An-2 típusú repülőgépek
(a barátainak csak Ancsa)
Az Ancsa a második világháború utáni idők "keleti oldalon" született igáslova: 1947-es tervezése után több ezer, ha nem több tízezer darab készült belőle, eleinte a Szovjetunióban, aztán Lengyelországban. Bár ránézésre és szerkezetileg nem egy modern darab (kétfedelű; részben vászonborítású törzzsel és szárnnyal, a motorja pedig a Li-2 motorjának a továbbfejlesztése, mely ugye egy régi amerikai csillagmotor licenszéből származik), rendkívül megbízható, kezes és biztonságos madár. A legnagyobb baja talán az, hogy a nagy csillagmotor nagyon sokat fogyaszt - és nem csak repülőbenzinből, hanem olajból is! Ancsával repülni élmény: nyikorog, recseg, a kerékfékek szuszognak, és mégis, pilótáinak többsége szerint a világ legjobb repülőgépe.
Személyes vonatkozásilag az An-2 volt az egyik első repülőgép, amelynek megtanultam a nevét. Mivel a budaörsi reptér környékén laktunk, sokszor láttam őket, hozzátartoztak az ég látványához. Egyszer osztálytársaim tornaóra közben az udvaron azzal hecceltek, hogy odanézés nélkül mondjam meg, milyen gép berreg a közelben. Én kapásból rávágtam, hogy An-2, egy osztálytársam pedig, aki valamennyire ismerte a gépeket, ha látta őket, savanyú arccal igazolta, hogy nem tévedtem :-) Egyébként érdekes, hogy a rendszerváltás után se tudták mivel pótolni őket: a Zlinek, Wilgák még csak-csak kiválthatók Cessnákkal, Piperekkel, de az An-2 megmaradt; még 2001 júliusában is több mint száz darab volt belőle az országban! Persze ez nem csoda: kezdetben a hadsereg is használta, az MHSZ mellett, ejtőernyősugratásra, az RNÁ illetve MÉM RSZ pedig mezőgazdasági repüléseket végzett vele. A nyolcvanas évek végétől az akkor alakuló kis repülős cégek sorra vásárolták meg az állami cégek leadott gépeit. A személyszállítás nem esik messze az Ancsa feladatkörétől, kisebb regionális légitársaságok időnként megpróbálkoztak, megpróbálkoznak vele országon belül fuvarozni, repülőnapokon pedig mindig akad néhány, mely utasrepültetést végez. Vajon mi lesz, ha már senki se fogja felújítani őket, ha már nem fognak olyan gépet találni, amiből ki lehet építeni a hiányzó alkatrészeket?
A képek és az alájuk írt kommentek nem éppen maiak (jó részük 1999 és 2003 közt készült), így lehet, hogy egy azóta elmúlt állapotot ábrázolnak/írnak le.
A HA-ABC-vel Szolnokon találkoztam. Ő egy '89-es Ancsa, azaz szinte új.
HA-ABN: egy kissé "Aeroflot-os" festésű, amúgy 1973-as gép. A fotó Szentkirályszabadján készült, mint itt még sok másik.
Ugyanő más szögből.
A HA-ABP-vel Esztergomban találkoztam, ő '79-es.
HA-ANK: egy másik szép festésű Ancsa 1978-ból. Pár éve még a "Sky Hussars" kötelékhez tartozott, aztán átkerült a Magyar Repülőszövetséghez.
HA-ANP: kicsit "katonai" jellegű festés; az egész masina szigorúan néz ki tőle :-)
Mézga barátom képén már kicsit több látszik a masinából.
HA-ANR: Őt megintcsak Budaörsön sikerült lekapnom.
HA-ANT: egy fiatal ('88-as), jól sikerült festésű Ancsa, itt épp Debrecenben.
Ezt a gyönyörű festésű Ancsát (HA-DAC, egykor Pestvidéki Gépgyár, jelenleg Indicator tulajdon) Farkashegyen kaptam le.
Itt láthatod a gép műszerfalát
A HA-MAH ('78) Debrecenben.
A HA-MAR Szegeden, mögötte az RF-FLA és a HA-ANS látható.
HA-MAX: ez a gép a debreceni repülőtéren lett lekapva, mezőgazdasági, de legalábbis permetező felszereléssel; érdemes megnézni a szóróberendezést hajtó kis propellereket (szélkerekeket) a szárny alsó részén!
HA-MBN: egy Primex-gép, a repülőnapok rendszeres résztvevője.
HA-MDB: ennek az Ancsának tudtommal nincs légialkalmassági engedélye. Előző "életében" egy műszaki főiskola tulajdona volt, nem tudom kinek mi a szándéka vele.
Az MDB csillagmotorja burkolat nélkül: elég jól látszik a hengerkoszorú, és a hajtóműrögzítő bakok.
Az 1979-es HA-MDM Budaörsön, egy őszi hajnalon.
A HA-MDP Budaörsön, a Primex Kft "Ancsa-sorfalában".
HA-MHN: egy mezőgazdasági színekben pompázó, 1971-es Ancsa Szolnokon.
HA-MHT: újabb Primex-tulajdonú masina, ezúttal '74-es gyártmány. Szépen karban van tartva, jó ránézni!
HA-MHV: az MHT testvérkéje. Lenyűgöző tud ám egy Ancsa-sorfal lenni! :-)
HA-MKB: ez a '79-es Ancsa az MDB-től pár méternyire állt Debrecenben, de úgy tűnt, hogy ő még "él"
HA-MKC: az MKB testvérgépe, ugyanott, ugyanazzal a tulajdonossal és üzembetartóval. Debrecen ilyen szempontból kiérdemelte az "Ancsa-város" nevet :-)
HA-MKI: az esztergomi repülőklub '73-as gyártású ugratógépe (mármint ejtőernyősöket ugratnak belőle), egy repülőnapon lekapva. Alaposan ki lett pucolva, felújítva, klasszul nézett ki!
HA-YHB Budaörsön, az egykori RSZ (Repülőgépes Szolgálat) hangárok előtt.
A YHC-t nem nagyon sikerült eddig a szabadban elkapnom, mivel többnyire a hangár mélyén pihen. Ez az a gép - a "légi templom" -, amellyel a közismert László atya temetéseket és esketéseket vállal.
HA-YHD, a Primex Kft. 1980-as Ancsája Mátyásföldön. Azt hiszem, vele is repültem legalább kétszer (de nem vagyok benne biztos, mert nem jegyzeteltem).
Ugyanő Budaörsön, 2001-ben, új festéssel. Nekem kicsit furcsák ezek a színek, de a Primexnek van egy másik Ancsája, amin a zöld és a sárga ehhez képest fel van cserélve - aranyosan néznek ki egymás mellett!
A Malév repülőklub HA-YHF lajstromjelű Ancsája leszállás közben Szentkirályszabadján.
Egy azonosítatlan Ancsa, már úgy értve, hogy nem írtam fel a lajstromát. A festése kicsit Matchbox-os, de pofás!
Ez megint kicsit "keleti blokk"-hangulatú festés, de a fényezése nagyon szép, még ha ez a képen nem is látszik!
PS: Ha tudsz lehetőséget Ancsával hiénázni, szólj, abból sose elég!