bevezető |
||||||||||
A Közvágóhíd és környéke II.
A kocsiszín, Máriássy utca, Soroksári út, Gubacsi út, Markusovszky (Fék) utca és lejtő, Mester utca, Könyves Kálmán körút Az óriáshurok bejárása: a Könyves Kálmán körút vége és a Mester utca Az egyszerűség kedvéért az 1973 és 1993 közti állapotot fogom bemutatni, néhol az érdekesség kedvéért kitérve más korszakokra. A bejárás még így se lesz egyszerű! Az érthetőség kedvéért nem csak magát a közvágóhidi hurkot, hanem annak megközelítési lehetőségeit is megmutatom.
Az óriáshurkot a 23-as villamos a Könyves Kálmán körút felől közelítette meg, a nyílnál "lefele" fordulva. Az itt levő dupla deltavágányt természetesen más viszonylatok is használták: a 30-as a Mester utca felől érkezve ugyan egyenesen ment tovább, a 20-as viszont az Üllői út felé fordult (a vázlaton "felülről érkezve jobbfele kanyarodva"). A baloldali képen a Könyves Kálmán körút keleti vége látható, jobboldalt pedig a körút és a Mester utca sarka - a favázas ikerkocsi a Ferenc körút felől érkezik. A Közvágóhíd felé forduló vágányok pont nem láthatók. A háttérben levő vasúti teherkocsik Ferencváros rendezőpályaudvar forgalmához tartoztak, ennek vágányai ugyanis idáig kinyúltak, a Mester utcával párhuzamosan haladva. A Markusovszky (Fék) utca és lejtő
A villamossínek a Mester utca vonalában délkelet felé fordultak, és felkapaszkodtak egy kis emelkedőre, a hegyeshalmi vasútvonal töltésének magasságáig. Itt aztán nyugatnak fordultak. Balra: a Mester és a Markusovszky utca sarka, ide jöttek fel a villamossínek, hogy aztán a jobboldali képen látható kanyarral (mely az előző képhez képest pont az ellenkező irányból lett fotózva, és a rajta látható villamos is pont a mi menetirányunkkal szembe jön, - de sajnos ez a legjobb kép a kanyarról, amit találtam) a Duna felé forduljanak. Ahogy azt korábban már említettem, itt, a Ferencvárosi pályaudvar előtt futó Markusovszky utcában is járt egykor villamos: a BVVV 1911-ben egészítette ki a Mester utcai és Könyves Kálmán körúti vonala közti szakaszt egy újabb vágánnyal a pályaudvar előtt, így egy hurok alakult ki, mely a fentebbi térképen is látszik. A jobboldali képen látható helyen kanyarodtak egykor a sínek a pályaudvar felé. A Markusovszky utca itt, a Mester utca vonalában rögtön véget is ért, a villamos egy hidacskán ment át utóbbi felett, hogy utána nyugat irányába folytassa útját, a Gubacsi út, illetve Közvágóhíd felé. A felüljáró két "hídfője" ma is megvan, magát a pályatestet a kilencvenes években kiemelték. A pálya a híd után erősen lejtett (ezért hivatkozom rá Markusovszky lejtőként), hogy a Gubacsi útig elérje annak szintjét. Balra a lejtő helye: kis fantáziával láthatjuk a töltés oldalában az rámpát, melynek jobb széléből alaposan "kiharaptak" a tereprendezéskor. Jobbra: a lejtő még villamossal, mely pont szembe jön a mi haladási irányunkkal. A lejtő alja: a Gubacsi úti elágazás
A villamosok itt kétfele tudtak továbbhaladni a Gubacsi úton: dél felé (a vázlaton a nyíltól "lefelé") a Pesterzsébetre tartó viszonylatok haladtak, északnak fordulva ("felfelé") bejutottunk a közvágóhidi óriáshurokba, mely értelemszerűen egyirányú volt. Baloldalt: a 23-as a hurokba fordul, a 30-as viszont "lefelé", Erzsébet felé. Itt rögtön egy másik irány is belép: a baloldali képen a Pesterzsébet felől érkező 31-es nem fordul semerre se, hanem továbbmegy északnak a Gubacsi úton. Mögötte kivehetőek a lejtőre felkanyarodó vágányok.
A Gubacsi úti vágány a Közvágóhíd oldalánál nyugatnak (természetesen csak közelítőleg írok égtájakat) fordult a Máriássy utcára, azaz a vázlaton "balra". Baloldalt: a Markusovszky lejtő felől érkező villamos a Máriássy utcára kanyarodik. A képen látható 23i járat egyébként a Golgota térig járt, érdemes még megfigyelni a társainak többségével ellentétben nem ikresített 2501-es acélvázas motorkocsit. Jobboldalt egy 2000-es iker halad nyugatnak, azaz a Soroksári út felé. Ez a sarok ma már nem létezik, mivel a Gubacsi utat elvágta a Lágymányosi híd hídfője. Mit mondjak, nem igazán sikerült megtalálni a régi képek készítésének pontos helyét, talán sejthető, miért :) Kicsivel a Soroksári út előtt egy lőrinci iker és egy 2000-es acélvázas iker egy szép színes diafelvételen. A Máriássy-Soroksári sarok normáli üzemben és esemény miatt feltorlódott villamosokkal. A baloldali fotón az 1500-as motorkocsi felbukkanása érdekes, a másikon pedig (szerintem) az emberek öltözete, persze a szintén ikresítetlen 2546-os motorkocsi se csúnya! A képeken, ha még 1973 előtt készültek volna, láthatnánk a Boráros tér felé kiágazó vágányt, melyet akkoriban a 24-es és a 31-es használt, '76-ban viszont már nem lehetett itt elhagyni az óriáshurkot az egy szál vágány könyörtelenül délre fordult a Soroksári útra.
A Soroksári úti rész 1973 után egész egyszerűen nézett ki: az egy szál vágány kijött a Máriássy utcából, és a híd alatt szépen befordult a vasúti töltés túlsó oldala mellé a végállomásra. A túloldalon persze ott volt a 2/24 végállomása is, de kapcsolat nem volt köztük. Előtte persze némileg érdekesebb volt a kép, hiszen a Máriássy utcából egyrészt lehetett a Soroksárira a Boráros tér fele is fordulni, illetve onnan is át lehetett jönni a másik oldalra, a végállomásra, tehát mindkét irányban megvolt a kapcsolat az óriáshurokkal. A baloldali képen egy 31-es látható, amint a Máriássiból (melynek torkolata balkéz fele sejthető) elindul észak felé a Soroksárin. Az útjával párhuzamos másik vágány az ellenkező irányé. A jobboldali képen a Soroksárira érkező, 24-esre táblázott középbejáratú iker szintén ezen a vágányon halad, hogy továbbmenjen észak felé. Az előtérben a 22-es villamos vágányai látszanak, melyek a kép készítésekor (1971) már használaton kívül álltak. Ez: az a bizonyos, a híd alatt a töltés mellé kanyarodó vágány, ... .... mely a jobboldali fotón látható módon érkezett meg a remiz elé: a baloldali és középső vágány a két viszonylat végállomásoztatására szolgált, a jobboldali pedig a remiz területére vezetett. A csatolt Stukák láttán nem kell megijedni: nem így közlekedtek; valószínűleg az egyik vontatta a másikat is. Folytatás: Közvágóhíd villamosvégállomás és kocsiszín
Fotók: Báti András, Tim Boric, Heinz Heider, Lakos Rudolf, a Tramway.Com gyűjteménye, NZA gyűjteménye, Nagy Zsolt Levente gyűjteménye, Kelecsényi Gábor gyűjteménye, John Howard gyűjteménye, Butor Ádám gyűjteménye + saját gyűjtés Archív térképek: NZA, Butor Ádám és saját gyűjtés
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||