A 2018-as Múzeumok Éjszakája az Aeroparkban
A ferihegyi "skanzent" - hivatalos nevén az Aeroparkot - 2017-ben új helyre költöztették a reptér parkolóinak bővítése miatt, és mivel abban az évben kimaradt a szokásos éves egyszeri kimenetelem, a 2018-as Múzeumok Éjszakáján volt lehetőségem először megnézni, mit hoztak ki a költözésből. Tetszett, amit láttam! És mivel mások képei alapján sejtettem, hogy tetszeni fog, állványt is vittem, hogy fotózzak magamnak pár képernyőhátteret :)
Menjünk időrendi sorrendben: ez itt a HA-LIQ, egy 1952-ben Magyarországra került Li-2-es, amit 1974-ben selejteztek. Klasszikus szépség! Jobbról egy amerikai rendőrautó lóg be a képbe: nem filmforgatás volt, hanem ugyanitt ugyanakkor került megrendezésre a Total Car Parkoló Parádéja is. Nekem tetszett a műfajok találkozása, gyakrabban is lehetne ilyen!
Tudom, hogy ízlések és pofonok, de szerintem a kiállítás talán legszebb darabja Malvinka, azaz a HA-MAL lajstromjelet kapott Il-14-es.
Ez a típus átmenet volt a farokkerekes "régimódi" gépek és a mai utasszállítók közt, ezért viszonylag hamar eljárt fölötte az idő (1954-ben került sorozatgyártásba az Il-12 továbbfejlesztéseként; a Boeing 707 prototípusa, a Dash 80 ugyanebben az évben emelkedett először a levegőbe!), de szépen összegződött benne a második világháborúban szerzett aviatikai tudás.
A Malévnál a következő nagy ugrás a négy légcsavaros gázturbinás hajtóművel épített Il-18-as volt. Hatalmasnak tűnhetett az imént látott Il-14-es után, hiszen akár százan is felfértek rá! Ez a konkrét gép az első volt a sorban itthon, 1960-ban érkezett Ferihegyre. 1977-től már csak teherszállításra használták, de így is gyakran lehetett találkozni a típussal. Tesómmal és unokatesónkkal el is határoztuk, hogy írunk "Dévényi Tibi bácsi" Három kívánságának, hogy repülni szeretnénk az egyikkel, de szüleink nem engedték. Ők már valószínűleg nem emlékeznek erre, én igen - nagy törés volt ez az életemben :D
Egy másik Tizennyolcas is pihen a parkban. Ő egy tűz után a Malév Oktatási Központ (MOK) tanműhelyéhez került, majd 2006-ban civilek intézték el, hogy selejtezés helyett átkerülhessen a skanzenbe. Nekem nagyon tetszik, hogy a későbbi festést viseli: azt, amire én emlékszem gyerekkoromból. Sajnos persze van egy dolog, amit nem lehet múzeumban megidézni: az Il-18-as hangját. Valami eszeveszett gyönyörűen búgott!
A Malév 1968-ban ezzel a típussal lépett be a "jet korszakba" - ahogy talán az akkori Repülés újságban fogalmaztak: a Tu-134-essel. A "Kistuskó" mai szemmel nézve nem volt egy kimondottan szuper gép, bennem leginkább az maradt meg, hogy milyen fogászati fúró hangon visított guruláskor. Persze ha utaztam volna vele, valószínűleg őt is jobban szeretném, így csak azt sajnálom, hogy sose utazhattam a navigátor helyén, a beüvegezett orrban :)
A Malévnál sose szolgált, de a mentőhelikopterek révén mégis a magyar polgári repülés részévé vált a Mi-2-es helikopter, becenevén a "Csirkecomb". Egy repülőműszaki ismerős egyszer úgy fogalmazott, hogy "a helikopterek olyan rondák, hogy azért repülnek, mert a föld undorodva eltaszítja őket magától". Ebből a szögből ez talán erre a típusra is igaz, de a levegőben kimondottan kellemes látvány, ráadásul meglepően mozgékony. Egyszer sikerült utaznom egy ilyennel egy régi repülőnapon, nekem tetszett. Sok összehasonlítási alapom nincs, de kényelmesebb, mint a Robinson R44-es :)
A Jak-40-es a Li-2 és az Il-14-es kiváltására készült, egyfajta sugárhajtású távolsági buszként. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) kalibrációra használt egyet (mely gép szintén itt van a parkban, csak nem voltak szépek a fények rajta), aztán a Malévnak is lett sajátja, az itt látható példányt azonban a Linair használta; azelőtt Csehszlovákiában üzemelt. A Malév festésűek egyébként úgy néztek ki, mintha a Tu-154 fiókái lettek volna :)
És ha már többször emlegettük, itt van az Aeropark kései Malév festéses Tu-154B-2-ese, a HA-LCG. A "Nagyvasat" belülről is meg lehetett nézni, illetve egy jégtelenítő emelőkosarából felülről fotózni Az előtérben a sötét tömb egy Hódgép Aerotrak, de a lépcsős Avia kisteherautó is egy költemény. Jó látni, hogy milyen sokan érdeklődtek az öreg masinák iránt!
És zárjuk az oldalt még egy HA-MOA-s képpel, mert rájöttem, hogy őt is nagyon szeretem. Az itt látottakon kívül van még két An-2-es és egy L410-es is a parkban, de azok alacsonyabb építésűek, és a körülöttük álló emberek túlságosan kitakarták őket :)