"Elvesztett" sínek: Budapest megszüntetett villamosvonalai
az időgép kormányánál: Varga Ákos Endre

Ha a villamos-nyomokat felmutató helyek listáját szeretnéd látni, kattints ide!
Ha az eltűnt vagy megkurtított viszonylatok listájára vagy kíváncsi, kattints ide!

A címet látva sokan bizonyára értetlenkednek: hogyan veszhetnek el sínek? Nos, úgy tűnik, Budapesten elég könnyen! Az oldal a főváros megszűnt villamosvonalaival foglalkozik, ezeket nevezem én - némi eufemizmussal - elvesztett vágányoknak. Sajnos, sok van belőlük. Sőt, a róluk készített listát végignézve akár el is csodálkozhatunk azon, hogy egyátalán maradt még villamos a városban! Ami kicsit vígasztalhatja az emlékgyűjtögető életmódot folytató villamosmániást, az maximum az, hogy tárgyi emlékek, maradványok is bőven vannak - az eltűnt vonalak nyomai sokszor még a XXI. században is felismerhetőek! Ezeket az apró nyomokat: felsővezetéktartó kampókat, oszlopokat, a sínek nyomát jelző kockaköveket vagy aszfaltcsíkokat követve fogjuk bejárni a várost, közben talán kicsit közelebb kerülve az elmúlt százhúsz év történelméhez is.


Nincs már: a 65-ös villamos a Rákos utat keresztezve (Fotó: Tim Boric)

Ami a gyökereket illeti: a budapesti villamoshálózatot a hatvanas évektől kezdve szisztematikusan csonkolgatják. Természetesen korábban is voltak vonalmegszüntetések, de azok jobbára a fejlesztés részei voltak: a felhagyott szakasz forgalmát átvette egy új, jobb nyomvonalon haladó villamos, esetleg autóbusz. A hatvanas években azonban már a politika által erőltetett metróépítés, és a hazai autóbusz-gyártás gyors fejlődése vezetett oda, hogy az illetékesek mindenféle statisztikák mögé bújva elkezdték megtizedelni a budapesti villamosvonalakat.

Félreértés ne essék: egy Budapest méretű városban szükség van földalatti gyorsvasútra, és a buszokat sem lehet nélkülözni - de csak mértékkel szabad lecserélni velük a villamost, hiszen más tulajdonságokkal, más előnyökkel és hátrányokkal bírnak! A korszellem azonban nem volt tekintettel erre. Ekkoriban szűnt meg a villamos Nyíregyházán, Pécsett és Szombathelyen is, felsőbb utasításra - a méteres nyomtávú, illetve egyvágányú közúti vasutakat ugyanis korszerűtlennek és fejlődésre képtelennek bélyegezték. Persze a világ más részein is hasonlóan gondolkodtak: olyan nagyvárosokban, mint London, a közlekedési vállalatok vezetői büszkén nézték végig, ahogy a szükségtelenné nyilvánított, javarészt fa szerkezetű villamoskocsikat elbontás közben felgyújtották, miközben egyre több és több busz kormozta össze a városuk feletti levegőt.


Nincs már: a 11-es villamos a Nagyszombat utcai amfiteátrumnál
Óbudán (Fotó: Tim Boric)

Egy pár évvel ezelőttig még szinte megszokásból tűntek el villamosvonalak Pesten (ezen sorok írásakor az utolsó teljesen megszüntetett vonalrész a 23-as villamosé volt 2000-ben): az üzemeltető nem korszerűsített, és amikor már nagyon rossz volt a pálya állapota, nem volt rá jármű, vagy olyan ritkán járt, hogy senki nem utazott vele, gazdasági okokra hivatkozva leállították rajta a közlekedést. Ez ellentétes volt azzal a villamos-reneszánsszal, ami a világban jelenleg zajlik: amerikai és nyugat-európai városok tucatjai (köztük London, Barcelona és Párizs, hogy számunkra mértékadókat mondjak) kezdik újra kiépíteni közúti vasúti hálózataikat, mivel felismerték, hogy az egyéni közlekedés, az autók túlzott előnyben részesítése tönkreteszi a város élhetőségét. A villamosokból jól szervezett hálózatot kiépítve sokkal hatékonyabb közlekedési rendszert lehet létrehozni, mint azt egyes szakértők sugallják!

