Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
A 25-ös villamos a Városligetben

A klasszikus 25-ös egy 1914-es térképenSokáig fel se merült bennem, hogy a Városligetben is járt villamos: azt tudtam, hogy a Milleneumi Földalatti Vasút (a továbbiakban "kisföldalatti") régen az Állatkert, illetve a Széchenyi Fürdő előtt járt a felszínen, de úgy képzeltem, hogy ez elég is volt a környék kiszolgálásához. Pedig nem! Talán csak a Közlekedési Múzeum mögött volt gyanús az osztottpályás úttest (feltűnő a magasságkülönbség a Hermina út két irányának pályája közt: az Állatkerti körút felé tartó irány követi a domborzat emelkedését, míg a másik szinte végig vízszintben marad), de fényképet nem láttam erről a környékről, ezért nem nagyon gondolkoztam el azon, hogy mi járhatott itt a troli előtt. Pedig hát azt már akkor is hallottam, hogy a trolik legtöbbször villamosvonalakat váltottak fel...

25-ös a Keleti mellett: a háttérben a Verseny utcai házak látszanakÉs való igaz: egészen 1972-ig közlekedett itt a 25-ös villamos, mely nem is közvetlenül lett trolibusszal felváltva, mégis a "szarvasbusz" az, ami ma szinte pontosan bejárja utolsó útvonalát. De a történet régebbre nyúlik vissza: nem a 25-ös az első és egyetlen villamos, ami itt járt, én mégis ezt emelném ki, hiszen ez maradt fent a legtovább. Bár számos végállomással rendelkezett a másik végén, az Állatkert mindig stabil indulópontja volt, így aztán abszolút "városligetinek" tekinthető.

Pont az előbb említett belső végállomások változása miatt rögtön le is szögezném, hogy ezen az oldalon főleg a városligeti szakasszal foglalkozom. Az Ajtósi Dürer sori vonal inkább csak érdekesség mára, hiszen még a második világháború előtt eltűnt, és a Dózsa György úti villamos is több, mint ötven éve nem jár már. És még valami: a helyszíneket a mai nevükön említem, első felbukkanáskor többnyire jelezve akkori titulusukat.

25-ös a Dózsa György útról a Thökölyre kanyarodik (még baloldali közlekedés van)

A BKVT 1897. decemberére építette ki a Thököly és Dózsa György úton, valamint a mai Ajtósi Dürer soron (akkor István út) át a villamost a Városliget keleti sarkához. Ezt néhány hónappal később meghosszabbították az 1896-ban megnyitott kisföldalatti (akkor még Ferenc József Földalatti Villamos Vasút) végállomásához, az Állatkerthez. Ahogy az a fenti (jócskán később, valószínűleg a negyvenes évek legelején készült) képen is látható, a vonal a Thököly útról a Dózsa Györgyre kanyarodott, majd a Liget sarkánál az Ajtósin át indult el a Hermina út irányába. Utóbbinak ekkor csak a Liget mögötti szakaszán voltak vágányok, de néhány hónappal később egy egyvágányos üzemi összeköttetés épült az Ajtósi és a Thököly közti szakaszán is.

Az 1910-es évek legelején a következő viszonylatok jártak itt:
5: Óbuda  - Lajos utca - Frankel Leó utca - Margit híd - Nyugati pályaudvar - Kiskörút - Kálvin tér - Üllői út - Nagyvárad tér - Orczy út - Fiumei út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor - Hermina út - Állatkert. Nem egy egyszerű útvonal, az biztos!
19: Március 15. tér - Belgrád rakpart - Fővám tér - Kiskörút - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor - Hermina út - Állatkert

Az eredeti és az új vonalvezetés egy 1933-as vázlaton

Az állatkerti végállomás kezdetben egy fejállomás volt, a hurok 1911-ben épült, ezt követően a viszonylatokat is átszervezték. Egy évvel később a Hermina út addig egyvágányos szakaszán is kiépült a második sínpár.

Ekkoriban idejáró járatok:
5: hasonló a korábbihoz, de a másik végén visszavágva a Zsigmond térhez
17: hasonló a korábban látott 19-eshez, csak ez átment az Erzsébet hídon Budára, hogy ott a belső körúton át eljusson a Margit hídhoz, ahol visszatért Pestre
27: Közvágóhíd - Soroksári út - Boráros tér - Lónyay utca - Kálvin tér - Kiskörút - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer fasor - Hermina út - Állatkert
37: Kőbányai kocsiszín - Kőbányai út - Orczy tér - Fiumei út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer fasor - Hermina út - Állatkert

25-ös az István úton, valahol a Szent István Gimnázium magasságában

A BSzKRt időkben vezették ide (a Dózsa György út mentén levő nagy városligeti villamosvégállomás helyett) az oldal névadóját, a 25-öst, majd egy másik klasszikust, a 44-est is. A fentebbi képen egy, az Ajtósi Dürer soron haladó 25-ös látszik, valahol a Szent István Gimnázium magasságában.

