Mindenféle forgószárnyasok...
Aki katonai helikoptereket keresne, rossz helyen jár, próbálkozzon pár oldallal arrébb; itt most polgári típusokat szeretnék bemutatni (azaz, hogy teljesen pontos legyek, polgári használatban levőket). Nem mondom, hogy Magyarország dúskál bennük, külföldön lényegesen elterjedtebbek, de azért van pár belőlük. Ritkaságuk oka elsősorban az, hogy drága mind a beszerzésük, mind az üzemeltetésük; egy-egy heli árából több repülőgépet lehet venni, és az üzemeltetési költségeket (típusonként 30-120E forint között óránként) is csak kevesen (kevés cég) tudják megfizetni. Pedig nem mindennapi járművek ezek: én még csak egyszer ültem helikopterben, a kicsit lejjebb látható HA-BCF-ben, de nagy élmény volt!
Mil Mi-2
Kamov Ka-26
Robinson R22
Robinson R44
Aerospatiale
"Gazelle"
Aerospatiale
AS-50 "Ecureil"
Egyéb
típusok
A szocialista országokbeli helikopterfejlesztés (ami igazából megegyezik a szovjet, azaz az orosz fejlesztésekkel) legsikeresebb típusa: a világban több helyen gyártották, és még több helyen használták ezt a masinát, mely jellegzetes alakja miatt a "csirkecomb" becenevet kapta. Futárszolgálat, utasszállítás, megfigyelés, mentés - mindenütt használták! Az már egy másik kérdés, hogy a két Isotov gázturbina a kabin fölött, mely jellegzetesen púpossá teszi, rengeteg üzemanyagot fogyaszt, és nem kimondottan halk. Ezzel együtt láttam én csodákat repülni ezzel a típussal, látszólagos lomhasága ellenére nagyon mozgékony tud lenni!
Ez a betegszállító Mi-2 Esztergomban lett lekapva.
HA-BCF: erre a beállításra kifejezetten büszke vagyok, egyébként sok más szögből nem is lehetett a készítés időpontjában fotózni az erős napsütés miatt...
... de azért megpróbáltam, íme az eredmény: napfényben sült "csirkecomb" :-)
Így néz ki belülről a többtonnás szitakötő.
És így nézett ki ugyanez a helikopter 2001 nyarán, új festéssel.
A HA-BFY a budaörsi volt RSZ-hangárban.
HA-BGK: ezzel a mentős Mi-2-vel a debreceni repülőtéren találkoztam, indulásra fel volt készítve, jobbra tőle az a gurulós valami egy akkumulátor az indításhoz.
Itt láthatod a gép műszerfalát
HA-BGM, az 1985-ös gyártású miskolci mentőhelikopter.
A HA-BGO egy 1984-es gyártású Mi-2, mely a "Polgári Védelemért Alapítvány" tulajdonában van, és melyet repülőnapokon Édes Imre vezetésében lehet látni...
2001. decemberében már ilyen festéssel
lehetett látni a HA-BGO-t. Mintha csak a Medicopter című német tévésorozatból
lépett volna elő :) Persze mivel ez a jármű tényleg hasonló célokat szolgál,
érthető a hasonlóság. Ráadásul ez a szín a helikopteren is fiatalított
pár évet optikailag!
A Ka-26 egy különleges kiképzésű helikopter: nincs farokrotorja, hanem két, egymás feletti síkban, egymással ellentétes irányba mozgó forgószárnyak "mozgatják". Az érdekes kabin mellett/mögött látható a két kívül elhelyezett csillagmotor, mely a reduktoron keresztül a rotorokat hajtja. Ezt a megoldást csak a szovjet Kamov gyár használta, szinte védjegyükké vált. A kabin mögötti rész egyébként moduláris: darut/csörlőt, permetezőtartályt illetve utaskabint is lehet ide rögzíteni. Ez a permetezővel felszerelt Kamov Farkashegyen került a fényképezőgépem lencséje elé, azt nem tudom megmondani, hogy növényvédőszereket vagy szúnyogírtót szokott szórni...
A HA-MPO-val Szegeden találkoztam.
A HA-MPZ permetezést demonstrál Budaörsön.
A HA-MIZ (a kisebbik, kétüléses Robinson típus) Budaörsön.
Ez a Robinson R44 helikopter Fahegyen tankolni szállt le, amikor lekaptam. Végülis elég jól fel van műszerezve, és repül is, az egész szerkezet törékenységét és a kétlapátos rotort nézve azt hiszem mégse lesz a kedvenc típusom...
A HA-FTX a budaörsi fűben.
A HA-HEL kicsit beljebb, a hangárban.
A HA-HEP, negyven méterrel arrébb.
A HA-MIW is egy Robinson R44-es, de őt gyakrabban szoktam látni Budaörsön. Az RTL klub ezzel a géppel végeztet valamiféle dugófigyelő szolgáltatást a főváros és környéka fölött.
Az előbbi gép testvérét, a HA-MIX-et 2002 nyarán fényképeztem Budaörsön.
Azt hiszem ez a '99-es gyártású gép új
szerzemény lehet, vagy eddig nem ilyen festéssel repült, mert korábbról
csak egy Vodafone-helikopter rémlett...
Ezt a "Gazellát" (HA-LFP) 1980-ban gyártották
Franciaországban; egy rendkívül kecses és érdekes masina! Érdekes, mert
egyrészt ritkán látni az országban (4 darab van belőle itthon), másrészt
mert a hagyományos faroklégcsavar helyett csőlégcsavaros megoldású: a hátsó
légcsavar bele van foglalva a farokrészbe. Ez a kialakítás drasztikusan
csökkenti a jármű által keltett zajt, mivel annak nagy részét pont a faroklégcsavarról
leváló áramlások okozzák. Magángyanúm szerint egyébként ezt a típust alakították
át a "Kék villám" (eredetileg "Blue Thunder") című mozifilm és tévésorozat
"főszereplőjévé", az utaskabin kicserélésével, és pár külső csecse-becse
ráaggatásával.
A típus becenevét nem biztos, hogy jól
írtam, eredetiben mindenesetre "Mókuskát" jelent. És valóban egy fürge,
aranyos helikopter! Az Országos Mentőszolgálatnak van belőle három darabja,
ez itt a harmadik, a HA-BDC, Szentkirályszabadján.
HA-BOA, egy MBB Bo-105-ös. Imádom ezt a típust!
A HA-RTL egy másik klasszikus típus: MD500-as.
A HA-MSV és...
... a HA-MSZ két Schweitzer gyártmányú könnyű helikopter. Semmit nem tudok róluk, mivel bevallom, tőlem elég távol állnak ezek a barkács-kinézetű jószágok.
A HA-MSV kabinja.
Az oldal végére egy kis pátosz: "mennyből a Mi-8, eljött hozzátok"...