Moszkva tér III.

Előző oldal

A bejárás folytatása

Fotó: Stephen Dee

A hurok és az összekötő vágány csatlakozása után a Szilágyi Erzsébet fasor felé tartó villamosok útja már egyenes volt, legalábbis logikailag: egyszerűen elhagyták a teret északnyugat felé.

Fotó: Heinz Heider

Az 59-esnek és a körúti villamosoknak viszont jókorát kellett fordulniuk, ehhez először is összeágaztak a vágányaik...

Fotó: Stephen Dee

... majd a nagyobbik hurok leglátványosabb balkanyarjával...

Fotó: Heinz Heider

... befordultak a tér délnyugati határa, a Várfok utcai domboldal alá.

Fotó: Heinz HeiderFotó: Heinz Heider

Az itt levő Csaba utcai lépcső ma is egy elég balesetveszélyes hely, talán pont ezért volt, hogy csak egy irányvból közelítették meg a villamosok. (Figyelem! A kis nyilacska a nézésirányt mutatja, nem a villamosok haladási irányát :-)

Fotó: Tim BoricFotó: Székács András

A domboldalban, a még a BSzKRt által létesített forgalomirányító központ előtt félreállásra is volt lehetőség: a baloldali képen a lírás áramszedőjű 1000-es (a másik pantográfos!) valószínűleg a tetőellenállásait hűteni állt félre: a meredek pályájú 59-es viszonylaton ugyanis ezek elég nagy terhelésnek voltak kitéve, és ezért túlmelegedtek. Jobboldalt: a nagykörúti vonalak a domboldal mellett (is) félre tudtak állni. Kisebb korom kedves villamosos zaja volt, ahogy az ajtajait nyitni-csukni próbálgató csatolt csuklós összes, a domboldal felé nyíló ajtaja becsapódik, ez szépen visszhangzott. Itt fel- és leszállás nem volt.

Fotó: Heinz Heider

Egy UV-szerelvény vár arra, hogy egy utolsó balkanyarral behaladhasson a felszállóhelyre...

Fotó: Heinz Heider

A körúti vonalak két vágánya mellett még egy harmadik is volt, a nagy kanyarban visszafordult 59-esek, illetve a Szilágyi Erzsébet fasor felől érkező 18-asok itt haladtak át az alagút felé. Ma a 18-as mindkét irányba itt megy el.  Ez volt a külső, nagyobbik hurok bejárásának célegyenese: a 4-es, 6-os a végén ugyanis balra fordult a Széna tér felé, a 18-as, 59-es pedig jobbra, az alagútba.

Fotó: Tim Boric

Persze nem ejtettünk még szót a középső hurokról, mely az egyik utolsó belterületi hurokvágány Budapesten, de mindenképpen az utolsó, amit még aktívan használnak. Ez a visszafordulás annak idején nagyobb sugarú volt, hiszen kizárólag kéttengelyes járművek jártak benne, aztán később szűkítették. A fentebbi képen még látható egy csonkavágány a belső részen...

Fotó: Stephen Dee

... ez itt már (1982-ben) nem látható. Megfigyelhető azonban az a típuskavalkád, ami 1983-ig jellemző volt a térre: elől-hátul Ganz csuklósok a 4/6-oson, csatolt Tátra a 18-ason, és 1000+pótkocsi a kishurokban.

Fotó: Sevcsik IstvánFotó: Dr. Sevcsik Jenő

Végezetül két olyan kép, melyet nem villamosfotózási céllal készítettek: a baloldali 1960-ban készült, az 56/58 felszállóhelyén, a másik 1975-ben a gyalogoshíd lépcsőjéről a kishurok felé fotózva. Az elsőn a még szinte vadonatúj acélvázas kasztnijú 1000-es az, ami egy villamosbarátnak tetszhet, a másikon a favázas pótkocsi - és talán az is, hogy teljesen hiányoznak a kéregetők és hajéktalanok a képről...


Harald Schachenhofer felvételeA 49É villamosjárat

A Moszkva tér kapcsán még egy viszonylatról szeretnék megemlékezni, melynek megszüntetését annak idején (is) nagyon sajnáltam sajnáltam: a 49É éjszakai villamost 1996. április elsején "változtatták át" busszá.

Ez volt az egyetlen éjszakai villamos, amellyel utazva többször is megtapasztalhattam az üres utcákon való száguldozást az éj sötétjében, valamint egy buli után itt esett meg életem egyetlen villamoson való ismerkedése, melyet érdekesebbé tett, hogy nem én próbálkoztam, hanem a lány próbálkozott nálam ;) A 49É érdekessége számomra egyébként abban rejlett, hogy nem az alapviszonylat útvonalát (Deák tér-Kelenföldi pályaudvar) járta be, hanem a Moszkva tér és a Kelenföldi pályaudvar közöttit.


Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, az "A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada" című monográfia, illetve saját gyűjtés
Valamint: Tim Boric, Stephen Dee, Heinz Heider, Harald Schachenhofer, Sevcsik István, dr. Sevcsik Jenő
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve

Forrás: A Moszkva tér története a villamos.budapest.hu-n
Koroknai Ákos - Sudár Kornélia: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada

Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez