2009 júniusának második szombatján Budaörsön ünnepelt a magyar mezőgazdasági repülés - meg én. Az időpontról nekem egyből az jutott eszembe, hogy az majdnem megegyezik a nyolcvanas évek második felében bebetonozódni látszódott budaörsi repülőnapéval, melyet emlékeim szerint június második vasárnapján rendeztek meg. És valóban: valami hasonló hangulata volt az egésznek, bár a tömeg természetesen jóval kisebb volt. Amennyire vissza tudok emlékezni, azok a repnapok általában a MÉM RSZ (az RNÁ utódja) és MHSZ gépeinek áthúzásával kezdődtek, és a most itt látható gépek egy része talán ott volt azokban az akkori áthúzásokban is.
Na jó, Gawronra valamiért nem emlékszem, sokkal inkább megmaradtak a szintén lengyel eredetű Dromaderek - melyeket hiányoltam is erről az eseményről. Szintén hiányoltam a Cmelakot, mert azért abból is van még az országban pár repülőképes. Na nem mintha a Gawron nem nézne jól ki az égen, pláne ilyen szép állapotban!
A sárga madár elég konvencionális jelenség (baloldalt), de persze nem ő volt a legöregebb jószág aznap, hiszen itt volt a nemrég szintén megújult Po-2-es is (jobboldalt).
A baloldali fotó akkor lett volna jó, ha öt századmásodperccel hamarabb kattan el; akkor nem úgy nézne ki, mintha szegény masina fennakadt volna a fán... De ilyen a digitális technika: az ember nyomja a gombot akkor, amikor jónak gondolja, aztán valamikor lesz kép belőle.
És ha már biplán, akkor itt volt a nagytesó, a szintén kétfedelű An-2-es is. Míg a Po-2-es csak egy rövid bemutatóra bújt elő a hangárból, ő sétareptetőként rengeteget pörgött aznap.
Kis ízelítő a "műsorból". Hogy megint nosztalgiázzak, az erős szél is a régi repnapokra emlékeztetett - némelyiken anno még fáznunk is sikerült :)
Balra: Wilga szólóban gurul. Jobbra: Wilga szembehelyezkedik Ancsával. De tényleg,nem olyan a kép, mint amikor az ábécé előtt a csivava, vagy valami hasonló bonszájkutya elkezdi hergelni a kikötött dán dogot? :)
Az Ancsa bemutatója nagyon tetszett.
Némi mozgókép ugyanőróla. (Valaki majd mondja meg, hogy az AI62-es motort a Szvecov vagy Svecov iroda gyártotta, mert hirtelen nem találtam itthon semmi cirill betűs szöveget, ahol leellenőrizhettem volna, latinbetűs átiratból meg nem hogy mindkettőt, de még két másikat is találtam)
Kamov-26-ost évek óta nem sikerült levegőben látnom-hallanom, ez a bemutató most némileg kárpótolt.
Teljesen nemnormális az a "kézifékes" farolás, ahogy ezzel a géppen fordulni bírnak - imádom! :)
Ez a nap nem a fotósokról szólt, de egy picit azért szomorkodtam, hogy olyan messze állt a Kamov... vagy hogy a szintén bemutatózó MD500-asnak (jobboldalt) olyan festése volt, ami teljesen lehetetlenné tette a filmezését vagy fotózását a levegőben, lévén csak egy fekete foltnak látszott belőle a világosság közepén :)
A baloldali Zlin 42-esnek sem tudom, volt-e valami RNÁ/MÉM RSZ vonatkozása, de szépséges madár, az biztos! Jobboldalt egy Rubik "Kánya" látható, mely sok éve ilyen állapotban van. Elkezdték felújítani, aztán úgymaradt?
Nagyon élveztem ezt a mini-repülőnapot, mert hát nekem - nem lévén kapcsolatom a mezőgazdasági repüléssel - ez elsősorban repülőnap volt. És elnézést kérek, hogy az oldal nem a magyar mezőgazdasági repülés történetéről szól, hanem az én meglátásaimról és emlékeimről :)
Az oldal végén négy kép, melynek semmi köze nem volt az ünnepséghez, de ha már ott voltam a reptéren, csak le kellett fotóznom őket...
Baloldalt: pár hónapja volt egy hétvége, amikor rádöbbentem, hogy Budaörs lassan átmegy heliportba - több forgószárnyas mozgást láttunk aznap, mint merevszárnyút. Na nem mintha ez baj lenne, sőt, valószínűleg valamiféle gazdasági fejlődést jelezhet, hiszen egy helikopter alaphangon is drágább jószág, mint mondjuk egy Cessna. A képen látható R44-es vélhetően az olcsóbban üzemeltethető kategória, a jobboldali képen látható Ecureuil és Jetranger viszont kevésbé.
Baloldalt: egy Morane a nagyhangárban. Jobboldalt: ez a Cessna 421C osztrák lajstrommal rendelkezik. Vajon csak vendég volt, vagy itt üzemeltetik?