Egy édesapám - tehát autó - nélküli kirándulás alkalmával láttam először a Moszkva teret közelről; addig csak a szélén rohantunk át a Trabanttal vagy a 12-es busszal, illetve néha átszálltunk a 84-es buszról az 56-os villamosra. Elképesztett a tér mérete, hogy hány busz és villamos szaladgált rajta, nagyon tetszett! A legjobb az volt, ahogy a hosszú szerelvényekkel közlekedő 4-es és 6-os villamosok körbejárták a teret - a kilencvenes években sokáig azt hittem, hogy csak álmodtam ezt a hurkot, mivel az említett járatok addigra fejvégállomást kaptak. Pedig nem, tényleg ringlispilt játszottak a villamosok a téren!
A Moszkva tér keleti oldala a hetvenes években és 2001-ben:
ha az ember nem figyel a részletekre, észre se veszi a változásokat!
Talán furcsa, hogy az "elvesztett sínek" sorozat keretében ekkora figyelmet szentelek egy helynek, ahol még most is igen tekintélyes mennyiségű vágány található, de egyrészt már most se úgy működik a sínhálózat, ahogy régen tette, másrészt egyre többször kerül szóba egy esetleges átépítés, melynek valószínűleg a villamos ugyanúgy kárát fogja látni, mint minden hasonló átépítéskor tette. A Moszkva tér sajnos egy csúnya anyajegy a város arcán, de a jelenkori tendenciákat - az autóforgalom levezetése a legfontosabb kritérium - figyelembe véve valószínűleg utána se fog megszépülni, csak a tömegközlekedők számára lesz még kevésbé használható. Legalábbis a 2003 elején ismeretes közlekedési tervezetek szerint például a nagykörúti villamosok minden más itteni vonallal való kapcsolata el lesz vágva, lehetetlenné téve nem csak az üzemi szállításokat és különmeneteket, de egy esetleges "teljes kört" (Nagykörút + 61-es vonala) bejáró körvillamos létrehozását is.
De talán ennyi is elég lesz "naív városvédő hevületből" - ahogy az Élet és Irodalom munkatársa nevezte az ilyen jellegű megnyilvánulásaimat, koncentráljunk inkább arra, ami közel biztosnak tekinthető: a térség múltjára!
Update, 2011: Eltelt 7-8 év az iménti bekezdés megírása óta, de a tér még mindig ugyanúgy néz ki. Pontosabban nem, hanem még leharcoltabban. Az 56-os hurokvágányát ugyan már nem használják, az 59-es pedig már nem itt végállomásozik, lényegi változás mégse volt. Valamiféle ráncfelvarrást ismét ígérnek, de gyaníthatóan nem lesz pénzügyi forrás egy rendes átépítésre.
A Moszkva tér nem túl régi tömegközlekedési csomópont: az első (Zugligetbe, Budakeszire tartó) omnibuszok után az 1869-ben indított zugligeti lóvasút is elágazás nélkül haladt át a Széna tér melletti területen, ahol akkor még egy téglaégető volt. A mai Volán buszállomás helyén álló régi Szent János kórház volt a legfontosabb környékbeli tömegvonzó létesítmény, illetve a piac, és ez egy ideig még így is maradt! A különösen hétvégéken és ünnepnapokon nagyforgalmú lóvasút villamosítására 1896-ban került sor, az első más felől jövő járat két évvel később érkezett meg: a belső-budai körúti (Attila utca - Krisztina körút) villamos a mai tér nyugati sarkában csatlakozott a zugligeti vonalhoz. Egy évvel később a lehetséges utazási célok száma nőtt, ekkor nyílt meg ugyanis a hűvösvölgyi szárnyvonal - a mai 56-os.
Viszonylatok
1910 körülről, mai nevekkel, de még viszonylatszámok nélkül:
Lánchíd budai hídfő - Bem rakpart - Bem
József tér - Margit körút - Szilágyi Erzsébet fasor - Budakeszi út
- Szépilona - Zugliget
Madách tér - Bajcsy Zsilinszky út -
Nyugati pályaudvar - Szent István
körút - Margit híd - Margit körút - Szilágyi Erzsébet fasor - Budakeszi
út - Szépilona - Zugliget
Madách tér - Bajcsy Zsilinszky út - Nyugati
pályaudvar - Szent István körút - Margit híd - Margit körút - Szilágyi
Erzsébet fasor - Budakeszi út - Hűvösvölgy
Csomóponti szerepet 1912-ben kapott a hely, amikor a Krisztina körúti és a Margit körúti vonalak közé összekötőszakasz épült. Ezt az útvonalat eddig a jobbparti körvasút céljaira használták, ezután villamosforgalom is került rá. A téglavető helyére ekkoriban sportpályák kerültek.