Igaz, ez a munka nem olyan látványos, mint a metróalagutak fúrása, vagy éppen égig érő parkolóházak, magasvezetésű körgyűrűk betonrengetegének felhúzása, de a világ sok térségében felismerték, hogy nem a kétszer öt sávos városi autópályáké, alagutaké és mélyparkolóké a jövő, valamint azt is, hogy a gyalogosok nem vakondokok, hogy mindenáron a föld alá kényszerítsük őket. Egy jól megépített pályán haladó, jól karbantartott, és megfelelő gyakorisággal közlekedtetett villamos bizonyos utazási távolságoknál sokkal emberségesebb, kellemesebb közlekedési eszköz, mint a sötét alagútban haladó metró, melynél sokszor sok perces mozgólépcsőzéssel, aluljárózással, rágyaloglással jár, ha az embernek át kell szállnia; vagy éppen egy dugóban ácsorgó busz! Mintha ma már Budapesten is felismerni látszanának ezt a jelenséget, és bár csak lassú lépésekben, de vonalhosszabbítások és visszaépítések is szóba kerülnek (budai fonódó hálózat, 1-es és 3-as villamos).


Nincs már: az 58-as villamos Zugligetben (Fotó: Tim Boric)

Ez az időutazásos "felfedezőjáték" egyébként a legkedvesebb számomra a városi közlekedés millió témaköre közül! A megszüntetett villamosvonalakból mára általában csak fényképek maradtak. Izgalmas ezek alapján felkeresni az egykori útvonalakat, és megnézni, mennyire változott meg a környék azóta, hogy elcsattogott az utolsó "tuja". Ha pedig még oszlopok, falikampók, netán vágánymaradványok is emlékeztetnek a sárga járművekre, hát az maga a főnyeremény!

Érdekes látni egyébként, hogy a villamosok eltűnése után a környezet viszonylag ritkán változik előnyére (példa a Váci út), és gyakrabban hátrányára (Bajcsy Zsilinszky út, belső Üllői út, Hungexpo, Nagykőrösi út, Rákospalota). Nem állítom, hogy ezek a helyek csak a sárga járművek eltűnése miatt csúsztak le vagy vesztettek értékükből, de azt ki lehet mondani, hogy a közterületek autóforgalom részére való kritika nélküli átadásával barátságtalanabb lett a város: gondoljunk csak a három nagy sugárútra, a Bajcsy-Zsilinszkyre, az Üllőire és a Rákóczira! Mindhárom egyfajta "városi autópályává" változott; kipufogógázzal és zajjal fertőzött közlekedési folyosóvá, ahol nem csak lakni nem jó, de még sétálni se!


Nincs már: az 51-es villamos éppen a vasutat keresztezi
egyvágányú pályán (Fotó: Tim Boric)

Az elkövetkezőkben néhány mondat erejéig megpróbálok megemlékezni a megszüntetett szakaszokról és járatokról, bár nem bírom elég gyorsan bővíteni az oldalt ahhoz, hogy ne kapjak folyamatosan olyan leveleket, amelyben azt kérdezik, hogy erről vagy arról a vonalról miért nem írok. Mert túl sok van belőlük! 

Az oldalakon található adatok pontosításában, a történeti leírásokban nyújtott segítségükért, illetve a gyűjteményükből felajánlott régi fotókért köszönetet szeretnék mondani Angyal Tibornak, Békássy Csabának, Bútor Ádámnak, Komjáthy Zoltánnak, Nagy Zsolt Leventének, Dr. Németh Zoltán Ádámnak, Szántó Ferencnek, Sujbert Lászlónak, Szabó Zoltánnak, Szelényi Gábornak, Szigeti Dánielnek és Tildy Tibornak! Szintén külön köszönet Tim Boricnak, Olaf Guettlernek, Friedrich Haselbergernek, Heinz Heidernek, Lars F. Richternek, Harald Schachenhofernek és Vittorio Formigiarinak, akik hozzájárultak régi budapesti képeik bemutatásához, Lengyel Andrásnak, aki érdekes régi képeslapokkal "bombázott", Jámbor Péternek, akik régi könyvekre hívta fel a figyelmemet, Adamecz Csabának, aki Friedrich Haselberger képeivel ajándékozott meg, illetve Mező Andrásnak, aki saját villamosos felvételeit ajánlotta fel. Szintén köszönetet szeretnék mondani azoknak, akik velem tartottak némely "sínfelderítő" túráimon, hasonló érdeklődésből vagy barátságból kifolyólag: Almár Ákos, Baracsy Ákos, Báti András, Kardos Emese, Kocsis Dóra, Kiss Richárd, Mr. Cyber, Németh Zoltán Ádám, Sevcsik Mariann, Sujbert László, Tildy Tibor, Varga Ádám. Külön elnézést kérek attól a számtalan embertől, aki mailben mesélte el emlékeit, hogy nem tudom felsorolni a nevüket, remélem nem haragszanak meg ezért!

Az egyszerűség kedvéért az elvesztett sínekkel kapcsolatos helyeket ábécésorrendbe rendeztem, bár elég ijesztő, hogy az ábécé majd' minden betűjére jut több is!
ABCCsDEFGGyHIJKLMNOÖPRSSzTUÜVZ

Ady Endre utca, XX.
Ajtósi Dürer sor, XIV.
Akácfa utca, VII.
Akadémia utca, V.
Állatkerti körút (25, 44)
Állatkerti körút (FAV)
Állatkerti út (üzemi vágány)
Angyal utca (üzemi vágány)
Apolló utca, XV. (69)
Apród utca, I.
Astoria, V.
Árpád út, IV. (10, 55)
Attila út, I.

Bácska utca, XV. (10, 55)
Bajcsy-Zsilinszky út, V. (47, 49)
Bajza utca, VII.
Balzac utca, XIII. (3, 12, 14, 55)
Baross tér
Baross utca, IV. (8)
Baross utca, VIII. (16, 26)
Baross utca, XX.
Báthori utca, V.
Beller Imre utca, XV. (65, 69)
Bem József tér, II.
Bem József utca, II.
Bem rakpart, II.
Bethlen Gábor utca, VII.
Bezerédi utca, VIII.
Bihari János utca, V. (49, 53)
Bivalyrét (51, 51A)
Blaha Lujza tér
Bláthy Ottó utca, VIII. (20-as hurokvágány)
Bogdáni út, III. (5)
Bogdáni út, III. (HÉV)
Bokor utca, III. (66-os hurokvágány)
Budaörs (HÉV)
Budaörs MÁV állomás (41)
Boráros tér, IX.
Bulcsú utca, XIII.

Cházár András utca, XIV. (iparvágány)

Csányi utca, VII.
Császárfürdő (a 4-es, 11-es, 17-es, 18-as és 57-es ideiglenes végállomása)
Csömöri út, XVI. (rákosszentmihályi HÉV)
Csörsz utca, XII. (57, 60 végállomás)

Damjanich utca, VII.
Delej utca, VIII. (20-as hurokvégállomása)
Déli pályaudvar (hurokvégállomás, Alkotás utcai kapcsolat)
Diószeghy Sámuel utca, VIII.
Dob utca, VII.
Dózsa György út, VI. (terézvárosi rész)
Dózsa György út, VII. (erzsébetvárosi rész)
Dózsa György út, XIII. (angyalföldi rész)
Dózsa György út (volt FAV kocsiszín)
Döbrentei tér, I.(19, 44, 60, 67, 68)
Dráva utca, XIII. (15)

Egressy út, XIV.
Egyetem tér, V.
Elem utca, IV. (14)
Éles sarok (üzemi kapcsolat)
Elnök utca, VIII.
Erzsébet híd
Erzsébet tér, V.
Etele tér (Kelenföldi pályaudvar) XI.

