Cessna típusú repülőgépek magyar repülőtereken
Sokan csak a közlekedési eszközt - esetleg a vagánykodás/kivagyiság egy lehetséges megtestesülési formáját - látják bennük, szerintem mind technikailag, mind formailag figyelemre méltó kis masinák. Jártam-keltemben igyekszem minden útba eső gépet lefényképezni, ez most csak egy kis válogatás belőlük. A kis képekre kattintva megjelennek nagyban.
A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.
Cessna 150
Cessna 152
Cessna 172
Cessna 175
Cessna 177
Cessna 182
Cessna 206
Cessna 207
Cessna 210
Cessna 337
Cessna 421
"One-Fifty", alias Cessna 150: 100 LE-s motor, egyszerű légcsavar, két fő+csomagok (egy gyerekülést is be lehet szerelni utóbbiak helyére egyébként). Nem egy bonyolult szerkezet, de pont ez teszi ideálissá oktatásra és túrarepülésre: gyakorlatilag elengedett kormányokkal is egyenesen/vízszintesen repül :) Ez egyébként a legtöbb Cessnára igaz, miképpen az is, hogy a koruk nem sokat jelent: nem ritka köztük a 30-40 éves példány. Megjegyzés: a Magyarországon repülő Cessnák egy részét Franciaországban gyártották, ezeket hivatalosan F-akárminek nevezik (pl. F150), de én nem különböztetem meg őket az eredetiektől.
HA-JDT áthúzás közben Budaörsön.
A HA-SIS, szintén a budaörsi placc fölött.
A HA-SJB-t Budaörsön kaptam lencsevégre, ő egy '64-es C150-es. Nekem tetszik ez a bilikék festés, olyan lezser, fiatalos lesz tőle!
Az 1967-es gyártású HA-SJT jellemzően budaörsi gép, a kép mégis Fahegyen készült róla.
A HA-SJW szerintem egy olyan C150-es, amit elég alaposan felújítottak, és erősebb motor került bele, amitől a 152-essel egyforma erős lett. De ezt csak ránézésre saccolom, mert a gépet konkrétan nem ismerem (amúgy '67-es a szentem).
HA-SJZ: Pulai Zsolt kedvenc C150-ese Pérről :)
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-SKF nem a jónevű csapágy-gyártóról lett elnevezve ;) Egyidős velem, azaz '75-ös - 2002 nyarán (a kép készítésekor) viszont nekem még újnak számított Budaörsön.
HA-SKI: ez a '66-os C150-es is Budaörsön pihent a régi hangárban.
HA-SLN: ezt a képet kivételesen nem én csináltam, hanem Kocsis Dóra, de annyira tetszett, hogy elkértem tőle (a készítés előtt 10 perccel szálltak le vele egy kisebb sétarepülés után).
Ugyanő kicsit arrébb, a Centro-Plane irodája előtt.
HA-SLP: jelenleg ez az egyetlen C150-es, amivel repültem, egy kedves barátom, a gép egyik tulaja jóvoltából. Igazi kirándulós gép, csak lenne picivel nagyobb!
Itt láthatod a gép műszerfalát!
Ugyanő touch&go-gyakorlás közben Farkashegyen.
A HA-SUA Budaörsön. Sajnos a gép a kép készítése után úgy egy évvel halálos katasztrófát szenvedett.
Az 1976-os gyártású HA-TUN Miskolcon.
HA-VEU: egy 1968-as gyártású C150-es, Siófok-Kilitin fotózva.
Az 1966-os HA-VEW Fahegyen.
Az amúgy dunakeszii illetőségű (Malév Repklubos) HA-CPL Budaörsön 2011 őszén.
A HA-JDQ-val Szolnokon találkoztam. Szép régi 152-es: régebbi formájú (hátsó ablak nélkül, de már orrkerekesen), 1960-ból.
A HA-PPL a budaörsi nagyhangár előtt.
A HA-SJG-t a fahegyi MÁV repülőklub üzemelteti, ő egy kimondottan szép állapotban levő C152-es. A képet Jeszenszky Sándor készítette.
A HA-SJI (1980-as, szinte még új;) Ancsák árnyékában Budaörsön.
HA-SJK: nem egy műrepülőgép, de azért 110 LE-s motorjával kellemes masina, többször is repültem vele.
HA-SKS, Fahegyen fotózva. Ezzel a géppel repültem eddig a legtöbbet, és lehet, hogy még ez a legújabb Cessna, amiben ültem, mivel "csak" '84-es :) Nagyon kellemesen repül még lassan is, de nekem szűk... Azért elfogadnám :)
Ugyanő hátulról.
Itt láthatod a gép műszerfalát
Az 1978-as HA-SLO Budaörsön.
Mi mással is indíthatnám a világ egyik legelterjedtebb négyszemélyes repülőgépéről szóló bekezdést, mint egy C172-vel, amit a változatosság kedvéért egy másik C172-ből kattintottam le? Azoknak, akik nem tudnák: ez egy négyszemélyes túra- és gyakorlógép, melynek első változata valamikor 1956 körül repült (az elődei - mint például a C170 - még régebben), azóta is folyamatosan alakítgatják, korszerűsítik (néha például abbahagyják a gyártását, aztán újrakezdik). Viszonylagos egyszerűsége (nem a Trabanthoz képest) és jóindulatúsága (repülő babakocsinak is hívják) miatt lett népszerű. Itthon évről-évre többet látni belőle, külföldön meg egyenesen tele van vele minden. Ha hangzatos jelzőt szeretnénk ráakasztani, ő lehetne a légi országutak VW Golfja.
A HA-BOB és Bobek Budaörsön.
A HA-CTD, szintén Budaörsön.
HA-JDA: ezt a '75-ös C172-est Debrecenben fotóztam le.
A HA-JUT Fahegyen. A gép 2010-ben katasztrófát szenvedett.
HA-SJA: egy C172-es (egészen pontosan 172XP) a '73-as évjáratból, Budaörsön fotózva. Ez Fedőék (Centro-plane Kft.) talán leggyakrabban használt gépe, majdnem minden budaörsi látogatásom alatt ott iskolakörözik.
Na, ez a kép is egy ilyen iskolakörözős kiguruláskor készült...
HA-SJC: ez volt az első Cessna, amivel repültem, előbb egy repülőnapon, aztán Somogyvári "Soma" Józseffeé Farkashegy körül, illetve a Balaton fölött. Valahogy azóta is mindig megörülük, ha meglátom valahol, bár mivel újabban nem Fahegyen, hanem Budaörsön tárolják, ez ritkán történik meg.
Itt láthatod a HA-SJC műszerfalát
HA-SLJ. Pulai Zsolt fényképe a péri repülőtéren készült. A gép egyidős velem: 1975-ös.
A HA-SJN, az Indicator 1977-es C172-ese, Budaörsön.
Az 1978-as gyártású HA-SJO Budaörsön.
HA-SJX: a Malév Repülőklub C172-ese, a klub otthonául szolgáló dunakeszi (hogy kellene ezt írni?) repülőtéren, az anyacég festésében.
HA-SKD: egy 1977-es C172. A festése miatt kívülről szinte bejáratósnak néz ki :)
HA-SKL, a (régebben?) Duna Repülőgépgyár "színeiben" repülő '75-ös Cessna.
A HA-SKM Budaörsön.
HA-SKN: egy '77-es Skyhawk, amit festése miatt sokáig észre se vettem, amert összekevertem a HA-SJC-vel.
Ugyanő, ugyanott, csak ezúttal leponyvázva.
A HA-SLB az esztergomi hangár hűvösében.
HA-SLE: ezt a kis sárga "Skyhawk"-ot (még mindig C172-es, csak most becézve) is lehet néha repnapokon látni, nekem kifejezetten tetszik a színe. Fiatalítja a gépet, mely egyébként 1970-es!