25: Közvágóhíd  - Soroksári út - Haller utca - Orczy út - Fiumei út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor  - Hermina út - Állatkert
44:  Szépilona - Budakeszi út - Krisztina körút - Attila út - Döbrentei tér - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Dózsa György út - Ajtósi Dürer fasor - Hermina út - Állatkert

Ez a villamos a képen még a Hermina útról kanyarodik az Ajtósira, a '41-ig fennálló forgalmi állapotnak megfelelően...

Amikor a Hermina út Thököly út és Ajtósi Dürer sor közötti szakaszát is üzembe vették utasforgalom szempontjából, két említésre méltó viszonylat használta eleinte, az akkor divatos "áttáblázós" stílusában:
33: Moszkva tér - Margit körút - Bem József tér - Margit híd - Nyugati pályaudvar - Kiskörút - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Hermina út - Állatkert
35: Moszkva tér - Krisztina körút - Attila út - Döbrentei tér - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Hermina út - Állatkert

A vonal 1941-ben1941-ben az Ajtósi Dürer sori szakaszt megszüntették, a villamosok innentől csak a Hermina utat használhatták. A második világháború után a 44-est előbb a Bosnyák térre, majd a Rákospataknál létesített hurokig terelték, azaz a 25-ös egyedül maradt a Ligetben. Ezzel együtt időnként felbukkantak még 44-es jelzésű villamosok itt: a BNV-k idején (a hetvenes évek elejéig ugyanis itt volt a vásárváros, csak akkor költözött ki Kőbányára) a 44Y betétjárat járt a Ligetbe, a 25-öst sűríteni. Ezen túl a Thököly úti villamosok is félre tudtak ide állni szükség esetén.

A vonal egy 1969-es térképen jelölveA 25-ös másik végállomása ezután is sokszor változott: előbb visszavágták a Keletihez, aztán '55-ben visszahosszabbították a Nagyvárad térig. Alig egy évvel később csak a Thököly útig közlekedett, majd egy újabb esztendővel később ismét a Keletiig, hogy aztán '59-ben megint a Nagyvárad térig vezessék. Nem éppen eseménytelen évek...

1967-ben aztán (a Keleti pályaudvar körüli vágányzat teljes átépítésének idején) véglegesen visszavágták a Thököly-Hermina sarokig. Ennek egy igencsak esedékes racionalizálás lehetett az oka, hiszen a nagy "járat-tologatások" idején volt olyan, hogy hat villamosjárat is használta a Thököly úti vágányokat: 23, 25, 44, 64, 67, 68 (milyen érdekes, hogy ma már egyik se létezik!). Persze ez valahol azt is jelezte, hogy a villamos jelentősége itt lecsökkent - vagy lecsökkentették. A jobboldali térképrészlet ezt a végső útvonal-verziót mutatja, érdemes megnézni, hogy a trolik nem használják a Hermina utat, hanem a Hungária körúton mennek. Ez még egy jó ideig a villamos eltűnése után is így volt.

Most pedig lássunk neki a vonal virtuális bejárásnak!

A Hermina út-Thököly út sarkán még 2002-ben is látszanak a Keleti felé kanyarodó vágányok nyomai, bár igazán jól csak az egyik sínpár helye vehető ki. A vonal egyébként a forgalom lebonyolításán túl összeköttetésként is szolgált a kisföldalatti kocsiszínje (tágabb értelemben Angyalföld), és a villamoshálózat közt.

UZ "aluminiumvillamos" a 25-ös Thököly úti végállomásán. A vonal nem csak az Állatkert, a Nagycirkusz, a Vidámpark és a Széchenyi Fürdő kiszolgálására volt használatos: 1973-ig a Városligetben kerültek megrendezésre a különböző kiállítások és vásárok is. Az könnyűépítésű villamosok valószínűleg egy aluminiumipari kiállítás alkalmából közlekedtek itt. Ma a 72-es troli végállomása van a képen ábrázolt helyen.

Az említett 44Y betétjárat ideiglenes megállóhelyét jelezhette az a tábla, melynek tartócsonkja a baloldali képen látható. Jobboldalt: a Hermina út nem túl széles, de két vágány azért elfért rajta. A felsővezetéktartó oszlopokat a villamosok eltűnése után a troliüzem hasznosította.

A Hermina út-Ajtósi Dürer sor kereszteződés az 1525-ös motorkocsival és Trabantokkal.

A megálló a kereszteződés Liget felőli oldalán volt. Innetől kezdve egészen a Vidámpark előttig zártpályán haladt a villamos - ott, ahol ma a közút Thököly út felé haladó iránya megy.

