Zlin típusú repülőgépek magyar reptereken...
A Zlinek különösen kedvesek a szívemnek, úgyhogy ne lepődjetek meg, ha helyenként élőlényként írok róluk! :)
A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.
Először is egy link:
Magyar
Zlin "Tréner" emlékoldal
Zlin "Tréner"
sorozat
Zlin
Z226T "Tréner 6"
Zlin
Z326 "Tréner Master"
Zlin
Z526A "Tréner Acrobat"
Zlin
Z526
Zlin
Z526F
Zlin
Z726 "Univerzál"
Zlin 142
Zlin 42
Zlin 43
Zlin 50
Zlin 37
"Cmelak"
Zlin "Tréner"-ek: Z226T, Z326, Z526, Z526F, Z726
A Zlin "Tréner" az a gép, amely nélkül el se tudom képzelni az ország feletti eget. Az első ilyen gépek valamikor a hatvanas években tűntek fel nagy számban Magyarországon; a kétülésesek (szigorúan nézve csak ezek Trénerek) alap- és műrepülőoktató gépként üzemeltek, a sorozathoz tartozó Acrobat jelzésű, együléses gépek pedig a műrepülő bajnokságokon szerepeltek. Én a nyolcvanas évek elején, gyerekként figyeltem fel a kétülésesekre, a Kamaraerdő fölött; elsősorban a gázlevételt követő jellegzetes puffogásra, és az azt követő gázadással kombinált süllyedésre emlékszem, amelyről először azt hittem, hogy felrobbant a motor, és a gép éppen zuhan lefelé. Édesapám magyarázta el, hogy ezt direkt csinálják, műrepülés néven. Gazdagrétre költözésünk után a konyhaablakból sok-sok órán keresztül figyeltem, ahogy három- vagy négygépes Tréner-kötelékek gyakorlatoznak a budaörsi reptér felett - imádtam őket! A repülőnapokon viszonylagos közelségből is lehetett őket látni, kötelékben műrepülve (azt hiszem," Bukfenc brigád" néven szerepeltek velük - de lehet, hogy azok mások voltak), illetve ballonvadászatkor. Bár a kilencvenes évek elején eltünedeztek, 2000 körül még mindig rendszeresen láthatók-hallhatók Budaörs körül (is). Sajnos többségük már nem műrepülhető, és van pár balesetben megsérült példány is.
Ifjabb Baróczy Jánosnak köszönhetően az első magyarországi Trénerről, a HA-TRA-ról is van fényképem. Ezt a gépet átépítették Z-226T-ről Z-226MS-re, azaz automata légcsavart és M137-es motort kapott. Még mindig repül, ha csak "talpon" is.
Ugyanő 2004 második napján.
Itt láthatod a gép műszerfalát.
A Közlekedési Múzeum Petőfi Csarnokban látható Repüléstörténeti Állandó Kiállításán rögtön kettő is van a kis kedvencből, az egyik egy Z226-os, ...
... még fa légcsavarral.
Pulai Zsoltnak köszönhetően álljon itt két kép a HA-TRD-ről, ami egy Z226MS.
A gép ebben a formában már nem műrepülhető, de kiképző- és vontatógépnek még mindig elsőrangú!
Persze még repülőképes példányok az országban, például a HA-TRM, melyet Fahegyen fényképeztem le.
A fénykép készítése után két héttel alkalmam volt repülni vele: el lehet mondani, hogy nem csak nézni jó :)
Klasszikus forma, jórészt vászonnal borított törzs és kormányok, ...
.... fa légycsavar, ...
... lógó hathengeres soros motor, ...
... és merev (nem behúzható) futóművek.
Gyönyörű, nem?
Itt láthatod a gép műszerfalát.
A HA-TRL Katona Sándor egykori műrepülőbajnok saját gépe. A képen, melyet Jeszenszky Sándor adott nekem, Fahegyen látható, egyébként éppen felújítás alatt áll.
Újra a már látott repmúzeum: ez már egy Z326 Tréner Master, még mindig fa légcsavarral...
... de már behúzható futóművel.
A hathengeres lógó Walter Minor motor látványa.
A HA-TRT egy szegedi Z-326M (utólag korszerűsített) Tréner Master; 2001 októberének végén nagy örömmel fedeztem fel Budaörsön.
Egy pillantás az automata légcsavar orrkúpjára, és a motor hűtőtorkolatába.
A HA-SAC egy együléses, kimondottan a műrepülésre kihegyezett gép volt, mely mára kirepülte műrepülő-idejét - így vontatásra használják.
HA-SAF, egy Z526, melynek kicsit erősebb motorja volt, mint a 326-osnak, de nem rendelkezett turbófeltöltővel, mint az 526F. A gép egyébként 1968-as, a műrepülő Veres Zoltáné, és nem tudom, hogy rendelkezik-e légialkalmasságival, mert már évek óta mindig a budaörsi hangár hátsó fertályában porosodik...