Csak hogy el tudjuk képzelni, milyen is volt a környék kinézete, álljon itt ez a két kép. A baloldali a Széna teret ábrázolja, szemben velünk az elhanyagolt zöldterület és Volán pályaudvar található ma. A jobboldalt látható térség helyén ma a 22-es busz végállomása van, a háttérben balfelé a Dékán utca torkolata sejthető, a mai Trombitáskert helyén pedig természetesen házak állnak.
Az 1910-es évek második felében a BKVT változtatásokat eszközölt hálózatszervezésében: Zugligetbe és Hűvösvölgybe ezentúl már nem az egész várost bebolyongó viszonylatok mentek, hanem itt végállomásozók. Ezzek megszületett az átszállóközponti funkció, a végállomásoztatáshoz pedig egy hurokvágány is épült.
Viszonylatok
1918-ból - a továbbiakban az útvonalaknál igyekszem csak azokat az állomásokat
és töréspontokat jelezni, melyek manapság már nem léteznek, és ezért furcsán
hathatnának a témát nem ismerő számára, illetve azokat, melyek szükségesek
annak megértéséhez, hogy több lehetséges útvonal közül merre is ment az
éppen részletezett:
33-35: körirányú viszonylatpár, Városligetből
a Dózsa György úton, a Rákóczi
úton, az Erzsébet hídon, a budai
rakparton át haladt a Bem József térig,
ahonnan a Margit körúton, a Krisztina
körúton és az Attila úton
át tért vissza - az egyik szám az egyik, a másik a másik irányban ment
végig az óriáshurok két szárán
77: Nyugati pályaudvar - Szépilona
79: Nyugati pályaudvar - Fogaskerekű
vasút
81: "Várfok utcai hurokvágány" - Zugliget
(a későbbi 58-as elődje)
83: "Várfok utcai hurokvágány" - Hűvösvölgy (az 56-os elődje)
Ahogy azt a térképen láthatjuk, a mai térnek csak a csücskén helyezkedett el a villamos-csomópont, a terület nagy részén egy sportlétesítmény (tenisz-, illetve télen korcsolyapálya) működött. A jobb oldali képen (nagyjából) szemközt a Krisztina körút házait láthatjuk, balfelé fönt a Déli pályaudvar felé mennek a vágányok, jobbra a Szilágyi Erzsébet fasorba. A bal alsó sarok felé a Széna tér, azaz a Margit körúti vonal van.
Ez az elrendezés még jó ideig működött: a fentebbi vázlat a harmincas évek közepi vágányelrendezést mutatja. Az alagút még sehol sincs - kiépítésére már a háborús készülődés jegyében kerül sor, 1938-ban, de ekkor még csak vasúti célokra használták, nincs fölötte felsővezeték se. A sportpálya a múlté lett...
BSzKRt
viszonylatok 1928-ból:
4: "új" Szent János kórház - Szilágyi Erzsébet fasor - Margit körút -
Nagykörút - Boráros tér
14: "új" Szent János kórház - az Erzsébet
hídon és a Baross utcai
vonalon át - Orczy tér
44: Szépilona - az Erzsébet
hídon és a Rákóczi úton át - Állatkert
49: Kelenföldi pályaudvar -
mai 49-es vonala - Bajcsy-Zsilinszky út
- Nyugati pályaudvar - Szent
István körút - Margit körút - Moszkva tér - Déli
pályaudvar
61: Népliget - Elnök
utca - Üllői út - Kiskörút - a belső-lipótvárosi
vonalon át - Szent István körút - Margit körút - Moszkva tér - "új"
Szent János kórház
81: "Várfok utcai hurokvágány" - Zugliget
83: "Várfok utcai hurokvágány" - Hűvösvölgy
Aztán a negyvenes évek elején elkezdik kiépíteni a BSzKRt nagyszabású beruházásaként azt a valamit, amelynek nyomait alapvetően még ma is használjuk. Baloldalt a vasbetonszerkezetű gyalogosfelüljáró ("híd") zsaluzása figyelhető meg. A tér közepére kerül a Zugligetbe és Hűvösvölgybe induló viszonylatok hurokvágánya, és ezen felül az is megfigyelhető, ami az építkezés célja volt: az ide érkező viszonylatok bármelyike vissza tudott fordulni a külső, nagyobb hurokban.
