Nagygépes műszerfalak, cockpitek
Egy repülőgép nem csak kívülről, hanem belülről is érdekes, a látványosságok csúcspontja a pilótafülke, azaz a cockpit. Ilyen fényképeket gyűjtöttem össze ezen az oldalon. Ha valaki hibát vesz észre, kérem értesítsen!
Iljusin Il-18
Iljusin Il-18 esti világítás
Tupoljev
Tu-134A
Tupoljev
Tu-154B2
Tupoljev Tu-154B2 esti világítás
Jak-40 esti világítás
Boeing B737-500
Boeing B767-300
Fokker F70
Iljusin Il-14 esti világítás
L-410
További műszerfalas oldalak:
General aviation
(kisgépek)
Helikopterek
Hát szinte hihetetlen, hogy sikerült eljutnom ide! Ahhoz képest, hogy három kiállított 18-asról tudok (Szolnokon egy, Ferihegyen egy a skanzenban és egy a MOK mellett; a Győr mellett az úton épületbe szervítettről most nem beszélek), eddig mindegyik cockpitjét zárva tartották, amit nagyon sajnáltam. Aztán második szolnoki látogatásomkor végre nyitva volt a gép, és úgy tűnik kicsit ki is takarították (egyelőre sokkal jobb állapotban van a belseje, mint a ferihegyi skanzenban kiállított gépeké, még ha az utastérnek nem is sok köze van az eredeti elrendezéséhez). Gyönyörű, nem?
A kapitányi ülésből nézve. Amikor ideértünk, épp két kisgyerek ült az ülésekben, és lázasan "bombáztak". Mindenestere élvezték.
A másodpilóta helye, kicsit átfogóbb kép, látszanak a pedálok, a gázkarok, és a légcsavarokat vitorlaállásba állító vészkapcsolók.
Ez a középső konzol kicsit úgy néz ki, mintha egy hajóról szedték volna. Van itt minden: futóműkiengedés, jobboldalt alul a fékszárnyak állítására szolgáló húzantyú, a gázkaroktól jobbra és balra a magassági trimm (az említett kisgyerekek azt hitték, hogy az mozgatja fel-alá a gépet, a khm... szóval azt, ami mostanában a szarvkormány, azt pedig csak jobbra-balra tekergették). Legfelül a lokátor képernyője, azaz kukucskálója.
A felső rész szinte üresnek tűnik...
A fedélzeti mérnők panelje. Ez is meglepően kopár.
A navigátor kuckója, a cockpit bejáratától
balra. Masszív, tábori felszerelés kinézetű dobozok, iránytű, táblázatok
a pulton, lokátornézőke...
... alias "Kistuskó". Aranyos egy gépecske, tipikus "ordító egér": kicsi, de két sugárhajtóműve iszonytat hangos! Ilyen a műszerfal. A cockpit meglepően szűk, számomra érdekes volt, hogy a másutt a középső konzolon levő irányító szervek máshol vannak.
A gázkarok, fék, trimmkerék a kapitányi üléstől balra esik, ami nem szokványos).
Ezt látja a kapitány, ha maga elé néz, persze a repképes állapotú gépen nem volt plexivel letakarva a műszerfal.
A középső konzol rádiókkal, hajtómű ellenőrzőműszerekkel...
A felső kapcsolópanel, különböző automatikák kezelőszervei, tűzoltórendszer...
A másodpilóta ülésének műszerei.
A Tu-134-esnek még navigátor csücsült az orrában (eredeti rendeltetés szerint esetleg még bombázótiszt), ide a két pilóta közti folyosón lehetett bejutni. Bár maga a hely nem igazán az én 188 centimre lett szabva, azért szívesen végignéztem volna innen egy repülést!
Kis ízelítő abból, miért írtam azt, hogy
szűk a navigátor helye...
A Ferihegyi "skanzenban" kiállított gép műszerfala, ahol nincsenek lerögzítve a kormányok és gázkarok, tehát egy kicsit lehet képzelegni. ("Hotel-Alfa-Lima-Charlie-Papa, engedélyt kérek a kiguruláshoz!"-vagy valami hasonló) [kis megjegyzés: tudom, hogy HA-LCG a lajstroma a kiállított gépnek, az LCPéter viszont az, amivel először a levegőbe emelkedtem]
Egy kicsit távolabbi kép, a jobb átláthatóság kedvéért.
A kapitány helyéről szemlélődve. Egész jól olvashatók a feliratok és értékek a műszereken.
