General aviation és szállítógép műszerfalak, cockpitek
Egy repülőgép nem csak kívülről, hanem belülről is érdekes, a látványosságok csúcspontja a pilótafülke, azaz a cockpit. Ilyen fényképeket gyűjtöttem össze ezen az oldalon. Ha valaki hibát vesz észre, kérem értesítsen!
Antonov An-2
Antonov
An-26
Cessna 150
Cessna 152
Cessna 172
Cessna 175
Cessna 177
Cessna 210
"Centurion"
Piper PA-25
"Pawnee"
Piper PA-28
SOCATA
"Tampico"
SOCATA/Morane
MS883
Zlin Z37
"Cmelak"
Zlin Z42M
Zlin Z43
Zlin Z142
Zlin Z226
"Tréner 6"
Zlin Z526F
Zlin Z726
"Tréner Univerzal"
Jakovlev
Jak-52
Technoavia
SP-91
"Nünüke"
PZL-101
"Gawron"
PZL-104
"Wilga"
I.A.R.
823
TL96 "Star"
Po-2
Valentin
"Taifun" 17E
UTVA-66
További műszerfalas oldalak:
Nagygépek, utasszállítók
Helikopterek
A klasszikus "Ancsa" egyik díszes, jól felszerelt példányának, a HA-DAC-nek műszerfala...
Na, itt vajon hogyan írjam le, hogy mi micsoda? Elég össze-visszának tűnhet első látásra. A mindenféle huzantyúk így nekem se mennek. A balszélen egy fordulatszámmérő van, mellette egy elfordulásjelző/műhorizont, VOR/ILS, ?. Alatta levő sor: magasságmérő, varió, rádióiránytű, ?. Az alatta levő sorban mindenféle kombinált olajhőmérséklet/nyomás/mennyiségjelzőket látok... A Garmin GPS itt éppen ki van szedve a műszerfal tetején levő dobozból.
A gázkarpult, ez ám a tudományos kinézet, nem? A gázkar a legvastagabb, mellette a légcsavartollak állásszögének állítója. A pult hozzánk közelebb eső végén az elektromosan működtetett trimmek kapcsolói, lejebb, egy konzolra szerelve pedig a transzponder.
A másodpilóta ülése. Ez kicsit kevésbbé
zavaros: baloldalt felül a VOR/ILS, alatta a fordulatszámmérő, tőle jobbra
a műhorizont, lejjebb jobbra a rdáióiránytű, alatta a varió, amellett a
magasságmérő.
A szolnoki repülőmúzeumban kiállított Antonov pilótafülkéje. Az An-26 nem igazán tartozik a kisgépek kategóriájába, de nem akartam a csak polgári masinákat felvonultató utassszállítós oldalra tenni...
A gép cockpitje igazi szűk, sötét, sok
tárcsás-mutatós műszerrel telepakolt helység, öt személy részére (kapitány,
másodpilóta,navigátor, rádiós, fedélzeti szerelő). Kiskoromban az ilyen
fényképek láttán kezdett el egyre jobban érdekelni a repülés. Sajnos elmagyarázni
nem nagyon tudom, hogy mi van a képen, mivel nem túl jó minőségű. Majd...
A HA-SLP műszerfala. A baloldali lajstromjeles matrica alatt egy kronométer (leánykori nevén óra), tőle jobbra a magasságmérő, egy VOR ODI, mellette a nem túl új (de jól működik!) Collins komm/nav rádiók kezelőszervei, azután a fordulatszámmérő, a motor üzemóra-számlálója, és a töltésjelző. Az alatta levő sorban a szarvkormány mögött a varió és az olajhőmérséklet.
Itt látszanak a bal szélen levő műszerek is: a sebességmérő, és alatta az elfordulásjelző. Az alatta látható aluminiumtábla a kormányt fix helyzetben rögzítő szerkezet (ék) része.
A gázkar és környéke: A baloldali kis, szögletes műanyag széllel rendelkező huzantyú a karburátorfűtés kapcsolója, alatta a magassági trimm kereke. A gázkart gondolom fel lehet ismerni, mellette a kisebb, piros fogantyús kar a keverékszabályzó. Tőle jobbra a fékszárny karja (nem nagyon) látszik. Ez utóbbinak nincs fix állása, azaz az ember addig nyomja, amíg úgy gondolja, hogy elég lesz.
