CIAF 2002, Hradec Kralové
A minap nézegettem a tartalomjegyzéket, és csodálkozva vettem észre, hogy a 2002-es fő cseh repnap, a Hradec Kralovéban megrendezett CIAF képeit annak idején nem pakoltam fel ide. Ezt pótolni kell! Igaz, maholnap nyolc éve volt, de jobb később, mint soha :)
A repnapot bemutató oldalak többségétől eltérően a statikus látványosságokra helyezném a hangsúlyt, és azok közt is a kevésbé harcias vasakkal kezdeném: a különféle szállítógépekkel. Baloldalt egy An-26-ost látunk (asszemTM), ami ezzel a festéssel valahogy fiatalabbnak és korszerűbbnek tűnik a magyar légierő hasonló masináinál. Jobboldalt egy légifotós An-30.
A Short "Skyvan" (balra) nem tartozik a kimondottan szép gépek közé, az L-410-est (jobbra) viszont szeretem, bár neki is jobban áll, ha nem üvegezett az orra. (Elnézést kérek, ez ilyen divat-elemzős oldal lesz, "hogyan öltöztessük-fessük előnyösen repülőgépünket" jeligére :)
Holland Fokker 50 és spanyol CASA C-295.
Két örök közönségkedvenc: F-16 és F-15.
Két örök Hamster-nemkedvenc: Panavia "Tornado". Nehézkes mozgású, ám legalább baromi hangos gépek, amiket sose fogok megszeretni. Annak idején cserediákként még viccesnek találtam, amikor tízpercenként kötelékben áthúztak a düreni gimnázium épülete felett, és nem lehetett semmit se hallani tőlük, de azért ez kicsit kevés ahhoz, hogy megkedveljem a típust...
A Mirage-dizájn két válfaja: a nagyonhegyes, kisszárnyú F1 (baloldalt, spanyol színekben) valahogy inkább a Lockheed Starfighterre hajaz, míg a Mirage 2000 (jobbra) a klasszikus Mirage III kinézetét ötvözi a korszerű technológiával. Szerintem utóbbi a repnapok egyik legszebbeket repülő típusa.
Balra: a SEPECAT "Jaguar"-t a gépet kifejlesztő franciák és angolok mára (ezt 2010-ben írom) már kivonták a szolgálatból, és a világ nem állt meg; körülbelül így tudnám megfogalmazni érzéseimet a géppel kapcsolatban (=nincsenek; pedig asszem egy időben még 1:144-ben makettem is volt róla). Jobbra: az ősöreg jugó G2 "Galeb" egy-egy példánya rendszeresen felbukkan a környék katonai repnapjain.
És ha már Galeb, legyen itt a klasszikusabbnak számító cseh rokon, az L-29 "Delfin" (balra). A jobboldali L-39 "Albatrosz" szerintem a legszebb vonalvezetésű gép a kategóriájában.
Az L-159 ALCA már ránézésre is az Albatrosz továbbfejlesztése. Szerény nyomott véleményem szerint nekünk pár ilyen gép kellene az eltévedt utasszállítók jó helyre tereléséhez, kiegészítve némi föld elleni támadó fegyverzettel; nem kellene a Gripenekkel bohóckodnunk, kicsi és szegény országba kár a szuperszónikus vadászgép.
Baloldalt: a világ legharciasabb kályhacsöve, a MiG-21. A csehek a rendszerváltás után a MiG-29-eseiket elég hamar eladták, és a Gripenek és L-159-esek szolgálatba álltáig még ezekkel repültek. Jobboldalt nevezett viking váltótípus, melyről itt még nem lehetett biztosra tudni, hogy váltótípus lesz (a CIAF kicsit árubemutató jellegű repnap volt, annyit reptették, hogy a végén már nem is néztük, hanem inkább elmentünk Becherovkázni:).
Az osztrák légierő is itt volt, egy Saab J-35 "Draken"-nel és egy PC-7-essel.
Szlovén PC-9-es és... hm... talán olasz AMX.
Utóbbinak rögtön a csomagtartóját is megnézhettük, egész nagynak néz ki. Az amerikai F-16-os megoldása (jobbra) kicsit elegánsabb, de valószínűleg kevésbé praktikus.
Valahol rokonok: balra Mi-2 "Csirkecomb", jobbra W3A "Sokol". Utóbbi az előbbit gyártó PZL-Swidnik saját fejlesztésű (a Mi-2-t a Szu-ban tervezték) utódja, elvileg teljesen saját, másrészt viszont valahogy furán ismerős ;) Egyébként a Sokolt párszor láttam már repülni, tetszett.
"Minyó" (ti. Mi-8), a világ legvidámabb arcú forgószárnyasa.
A Minyó erősebb öcsikéje, a Mi-24 tulajdonképpen koros darab, mégis még mindig tiszteletet parancsoló látvány. Jobboldalt a kabinban a ház urát is láthatjuk.
Pár ok amellett, hogy miért kell tisztelni a Mi-24-est.
Légvédelmi csúzlik: balra egy "Kub", jobbra egy "Volhov". Vagy valami modifikációjuk, mittudomén :)
A baloldali német izé valami Sonderkraftfahrzeug lehet, már előző évben is láttuk itt. Jobboldalt egy ZiSz/ZiL-151-szerűség, meg se próbálom kitalálni, miféle.
A motorokhoz legalább annyira értek, mint a teherautókhoz, úgyhogy majd valaki lesz szíves megírni, mik ezek :) Előre is köszönöm!
2002-ben már elég repnapon jártam ahhoz, hogy tudjam, fényképezőgépem nem igazán alkalmas repülőbemutatók fotózására, úgyhogy csak mutatóba' következzék pár ilyen kép. Baloldalt szlovák MiG-29-eseket láthatunk imitált légiharc közben, amibe (látszólag?) annyira belefeledkeztek, hogy néha fel-felszisszentem. Jobboldalt egy Hercules forgolódik.
Az "ocsovai juhászok" (fogalmam sincs, ez a hivatalos nevük-e, szóval a négy Zlinből és négy Blanikból álló csapat) szokásosan szép bemutatót repültek a némileg vészjósló fellegek előterében.
Az oldal végén két szépséges öreg: baloldalt egy kétágú srófos Morava (a nálunk használtakon háromágúak vannak), jobbra pedig a magyar Li-2-es. A "bibibeee"-faktor növelése kedvéért egy rövid plusz információ: a második nap végén ezzel a masinával jöttünk haza Pestre ;)