Felső erdősor, VI.
Ferenciek tere, V.
Filatorigát állomás, III. (HÉV)
Fiumei út, VIII.
Flórián tér, III.
Frankel Leó út (utca) északi része, II. (a 4 és 66-os hurokvágányának egy darabja)
Frankel Leó út (utca) déli része, II.
Fogaskerekű vasút, II.
Fő tér, III.
Fő út, XV. (55)
Fő út, XV. (10, 12, 55)

Garibaldi utca, V.
Goldmann György tér, Petőfi híd budai hídfő, XI. (hurokvágány)
Golgota tér és utca, VIII. (20)
Gubacsi út (közvágóhidi hurok része)

Gyulai Pál utca, VIII.

Hadnagy utca, I.
Hamzsabégi út, XI.
Harmincad utca, V.
Használtcikk piac (13, 51, 51A)
Határ út, XX. (31, csepeli HÉV)
Határ út, XIX. (üzemi kapcsolat)
Henger utca, II.
Hermina út, XIV. (25)
Hentes utca, IX.
Hévizi út, III. (5)
Hungária körút, VIII. (38)
Hűvösvölgyi hurok
Hofherr Albert utca, XIX. (összekötő vágány, régen 41-es ingajárat)
Hold utca, V.
Hősök tere, XIV.

Ilona utca, XVI. (rákosszentmihályi HÉV)
Irányi utca, V.
Irányi Dániel utca, IV. (8)

Jászai Mari tér (15)
Juhos utca, XV. (10, 12, 55 hurokvágány)

Katona József utca, XIII.
Kálmán Imre utca, V.
Kamaraerdő (41)
Karácsony Sándor utca, VIII.
Kádár utca, XIII. (3, 12, 14, 33, 55)
Kálvin tér, V.
Kápolna utca, X. (36)
Károlyi István utca, IV. (8)
Kecskeméti utca, V.
Keleti pályaudvar, Baross tér
Keleti pályaudvar, HÉV végállomás
Kerepesi út (gödöllői HÉV)
Kertész utca, VII.
Késmárk utca, XV. (69)
Kismező utca, XV. (10, 12, 55 hurokvágány)
Kispesti kocsiszín
Kisrókus utca, II. (iparvágány)
Kiss József utca, VIII.
Király utca, VII.
Királyhágó utca, XVIII.
Klauzál tér, VII.
Klauzál utca, VII.
Kórház utca, III.
Korponai utca, X.
Kossuth utca, XV. (10, 12, 55 végállomás)
Kossuth Lajos tér, V.
Kossuth Lajos utca, V.
Kozma utca, X.
Könyves Kálmán körút (23)
Közvágóhíd (23, 31)
Kőris utca, VIII.
Kőrösi Csoma Sándor sétány, X.
Kresz Géza utca, XIII.
Krisztina körút, XII.

Lajos utca, III.
Lánchíd utca, I.
Lebstück Mária utca, IV. (14)
Lehel tér, XIII.
Légszesz utca, VIII.
Liget tér, X.
Lónyay utca, IX.
Lóversenytér, Hungexpo főbejárat (29)
Lövölde tér, VII.