... illetve csak porosodott! 2001 augusztusában ugyanis kint találtam a gépet a szabadban, lemosva, letisztogatva, gyönyörűen csillogva! Zoli láthatóan sokat foglalkozott ezzel az öreg szépséggel!
A régies festés szerintem különösen kihozza a gép szép, klasszikus formáját!
Hmmmmm :-)
Hátulról se rossz ;-)
A gép orra szemből, letakart légcsavarkúppal, és a motor szerelvényein megcsillanó vakuval...
Ez már egy korszerűbb gép, a HA-SAU. Eredetileg ugyanolyan festése volt, mint a lentebb látható HA-SAV-nak (lévén testvérgépek, egy beszerzésből), de azóta már átfestették.
A fenti képen látható gép (HA-SAV) egy Z526F 1974-ből. A fotót Jeszenszky Sándor készítette.
Ugyanez a példány más szögből. Klasszikus formájú alsószárnyú gép, talán ezért is tetszik annyira nekem: olyan, mint egy régi vadászgép, ahogy azt a kisfiúk elképzelik...
A HA-SAV nagyjavítása és újrafestése után Budaörsön.
Nagyon örültem, amikor ismét sikerült egy Trénert lencsevégre kapnom Fahegyen, ezúttal a HA-SAM (ismét egy beszédes lajstrom:) volt a szerencsés; egy Z526F az 1969-es évjáratból. Jól látszik az automata légcsavart vezérlő torlókúp a légcsavarkúpon.
Ezen a képen is jól látszik a hagyományos forma.
Egy közelebbi pillantás a gép orrára, mely a függő hathengeres soros motort rejti.
Egy művészinek szánt beállítás hátulról...
HA-SAM a budaörsi hangárban.
Itt láthatod a gép műszerfalát
HA-SDE, az utolsó Tréner sorozat, a Z726 Univerzal egyik példánya. 180 LE-s motorja van (befecskendezős soros motor, lógó hengerekkel, szám szerint hattal), és az elődeihez képest felületének kisebb része van vászonnal borítva. A légcsavar itt is automata, a futómű pedig behúzható. Ő műrepülhető állapotban van, a budaörsi Z526-okkal és Z526F-ekkel ellentétben. Szinte még új, 1977-ben gyártották :-).
Ugyanő szemből. Ami számomra nagyon furcsa, hogy sokkal kényelmesebben elférek benne, mint egy Cessnában :-)
Még mindig ő, egy budaörsi repülőnapon.
HA-SDF: ez a gép számomra azért kedves, mert 2000-ben ezzel a géppel vittek el fél órára műrepülni, ami hatalmas élmény volt!
Ezen a képen látszik, hogy a farok már nem vászonnal, hanem bordázott aluminiumlemezzel van borítva.
A HA-SDF lógó 6-hengeres soros motorja. Pont a műrepülésem előtt esett át az 50 órás ellenőrzésen, így eléggé megnézegethettem belülről; meg is kértem, hogy jól viselkedjen :)
Az automata légcsavar kúpja.
A HA-SDF Siófok-Kilitin...
... és Fahegyen.
Csendélet Farkashegyen.
Itt láthatod az utóbbi két gép műszerfalait
Ez a típus a nyolcvanas évek alapvető motoros kiképzőgépe volt, mind az MHSZ-nél (Magyar Honvédelmi Szövetség), mind a MÉM RSZ-nél (Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálata, azelőtt RNA, alias Repülőgépes Növényvédelmi Állomás; a nevükkel ellentétben ők üzemeltették a nyíregyházi repülőiskolát is, ahol a leendő Malév pilóták nevelődtek). Alapvetően gyakorló- és túragép, de korlátozottan műrepülhető is, amit repülőnapokon rendszerint demonstrálnak.
A HA-SFK 1980-as, itt éppen Debrecenben pihen.
Ezen a szentkirályszabadjai nyitott napon készült képen a HA-SFM látszik, visszafogott, szolíd festéssel.
HA-SFN: ilyen "nyugatias" festéssel egyátalán nem tűnik "keletinek" a gép!
Ő egyébként 1980-as.
HA-SFS: Farkashegyen találkoztam ezzel a látványos festésű 142-essel. Ő egy évvel fiatalabb a HS-SFN-nél.
A nyíregyházi illetőségű HA-SFO Debrecenben.
A vidám festése miatt fiatalos HA-SFR egy debreceni repülőnapon.
A HA-SFU a győri repülőklub Z142-ese; Pulai Zsolt fényképezte le nekem.
A HA-SFX megbontott motorburkolattal Budaörsön, 2005 júniusának elején.