Az oldalkormány lábpedáljai.
A HA-SJZ
műszerfalának képét Pulai zsolt küldte el, ezúton is köszönet neki :)
A HA-SJG műszerfala: kellemes, majdnem fullos IFR-es gép. Felső sor: sebesség, műhorizont, óra, magasságmérő, VOR/ILS; alsó sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR. A nav/komm rádió stack túloldalán felül a fordulatszámmérő, ráidóiránytű, és a töltésjelző. A képet Jeszenszky Sándor barátom készítette, és irigylem is érte: én nem mertem így hátramászni a csomagtartóba, mert féltem, hogy fenékrebillen a gép. Persze alá is lehetne bakolni, de én amúgy is túl nagydarab vagyok ehhez a hatalmas belső térhez ;-)
A C152 műszerfala (ez pont a HA-SJK). Mint az a lentebbi képen látható, elrendezése eléggé hasonlít a nagyobb 172-es, és az itt sajnos nem látható 182-esére. A legtöbb műszer a baloldalon ("kapitány", erősen idézőjelben) összpontosul: felső sor balról a sebességmérő, dupla skálázással, mellette a műhorizont, egy óra, magasságmérő, VOR, a kommunikációs és navigációs rádiók, közvetlenül alattuk a trandszponder kezelőpaneljével, fordulatszámmérő, üres hely (:), akumulátor töltés. Alatta, szintén balról: elfordulásjelző, másik iránytű, varió. Az alső konzolon olyan dolgok kaptak helyet, mint az üzemanyagmennyiség-jelző, szivargyújtó (kell is az:), kapcsolók. A gázkar pont nem nagyon látszik, mert nem kar, hanem húzantyú, a jobboldali szarvkormány bal szélénél lóg ki. A tölcsészerű izé a kommunikációs rádió mikrofonja.
A HA-SKS
műszerfala. Felső sor balról: sebesség, műhorizont, időmérő óra, magasságmérő,
VOR, a függőlege sávban a kommunikációs és navigációs rádió kezelőszervei,
alul a transzponder, fordulatszámmérő, olajhőmérséklet, akkumulátor töltés.
Következő sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, hengerfejhőmérséklet.
A bal szarvkormány alatt üa. kézi befecskendező, főkapcsoló, gyújtáskulcs,
világítás kapcsolók, a trimmkerék (ezt azért fel lehet ismerni:) fölött
a karburátorfűtés kallantyúja, mellette a gáz és keverék, és a fékszárny
karja, alatta a rádió kézimikrofonja.
A HA-SJC műszerfala, ezzel a géppel kalandoztunk Fahegy és a Balaton környékén. A műszerek jobban látszanak, mint az előző képen, talán ki lehet találni, mi micsoda (nincs sokkal több). A nagyobb műszerek, felső sor, balról: sebesség, műhorizont, magasság, VOR/ILS. Következő sor: bedőlésjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR. A szarvkormánytól balra a fordulatszámmérő van. A magassági kormány trimmelőkereke jól látszik, a fékszárnyakat állító karocska viszont inkább csak sejthető, a gáz a középső fekete karocska, tőle jobbra a keverék karja. jobboldalt szinte semmilyen műszer sincs, az egyetlen panel a rádióiránytűé.
A HA-SLZ műszerfala. Ez egy viszonylag régi Cessna, 1966/67-es, a műszerfala alapján azonban még régebbinek saccoltam volna! Felső sor balról: sebesség, iránytű, műhorizont (ez tűnt nagyon réginek, illetve vitorlázóban láttam hasonlóan egyszerű kinézetűt), ADF, a függőleges oszlopban a navigációs és kommunikációs rádiók, transzponder kezelőszervei, fordulatszámmérő, ???, ???. Alatta: magasságmérő, elfordulásjelző, varió, és agymás fölött két ORB: VOR/ILS (felül) és VOR, a túloldalt folaydékmennyiségek és nyomások kijelzői. A szarvkormányok alatt itt is felismerhető a szögletes fogóval rendelkező karburátorfűtés, a gázkar, amire egy fejhallgató van akasztva, és a keverék. Azért nem semmi, legalábbis összevetve a fentebbi képen látható műszerfallal...
