A kilencvenes évek elején, amikor Taszáron még MiG-21-esek és Szu-22-esek állomásoztak, volt két repülőnap, amelyek programja olyan gazdag volt, hogy azóta is viszonyítási alap az országban rendezett hasonló parádékhoz képest. Sajnos már nem emlékszem, hogy melyik kép melyik évben készült, gyermeki lelkesedéssel kattogtattam a Zentitet, de nem írtam fel utólag se, hogy hol, mikor, ki, merre, mennyi...
A MiG-29 ottléte számomra különlegessé tette a programot, nagy kedvencem volt ez a szép vonalú madár, igaz, akkor még úgy mindenki más is nézett rá, hogy "de jó lenne, ha nálunk is ilyenek repülnének". A gép a csehszlovák légierőtől jött, társának repüléséről sajnos lemaradtam, mert éppen a parkolóban álltunk sorba (vannak dolgok, amelyek nem változnak).
Érdekes kompozíció látható a fentebbi képen, melynek címe: "A villanyoszlop mögött bújkáló MiG-21bisz". Sajnálom, hogy el fog tűnni ez a "kályhacső" a repülőnapokról.
"A tömeg vállára emeli a Mig-23-ast". A Sámán század büszkesége, a pilótájával kicsit el is beszélgettem, milyen büszke volt a gépére! Kiváncsi vagyok mi lett vele, miután kivonták a típust a szolgálatból, átképezték másra, vagy feladta reményeit, hogy vadászpilóta maradjon... Mindenesetre szeretettel beszélt róla, és dícsérte reptulajdonságait.
"Őt" se láthatjuk már manapság a levegőben, feladatköre nagyjából pótlás nélkül lett megszüntetve. A képek alapján kisebbnek hittem a gépet, furcsa volt látni, hogy mekkora nagy benga. Nem épp manőverezőképességével hívta fel a figyelmet magára...
Mi-24, a repülő tank, ami szerintem inkább repülő csatahajóra hasonlít tömegét tekintve. Fűnyírónak is kiváló! Valamelyik alkalommal a cseh légierő (esetleg a szlovák) két Mi-24-ese szinkronúszás szerű balettet adott elő, sajnos az arról készült képek nem sikerültek jó (még ennyire se:).
A-10 "Varacskos disznó", a gúnynév igen találó. Úgy repül, ahogy a kredenc tenné, ha két bazi hajtóművet szerelnének rá, viszont hihetetlen mennyiségű fegyvert tud szállítani, és figyelemreméltó a túlélő képessége is! Mindenesetre hátborzongatóan fütyül a levegő körülötte, amikor fent van...
C-130 "Hercules", a klasszikus, a nélkülözhetetlen, az örökifjú. Fene mozgékony tud lenni bizonyos helyzetekben, ez a képen nem igazán látszik :-) A körülötte álló emberek méretéből látszik, hogy nem egy tipikus kisgép. Évekkel később Kecskeméten a kifutópálya végénél felettem húzott el egy ilyen, hát furcsa érzés volt.
F-15, a "Sas" (írhatnám, hogy Eagle, de az nem egy szép magyar szó:-). Nem igazán kell dícsérni, épp eleget bizonyított a statisztikákban, és szépen is repültek vele. Érdekes volt látni, hogy leszálláskor (se sugárfék, se ernyő, csak a gép hátán levő törzsféklapot használták) milyen sokáig fenntartotta az orrát, már mikor a főfutók rég a betonon voltak.
Néhányan megpróbáltak árnyékot keresni az F15 alatt, amikor leállt a vízszolgáltatás a reptér területén (volt vagy 40 fok), kevés sikerrel...
F111, illetve annak felderítő verziója. Egy furcsa trükk: hőcsapda helyett kerozint tud kibocsátani a gép maga mögé, amit meggyújt, ilyenkor szó szerint úgy néz ki, mint egy repülő fáklya. A rep-programot tekintve ez se egy tipikus műrepülőgép. Az alaptípusban nem egyenként katapultálják az egymás mellett ülő pilótákat, hanem a fülke egy darabja válik le a törzsről, nem tudom itt is így van-e,e z csak egy a gép sok különleges megoldásai közül.
A korlátok mellől a reptérre vezető úton ilyen közelről is meg lehetett nézni a USAF Thunderbirds bemutatószázadának F-16-osait a gépállóhelyeken.
Ilyen az említett egység egy része a leveőben, zoom nélkül fotózva. Tényleg szépen repültek, a Red arrows után ők voltak a második ilyen csoport, akiket láttam, igen nagy hatással voltak rám. Mi tagadás, a Red Arrows-nál jobban is oda tudtam figyelni rájuk, őket ugyanis a Ferihegyi gyorsforgalmi úton dugóban állva figyelhettem anno 1989-ben...
Ha jól tévedek, Suisse Partouille volt a neve ennek a svájci bemutatócsoportnak, esetleg valami teljesen más (régen volt). A gépek Hawker Hunterek, igazi veteránok, a bemutató olyan volt, mintha nálunk valakik Mig-15-ösökkel repkednének. Szép, régi formájú gépek, kellemes, régivágású program!
Ismét hasra ütök, de talán ez volt az a formáció, akik először repültek Sky Hussars néven három Mig-21-essel, a bal hátsó közülük sárgára volt festve, ő "Cápeti", a vicsorgó Mig. A Magyar Légierő talán egyik első próbálkozása a bemutató repülések különlegessé tételére, szerintem sok gyerek gondol vissza kellemes emlékekkel erre a játékos festésű vadászra, ami (aki) jelenleg Pápán rozsdásodik.
Patrouille de France (hm, lehet, hogy az előbbi svájciaknak mégis más neve volt?), francia bemutatószázad, Alphajetekkel, nemzeti trikolórjukat festve az égboltra. Így utólag visszagondolva nem is panaszkodhatunk, annyiféle műrepülő-csoportot láthattunk magyarországi repülőnapokon!