A térképen ez így nézett ki...
... vágányrajzon pedig így. Elsőre bonyolult, de a vonalakon végigmenve lehet látni, hogy minden irány kapcsolatban van mindegyikkel, illetve minden felől vissza lehet fordulni ugyanoda. Az addig rendes név nélkül használt terület ekkor kapta a Széll Kálmán tér nevet az egykori miniszterelnökről.
Bár Budapest ostromakor heves harcok dúltak ezen a környéken, a forgalom viszonylag hamar helyreállt, és a tér ezután voltaképp ugyanebben a formájában volt használva. A tér neve 1951-től lett Moszkva tér.
A BSzKRt-jellegű beállók is egészen a hetvenes évek eleji metróépítésig megmaradtak, csak a kandelláberek változtak ostorlámpává...
Viszonylatok
1950-ből:
6: Boráros tér - Nagykörút -
Moszkva (azaz még Széll Kálmán) tér
18: Nagyszombat utca
- Bécsi út - Frankel Leó utca - Török
utca - Margit körút - Moszkva tér - Krisztina körút - Gellért rakpart
- Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér
45: Nagyvárad tér - Üllői
út - Kiskörút - Szent István körút - Margit körút - Moszkva tér -
Déli pályaudvar
59: Moszkva tér - Farkasrét
61: Moszkva tér - Móricz Zsigmond körtér
63: Nagyvárad tér - Üllői
út - Kiskörút - Szabadság híd - Gellért rakpart - Krisztina körút
- Moszkva tér - Szent János kórház
69: Csörsz utca - Böszörményi
út - Krisztina körút - Margit körút - Bem
József tér - Batthyány tér
81: "Várfok utcai hurokvágány" - Zugliget
83: "Várfok utcai hurokvágány" - Hűvösvölgy
Viszonylatok
1960-ból:
6: Móricz Zsigmond körtér - Karinthy Frigyes
út - Nagykörút - Moszkva tér
6A: Petőfi híd, budai hídfő
- Nagykörút - Moszkva tér
17: Szent János kórház - Szilágyi Erzsébet fasor - Margit körút - Török
utca - Frankel Leó út - Bécsi út - Nagyszombat
utca - Pacsirtamező utca
- Vörösvári út - Óbuda,
forgalmi telep
18: Nagyszombat
utca - Bécsi út - Frankel Leó út - Török
utca - Margit körút - Krisztina körút - Szent Gellért rakpart - Bartók
Béla út - Kelenföldi pályaudvar
46: Petőfi híd, budai hídfő
- Petőfi híd - Nagykörút - Margit híd - Margit körút - Krisztina körút
- Déli pályaudvar
56: Moszkva tér - Hűvösvölgy
58: Moszkva tér - Zugliget
59: Moszkva tér - Farkasrét
61: Moszkva tér - Móricz Zsigmond körtér
63: Szent János kórház - Szilágyi Erzsébet fasor - Krisztina körút - Szent
Gellért rakpart - Szabadság híd - Vámház körút - Üllői
út - Nagyvárad tér
Viszonylatok
1970-ből:
6: Móricz Zsigmond körtér - Karinthy Frigyes
út - Nagykörút - Margit híd - Margit körút - Moszkva tér
18: Óbuda, forgalmi telep
- Vörösvári út - Pacsirtamező
utca - Nagyszombat utca
- Bécsi út - Frankel Leó út - Török
utca - Margit körút - Krisztina körút - Szent Gellért rakpart - Bartók
Béla út - Kelenföldi pályaudvar
44: Moszkva tér - Krisztina körút - Erzsébet
híd - Kossuth Lajos
utca - Rákóczi út - Thököly
út - Csömöri út - Rákos-patak
56: Moszkva tér - Hűvösvölgy
58: Moszkva tér - Zugliget
59: Moszkva tér - Farkasrét
61: Moszkva tér - Móricz Zsigmond körtér
63: Szent János kórház - Szilágyi Erzsébet fasor - Krisztina körút - Szent
Gellért rakpart - Szabadság híd - Vámház körút - Üllői
út - Nagyvárad tér
A metróépítés valódi intermodális átszállóközponttá változtatta a helyet, ami igazából semmit sem jelent azon kívül, hogy innentől kezdve egyes villamosvonalak jelentősége csökkent (és meg is szűnt, gondoljunk csak a 44-esre: Moszkva tér - Rákospatak, illetve a 63-asra: Nagyvárad tér - Szent János kórház), a tér közepére pedig odakerült a metróállomás semmivel össze nem téveszthető, és szinte tökéletesen használhatatlan, de legalább feltűnően otromba épülete. Némi pikantériája persze ennek is volt, ugyanis felhúzásakor nem volt rá érvényes építési engedély. Úgy látszik ebben a városban ha metróról van szó, mindig minden fontosabb a szabályosságánál - és aki azt hiszi, hogy ez megváltozott azóta, nyugodtan gondoljon a BKV által saját szakállra megszüntetett Bajcsy-Zsilinszky úti villamosra ("párhuzamos a metróval"), illetve a Szent Gellért tér és a Bartók Béla út 2002-es átépítésére, ahol a Gellért szálló elé úgy alakítottak ki egy - a közúti- és villamosforgalmat egyaránt akadályozó, díszkutas létesítményt, hogy még engedélyük se volt rá. Ez a város úgy tűnik nem tanul...
Egyvalamiről nem beszéltem még ennek az elrendezésnek
kapcsán: a buszvégállomásokról. Ez egy "villamosos" weboldalon annyira
talán nem is meglepő, de azért pótlom a hiányosságot: az akkor itt járó
nem kevés busz egy részének számára a nyugati csücsökben volt kialakítva
a pihenő-, fel- és leszállóhely, ott, ahova később az üzemi tárolóhely
került - a maradék pedig a Várfok (21-es és társai) és a Dékán utcában
(49-es) állt meg. Érdemes megfigyelni a baloldali képet: a mai buszvégállomások
helyén zöldterület van! Ez az elrendezés is a hetvenes években változott
meg.
A kilencvenes évek elején aztán valakik úgy gondolták, hogy elérkezett
a nagy változások ideje (a tér életében is). A járatrendszer ugyan nem
változott meg nagyon (az 1977-ben megszüntetett 58-as
villamost leszámítva), de a forgalmi rendet átalakították: 1990. szeptemberétől
megszűnt a tér villamosos körbejárása. Az egyetlen hurok az 56-osé maradt:
az 59-es ezentúl a 61-eshez hasonlóan fogott vissza, a 4/6-os fejvégállomást
kapott a tér északi oldalán, a 18-as pedig a délin, a "hegy lábánál" haladt
át mindkét irányba. Bár meg lehet indokolni, hogy miért is volt szükség
ezekre a változtatásokra, az eredmény messze nem tökéletes: az
56-os hurokvágányára például a kétirányú szerelvények 1983-as bevezetése
óta nem lenne szükség, mégis foglalja a helyet, így a kocsik kerekeinek
a szűk ívben való sivítása továbbra is megmaradt a tér jellemző zajhatásának
lenni. Ugyanekkor a 4/6-os végállomása szűk lett, a vezetők nem szeretik,
mert csúcsidőben csak egy másik végre átrohanásra van idő, pihenésre nem.
Szintén szerencsétlen megoldás, hogy a kihúzó előtti átszelés kellős közepén
megy át a gyalogosforgalom nagy része: korábban itt a járókelőknek csak
egy irányból kellett villamosra várniuk illetve vigyázniuk, most mindkettőből.
Ugyanez elmondható a Csaba utca vonalában a domboldalon lejövő lépcsőről
is. A műszaki hibás szerelvények félreállítása is nehézkes, mivel a körúti
vonalat az 56-ossal összekötő "rozsdás" vágányra beálló vonat elállja
a gyalogosok útját, illetve ilyenkor üzemi menet se lehetséges ezen az
irányon. Az 56-os félreállóvágánya megmaradt továbbra is csak tolatással
megközelíthetőnek, a váltó közelében levő gyalogosátkelőhellyel. Igazából
ez az elrendezés legalább ugyanannyira zavarérzékeny, mint a régi, egymást
kerülgető hurok voltak (melyek mindjárt bemutatásra is kerülnek!), és
az utasforgalomnak sem adott pluszt. Azt már nem is mondom, hogy a buszvégállomások
sem kerültek közelebb a tér közepéhez! Valószínűleg a pénzhiány volt az
oka mindennek, de akkor inkább vártak volna vele pár évet...
De ne siránkozzunk, inkább nézzük meg, milyen is volt az a bizonyos "villamos-ringlispil"!
Folytatás: a tér (kör)bejárása
Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és
Mr. Cyber gyűjteménye, az "A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada"
című monográfia, illetve saját gyűjtés
Valamint: Benda György
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve