Ezt a hosszú nevű tárlatot általában csak "repülőmúzeumnak" szoktuk nevezni, mivel ez az egyetlen ilyen jellegű kiállítás a fővárosban (a Ferihegy II melletti szabadtéri múzeum "skanzen" néven említtetik). A hely sajnos nem teljesen alkalmas erre a célra, mivel helyszín, a Petőfi Csarnok, mely eredetileg a Budapesti Nemzetközi Vásár szovjet pavilonja volt, kicsit szűk a tárlatnak. Ez főleg abban mutatkozik meg, hogy nehéz lefotózni a kiállított gépeket: mindig belóg a képbe egy-egy másik gép, vagy oszlop. Pedig vannak itt érdekességek, például egy Junkers F.13 utasszállító, amivel IV. Károly a huszas években sikertelen puccskísérletére az országba érkezett, egy első világháborús Brandenburg vadászgép, az a Szojuz űrkabin, amivel Faraks Bertalan megjárta a világűrt, és még sok más ritkaság!
A HA-POA lajstromjelzésű Polikarpov PO-2 a típus mezőgazdasági változata, szóróberendezéssel és vegyszertartállyal a második ülés helyén. Testvére, a HA-PAO felújítva a repülőnapok sztárja. Ez a sokoldalú típus sokmindent csinált pályafutása során: használták vitorlázó-vontatásra, ejtőernyős-ugratásra, zárt hátsó kabinnal taxirepülésre, sőt: a második világháborúban éjszakai bombázásra is, mint az első "lopakodó bombázó"; a nagyrészt női pilóták magasra emelkedtek, majd a motort lekapcsolva ellenséges területek fölé siklottak, ott kioldották bombáikat, és hazaindultak. Természetesen inkább a pszichológiai hatás volt jelentős, de azért ez egy kifejezetten érdekes alkalmazás!
Az előbbi "kukacbomcázó" (ilyen névvel illetik a mezőgazdasági repülőket) kései utódja, a Zlin Z37 "Cmelak", melyből manapság is gyakran látni a város és a Balaton fölött: ők vontatják a reklámtranszparensek nagy részét. A kiállított példányról le vannak szedve a vászonrészek, így jól látható a gép szerkezete. Ja igen: a kép előterében én állok :-)
Egy Mi-1 könnyű, többcélú helikopter, azaz annak a mentő változata, ahol a beteget a gép éppen takarásban levő oldalán levő tartályban helyezték el. A levegőben egy "Koma" típusú vitorlázógép lóg.
Az egyik kedvenc repülőgéptípusom korai inkarnációja, a Zlin Z226 "Tréner 6", még fa légcsavarral és merev futóművel. Nekem így is nagyon tetszett már!
A következő Tréner-generáció, a Z326 "Tréner Master", még mindig fa légcsavarral, de már behúzható futóművel.
Az RD45F hajtómű a Mig-15-ösöket hajtotta, eredetileg a Rolls Royce "Nene" másolata volt.
Az Ivcsenko AI-20 az Il-18-asok gázturbinája volt. Emlékszem, ezt a hajtóműmetszetet régen egy villanymotor gombnyomásra megforgatta, és akkor jobban látszottak a különböző fokozatok, áttételek...