A HA-SLG műszerfala. Elnézést a hülye perspektíváért, de a gép induláshoz készülődött,
engem csak pár másodpercre engedtek bekukucskálni! Az mindenesetre így
is felismerhető. hogy a fentebb látható HA-SLZ-hez hasonlóan ez is egy
hagyományosabb műszerfal, sok huzantyúval és tekerentyűvel, bár nem az
eredeti állapotát tükrözi a gépnek. Felső sor balról: sebesség, műhorizont,
magasságmérő; alatta levő sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, légcsavar-fordulatszámmérő
(a kormány takarja); alsó sor: szívótérnyomás (?), kormány, ???. A középső
oszlop tetején ezúttal is egy folyadékos iránytű trónol, alatta kapcsolók,
alatta VOR/ILS, alatta a NAV/COM rádió, alatta üzemanyagnyomás, olaj-,
hengerfej- és kipufogógázhőmérséklet, akku feszültség jelzők, a jobb szélen
látható szögletes ablakú műszerekben az üzemanyagmennyiség- (bal tank/jobb
tank), töltőáram- és olajnyomásmérőket tisztelhetjük. Felettük a transzponder
kezelőszervei láthatók. A mindenféle karoknál már teljes a káosz részemről,
a gázkar még felismerhető, a keverék illetve karubrátorfűtés a feliratok
miatt megtalálható, de a légcsavartollak állásszögét állító karból csak
a feliratot lehet látni ("forulatsz. szab.")... A fékszárny mechanikusan
állítható a székek közt levő karral, a magassági trimm is ott található.
Majd legközelebb megpróbálok jobb minőségű képet készíteni, addig is köszönetet
szeretnék mondani Szombathelyi Zoltánnak a segítségért... ;-I
A HA-SAP műszerfala. Az 1961-ben épült masina műszefala első látásra puritánnak tűnhet...
... de igazából egyszerűségében is vannak
karakteres jellegzetességei, például a "szarvkormány" kialakítása.
A HA-JUV műszerfala. A hetvenes évek autóira emlékeztet, talán nem véletlenül, mindenesetre tágasabb és barátságosabb, mint a kisebb Cessnáké. Felső sor: sebesség, műhorizont, magasság, VOR; alsó sor: ?, magasságmérő, pörgettyűs iránytű, varió, VOR/ILS. Alattuk a kindenféle üzemanyag mennyiség/hőmérséklet/stb jelzők, a fordulatszámmérő és az elfordulásjelző. A középső stack-ben felül NAV/COM rádió, transzponder, és alul, a gáz- és légcsavarállító kar fölött pedig egy rádióiránytű. A Cessnák azért elég hasonlóan vannak elrendezve, a karok fogantyúi egyformák a típusokban (gáz, légcsavar, porlasztó, fékszárny, futómű).
A "jobb első" ülés szokásosan nem kimondottan
teljesértékű pilótamunkahelynek készült, így aztán nem is lehet túl sokat
beszélni róla. A szarvkormánytól balra a fékszárny kallantyúja azért említésre
méltó :)
A HA-SKA
műszerfala. Felső sor: sebesség (többféleképpen skálázva), műhorizont,
magsságmérő, VOR/ILS. Középső sor: elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű,
varió, VOR 2. Alsó sor: időmérő, gyro suction, a szarvkormány rúdja, rádióiránytű.
Középső oszlop (nav/com stack): kihangosítás/fejhallgató kapcsolósor, transzponder, COMM/NAV rádió 1 és 2, alatta a rádióiránytű (ADF) panelje, hőmérő, valamilyen robotpilóta-szerűség.
A rádió-stack alatt a gázkar, a légcsavar
állásszög-szabályzója és a keverék-szabályzó. Alatta balra a magassági
trimm. A rádiostack mellett felül a két vízszintes csíkban az üzemanyag
(tüzelő, hűtő) mennyiségek és nyomások, alatta szívótorok nyomás/???, mellette
a kipufogógáz-hőmérséklet, alatta a fordulatszámmérő, ezalatt pedig jól
kivehető a fékszárny-kar.
A HA-MJC
döbbenetesen puritán pilótafülkéje.