Madách Imre tér
Madách utca, XX.
Margit híd budai hídfő
Margit kórház, III.
Március 15. tér, V.
Máriássy utca, IX.
Markusovszky utca, IX.
Markusovszky lejtő, IX.
Megyeri út, IV. (8)
Mester utca (átalakítás előtti állapotok)
Mexikói út (67, régebben 65, 65A, 65É)
Moszkva tér
Móricz Zsigmond körtér
Móricz Zsigmond körtér (41-es hurokvégállomás)

Nádor utca, V.
Nagykőrösi út (13, 51, 51A, 54)
Nagymező utca, VI.
Nagysándor József utca, XX.
Nagyszombat utca, III. (11)
Nagytétényi út (43)
Nagyvárad tér (42, 50, 51)
Nagyvásártelep, IX. (22)
Nemes utca, XVIII.
Népliget (Ganz-MÁVAG próbapálya)
Népszínház utca, VIII.
Nyár utca, VII.
Nyugati pályaudvar (történeti áttekintés)
Nyugati pályaudvar, Kádár utcai hurokvégállomás

Óbuda (törteneti áttekintés)
Óbudai kocsiszín
Október 6. utca, V.
Orczy tér

Örs vezér tere (13-as hurokvégállomás)
Ősz utca, IV. (14)

Pacsirtamező utca, III. (11)
Papnövelde utca, V.
Pesterzsébet
Pestimre-Pestszentimre (51, 51A)
Podmaniczky utca, VI.
Pozsonyi út, XIII. (15)

Radnóti Miklós utca, XIII.
Rákóczi út (19, 44, 60, 67, 68)
II. Rákóczi Ferenc út, XXI. (csillagtelepi HÉV)
Rákospalota (10, 55, 65)
Rákospatak (44-es hurok)
Rákosi út, XVI. (rákosszentmihályi HÉV)
Rákóczi út, XVI. (rákosszentmihályi HÉV, 69)
Roosevelt tér, V.
Rottenbiller utca, VII.
Rózsa utca, IV. (14)

Somogyi út, XI.
Somogyi Béla utca, VIII.
Sóház utca, IX.
Soroksári út (közvágóhidi hurok része)
Stáhly utca, VIII.
Steindl Imre utca, V.
Stollár Béla utca, V. (49, 53)

Szabadság tér, V.
Szabadsajtó út, V.
Szarvas tér, I.
Szarvas tér, I. (67-es végállomás)
Szemere utca, V.
Szent Gellért tér, XI.
Szent István tér, IV. (8)
Szent János tér, I.
Szentendrei út, III. (5)
Szentkorona útja, XV. (65, 69)
Szentlélek tér, III.
Széchenyi tér, XV, (65, 69)
Széchenyi tér, XV, (10, 55)
Széchenyi utca, V.
Szépilona, II.
Szinyei Merse utca, VI.

Tavasz utca, III.
Tétényi út, XI.
Thököly út, XIV.
Tompa utca, Angyal utca, IX. (üzemi vágányok)
Török utca, II. (összekötő- és hurokvágány, jelenleg üzemi kapcsolat)
Törökbálint (HÉV)

Újpest (3, 8,10, 55)
Újpest kocsiszín
Újpest-Rákospalota közúti felüljáró (10, 55)

Üllői út (42, 50, 52)

Váci út (3, 15, 55)
Vágóhíd utca, IX.
Vajda Péter utca, VIII. (23)
Városház tér, Budafok (43-as végállomás)
Városligeti fasor, VII.
Vasvári Pál utca, IV. (8)
Veres Pálné utca, V.
Vértanúk tere, V.
Vezér utca, XIV. (64)
Vidra utcai hurok, II. (11, 17)
Visegrádi utca (3, 12, 14, 55)
Viola utca, IV.
Vörösmarty utca, XX.
Vörösvári út, III. (11,33)

Zsigmond tér, II.
Zugligeti út (58)

Bár az oldal alapvetően nem viszonylatokról szól (hiszen a viszonylatszámok változnak, ellentétben a sínekkel, amiket még felszedni is nehéz), az itt megemlített viszonylatokat is felsorolom. Ezek egy része még létezik, megcsonkítva, mások már hosszú idő óta csak fényképekről köszönnek vissza ránk:
2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 22, 23, 25, 29, 31, 33, 36, 38, 40, 41, 43, 44, 47, 49, 49É, 51, 55, 57, 58, 60, 63, 64, 65, 66, 67, 69
Csepel-Határ úti HÉV, Gödöllői HÉV, Rákosszentmihályi HÉV, Csillagtelepi HÉV, Törökbálinti HÉV
A Milleniumi Földalatti Vasút városligeti felszíni szakasza


