Repülőnapi jelenet, avagy
apokalipszis most?
1. Előkészületek:
A repülőnapok túlnyomórészt repülőtereken
zajlanak le, a legtöbb repülőtér pedig egy nagy, füves mező, árnyék nélkül.
A napszúrás ellen sapkával védekezhetünk, a leégés ellen pedig napolajjal.
A virágporallergián gázmaszkkal segíthetünk, de ne csodálkozzunk, ha a
biztonsági őrök félreértik és lekapcsolnak. Az említett kiegészítőket előre
csomagoljuk be, mivel a helyszínen nehéz beszerezni őket, illetve ha mégis,
akkor csak kicsivel olcsóbban, mint egy új Suzukit. Ha kisgyerek, nagymama
is velünk jön, érdemes pokrócot, napernyőt vinni. Az élelmiszerrel vigyázni
kell, mert hiába cipelünk magunkkal két karton pille-palackos ásványvizet,
azok egy óra alatt felforrnak, és a szomj oltása helyett maximum tűzoltásra
lesznek alkalmasak. Ha fényképezni akarunk, tartalékfilmet pakoljunk be,
mert biztos, hogy a legnagyobb attrakció előtt fogjuk ellőni az utolsó
kockát! Távcső ajánlott, de vigyázzunk, ne nézzünk vele a Napba!
Öltözködjünk rétegesen, ez azt jelenti, hogy legalulra fürdőruhát vegyünk,
legfelülre télikabátot. Sose lehet tudni...
És persze vigyünk magunkkal targoncát,
mert mindezt elég nehézkes kilométereken keresztül hurcolni :-)
A rétegesen öltözködők nem
fognak fázni, a rétegesen vetkőzők viszont le fognak égni a napon!
2. Odajutás
Ha úgy számoljuk, hogy két óra alatt odaérünk
autóval a helyszínre, induljunk el legalább három órával hamarabb! Az itthoni
repterek legnagyobb részéhez nem vezet autópálya, az országutak pedig seperc
alatt bedugulnak, és nincs dühítőbb, mint a reptértől egy kilométerre,
dugóban állva végignézni a programot, jobban mondva ami látszik belőle.
Számítsunk arra, hogy a parkoló és a programok tulajdonképpeni helyszíne
között akár negyed órányi, húsz percnyi gyaloglásra is sor kerülhet. Jegyezzük
meg, hol álltunk meg, de ne úgy, hogy egy fehér Opel Astra mellett, mert
ezek a helyek mindig tele vannak fehér Opel Astrákkal!
Az emberek tömegben hajlamosak
úgy viselkedni, mint a birkák...
2/B. Az odajutás egyéb szempontjai
A repülőnapok elsősorban repülőprogramokkal
szolgálnak, de szinte mindig vannak földi műsorok is: koncertek, divatbemutatók.
Ha a repülés érdekel minket, menjünk a legelején oda, ha csak napozni szeretnénk,
közben a Tripla Fakanál nevű diszkóformáció legutóbbi slágereinek playback-es
előadását hallgatva, akkor nem kell sietnünk. Délután három-négy környékén
viszont már nagy eséllyel csak sétarepültetést végző gépeket láthatunk
a levegőben.
Ha későn érkezünk, örülhetünk,
ha látunk valamit a tömegtől...
3. Hurrá, megérkeztünk!
Keressünk helyet magunknak. Büfé, vécé
közelében nem érdemes letáborozni, a "rózsaillat" és a darazsak miatt.
A nézőtér szélét általában kordonnal jelölik, ezen ne menjünk túl, hacsak
nem szeretjük, amikor átmegy rajtunk egy légcsavar, esetleg elfúj minket
egy épp beindított sugárhajtómű (megjegyzés: a legnagyobb faktorszámú naptej
se véd az utánégetőtől).
Ha kisgyerekkel vagyunk, ne csak az eget
nézzünk, torokszorítóan sok gyerek keveredik el egy-egy repülőnapon azért,
mert az apukát vagy anyukát megbabonázta egy-egy égi masina. (megjegyzés:
nézzük meg, hogy tényleg még mindig a saját gyerekünket rángatjuk kezénél
fogva, nem cserélődött-e el mondjuk Besenyei repülése közben) Csoport esetén
beszéljünk meg egy vésztalálkozóhelyet, ahol gond esetén találkozhatunk.
Ez egy statikus tereptárgy legyen: egy domb, vagy a torony, ne egy mozgó
fagyiárus :-)
Próbáljunk program-szórólapot szerezni,
hogy tudjuk, mikor van "lyuk" a programban: a büfében való sorbanállás
akár félórás műsor is lehet, nincs idegesítőbb, mint azért lemaradni egy
attrakcióról, mert épp elfogyott a mustár a pultnál!
A repülőprogram szemmel követése közben
vigyázzunk a Napba nézéssel: még napszemüveg mellett is takarjuk ki kezünkkel,
ha jót akarunk. Ami a fényképezést illeti: szinte biztosak lehetünk abban,
hogy a legérdekesebb programok alatt szembefény lesz...
A kordon nem dísznek van,
ne menjünk túl rajta, mert veszélyes lehet!
4. Sétarepülés
Ha sétarepülés mellett döntünk, még az
elején jelentkezzünk rá, általában a típusválaszték is ekkor a legnagyobb.
Ha azt mondják, hogy délre legyünk itt és itt a beszálláshoz, menjünk oda
háromnegyedre, és készüljünk fel, hogy ott állunk egyig. A programok szervezésben
a legkisebb prioritású a sétareptetés, majdnem biztos, hogy minden beígért
időpont csúszni fog, de ha erre számítva késve megyünk oda, hoppon maradhatunk.
Sajnos a szervezők sehol se megvételi sorrendben indítanak, ezért hiába
mi vettük a legelső jegyet, lehet, hogy mi fogunk utolsónak felszállni.
Na ez az, ami egy átlagos
sétarepülésben nem foglaltatik benne...
Érzékenyeknek: éhgyomorra és fájós füllel ne repüljünk, mert valószínűtlen, hogy túlságosan értékelni tudnánk az élményt (kivétel: mazochisták). Ha a gép kicsit esik a levegőben, nem kell sikítani, mert a pilóták előremenetelében reporvosi szempontból kifejezetten hátrányos, ha idő előtt megsüketülnek. :-)
5. A program végén
Vagy induljunk meg fél órával a repülőprogram
vége előtt a kocsink felé, vagy csak egy órával utána, hacsak nem szeretünk
a kifele araszoló kocsisorban állni. Számítsunk arra, hogy a parkolóból
kivezető út nem lesz azonos az odavezetővel, illetőleg árkon-bokron keresztül
fog vezetni. Terepjáróval érkezők kifejezetten előnyben vannak!
Tudni kell elhúzni a csíkot...
Ha hazaértünk, és minden rendben ment, máris megkezdhetjük a készülést a következő repülőnapra. Ha családtagunk, kedvesünk megfogadta, hogy legközelebb nem tart velünk, az se szegje kedvünket, mert mi tudjuk, hogy a repülőtereken csupa kedves és szép ember van, így ha egyedül megyünk, se leszünk magányosak :-)