Piper PA-28 Cherokee Warrior II
A D-EBCD műszerfala. Felső sor balról: kipufogó/hengerfejhőmérséklet, sebesség, műhorizont (kikapcsolt állapotban lebillenve), magasságmérő, VOR/ILS, kommunikációs és navigációs rádiók kezelőszervei, első készlet, az üres panelen túl pedig a giro vákuum visszajelzője. Következő sor: rádióiránytű/ADF/ARK (kinek hogyan tetszik), elfordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, VOR, másik készlet comm/nav rádió, alatta A/P alias robotpilóta, azon túl a transzponder kezelőszervei alatt az ADF panelje. A rudder/orrkerék-kormány/kerékfék pedálokat talán nem kell bemutatni; a műszerfal tetején egy folyadékos iránytű trónol.
A bal szarvkormány alatt balra az autopilot kezelőszerve, alatta a gyújtás, a kis mutatók az olajhőméréklet/mennyiség/nyomás, és jobb/bal üzemanyagmennyiséget jelzik. A 35-ig skálázott "óra" a fordulatszámmérő (szorozd meg százzal)...
... tőle jobbra a gáz és a keverék karja,
illetve annak rögzítői. A jobb szarvkormány alatt az akkumulátor töltés
(a kormány takarja), illetve a biztosítékok.
A HA-VES műszerfala: kifejezetten olyan, mint egy autóé, amiben vonalzóval tervezték meg mindennek a helyét! A középső konzol ráadásul ugyanúgy külön van választva a többi részétől a műszerfalnak, mint egy kocsiban, ez még feltünőbbé teszi a hasonlatosságot. Felső sor baloldalt, balról: ?, műhorizont, magasságmérő, VOR/ILS, alsó sor: lefordulásjelző, pörgettyűs iránytű, varió, fordulatszám. A középső konzolon felülről lefelé: kommunikációs és navigációs rádiók, fejhallgatók, mikrofonok kapcsolópanelje, GPS, NAV/COM rádió, robotpilóta (egyéb kezelőszervei látszanak a baloldali szarvkormány jobb fogantyúja mögött), transzponder, rádióiránytű.
A "jobb egyes" ülés előtt ez van. Airbag
feliratot nem találtam, pedig nem lepődtem volna meg rajta :-)
A HA-JDI műszerfala. Baloldalt legfelül egy VOR/ILS kijelző, mellette a fordulatszámmérő. Alatta balról: sebesség, műhorizont, magasságmérő. Alsó sor: óra, rádióiránytű, varió. A középső rádió stack-ben felül üres hely (ezt hamar felismertem:), alatta a rádió-stack kapcsolópultja, alatta transzponder, és egy régivágású rádió. Nem éppen szokásosnak mondható módon a jobb oldalon is van egy pörgettyűs műhorizont, a jobb alsó sarokban egy fordítva (az óra 6-os állásától) skálázott magasságmérő, illetve töltés-, mennyiség és hőmérséklet-jelzők.
A HA-SJQ
műszerfala. Kellemesen berendezett/felműszerezett masina! Felső sor, balról:
varió, VOR, kommunikációs rádió panelje, fordulatszámmérő. Következő sor:
óra, sebesség (szorozd meg tízzel, amit látsz rajta, annyira azért nem
jó gép, hogy 12 csomónál a levegőben maradjon:-), pörgettyűs iránytű, műhorizont,
újabb rádió panelje, alatta a transzponder, a túloldalon olaj, üzemanyag,
mármint ezeknek a nyomása, hőméréklete, mennyisége, aksi töltés, szívótérnyomás,
a nagy több számlapos valamit nem tudom. Alsó sor: elfordulásjelző, magasságmérő,
rádióiránytű panel és kijelző. Az alsó sorban kapcsolók, gázkar, keverék,
benzincsap, kabintfűtés, biztosítékok. A számológépszerű kütyü egy hordozható
GPS, a műszerfal tetején pedig egy folyadékos iránytű trónol. Ami számomra
furcsa volt: a botkormány. Igaz, ez legalább nem ütközik bele az ember
térdekalácsába :-)
A HA-MFO pilótafülkéje. Látszik rajta, hogy nem akarták szépre csinálni, de szerintem egész kellemesen felosztott műszerfala van! Középen természetesen az elfordulásjelző van, tőle balra a sebesség (km/h-ban), alatta a magasság (km-ben), mellette az óra, az elfordulásjelzőtől jobbra pedig a varió. Utóbbi mellett jobbra a fordulatszámmérő.
A fülke bal oldala, melyet szokásosan a gázkar ural...
... és a jobb oldal.
A "sarok-rátevős" pedálok és a botkormány.
A HA-SFG műszerfala. Jó sportos, ugye? A botkormányokat mindenki megismeri, a pedálokat
is (azért van rajtuk az a kis izé, amibe bele kell bújtatni az ember lábát,
hogy műrepüléskor ne csússzon ki a legrosszabb pillanatban), a sárga végű
bigyó a gázkar, a két ülés közt a "kézifékkkar" pedig a fékszárny oldója.
Felső sor balról (amit megismerek a kép alapján): sebesség, műhorizont,
bedölésjelzővel kombinálva, varió, üres hely, üzemidőmérő, aztán fordulatszám,
felül szívótérnyomásmérő, alul volt/amper, sebesség. Középső sor: magasság
(km-ben), rádióiránytű pörgettyűssel kombinálva, üres hely, rádiók, transzponder,
motor/üzemanyag állapotjelzők, ???, magasság, ???. Az alsó sornak már neki
se állok, majd legközelebb inkább jegyzetelek (tudom, ezt már ígértem :-).
A HA-FBG
kabinja.
Felső sor: sebesség, műhorizont, VOR/ILS. Alatta: magasság, iránytű, varió. Alatta tüzelőanyagmérő, kronométer, VOR. A jobb szélen levő navigációs és kommunikációs stack közepe tájt a színes térképes GPS kijelzője látható, a képernyőn kivehető a Szentendrei-sziget. A jobb alsó sarokban levő csillogó valami természetesen a gázkar.
A jobb első ülés előtt a különféle üzemi paraméterek kijelzői közt felismerhető a fordulatszámmérő és egy-egy további sebesség- és magasságmérő, illetve varió. A botkormány tetején az egyik gomb a VHF rádiót, a másik a fedélzeti "telefont" (interkom) működteti.
A két első ülés közt található az oldalkormány
és a magassági kormány trimmje (hátul, illetve baloldalt), a fékszárny
karja, és a különféle elektromos rendszerek kapcsolói.
Voltaképp az előbbi egy jobban átlátható verziója. Felső sor balról: sebesség, műhorizont/bedőlésjelző, varió, óra, G-mérő, sebesség, üzemanyag varió. Következő sor: magasság (km-ben), pörgettyűs iránytű, fordulatszámmérő, comm rádió, magasság, blank, blank. (Hm, ez úgy hangzik, mint valami Susanne Vega dalszöveg) Az alsó sorban: olajhőmérséklet, üzemanyagnyomás, olajnyomás, hengerfej hőmérséklet, szívótér nyomás. Középen, és baloldalt a fekete végű kar a gázkar egyébként, a középső konzolon körülötte olyan dolgok vannak, mint az gyújtás kapcsolója (1+2, 2, 1, 0), a főkapcsoló, az idítógomb, légcsavar. Nem látszik, de itt is a két ülés közt van a fékszárny karja és az üzemanyagcsap.
A HA-SGU műszerfala. Nekem még mindig nagyon tetszik, hogy mindkét ülés bal oldalánál van gázkar, igaz, a botkormány mellett kell is: szarvkormányt markolva könnyebb bal a gázt adagolni! Légcsavar-állásszög kar viszont csak középen van...
A bal ülés előtt, felül: sebesség, műhorizont elfordulásjelzővel, varió; alatta magasság, rdióiránytű, fordulatszám, alatta mindenféle motorparaméterek, segíteni szabad a pontos leírásban :)
Felső sor: sebesség, blank, varió; alatta: magasság, motorparaméterek, blank.
Az időmérő óra ismerős lehet a való életből :), tőle jobbra a túlterhelésjelző (centroplán nyomás). A kommunikációs rádiót elég könnyű felismerni, alatta a gyújtáskapcsoló (1+2 kör, 1, kör, 2. kör, 0), a főkapcsoló, a gázkar, az indítógomb, illetve a keverékszabályzó.
