Még tovább a Thököly úton a Rákospatak felé
De térjünk vissza a fő csapásirányra! A Thököly út külsőbb részén halódó fákkal és leromlott állapotú útfelülettel találkozhatunk. És nem csak a vágányokat fedő betonlapokra gondolok: ahogy az a jobboldali képen látható, a buszközlekedés is mély benyomást tett az aszfaltra!
Sínszálak közelebbről és egy elhanyagolt villácska. Több van ebben az útvonalban, csak elő kéne hozni valahogy belőle!
Egy Zuglóra talán nem kimondottan jellemző motor+pótkocsi Tildy Tibor képén.
További csúcsforgalmi pillanatok egy márciusi kora délelőtt. Szinte idillien üres minden, ennélmég kiskoromból is több autó rémlik innen!
Kitérőirány: a 68-as villamos útja a Nagy Lajos király újtán
És elérkeztünk a Bosnyák térhez, ahol a remizen túl a két itt húzódó villamosvonal (3-as és 62-es) miatt is még bőven van élet.Ami viszont már nincs meg, az a két kanyarodó vágány a Thökölyről a Nagy Lajos király útjára. Sajnos erről még nem sikerült képet találnom, de a sarok gyanúsan nagy sugarú lekerekítettsége (mely a jobboldali képen talán sejthető) elég feltűnően utal arra, hogy ott volt valami. A 68-as villamos 1976. január 21-ig használta ezt az ívet, utána valószínűleg viszonylag hamar elbontották. Manapság már a sokszor felszedett és újra lerakott kockakövekben sem látszik a vágány nyoma.
A Bosnyák téren még egy elvesztett viszonylat nyomai láthatók: a remiz előtt az egykori 64-es villamos végállomási visszafogó váltója ma is használatban van!
És még tovább, immár a Csömöri úton
A 44-es villamos eredetileg az Állatkerthez járt, majd a Bosnyák térhez, aztán 1956-ban kiépítettek neki egy hurkot a Rákospatak mellett. Az ma már szinte érthetetlennek tűnik, hogy a vonalat miért nem próbálták továbbépíteni az újpalotai lakótelepig; valószínűleg a metróépítéssel megterhelt fővárosi kassza nem tette lehetővé a kisajátítással és felüljáróépítéssel is járó bővítést, olcsóbb volt a 67-es villamos vonalát meghosszabbítani a Bánkút utcán át (ez lett a mai 69-es). 2003-ban - már és még - ismét nem foglalkoznak hivatalos szinten a villamosvonal korszerű körülmények közti meghosszabbításával, cserébe az újpalotaiak kaptak egy ígéretet a négyes metró meghosszabbítására. Tekintve, hogy még a Bosnyák térig hosszabbítás is kérdéses, ezt az ígéretet pont ugyanolyan árfolyamon lehet jegyezni, mint azt, ami a nyolcvanas évek közepén arra vonatkozott, hogy a hármas metró végállomása a káposztásmegyeri lakótelepen lesz...
A 44-es hurokvágánya a Rákospataknál
És elérkeztünk a vonal végére!
A 44-es villamos végállomási hurokvágánya a Csömöri út Rákospatak fölötti hídjánál egy kísérteties hely. Kísérteties, mert bár már '95 óta nem jár ide menetrendszerinti járat, még megvan, és használható is! A hurok mellett természetesen volt egy végállomási tartózkodó is korábban, mely ma már nem áll. Az ötvenes évek végén egyébként még egy városban meglehetősen meglepő tevékenység is jelen volt itt: a mezőgazdaság, a hurokvágány belsejében ugyanis kukoricát termeltek! Ez volt ám a sokoldalú villamosvégállomás!
A 44-es járat története még bőven a második világháború előtt kezdődött, de a hurkot csak 1956. április 16-án helyezték üzembe, ekkor került az addig a Bosnyák térig járó 44-es villamos külső végállomása ide (a belső a Március 15. téren, a lerombolt Erzsébet híd pesti hídfőjénél volt). A mindkét végen meglevő hurokvágány miatt a vonalon tipikusan pótkocsis egységek (1500+5800) jártak. 1960-ban a híd újjáépítése miatt a belső végállomás a Ferenciek teréhez, majd 1962-ben a metróépítés miatt az Astoriához került. 1964. november 21-étől, az új Erzsébet híd megnyitásának köszönhetően a Moszkva térre helyezték a nyugati (mert már többé nem "belső") végállomást. Közben feltűntek a vonalon a Bengálik is, '65-től azonban UV motor+pót+motor jár rajta. 1972 végén megszüntették a villamosközlekedést az Erzsébet hídon (mert konkurrenciája volt a metrónak, és mert a hídon a célra alkalmatlan pályát építettek a sárga járműveknek), emiatt 23-tól csak a Keleti pályaudvar és a Rákospatak közt járt a 44-es, és egy héttel később pedig a Moszkva tér-Bosnyák tér között közlekedő 44É (éjszakai) járatot is megszüntették.
A megmaradt szakaszon (ami korábban a 44A betétjárat útvonala volt) '78-tól az ICS-k is vendégszerepeltek, majd kialakult az 1995. december 25-ig érvényes UV-s vonalkép. Innentől kezdve csak tanuló- és próbajáratok megjelenésekor van élet a hurokban, illetve a villamosvezetők ügyességi versenyekor.
Néha azért van élet a hurokban: egy mai 1500-as a Rákospataknál
És még egy emlék: egy időben a 44-es villamos este 8 óra után már csak a Bosnyák térig járt, ugyanis ekkoriban annyi villamos volt, hogy nem fért el az összes Zugló kocsiszínben. A probléma megoldása elég egyszerű volt: a Bosnyák tér és a hurok közti szakaszt használták éjszakai tárolásra! Akkoriban még megtehették, a villamos reggel is ott volt, ahol este hagyták...