Bár az elmúlt évek legnagyobb kánikulája erre a hétvégére esett, úgy éreztem, ott kell lennem ezen a repülőnapon, a helyszín különlegessége miatt: valamikor, az 1920-as évektől itt működött Budapest első közforgalmi légikikötője, mely a felszabadulás után előbb tisztán katonai, helikopteres, majd ideiglenes repülőtér lett. A rendszerváltás után az egykori laktanyából lakótelep lett, a leszállóhely pedig csak egy nagyobb méretű mező a házak közt, melyen mindössze egy nagyobb betonozott gépállóhely árulkodik az eredeti rendeltetésről. És mégis, ezen a napon feléledt a reptér, bár a nagy meleg miatt a tömeg távolmaradt, a kezdés pedig (9 óra) minden szempontból korai volt.
Mivel még így is korán értem ki, a kordon mögött várakozó gépeket kezdtem fényképezgetni, például ezt az Ancsát (An-2).
Javukra legyen mondva, de az Égi huszárok minden repülős megmozduláson ott vannak, így itt is feltűntek szép pirosra festett gépeik. Ez itt a jó 50-60 évre visszanyúló családfával rendelkező Jak-18T (T mint taxi), mely négyüléses mivoltához képest meglehetősen fürge tud lenni a felhők között.
A hármas kötelék másik két gépe egy-egy Jak-52, mely a légierőben kiképzőgépként is szolgál(t). Az orrfutótól eltekintve ez a típus engem mindig is a második világháború nagy csillagmotoros vadászaira emlékeztetett...
A cseh (illetve akkor még csehszlovák) Zlin cég gyártmányai mindig közel álltak a szívemhez, így jó alaposan körbefényképeztem a Malév Repülőklub Z142-eseit!
Ezen a képen megfigyelhetők a pozitív V beállítású szárnyak törzsbekötései (a lépőgumival és a "Ne lépj ide" feliratokkal:-).
Ez a kép kicsit később készült, a háttérben a rendőrség MD500-as helikoptere lebeg. Amit érdemes megnézni: a jó kilátást adó buboréktetőt és a lefelé kitérített magassági kormányokat.
Kis koromban nem értettem, hogy ennyire elől levő futóműveknél miért nem borul fenékre a gép, aztán sikerült megfejtenem, hogy a motor súlya sokat nyomhat a latban, méghozzá szó szerint :-)
A repülőprogram kezdete előtt gyorsan mentem egy kört a Mi-2-essel, hogy végre a helikopterezést is kipróbáljam. Nagyon tetszett, bár ki- és beszálláskor hülye érzés volt a fejem fölött csapkodó forgószárny árnyéka a földön. A két gázturbina hangja miatt fülvédő használata erősen ajánlott! Szerencsére a pilóta mögötti padon egyedül ültem, így jobbra-balra jól kiláttam. A műszerek a teljesség igénye nélkül; balról-jobbra, felső sor: rádiómagasságmérő, barometrikus magasságmérő, irányszögmérő ARK-val (rádióiránytű), üzemanyagmérő, reduktor olajhőmérő, reduktor olajnyomásmérő. Középső sor: sebesség, műhorizont, varió, forgószárnyfordulat, hajtóműfordulat, másik műhorizont. Alsó sor: trimm-helyzetjelző, gázkar állásszög, kombinált hajtómű olajhőmérő, hajtómű gázhő bal oldal, hajtómű gázhő jobb oldal. A pilóta mindenesetre épp az órát, pardon, időmérőt nullázza: a kép készítésekor indulni készültünk, ez magyarázza a 0 sebességet és magasságot.
De vissza a repülőnaphoz! A program a már látott Maléves Z-142-esek (három darab egészen pontosan) ballonvadászatával kezdődött. Aki nem tudja: ilyenkor a földről felengedett nagyobb méretű lufik légcsavarral történő "levadászása" a cél. Azt hiszem nem csak a földről nézve jó szórakozás, a pilóták is nagyon élvezték, olyan győzelmi áthúzásokat láthattunk utána, mintha visszamenőleg megnyerték volna a történelem összes légicsatáját :-) Ezután a képen is látható Égi huszárok kötelék következett, füstölőkkel felfegyverkezve. A programjuk első része nem a reptér, hanem a mátyásföldi házak fölött zajlott, utána visszajöttek, és a nézők feje fölött "bohóckodtak" (szemberepülés, tükörrepülés).
A Mentőszolgálat (valamelyik) Mókuska típusú helikoptere. Igazából franciául kellene ideírnom a szót, de nem tudom. A bemutató keretében két embert húztak-lengettek át a környék fölött csörlővel.
Egy Cessna 172-es, mely békésen pihent a füvön.
Egy másik Cessna, ezúttal egy 182-es. Ha jól tévedek, egyszer repültem is ezzel a géppel.
A Cessna 177-es valamelyik modifikációja, a Juventus Rádió színeiben (és lajstromjelzésében). Nehéz olyan Pest környéki repülőnapot találni, ahol ne bukkanna ez a gép fel :-)
Po-2, a "repülő varrógép", hangja miatt nevezem így. Hihetetlen alacsony sebességeknél is "fenn marad", a repülése szinte helyben ácsorgásnak tűnik a többi típus közt. Nagyon szeretnivaló!
A nap egyik nagy dobása a Malév frissen kölcsönzött "új" Boeing 767-esének, a HA-LHD-nak (alias Dundus, ahogy nemrég hallottam szólítani) alacsony áthúzása volt. Hihetetlenül halk volt, szinte már rendellenesen; a menetszél suhogása viszont jópár másodpercig azt az érzetet keltette a tömegben, hogy valahol még jön valami, sokan forgatták a fejüket :-)
"Ugyanő" hátulról.
Az Alfa-Uniform (HA-SAU), azaz egyik kedvenc Zlin Z526F Trénerem, melyet alaposabban is megnézegettem a pilótákkal beszélgetve.