Nincs már: villamos a Visegrádi utcában (Fotó: Tim Boric)

Ha nem keresni akarsz, hanem csak általában végignézni Budapest "elvesztett vágányainak" hosszú listáját (bár nem minden oldalam van belinkelve rájuk), az alábbi linkekre kattints:

Buda elvesztett sínei, 1. rész
Buda elvesztett sínei, 2. rész
Buda elvesztett sínei, 3. rész
A belbudai körút villamosai
Pest elvesztett sínei, 1. rész
Pest elvesztett sínei, 2. rész
Pest elvesztett sínei, 3. rész
Pest elvesztett sínei, 4. rész
Pest elvesztett sínei, 5. rész
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a Kossuth tér-Városliget viszonylatok
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a Dunaparti viszonylatok
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a Dózsa György út-Nagykörút köze
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a Szabadság tér környéke
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a régi 2-es viszonylat
Elvesztett belvárosi villamosvonalak: a Baross utcai villamos

A fentebbi oldalakat sorban végignézve talán még tanulságosabb ez a gyűjtemény, mint ha csak egy vonalat vagy helyszínt emelünk ki, mert ilyenkor látszik a rendszer leépülésének folyamata. Remélhetőleg egyszer a városvezetés és a közlekedési vállalat is ráébred arra, hogy ezen megszüntetések jó része elhamarkodott döntés volt! Erre utal az is, hogy nem kevés visszaépítési ötlet látott napvilágot a '90-es évek második felétől, például a Rákóczi úti és Erzsébet hidi villamosvonalak feltámasztása, a 19-es összekötése a 17-essel, a 14-es, a 47-es és a 49-es újbóli bevezetése a Nyugati pályaudvarhoz, és a XII.kerületi önkormányzatnál az 58-as útvonalának újbóli kiépítése is felvetődött. Reménykedjünk: Budapest mindig híres volt villamosairól, talán a jövőben is az marad!


Nincs már: a 64-es villamos a Vezér úton (Fotó: Tim Boric)

Fontos: Az oldalakon látható régi képek nem saját készítésűek - különböző gyűjtőktől és fényképészektől kaptam őket, felhasználásuk az ő engedélyükkel történt. Ha valaki mégis úgy találja, hogy az ő felvételét kitettem a neve említése nélkül, netán más okból kifolyólag aggályos a fotó közlése, kérem értesítsen! Szintén várom azok levelét, akik ki tudják egészíteni a leírtakat, kijavítani a tévedéseimet, esetleg további dokumentumokkal, képekkel tudnak szolgálni! Nagyon örülnék minden 1985 előtt készült fényképnek, képeslapnak, mely villamosokat, vagy villamosos utcarészleteket ábrázol! Előre is köszönöm!

Legutóbb bővítve, változtatva: 2009.09.01.


Forrásmunkák:
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III. ("A háromkötetes" becenévre hallgató monográfia), BKV, 1987.
A budapesti közúti vasút 100 éve, KÖZDOK, 1966.
König Ferenc: A 100 éves budapesti villamosvasút története, BKV, 1987.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasutak története, BKV, 1987.
Dr. Kubinszky Mihály-Lovász István-Villányi György: Régi magyar villamosok, Budapesti Városvédő Egyesület, 2000.
Budapest Lexikon, Akadémiai Kiadó, 1973.
Budapest Enciklopédia, Corvina Kiadó, 1970.
A Városi Közlekedés különböző számaiban megjelent cikkek
BSzKRt, FVV és BKV kiadványok, menetrendek, tankönyvek, tananyagok, forgalmi szolgálati utasítások és térképek
Közlekedésbarátok szóbeli közlései

Vissza az oldal tetejére  Vissza a tartalomjegyzékhez