Ez itt a Golf-Charlie (HA-SGC), Budaörsön, azzal a festéssel, ahogy eredetileg az országba érkezett. A háttérben meg ég a napmelegtől a kopár szik sarja :)
Aranyos formájú gép, nem?
2000 decemberében egy Csehországban, tesztrepülés közben bekövetkezett, főtartó-gyengeség okozta baleset miatt letiltották a típust, mely egy korábbi baleset miatt nálunk már amúgy is csak talpon repülhetett (azaz tilos volt műrepülni vele). A Zlin gyár egy bulletinben írta elő a főtartók gyár általi felújítását/új szárny vásárlását. Amíg a szükséges módosításokat végrehajtották, a "Golf Charlie" szó szerint szárnyaszegetten állt a hangár végében...
A HA-SGC, ismét repülőképesen, a budaörsi nagyhangár előtt egy őszi estén. A háttérben a reptér pályafényei világítanak.
A HA-SGF Dunakeszin.
A HA-SGH Budaörsön.
HA-SGI: egy 1983-as Z142, a Malév repülőklub színeiben Dunakeszin.
HA-SGK, egy másik Malév RK gép, itt éppen Mátyásföldön.
HA-SGM: ezt a gépet legutóbb a budaörsi repnapon léggömbvadászat közben láthattuk, illetve édesapámat be is fizettem rá egy körre (én testvérkéjével, az SGCharlie-val mentem egy iskolakört, hogy kielégítsem az évek óta bennem tomboló vágyat, miszerint ki szeretném próbálni a masinát, amit gyerekkoromban annyit láttam a konyhaablakból).
Ugyanez a gép a budaörsi nagyhangár előtt; érdemes megnézni a vízszintes vezérsík hátranyúló "egybelapátját", és a végükön a trimmet.
A HA-SGM Siófok-Kilitin, szépen lenyűgözve.
Itt láthatod egy Z142 műszerfalát
A HA-SGU Farkashegyen.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-SGV Szegeden.
Ezen a képen a fentebb látott Z142-es testvértípusa, a Z42M látható. Ez is kétüléses; a sárkány hasonló, csak kicsit egyszerűbb felszereltséggel, a légcsavar pedig automata. Korlátozottan műrepülhető..
Szemből, nyitott ajtókkal olyan, mint egy elefánt nagy fülekkel, nem? :-)
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-SFA Budaörsön, motorburkolat és légcsavar nélkül.
HA-FBA. A Zlin-43 a Zlin 42 négyüléses változata volt: egy könnyű oktató- és túragép. Az országba nem sok került; a típust a légierő használta futárszolgálatra, majd eladták őket "civileknek".
Ugyanez a gép Budaörsön.
A HA-FBG még lajstromjel nélkül Dunakeszin.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-FBI Gödöllőn.
A képen a HA-SIF lajtromjelzésű Zlin-50LS látható, az Aerotriga műrepülőcsoport színeiben, előtte pedig én és barátnőm. Imádom ezt a kis egyszemélyes, majdnem teljesen alumíniumból épített, Lycoming motoros jószágot!
A HA-SIF szokásos helyén a budaörsi nagyhangárban...
... a HA-SIH, és...
... a HA-SIJ társaságában.
Ezen a képen rögtön mind a három Z-50-es rajta van: Aerotrigáék éppen tankolni álltak be Budaörsön, de még ezt is kötelékben tették, formációt tartva :-)
A Z50LS Lycoming motorja levett burkolattal.
A motor oldalról.
HA-MFH, egy Zlin Z37 "Cmelak" (a C betű fölött egy olyan kis "hacsekkel"); vegyes építésű (fa váz, vászon és dúralumínium borítással) munkagép. A típust permetezésre találták ki, de a pilóták nem szerették, mert nehézkes volt, így lassan átkerült vontató szerepkörbe: a sárga madarak manapság hol vitorlázókat, hol transzparenseket vonszolnak odafent.
HA-MFJ: az Indicator Kft. egyik Cmelakja.
A HA-MFK egy '72-es gyártású sárga madár...
HA-MFO: Fahegyen vitorlázó-vontatásra használják, legalábbis mást én még nem láttam mögötte. Megfelelő időben átlag ötpercenként rángatja fel a levegőbe a Góbékat és egyéb "halkanrepülőket", fáradhatatlanul kerregő csillagmotor-hanggal kísérve.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-MGA-t Debrecenben fotóztam.
HA-MGO: egy további Indicatoros Cmelak.
HA-MGR: ... és ez meg a testvére...
A végére két részletfotó: a kabin, mely alapvetően egy személyes, de azért a pilóta mögött, hátrafele nézve még elfér valaki...
... és a jó hosszú, megerősített futómű, rossz minőségű talajra való leszálláshoz.