogatás innen-onnan [2009.12.28.]
Tavasz
Fa'hegyen [2010.01.09.]
Nyíregyháza
kincsei [2010.01.24.]
Rövid látogatás Fertőszentmiklóson [2010.12.08.]
Li-2, meg ami még arrajárt Budaörsön [2012.01.29.]
Ferihegy 1, még egyszer... utoljára? [2012.10.28.]
Gurulás közben... újra [2012.12.16.]
Ferihegyi reptérlátogatás 2016 júniusában [2017.03.11.]
Berlin-Tegel: elveszőben levő reptérre indultam, elvesző légitársaságot találtam [2017.11.05.]
Róma-Budapest-Róma [2018.07.21.]
Néhány óra a schwechati reptéren [2018.09.01.]
Berlin-Tegel 2018-ban [2018.11.03.]
Ferihegyi csúcsforgalom a magyar nagydíj után [2019.04.10.]
Egyetlen pályán minden, a cargodombról nézve [2020.02.29.]
Ferihegyi reptérlátogatás 2019 májusában [2020.05.01.]
Szentivánéji
buli Farkashegyen!
Besenyei
Péter Lánchíd alatti átrepülése...
...és
az azt követő budaörsi hangár-party képei
Topic-piknik
Budaörsön [2001.10.15.]
Topic-bográcsozás
Farkashegyen [2001.10.29.]
Topic-tali
a tököli reptéren [2004.11.03.]
Születésnapi
buli Farkashegyen [2005.08.23.]
A
világ legszebb repülőgépei Gödöllőn [blog:
2008.10.13.]
A
világ legszebb repülőgépei Gödöllőn II. [2008.11.10.]
A 2016-os Goldtimer Nyílt Nap [2018.02.04.]
Skanzen
- a Ferihegy 2 melletti kiállítás
Szolnok
- A ZMNE Repülőtiszti Intézetének múzeuma
A
Közlekedési Múzeum repülési kiállítása
A
Deutsches Museum (München) repülési kiállítása
A
Schleissheim-i repülőmúzeum
A
Petőfi Csarnok-beli múzeum újból... [2001.12.02.]
A
Deutsches Museum újból... [2001.12.19.]
Ismét
a szolnoki repülőmúzeumban jártam... [2002.04.29.]
A
Kbely-i repülőmúzeumban jártunk 1-6. rész [2002.05.14.]
A
prágai Technikai Múzeum repülős érdekességei [2002.05.17.]
Az
Imperial War Museum duxfordi repülőmúzeuma [2002.07.31.]
A
Malév ferihegyi skanzenben kiállított Tu-154-ese kicsit közelebbről... [2003.06.20.]
A
Sinsheim-i Auto&Technik Museum... [2003.09.15.]
HA-MOG,
avagy újabb Il-18 a ferihegyi "skanzenban" [2007.05.15.]
A HM
és a Pintér Művek haditechnikai parkja Kecelen [2010.02.24.]
A
ferihegyi "skanzen" éjszaka [2011.06.20.]
Múzeumok Éjszakája a ferihegyi szabadtéri repüléstörténeti múzeumban[2011.07.10.]
Újabb látogatás a szolnoki repülőmúzeumban [2011.07.25.]
A Deutsches Technikmuseum repüléstörténeti kiállítása [2012.03.06.]
A Német Hadsereg Haditechnikai Múzeuma, Berlin-Gatow, 1. rész[2015.05.10.]
A Német Hadsereg Haditechnikai Múzeuma, Berlin-Gatow, 2. rész[2015.05.24.]
2018-as ferihegyi vegyesfelvágott [2019.10.31.]
A 2018-as Múzeumok Éjszakája az Aeroparkban [2020.06.05.]
A kassai repülőmúzeum [2020.10.18.]
[Pilóta]
Madártávlatból, avagy egy hosszúra nyúlt iskolakör
[Pilóta]
Kirándulás Hármashatárhegyre [újra:2005.09.07.]
[Pilóta]
Tótágast, avagy ismerkedés a műrepüléssel [újra:2005.09.09.]
[Pilóta] Budaörsi repülőnap [újra:2012.06.09.]
[Pilóta] Zilált beszámoló
egy zilált légiparádéról [újra:2012.06.09.]
[Pilóta] A Bakony Helikopterezred
nyílt napja (elveszett)
[Pilóta] Repülőnap cseh
módra... (elveszett)
[Pilóta]
A Tréner-életérzés... [újra:2005.06.22.]
[Pilóta]
Túlélőkészlet, avagy hogyan készüljünk fel repülőnapra? [megjelent:
2001 januárjában.]
Túlélőkészlet
2, avagy milyen emberekkel találkozhatunk a repülőnapon? [2002.09.14..]
Badó
képei a HA-LIX (Li-2) felújításáról!
Gold
Timer Alapítvány
Besenyei
Péter RedBull-festésű repülőgépe, 2001. április 24.
Sky
Hussars - Égi huszárok: a Jak-ok lovasai
Zlin
"Tréner" oldal [BŐVÜLT:
2005.01.03.]
Krämer
Ervin képei az 1962-es motoros műrepülő VB-ről [2002.05.27.]
Krämer
Ervin képei az 1984-es motoros műrepülő VB-ről [2002.05.30.]
Krämer
Ervin ferihegyi képei [2002.05.30.]
Biegelbauer
Pál további vegyes képei [2002.11.24.]
Légidaru
a Széchenyi-hegy felett [blog:
2008.10.08.]
Haditechnikai kiállítás a Budaörsi úton, 2007 októberében [ÚJ: 2013.11.09.]
Nagyon
egyéb:
Airway
to Heaven - az Égitársaság (képregény)
Végül egy "szerkesztői" üzenet: hiénázási lehetőségekre vonatkozó ajánlatokat szíves köszönettel elfogadok!
És a végére pár link:
Tóth
Géza oldala, sok légifotóval
Bab-Air
- néhány masinát, amit használnak, fotóztam már itt-ott
Hhelikopter
- a forgószárnyúak szerelmeseinek!
Magyar
Repülés - képek és adatok tulajdonképpen A-tól Z-ig