Azért néha rajta is kell bütykölni kicsit :)
Ez egy különleges verziója a 172-nek, mely a régebbi sorozatok kinézetére hajaz (de azért nem farokkerekes); egyébként 1961-es. Örömmel fogadnám, ha valaki kisegítene a pontos típusjelzéssel!
Ez még mindig az előbb látott HA-SLG, amint éppen tankolásra vár.
Itt láthatod a HA-SLG műszerfalát
HA-SLK, az Indicator C172-ese, hazai földön, azaz Budaörsön.
HA-SLY: a NovembAir C172-ese ('71) Budaörsön.
A HA-SLZ, egy 1966-os C172 ezen a képen tele van pakolva ismerősökkel, éppen egy kis repkedésből visszatérve.
Itt éppen kigurul az állóhelyről.
Itt láthatod a HA-SLZ műszerfalát
HA-SUD: erről a gépről nem tudok semmit, jelenleg még a típusát se sikerült kiderítenem...
HA-SVI, egy újabb francia gyártású (Reims) 172-es.
HA-TUA: egy '72-es Cessna Budaörsön, a nagyhangár árnyékában.
A HA-TUT egy 1980-as gyártású 172P, Farkashegyen láttam 2002 májusának elején, akkor még új volt itthon.
HA-VEB Fabrik. Ja, nem, csak HA-VEB, Budaörsön.
Ezen a képen nem egyszerű odafigyelni a HA-VEC-re (C172, '74), mivel előtte egy Zlin 142-es áll, mögötte/fölötte pedig Besenyei Peti műrepül :)
Itt egy közelebbi felvétel róla Budaörsön.
HA-VEM.
HA-VEQ: egy 1969-es C172.
Farkashegyen pihen ez a mókás lajstromú (HA-VER), 1970-es, francia gyártású Cessna 172.
A HA-VEX, Szegedről.
A hagyományosnak mondható 172-es és a robusztusabb 180-as közé "lőtte be" a Cessna a 175-öst 1958 és 62 között. A karbantartásigényes Continental motor miatt nem volt nagy siker, így hamar kivették a kínálatból, a sárkányon történt fejlesztéseket pedig felhasználták a későbbi 172-es modellek építésénél.
Olasz Tibor harmincadik születésnapom alkalmából vitt el egy körre az általa használt HA-SAP-pal. Nagyon kellemes repülés volt, kellemes időben, egy kellemes géppel - ezúton is szeretném még egyszer megköszönni neki a lehetőséget!
Itt
láthatod a gép műszerfalát
Cessna F177RG, alias "Cardinal" (sőt: "Cessna 1977 Cardinal II RG"). A 172-esekhez képest jobban áramvonalazott törzs, és a háromágú légcsavar mellett ezen a képen jól látható, hogy önhordó szárnya van, hiányzik a többi vállszárnyas Cessna-éhoz hasonló szárnymerevítő dúc.
A típusjelzésben található "RG" a behúzható futóműre (retractable gears) utal, mely nem jellemző erre a kategóriára. A HA-JAS-t Budaörsön kaptam le...
...a HA-JDU-t, mely ugyanez a típus, már Fahegyen. Felhívnám a figyelmet a lajstromjelzésre: HA-JDU. Biztosan Debrecen környékéről származik :)
Ugyanaz félig oldalról. Belülről egyébként olyan, mint egy jobb középkategóriájú autó (ez kisrepülőgépben kifejezetten dícséret), a műszerfala is "dizájnosabb", mint a 172/182-es családé. Kifejezetten meglepődtem, amikor megtudtam, hogy ezt a csillogó-villogó masinát 1972-ben gyártották!
HA-JUV, egy tipikusan fahegyi gép, ezúttal mégis Mátyásföldön. Az ő futóműve nem behúzható (C177), amúgy 1968-ban gyártották. Eddig még csak egyszer utaztam vele, gyors gép benyomását keltette, persze előtte Ancsával és Po-2-vel repültem, úgyhogy ez nem feltétlenül jelent bármit is :-)
Ez az a bizonyos talpalatnyi föld, ahol az utóbbi két év során ezt a gépet a leggyakrabban láttam: Farkashegy, a tankoló mellett.
Itt
láthatod a gép műszerfalát
A Cessna 172-es sorozat továbbfejlesztése. Igazából nem tudnám pontosan megmondani, mi az a vészesen nagy különbség, ami szerkezetileg megkülönbözteti a 172-es sorozattól.
A HA-CTE, Budaörsön.
A HA-JDJ-vel Esztergomban találkoztam. Ha minden igaz, ez egy '62-es gyártású gép - ránézésre nem mondtam volna ezt meg...
HA-JDR, egy nagyon szép, újszerű C182.
Ugyanő néhány héttel később, éppen a hangár másik sarkában...
HA-SKT: egy 1978-as C182 2001 augusztusában Siófok-Kilitin.
HA-SLH, egy '74-es C182 a budaörsi nagyhangár sarkában.
HA-SLM, a Malévosok C182-ese, természetesen Dunakeszin fotózva.
Ugyanő, majdnem egy évvel korábban, Mátyásföldön.
A HA-TUP egy '75-ös gyártású C182-es.
Pulai Zsolt fotója.
A C206 egy kicsit nagyobb masina az előbbi Cessnákhoz képest: hat személyt vihet, illetve nagy méretű ajtaja miatt néha ejtőernyősök is ugranak belőle. 2-300 LE-s motorja lehet, ez még a nagyobb mérethez képest is érezhető különbség (állítólag).
A HA-SKX-ről nem sokat tudok, de a "Rundflug" feliratból arra következtetek, hogy ez se egy Magyarországra "született" gép; persze ezt a korából (1964-es gyártású) is meg lehet állapítani. Műszerfalat sajnos nem tudtam fényképezni, mert a gép gazdái nem voltak a közelben, az ablakok pedig be voltak párásodva.
Ezt az amerikai lajtromú Stationair-t a
Budaörsi hangárban fedeztem fel egy nyári délutánon, miközben új digitális
fényképezőgépemet próbálgattam.
A 206-es egy számmal nagyobb változata, sokkal többet nem tudok róla...
A HA-DRA vélhetően ejtőernyősöket ugratni indult valahova Budaörsről, amikor lefotóztam.
A HA-SKA egy 1968-as C210-es, melyről vagy másfél év után sikerült végre egy értelmes képet is csinálnom (köszi, Sjesz:).
Mokány gép, erős motorral, teljes IFR-felszereléssel.
A HA-SKW egy szinte múzeumi darab: 1960-ban építették! Ez persze látszik is, még szinte úgy néz ki a törzs, mint az eredeti farokkerekes Cessnák; persze ő már orrfutós.
HA-SKY: ez a kép szomorú gondolatokat ébreszt bennem: a gép a fénykép készítése után másfél héttel ugyanis lezuhant, a fedélzeten levő hat ember meghalt. Nyugodjanak békében!
HA-SKZ: egy C210, amit eddig még nem láttam,
így nem is tudok róla semmit...
A C337 egy érdekes gép: kétmotoros; az egyik motor "hagyományosan", az utasfülke előtt helyezkedik el, a másik a fülke háta mögött, tolólégcsavar üzemmódban. A gép farka ezen második légcsavar miatt "katamarán" jellegű.
A HA-FAA 1975-ös, tehát egykorú velem.
A C421 nem egy gyakori típus mifelénk, legalábbis jobbára csak Ferihegyen látni: egy kétmotoros, hatszemélyes business gépről van szó, melyet Fahegyen sikerült elkapnom. A lajtromjele HA-ACF, bár ez ezen a képen még nem volt felfestve.
Elég zord, harcias kinézete van, amelyhez hozzájárul az, hogy itt éppen le van szedve a festés, és a gép nyers színe látszik!