A középső konzol alja. A légcsavar állásszög-állítója pont nem látszik a nagy gázkartól...
A "kardánbox" elöl az elektromos rendszerek
kapcsolóival, a benzincsappal, a magassági trimmel és a fékszárny-karral,
illetve hátul az oldalkormány-trimmel.
A miskolciak HA-TRA-ja az első magyar tulajdonú Tréner volt, mely némi átalakítások után még 2004-ben is üzemel. Ez itt a hátsó ülés műszerfala. Baloldalt a gyújtáskapcsoló, mellette az akkumulátor töltésjelzője. A középső, kiemelkedő panelen felül a sebességmérő, iránytű, varió, alul magasságmérő, csúszásjelző, fordulatszám. Jobboldalt a motor paramétereinek néhány műszere, a fehér gomb az indításra szolgál. Alattuk a kézi üzemanyagbefecskendező és a tűzoltókészülék kioldókarja. A botkormányt talán nem kell bemutatni, a tőle jobbra levő kék valami az egyik oldalkormány-pedál "lábfogója". A jobboldali kar a fékszárnyhoz tartozik, a botkormány mögött pedig a rádió kezelőszervei láthatók.
Az első ülés műszerezettsége korlátozott, egyedülrepülésnél és műrepülésnél a hátsó ülésből vezetik a gépet.
A HA-TRM lajstromjelű Tréner 6-os talán a legszebb repülőgép, amiben valaha ültem: az 1961-ben gyártott cseh sportgép olyan, mint egy műremek, és benne ülni is hasonló érzés!
Műszerek a felső sorban balról: sebesség, varió, motorparaméterek, óra. Alul: magasság (km-ben), elfordulásjelző, fordulatszám. A botkormány tetején a kommunikációs rádió, és az interkom nyomógombja.
A hátsó fülke. A bal oldalon itt is a gyújtáskapcsoló, a botkormány mögött a rádió, az ülés jobb oldalán pedig a fékszárny karja látszik. A jobb alsó sarokban az oldalkormány-trimm.
Ezen a képen kicsit jobban látszik mindez...
Az ablak alatt látható kapcsolósor...
A fülke bal oldala: a sárga, íves pályán mozgó huzantyú középen fenn a gázkar, tőle kicsit feljebb és jobbra a benzincsap, azalatt pedig a kézi üzemanyagpumpa.
A középső konzol: baloldalt felül az elektromos
rendszerek főkapcsolója, alatta a töltésjelző, alatta az indítógomb. A
műszerek középen: felül a sebesség (körbefordul 200 km/h után), műhorizont,
fordulatszámmérő. Alul: magasságmérő (lábban!), elfordulásjelző, varió.
Jobboldalt motor- és olajhőmérsékletmérők.
A HA-SAM műszerfala(i), egy napfényes októberi délutánon lekapva. Az első ülés - akárcsak az előbb látott HA-TRM-nél - itt se önálló vezetésre lett tervezve, viszont cserébe egész tágas. És persze gyönyörű a kilátás belőle :) A műszerek, kapcsolók: baloldalt a futómű állapotjelzője, mellette a gyújtáskör-kapcsoló. Középső konzol, felső sor: sebesség, folyadékos iránytű, varió, motorparaméterek. Alatta: magasság, műhorizont és elfordulásjelző, és ???. Mellette a töltés- és feszültségmérő.
A kabin bal oldalán a gázkar, alatta a keverék karja, a magassági trimm, illetve a kis táblácska a különböző repülési helyzetekben előírt maximális sebességekkel. A felül levő hosszú rúd a piros véggel a kabintető vészledobója.
A jobboldal ehhez képest szinte üres: a fékszárnykar terljesen elől van.
A hátsó kabin műszerfala, jobboldalt a háttérben Tóth Géza, a gép gazdája látható.
A futómű állapotjelzőjét az első kabinnál is láthattuk, itt mellette ott van a kiengedés/behúzás kapcsolója is, átlátszó védőkupakban (hogy ne lehessen véletlenül működtetni). Felettük a fő- illetve a gyújtáskör kapcsolója látható. Felül a sebesség, alul a magassámérő látható a jobb szélen.