A környéken igen nagy számban találhatók felsővezetéktartó oszlopok: némelyiküknek nincs érdemi feladata, csak kifeszítésre, vagy még arra se használják. Nem mind a villamoshoz tartoztak: ebben a kereszteződésben ugyebár már a troli is ment mindenféle irányba (például tovább az Ajtósin a Hungária körútig) az idők során...

Balra: UV a Hermina (akkor éppen Május 1.) úton. Ma a Közlekedési Múzeum új épülete takarja el a kilátást...

Az Erzsébet királyné útja kereszteződése, a régi képen is jól látszanak a troli felsővezetékei. A vásárterületnek itt volt az egyik bejárata, ez ki is vehető a háttérben.


Archív felvétel: Vittorio Formigiari

A másik irányú megálló.

Amint írtam, a régi oszlopokat kiszedték, aztán hasonló újakat raktak be helyettük. Hogy ennek mi értelme lehetett..? Innentől kezdve egyébként már ritka a rácsos oszlop, a troliüzem hengereseket állított helyettük.

Keresztben a Kós Károly sétány, a háttérben a Vidámpark főbejárata. Tildy Tibor eme képén egy cseppet sem jellemző vonat látható: egy magányos UV motorkocsi egy középbejáratú pótot vontat. Ez persze nem egy forgalmi szerelvény, ami abból is látszik, hogy tolat (az irányítást a pótkocsi lépcsőjéről lógó ember végzi), és persze viszonylatjelzés sincs.

.

A Vidámparknál néhány ottfelejtett rácsos oszlop is felfedezhető.

Baloldalt: 44-es villamos az Állatkerti körúton. Jobboldalt: a Széchenyi Fürdő előtti szakasz a levegőből. A végállomási hurokvágány nem sokkal a kép jobb széle utáni részen ágazott ki a zöldterület felé. A sínek itt az út közepén futottak.

A baloldali újságillusztráción a villamos hurokvágányán túl a kisföldalatti régi és új nyomvonala is jelölve van. Jobboldalt: a 1527-es kocsi az Állatkert mellékbejáratánál. Ennél közelebb nem ment a végállomásnak nevet adó intézményhez, annak főbejárata előtt ugyanis a már kisföldalatti állt meg.

A hurokvégállomás közepén egy kis tartózkodó volt, mely a mai napig megvan, csak bazár jellegű bódék veszik körül, emiatt könnyű nem észrevenni.

Villamosok a hurok kijárata előtt, a felszállóhelyen. A háttérben az Állatkert kerítése látszik. A kisföldalatti felszíni végállomása pár lépésre volt innen, a két járat gyakorlatilag egymás mellé kanyarodott be a Széchenyi Fürdő előtti területre; persze a földalattinak nem volt hurka, egyszerű fejvégállomásban végződött.

1937-es BSzKRt helyszínrajzA végállomás sémája az 1952-es elsőbbségi utasításból

A két üzemet egy kezelővágány kötötte össze az Állatkerti körúton, mely a hurok bejárata előtti kettős visszafogó után folytatódott, egészen az Állatkerti útig. Nagyjából a Gundel étterem előtt csatlakozott be a kisföldalatti kocsiszínét és vonalát összekötő vágányba. A baloldali, 1937-ben készült térképen ez a szakasz még nem létezik (vélhetően a Dózsa György úti villamosvonal 1951-es megszüntetése után építették), míg a jobboldali sémán a jobbfelé továbbhaladó vonal jelképezi a kapcsolatot a Dózsa György úttal, és azon át Angyalfölddel.

A 25-ös villamosnak a kisföldalatti átépítése lett a végzete: mint ismeretes, Pest, Buda és Óbuda egyesülésének közelgő 100. évfordulójának tiszteletére rengeteg hatalmas beruházást kezdtek meg Budapesten (pár példa: Libegő, a Fogaskerekű Vasút felújítása, köztéri szobrok) a hetvenes évek elején. Ezek közé tartozott a Milleneumi Földalatti Vasút végső szakaszának módosítása is: a régi, Szépművészeti Múzeum mellett kezdődő felszíni szakasz helyett a vonalat továbbvezették a föld alatt a Mexikói útig. A mélyépítési munkálatok miatt a villamos helyett 1972. november 1-jétől 25/V jelzéssel villamospótló busz közlekedett (a Hermina út helyett a Hungária körúton). Bár itt még pótlásról volt csak szó, a villamos már soha nem indult újra: egészen '77-ig maradt a busz. Később a trolikat vezették be a Hermina útra. A sínek is ekkoriban tűntek el...


Archív fotók:  Mr.Cyber és NZA gyűjteményéből


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra