Mindenféle további repülőgépek...
Persze nem csak Cessnák, Zlinek és Ancsák vannak a magyarországi reptereken és gyűjteményekben, hanem milliónyi másik típus, ezeket gyűjtöttem össze erre az oldalra.
A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.
SOCATA/Morane
MS-883
SOCATA
Tampico
Jakovlev
Jak-18
Jakovlev
Jak-52
Jakovlev
Jak-55M
Szuhoj
Szu-26
Technoavia
SP-91
"Nünüke"
PZL-101
"Gawron"
PZL-104
"Wilga"
Let L-200
"Morava"
Let L-410
Polikarpov
Po-2
Pilatus
PC-6 "Porter"
Maule M6
Mooney
201
I.A.R.-823
Scottish Aviation Sk 61 "Bulldog"
Vegyes
továbbiak
HA-JDI: egy '69-es Morane ("morán"), vagy SOCATA MSxxx, vagy nevezzük, ahogy tudjuk (a repülőgépgyár eredetileg a nagy múlttal rendelkező Morane-Saulnier volt, de ez manapság a SOCATA névre keresztelt konzorcium tagja). Egy kedves kis négyszemélyes gép, melynek van egy ilyen gépnél viszonylag szokatlan kiegészítője: az automata orrsegédszárny, amely a lassanrepülő tulajdonságokat javítja. Az automata azt jelenti, hogy egy bizonyos sebesség alatt előrecsúszik, pozitívan befolyásolja a szárnyon keletkező felhajtóerőt, aztán egy sebesség átlépésekor visszacsúszik a szárnyba. A kilátás ebből a gépből is szép, de a kabintető nekem kicsit alacsonyan van...
Itt láthatod a gép műszerfalát
HA-SJQ: Nem a legjobb időben készült ez a kép, ezen sajnos a scannelés is csak rontani tudott. A gép a kép készültekor Esztergomban üzemelt.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-TUE az esztergomi hangár előtt. Ez egy '69-es MS880.
A HA-VED Budaörsön, a Pannon Air (nem Airlines!) barakkja mellett.
Ez a Morane (HA-VEG) Budaörsön pihent a kép készítésekor. Meg kell mondjam, hirtelen elég sok lett ebből a típusból az országban, igaz, oktatók és frissen tanult pilóták is rendszerint dícsérni szokták kíváló repülőtulajdonságai miatt! A formája azért sejtteti, hogy nem kimondottan új típussal van dolgunk, a képen látható példány például 1970-es.
A HA-VEK-et Farkashegyen sikerült lencsevégre
kapni.
A HA-TUW 1991-ben került ki a francia gyárból. "Ő" egy felső középkategóriás túragép (összehasonlításképpen a Cessna-172 egy alsó középkategóriás - remélem ezzel nem sértettem meg senkit, mert jó vele repülni, de nem valami kényelmes).
HA-VES: ezt a kellemes kis gépet egy budaörsi repülőnapon kaptam lencsvégre, addig csak Ferihegyen láttam. Sajnos repülni nem repültem vele, pedig nagyon tetszett; kényelmes, átlátható műszerfallal, minden luxussal és műszerrel felszerelve!
Ugyanez a gép, ezúttal Szentkirályszabadján.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-VEY egy másik olyan Tampico, amit
egy időben rendszeresen szoktam volt Budaörsön látni. Ő '82-es, míg a HA-VES
egy évvel öregebb.
Egy kicsivel régebbi típus, a Jak-18 egy példánya a PeCsa-beli múzeumban fotózva. Érdekes, hogy a klasszikus típus vonalvezetése a mai napig felbukkan utódainak formájában, például a Sky Hussars Jak-18T és Jak-52 gépeinél..
Így néz ki a későbbi, átalakított Jak-18T
változat, melynek nevében a T betű "taxi"-t jelent. Ennek megfelelően kettő
helyett négy személyes, csomagtartóval, stb.
A Jak-52 nem nagyon régen jelent meg a magyar reptereken, de akkor viszont meglehetősen nagy számban: egyrészt a Légierő kapott belőle jópárat, kiképzési célokra, másrészt a repülős vállalkozások is előszeretettel vásároltak (általában használtan) ebből a Szovjetúnióban tervezett, és Romániában licensz alapján gyártott kétülésesből. Az Égi Huszárok Jak-52-eseit külön oldalon láthatod, most a többi civil Jakról lesz szó. A HA-JAP német vállalkozók tulajdona, akik Esztergomban üzemeltetik. 1982-ben gyártották, itt a 2001-es szentkirályszabadjai repülőnapon van megörökítve.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-JAU és a HA-JAV szintén ugyanott lett lekapva.
Mindkettő dunaújvárosi gép.
Utóbbi gép a budaörsi nagyhangárban.
Ezt az orosz lajstromjelzésű masinát 2002 nyarán fedeztem fel a budaörsi hangárban. Eléggé meglepődtem, hiszen ez egy elég jónak számító műrepülőgép, kinek telhet ilyenre?
Azóta kiderült, hogy a bérelt Jakon a műrepülőutánpótlás
gyakorol. Nagyon helyes!
A Veres Zoltán által használt Szuhoj-26-ost 2002 késő tavaszán elvitték Budaörsről, mivel Zoli új gépre nyergelt át, de azért itt még itt van a fotója.
Szép, erőt sugárzó gép, a nyolcvanas évektől
kezdve rengeteg műrepülőversenyt nyertek meg vele!
Veres Zoli új gépe 2002 április végén érkezett Budaörsre. A fentebbi gépen még csak a régi festést kapargatják le róla...
... itt viszont már az újjal látható. Ez a gép egy még nem túlságosan ismert tervezőiroda gépe, melynek munkatársai azonban korábban sok tapasztalatot gyűjthettek a Jakovlev és a Szuhoj irodáknál. A masina kétszemélyes, teljesen fémépítésű, és ugyanaz az M-14P csillagmotor hajtja, amely már annyi más szovjet/orosz műrepülőgépet.
És íme a masina új, "MOL-osított" festésével!
Zoli által meg nem erősített források szerint a masina beceneve "Brutálka" :-)
Azért ebben a festésben tényleg egész jól néz ki a gép!
Itt
láthatod a gép műszerfalát
Veres Zoli legújabb gépe elég egyedi darab: az egyik fele egy Amerikában készletként is kapható kit-plane (Culp Special), a másik pedig egy M-14 csillagmotor. Nem túlzok: elég ránézni a fentebbi képre, és látható, hogy tényleg az orosz erőmű (400 LE körül) a masina leghangsúlyosabb része!
Ugyanő a napfényen csillogva. Zoli kimondottan azért csinálta-csináltatta ezt a gépet, hogy bohóckodni tudjon vele, szemben a kicsit fentebb látható SP-91-essel, ami egy profi versenygép. (Azóta eladta ezt a gépet (is).)
Itt
láthatod a gép műszerfalát
Zoli jelenlegi gépe (legalábbis 2005 júniusának
elején:) egy Extra-300-as, lengyel lajstrommal (SP-KYK).
PZL 101 "Gawron", a Jak-12-esből kifejlesztett lengyel munkagép. Eredetijét annak idején a Mentőszolgálat is használta, a jobb fel- és leszálló tulajdonságokkal rendelkező lengyel változatot könnyű szállító, megfigyelő (ne harctérre gondoljunk, hanem utakra, olajvezetékekre, folyókra; mindehhez jó lassanrepülő tulajdonságok kellenek), mezőgazdasági és vontató repülőgépként (mostanában szinte már csak utóbbira) használják, de arra elég sok helyen. Ha valaki jó időben a közelébe kerül, láthatja, hogy a törzsborítás nagy része vászonból van: átsüt rajta a nap :)
A HA-PYC Budaörsön.
A HA-SBB a szolnoki sportrepülőtéren szokott vontatni.
Itt láthatod a gép műszerfalát
Az 1967-es HA-SBD a budaörsi hangárban, nagyjavítás alatt.
A HA-SBE egy '67-es Gawron, a Győri Aero Club tulajdonában van. (Pulai Zsolt képe)
A HA-SBK, motor és szárnyak nélkül.
Ez a példány 1969-es. A háttérben egy C172-es száll éppen fel.
HA-SBN:ez a Gawron Hármashatárhegyen állt. Azaz egy darabig állt, aztán elrepült :-)
2001-ben a gép még mindig fáradhatatlanul
rója égi vontatóköreit, Hármashatárhegyen, és ahogy a képen is látszik
(?), Farkashegyen...
A Wilga a Gawron utódjául készült, önhordó szárnnyal, aluminium borítással. Egyesek szerint nem éppen jól sikerült konstrukció, mivel a szárnyak önmerevítése miatt kicsik a tankok, a futómű gyenge, a motor pedig sokat fogyaszt. Ennek ellenére vannak, akik szeretik, és dícsérik. Egy pár alkalommal volt alkalmam utazni vele; a hátsó ülés egész bejött nekem, pedig általában elöl szeretek ülni :) Barátnőm "Szúnyognak" nevezte el furcsán torz, rovarszerű alakja miatt. Egyébként egykor a Rendőrségnek is voltak ilyen gépei, de manapság csak a sportrepülésben használják, elsősorban vitorlázó-vontatásra.
A HA-SEA a győri repülőklub Wilgája, őt - a többi győri géphez hasonlóan - Pulai Zsolt fotózta le a péri hangárban.
HA-SEC: egy 1979-es Wilga Budaörsön, éppen utasokra várva. Ha előre nem is lehet belőle kilátni, oldalra nagyon kellemes a panoráma belőle!
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-SEF Budaörsön.
A HA-SEJ Budaörsön állomásozik (egyszer repültem is ott vele).
A HA-SEK (ez se rossz lajtromjel) Dunakeszin.
A HA-SEL, Budaörsön.
A HA-SEM Siófok-Kilitin, 2001. augusztusában.
A HA-SEN Miskolcon, egy évzáró szilveszteri reptetésen (fotó: Ifj. Baróczi János).
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-SES az esztergomi repülőklub gépe, 1989-ben gyártották.
Itt láthatod a gép műszerfalát
HA-SEV: egy újabb Wilga a budaörsi nagyhangárban;
a motor az aluminiumburkolat helyett egy pokróccal van letakarva, ez akár
azt is jelentheti, hogy éppen nagyon beteg.
A cseh gyártmányú "Morava" szerintem az egyik legszebb vonalú kétmotoros gép. Vonalvezetése valahol félúton van a második világháború után közvetlenül épített kétmotoros kisgépek, és a jó húsz évvel később tervezettek közt, és ez nekem nagyon bejön!
Az orrfutó elég érdekesen néz ki: annyira előre építették, amennyire csak lehetett. A HA-LDB-re 2000-ben "bukkantam rá" Budaörsön, és nagyon csodálkoztam, mert azt hittem, hogy már rég kidobták az összest ebből a típusból.
És nem! Az LDB után nem sokkal egy másikkal is találkoztam ugyanott:
HA-LDC: A fehér szín külön jól áll neki; bár ez a gép pont nem nagyon szokott mozdulni, nem tudom, van-e egyátalán légialkalmasságija. Az LDB-vel ellentétben őt még nem láttam repülni.
A típust egy időben a Vízügy és a Mentők
használták, és nem éppen fiatalok: 1962-es gyártásúak.
Az L-410 a cseh repülőgépgyártás egyik igen sikeres típusa: a két gázturbinával szerelt regionális utasszállítót használták térképészeti munkáktól ejtőernyős-ugratásig mindenfélére! HA-LAO az Indicator egyik büszkesége, Budaörsön szokott állni.
Kiskoromban a térképészeti változatot szoktam meg, azoknak üvegezett volt az orra, de a LAO-nak már nem...
... neki már egy Bendix gyártmányú lokátor van ideszerelve, a fényszórók fölé!
A légcsavar ötágú, a régebbieken emlékeim szerint csak három toll volt.
Itt
láthatod a gép műszerfalát
A Po-2 a repülőnapok egyik sztárja: az 1954-ben gyártott, de már akkor is ősöreg konstrukciónak számító kétfedelű legfőbb érdekessége az, hogy nyitott a kabinja, illetve hogy hihetetlenül alacsony sebességeknél is a levegőben marad - néha szinte tolatni látszik! Ami a nyitott kabint illeti, nekem ez nem nagyon jött be, de mindenképpen érdekes volt a bőrömöm érezni a levegőt!
A PAO a hangárban, mögötte kicsit látszik Bánhidi Antal híres "Gerle-13"-ának újraépítése.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-POA, egy már nem működő Po-2-es a
Közlekedési Múzeum Repülési és Űrhajózási Állandó
Kiállításán a Petőfi Csarnokban. A hátsó ülés mögött látható
a permetezőberendezést meghajtó szélkerék.
A Pilatus "Porter" egy speciális munkagép: különleges kialakításának és az orrában levő vadóc gázturbinának köszönhetően hihetetlen kis helyeken fel- és le tud szállni: ezalatt például akár focipályát is érthetünk!
A masinát Svájcban tervezték, és az amerikai
Fairchild is gyártotta licenszben - ilyen gépet láthatunk például Mel Gibson
"Air America" című filmjében, amint éppen leszáll egy hegyoldalra. Eredetileg
négy gép érkezett az országba, de csak a legkésőbbi, az 1981-es gyártású
HA-YDE maradt meg, az Indicator tulajdonában (régen a Vízügy és a Mentőszolgálat
tulajdonában voltak).
A Maule M6 típusú gépeket (talán hármat? vagy csak kettőt?) a Vízügy szerezte be, de a francia gyártmányú masinák nem váltak be, így eladták őket. A HA-YMA-t...
... és a HA-YMB-t az Indicator vette meg
és üzemelteti Budaörsön.
HA-JDW: Mooney M201 - még a gép típusában se vagyok biztos, annyira nem ismerem, ezért aztán nem is tudok többet írni róla...
... képem azért természetesen van még erről a kimondottan gyors madárról!
További HA-JDW.
A HA-JDL lajstromú IAR-823-as. Erőt, sebességet sugall a formája!
A HA-JDM Budaörsön. Vele alkalmam volt repülni egyet, és nagyon kellemes, kényelmes és erős gépnek találtam.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-JDN, az előbbi gép tesója, Fahegyen.
Egész jók ezek a román masinák!
Scottish Aviation Sk 61 "Bulldog"
Ez egy, a RAF által kiképzési célokra is használt Bulldog. Nem tudom, milyen alkalomból szerezte valaki, de repnapon műrepültették vele a fizetőképes érdeklődőket.
A HA-TUG "harci festésben".
Az előző gép tesója, a HA-TUJ.
És még egy tesó: a HA-TUL (a képen főleg a HA-TUL-ja látszik... bocccs:).
Ez itt egy Beech B24R, egy számomra ismeretlen típus.
Beech a fűzfa előtt.
A HA-SLV egy MU-1521 "Broussard". Ez egy jókora, csillagmotoros gép, akkora hanggal, mint egy Ancsa.
HA-ACD: egy elég dögösen kinéző Piaggio.
Ugyanő a hangár előtt.
HA-VEI, egy Fuji FA200-as, a szegedi reptéren.
No, ez egy furcsa madár: egy UTVA-66-os.
Nem az a kimondott szépség, de a jelek szerint az ejtőernyősök szeretik! (Laczkó István képei)
Itt láthatod a gép műszerfalát
Ez a Góbé (írhatnám azt is, hogy Rubik R26, de még sose hallottam így emlegetni) Esztergomban pihent a kép készítésekor; a függőleges vezérsíkból hiányzott egy darab.
Egy UL, azaz ultrakönnyű, aki ha felnő, biztos Cessna lesz :-)
A HA-YACZ (WT01?) viszont már kifejezetten repülőgép kinézetű! Ha valaki tud róla mesélni, kérem tegye meg!
HA-YNBD és...
HA-YNBG: két Apollo "Fox".
A HA-TUD papírforma szerint egy G115-ös, amiről semmi nem jut eszembe. Segítsetek, mi ez? :)
Valentin "Taifun" 17E: félig vitorlázó, félig motorosgép, és baromi hangos, még talán az Ancsáknál is messzebre hallatszik :-)
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-YHST-vel (TL96 Star) 2001 második felében szinte minden egyes alkalommal találkoztam, amikor Budaörsön vagy Fahegyen jártam. Kecses gép!
Érdekes, hogy van benne egy ejtőernyő, mely képes függőlegesen lehozni a gépet. Az ernyőt egy rakéta lövi ki a hátsó ablakon levő lyukon át.
A gép műszerfalát itt láthatod
"Motorfalke". Róla vajmi keveset tudok azon felül, hogy egy klasszikus, VW-motoros motoros vitorlázó, amilyenből van pár az országban. Őt speciel Budaörsön fotóztam le.
Itt láthatod a gép műszerfalát
HA-1220, Miskolcon.
Egy '77-es gyártású HB-21/1600-as Budaörsön. Ez a típus volt az első movit, amire emlékszem kisebb koromból - akkoriban nagyon különlegesnek tűnt!
Az "Ifjúságom édes madara" feliratú oldtimer (1960-as) Ka-8B vitorlázógép itt éppen Budaörsön pihent a hangárban.