Középső rész, felül: a már látott sebességmérő, a folyadékos iránytű, varió. Alul: magasság, műhorizont és elfordulásjelző, ???.
A felső kombinált műszer a hajtórendszer (motor, hűtés) különböző paramétereit mutatja, alatta a túlterhelésmérő ("g-méter").
A bal oldalon itt is a gáz- és keverékszabályozó kar található, valamint fölötte a benzincsap és a kézi benzinpumpa.
A két pedál közt a rádió fészkel, egy Bendix-King...
A HA-SDF elülső műszerfala. A szűkös méreteknek, és a feladatnak megfelelően aránylag zsúfolt. Felül balról: főkapcsoló, sebesség, folyadékos iránytű, varió, motor olaj paraméterek. Következő sor: futómű helyzetjelző, gyújtáskapcsoló, magasság, műhorizont/elfordulásjelző, fordulatszám, ???. Következő sor: futómű kapcsoló (védőbúra alatt), indítógomb, ???. A botkormány mögött a rádió és különböző kapcsolók láthatók. Baloldalt alul belóg a gázkar, rajta az "intercom" (fedélzeti rádió) gombjával, a kerek, piros bigyóban végződő kar a kabintető vésznyitó.
A HA-SDE első ülése, mint látható, nem nagyon van eltérés.
HA-SDE hátsó ülés. A háttérben a hangárban
az előbbi képen is látható Wilga, valamint az Aerotriga Z50-esei láthatók.
Ezt látja az, aki beül a HA-JAP lajtromjelzésű Jak-52-es hátsó ülésébe. A műszerfal tetején trónoló dobozon levő dolgok mibenlétében csak a folyadékos iránytűnél vagyok biztos...
A műszerfal központi része. A nagy tárcsás műszerek közül a bal szélen van a teljesítmény(fordulatszám)mérő (százalékban), mellette, kicsit fölfelé a sebesség, azalatt a magasság. Az elfordulásjelzővel egybeépített műhorizont könnyen felismerhető, alatta a rádióiránytű látható. A műhorizonttól jobbra levő variométerben számomra szokatlan a második elfordulásjelző, mely "golyós-kanalas" rendszerű. Az alatta levő kombinált műszer az olajhőmérsékletet, -nyomást és ki tudja mit mutat, mellette a kipufogógázhőmérsékletmérő, fölötte a kombinált időmérő. A visszajelző lámpák közül a bal szélen lapuló futómű-állapotjelzőt említeném meg...
... mely ezen a képen jobban kivehető; mellette a futómő kieresztő kar látható. Emellett a féklapok állapotjelzője, az egész kóceráj alatt pedig a gyújtássor-kapcsoló (0, 1, 2, 1+2). A naaaagy sárga gázkar felismerhető, tőle jobbra a légcsavar állásszög-szabályzó, jobbra pedig a gázkar-rögzítő. A nagy tekerentyű a magassági kormány trimmje.
Ezen az oldalon kevesebb látnivaló van,
talán csak azt a pár kapcsolót említeném meg középtájt, amivel különféle
meghibásodásokat lehet szimulálni (ne felejtsük el, hogy kiképző-gyakorló
gépről van szó!).
Veres Zoli gépe, Budaörsön fotózva. Mivel műrepülőgép, nincsen túlműszerezve: van benne egy időmérő, egy magasságmérő, egy sebességmérő, egy teljesítménymérő, pár motorállapot-jelző, és kanyec. Se műhorizont, se elektronikus navigációs eszközök! Ehhez képest még egy Zlin Tréner is maga a szuperbonyolultság :-)
Az első műszerfal szinte csak jelzésértékű,
hiszen ide jellemzően csak utas ül. Mi több, van hozzá olyan kabintető,
ami ezt a helyet le is fedi, egyszemélyessé téve a gépet!
Veres
Zoli "Nünüke" nevű gépe, alig másfél órával azután, hogy a 2003 augusztus
20-i légiparádén átrepült vele a Lánchíd alatt. Szerencsére az átrepülés
semmilyen nyomot nem hagyott rajta :-) Elég puritán jószág, ez abból is
látszik, hogy a másik ülés előtt nincs műszerfal. Egyébként azt hiszem
eléggé önmagyarázó látvány, a műszerek túlnyomó része ismerős lehet a keleti
típusokból.
A HA-SBB
műszerfala. Munkagép mivoltának megfelelően nincs túlbonyolítva, az alapvető
helyzetműszerek (magasság, sebesség, varió, műhorizont) középen, a két
pilótaülés között vannak, a motor- és egyéb berendezések mutatói pedig
jobboldalt. Úgy tűnik ezzel a géppel a bal ülésből repülnek (ott van a
gyújtáskapcsoló, benzincsap, magassági gáz, kézi pumpa, rádió), a jobb
oldalon pedig valaki a műszereket nézi :)
A fenti képen a HA-SEC műszerfala látható. A Wilga műszerfalán is látszik, hogy nem egy hobbigépé: funkcionális, nincs túlspilázva. A két botkormány közt a gázkarpult helyezkedik el (alul a porlasztó- és kabinfűtéssel), a műszerek nagy része a baloldali ülés előtt helyezkedik el. Baloldalt felül a fordulatszámmérő, alatta a magasságmérő. A baloldali botkormány eltakarja a műhorizontot, mely fölött egy iránytű van. A következő oszlopban fent egy rádióiránytű, alul a varió látható, a következőben fent az időmérő, alatta egy egyesített nyomás- és hőmérsékletmérő. A sok kisebb számlap mind további hőmérsékleteket és egyéb motorparamétereket (szívótérnyomás) jelez. Jobboldalt a kommunikációs és navigációs rádiók kezelőfelülete, enyhén múzeális jelleggel.
A HA-SES műszerfala. Azt hiszem tulajdonképpen nem kell sok magyarázat, hiszen a műszerek elég jól kivehetőek! A jobboldalon található rádióiránytű és rádió egy fokkal korszerűbbek, mint az előbb látott gépen levők. Persze végülis ez a Wilga vagy tíz évvel fiatalabb annél...
Itt is jól kivetehőek a feliratok...
... akárcsak itt. A kapcsolók alatti résekbe dugott átszámítótáblázatokról eddig nem nagyon beszéltem, ezek - mint a nevük is utal rá - a különböző műszerek, iránytű által mutatott értékeknek a valósághoz képest való torzításának kalkulálásához használhatók (mert hát az iránytűs észak az nem feltétlenül észak a térképen, illetve a légnyomásváltozáson alapuló műszerek által jelzett értékek is függnek pár olyan dologtól, mint például az állásszög).
A HA-SEN
kabinja. Baloldalt: felül fordulatszám, alatta elfordulásjelző. Mellette
felül (rádió)iránytű (ARK, ADF, ki hogy hívja), alatta műhorizont. Mellette
magasság, alatta varió. Mellette időmérő, föltöte egy golyós iránytű, alatta
és jobrba a motor visszajelző műszerei. Az anyósülés előtt a rádió és valószínűleg
az ARK kezelőszervei. Az alsó konzolon a gyújtás, tüzelőanyag, magassági
gáz, olajhűtés csapjai, no meg a gázkarpult.
A HA-JDM műszerfala. Ez a masina - legalábbis szerintem - elég jól fel volt szerelve mindenféle műszerekkel. A gázkar mögötti tabló-panel ráadásul nagygépes/vadászos érzetet keltett bennem, akárcsak a nem kevés digitális hétszegmenses kijelző mindenfelé.
A COM/NAV stack, fölötte egy LED-es fordulatszámjelzővel,
ami nekem újdonság volt.
A HA-YHST
cockpitje. A középső konzol tetejét egy nagy képernyő foglalja el, melyet
a navigációs berendezések használhatnak, már ha működik.
A HA-PAO
műszerfala, csak úgy, mint maga a gép, nincs túlbonyolítva. Jobboldalt
a gyújtáskapcsoló, a középső panelen felül magasság, iránytű, elfordulásjelző,
alul sebesség és varió. Jobbolalt töltésmérő és fordulatszám.
A HA-1214
műszerfala. Egész korrektül fel van szerelve a movit-kinézethez képest!
A nálunk is kedvelt movit egyik
- szép sárga - példányának műszerfala. Olyan, mint egy terepjáróé :)
A HA-SLS pilótafülkéje.
Robusztus, "munkahely jellegű" műszerfal (Laczkó István felvételei).