Életem első külföldi repülőnapjára készültünk barátnőmmel 2001 szeptemberének elején: internetes ismerősök szóltak, hogy van lehetőség busszal kimenni, lecsaptunk rá, bár még nem sejtettük, hogy anyagilag kijövünk-e. Kijöttünk, így hát kimentünk :-)
Az első nap didergéssel, és esőben ázással telt el. Képeket akkor is csináltam, de mind szürke és kék lett, ami teljesen hűen tükrözi az egész nap hangulatát. A felhők annyira alacsonyan voltak, hogy a bemutatók jó része elmaradt, akik pedig felmentek, csak vízszintes figurákat mutattak be, és még így is néha eltűntek a tejfölben... A Red Arrows még így vízszintesben is remekelt (ezerféle formációba rendezkedtek át minden egyes áthúzásnál), de a Patrouille de France fel se szállt, a spanyol Patrulla Aqila pedig csak pár percig tartózkodott fent. A statikus soron viszont volt látnivaló: litván katonai L-410-es, cseh An-26, An-30, román C-130 Hercules, német és angol Tornadok, angol Harrierek és Jaguarok, mindenféle F16-osok, amerikai F15-ösök, cseh és román Mig-21-esek, egy jugoszláv Galeb, cseh L-39 Albatroszok és egy öregecske L-29 Delfin is, és még ki tudja mi minden, ami most nem jut eszembe! Természetesen az egész repülőnap arról szólt, amiről három éve az akkori kecskeméti parádé: a közeljövőben döntésre kerülő vadászgépvásárlási tender résztvevői agitáltak: az F-16, a JAS-39 Gripen, és a saját gyártású reménység, az L-159 Alca voltak a főszereplők.
Persze volt néhány kakukktojás is a kiállítósoron, mint például ez a világháborús német páncélozott szállítójármű...
... mely belülről is rendbe lett hozva, nem csak kívülről.
A második nap már több jóval kecsegtetett: a felhők kicsit magasabban voltak, a szél néha lecsendesült, sőt, az ég kékje is kibukkant néha a felhők szürkeségéből-fehérségéből. Az első kép, ami említésre méltó erről a napról, ejtőernyősöket ábrázol, akiket "köztudottan" nem kedvelek annyira, viszont szó szerint alulról még nem sikerült lefényképeznem őket eddig :-)
A cseh rendőrség Bell 412-es helikopterének kommandósbemutatóját karnyújtásnyi távolságból nézhettük végig.
Mikor a cseh kommandósok elfogták a "rosszfiút", felszállt az olaszok Aermacchi MB.339-ese, és bár úgy voltam vele, hogy ez "csak" egy gyakorlógép, szép bemutatóval lepett meg bennünket. Ezen a napon egyébként általános volt, hogy a pilóták az előző napi 150 méteres magassági korlát eltűnésének örömére mintha még a szokásosnál is nagyobb örömmel játszadoztak volna a függőleges figurákkal!
Ez itten kéremszépen egy olasz gyártmányú Alenia G.222-es szállítógép, a Hercules kistestvére...
... ami egészen egyszerűen elkápráztatott mindenkit könnyed mozgásával! Ezen a képen éppen egy harcfordulót csinál...
... míg itt épp egy bukfencet fejez be! A kép nem trükk, szó szerint műrepülő programot repültek vele!
Kicsivel később a lengyelek Orlikokkal repülő köteléke mutatott be kötelékműrepülést. Szép ez a típus!
Ez egy F-16, de meg nem mondom, hogy a holland vagy a belga légierőé, avagy már az amerikaiaké. Ez a típus (akárcsak az L-159, a Gripen és a Tornado) legalább 3-4 alkalommal felszállt a nap folyamán, a végén már oda se figyeltünk rá, és ha F16-ost vagy Tornadot láttunk felszállni, akkor már indultunk is a büfék felé, rablóhúsért sorba állni :-)
A franciák Mirage 2000D-je, mely itt éppen a felszálláshoz gurul, légi utántöltést imitált egy C160-as tankerrel.
A Mirage felszállása látványos volt, hatalmas lángcsóvát húzott maga után az utánégetőnek köszönhetően. A hangja se volt piskóta, és azt a véleményemet is fenntartom, hogy érdekesebb figurákat szoktak vele bemutatni, mint a legtöbb vadászgéppel!
Szlovénia szokásosan egy svájci gyártású PC-9-es gyakorlógéppel képviseltette magát. Ez a légcsavaros gázturbinás (régebben úgy is rövidítették, hogy LGT) masina szokásosan szép műrepülőprogramot mutatott be.
A román-izraeli "kopordukcióban" modernizált Mig-21 festése nagyon tetszett...
... de a bemutatóját kicsit laposnak találtam. Magasan és messze fordulózott, emelkedett-süllyedt a gép. Lehet, hogy csak az előtte és utána repülő, korszerűbb sárkánnyal épült gépek miatt volt ez, bár szerintem anno magyar repülőnapokon is lehetett látványosabbat látni az "eredeti" MF és bis változatokkal! (igaz én Kositzky Attila repüléseit szerettem igazán, pedig ő a kétszemélyes 21U változattal repült)
Egy újabb pillantás egy "meg nem mondom"-eredetű F-16-osra...
A spanyol Patrulla Aqila kötelék CASA C.201-esekkel repült...
... egy igazán látványos bemutatót. Ami nagyon tetszett: a szóló gép nem csak időhúzó áthúzásokat (vezetett orsó, gyors (esetleg dobott) orsó, felhúzás, bukfenc, hátonrepülés) repült, hanem valódi műrepülő figurákat, ha jól emlékszem, többek közt tauchereket, negatív bukfencet...
Ez egy "helycserés tükörrepülés" volt. És ami a legmeglepőbb: a hét gép a program végeztével egyszerre, kötelékben szállt le! Nem kis tapsot kaptak a bemutatóért, és meg is érdemelték!
Az öreg L-29 Delfin, melyet anno nálunk is használtak. Vártam rá, mert ez egy igazi oldtimer, kedves kis bumszli orral. Jellegzetes sivítással karcolta az égre figuráit, melyek bár nem tartoztak a legvagányabbak közé, nem csak nekem szereztek örömet!
Cseh Mi-24. Azt kell mondjam, hogy ők "rázósabban" repülik ezt a típust, mint amit a szentkirályszabadjaiaktól láttam az utóbbi években: a fordulóik jobban bedöntöttebbek voltak, és főleg gyorsabbak! A fegyverhordozó szárnycsonkok végeire szerelt füstölők is látványosabbá tették a programot.
Ez itt az egyik kedvenc kisgépem, a Zlin Z-142, annak is az AF (műrepülő, turbofeltöltős) alváltozata. Nálunk ez a típus már nem műrepülhető (főtartógyengülés miatt), itt mégis azt tette, nem is rosszul, a dobott figurák kivételével lerepülte az Aresti-katalógus egyszerűbb részeit (ez laikus nyelven annyit jelent, hogy a gyanútlan bennülő gyomrának már ez is bőven elég lett volna:-))!
Az angolok helyből felszálló Harrier-je még mindig "hangbajnok", azaz a leghangosabb, de az egyik legérdekesebb résztvevő is! Természetesen tolatott, pörgött egyhelyben helikopter-módra, és csinált rácsapást is a betonra, irgalmatlan zajjal kísérve!
A Gripen - ki tudja hanyadszorra - kigurul felszálláshoz.
A nagy meglepi: az amerikaiak két B-1B stratégiai bombázója mindkét nap tiszteletét tette a rendezvényen. Klassz volt élőben látni ezeket a drága szuperszónikus madarakat!
Egy közeli kép az egyik Lancerről; itt már hátrébb van nyilazva a szárnya.
Az amerikai légierőhöz tartozott ez az A-10 "tankvadász" is, mely sajnos nem repült.
És ami megint hihetetlen volt: egy vitorlázó műrepülő-kötelék! Négy Z142-es vontatta fel a négy Blanikot, melyek aztán leoldás után csavartak egyet-kettőt! (erre még az idő is kiderült, ahogy az a háttér kékjén látszik)
Le a kalappal a vitorlázógépek pilótái előtt, hogy ebben a szeles időben is ilyen szépen repültek: itt nincs az, hogy ha lemarad valamelyikük, rányomja a gázt, hogy utolérje a többieket! Ráadásul a füstölők, amelyek a szárnyvégeken működtek, is másfajta csíkot húztak, mint a motoros gépeké, fátyolszerűbb volt, nagyon illett hozzájuk!
A Blanikok leszállása után a vontató Z142-esek is kötelékbemutatót tartottak, bár őket jobban megdobálta a szél! (Hm, mondtam már, hogy imádom a Z142-őt?;)
Mielőtt beteszem az utolsó képet, egy hiányos lista arról, hogy mi minden volt még a programban, amiről nem, vagy legalábbis nem nagyon beszéltem: Tornado hegyek (német, angol, haditengerészeti, stb); egy angol Jet Provost sugárhajtású gyakorlógép, mely ahhoz képest, hogy oldtimer, olyan bemutatót prezentált, hogy csak néztem; egy tigrisfestésű Jak-18T, mely néha 4-5 méter magasban fordulózott, illetve egy ponton eltűnt a repteret határoló fasor mögött; helikopterek (Bell, Mi); valakiket szállító Gulfstream, C117... Sajnos nem repültek a szlovák Fehér Albatroszok, igaz, őket alig egy héttel korábban láthattuk Kilitin, illetve a francia Patrouille de France, igaz, őket meg már kétszer láttam régebben... Szépek voltak a hivatalos küldöttségeket szállító Falcon és Challenger típusú sugárhajtású szállítógépek is!
És az utolsó kép: egy régi Mig-15 kiállítva a reptér egyik belső útja mellett. A második nap programjának végére a Nap is kisütött, bár túl meleg továbbra sem volt. Élményekkel feltankolva indulhattunk haza!