A másodpilóta helye. A kép jobb szélébe épp hogy csak belelógó csíkos valami a futómű vészkiengedését elindító huzantyú.
Ez egy másik 154-esben, az LCUbulon készült, érdemes megfigyelni a konzol bal oldalán a navigációs számítógép kezelőpaneljét!
A műszerfal fölötti konzol a rádiókkal.
A fedélzeti mérnök helye, sajnos a képen nem látszanak a gázkarok a pult bal oldalán.
Ez egy talán jobban sikerült kép...
Ez nem cockpit, hanem egy felújított kabin
részlete, de ezt is valahoav be kell linkelni :-)
Ez már egy jócskán korszerűbb képet mutató műszerfal, tele többfunkciós display-ekkel, számítógéppel, de azért a szarvkormányok és lábpedálok a helyükön vannak. Nekem egyébként a középső konzol közepére nézve mindig az az érzésem támadt, hogy azt egy az egyben átvették a régebbi gépből, csak a többi részt rendezték át. Hát hiába, a gázkar gázkar marad :)
Így néz ki egy "lehaltolt állapotban" levő 737-500-as műszerfalának másodpilóta előtti része, itt kicsit talán jobban látszanak a hagyományos műszerek, melyek főleg tartaléknak vannak. A szarvkormány bal szarva mögött a futóműkiengedő kar, tőle balra a hajtómű működési paramétereinek kijelzője.
Persze ezzel még nem ért véget a műsor,
mert felül is van egy sereg műszer és kapcsoló.
Egy nagyobb Boeing, a Malév B767-300-asának pilótafülkéje.
A középső konzol. Itt már nincsen trimmtárcsa, csak karok!
A felső konzol. Egyébként azt el lehet
mondani, hogy a 767-es pilótafülkéje végre emberi méretű, nem egy Kispolszkiéval
vetekszik, és ettől valahogy az egész kabinnak van egyfajta Space Shuttle
hangulata :-)
A kis holland madár cockpitje már-már spártaian egyszerű, bár ezt a szót egy ilyen összetett szerkezetre alkalmazni elég furcsa dolog. Ennek ellenére sok az üres felület, szinte mindent a sokfunkciós kijelzők jelenítenek meg. Egyébiránt ezt a műszerfalat mintha vonalzóval tervezték volna, nem? :) A felső, vízszintes rész kicsit előreugrik, ez a robotpilóta/automatikus repülésirányító rendszer vezérlőszerveinek helye.
A középső konzol, ami még mindig egyszerűnek
tűnik. Középen a gázkarok, tőle balra a magassági kormány trimmkereke,
jobbra a fékszárnyakat vezérlő kar, a kép alja felé a rádiók hangolóeszközei,
a kép teteje fele a repülésirányító/navigációs számítógép kezelőpultjai,
a kép közepének tetején pedig a futóműbehúzás/kiengedés karja. Tőle balra
a hajtómű működésiadatait megjelenítő kis "ablak", jobbra a tartalék állapotjelzők.
A bal felső sarokban látható hagyományos műhorizontot talán nem kell bemutatni.
:)
A HA-LAO pilatófülkéje a nagygépeket juttatja az ember eszébe, ezért került erre az oldalra. Mind műszerezettségileg, mind berendezésileg látszik, hogy itt hosszabb utakra számítva folyik a munka.
A kapitány előtt, a szarvkormány mögött felül: sebesség, műhorizont, varió, alatta rádióiránytű, mellette (itt nem láthatóan, takarásban) egy direktor (egyesített irányjelző?), magasság.
A gázkarpult fölött a sok kis műszer a hajtóművek adatait mutatja. A tartalék műhorizonttól jobbra a futómű helyzetjelzője látszik, ez tipikus keleti kinézetű, ilyen van a Li-2-től kezdve a Trénerig a keleti masinákban. Alatta a radar viszont már nyugati, és aligha található meg az említett típusokban :)
A gázkarpult végénél (itt a jobb szélen) a rádiók tekerentyűi megint keleti eredetűek.
A visszajelző tablók (a filmekben ezek szokták jelezni a mindenféle szörnyűséges hibákat, pl. "elfogyott az üzemanyag", "ég a szárny", vagy "elájult a rendező"), fölötte a GPS (robot?) kezelőszervei.
A másodpilóta (elsőtiszt) munkahelye hasonlít a kapitányéra. A szarvkormány bal szarva mögött sejteni lehet a VOR kijelzőjét is.
A felső kapcsolópult. A filmes pilóták itt szoktak kapcsolgatni mindenfélét, mert a mozdulat, amivel ez jár, elég látványos.