Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Eltűnt belvárosi villamosvonalak 6.

Előzmény: Városliget-Dunapart viszonylatok

A BKVT belső-lipótvárosi vonala

Előzmények

A BVVV Lipótvárosból a Városliget felé haladó viszonylatairól már volt szó. Ezeknek az Akadémiához vezető, kacifántos útvonalának bővítésére 1906-ban került sor, amikor a Szabadság tér köré egy hurkot építettek; az útvonala a fentebbi térképen sárgával van jelezve.  Ez a hurok egyvágányosan épült ki, feladata a Báthori utcán érkező 10-es viszonylat visszafordítása volt. Ugyancsak jól látható - bár nincsen kiemelve - a BVVV Dunaparti vonala, és annak delta vágánykapcsolata a Vértanúk terén. És még egy villamosvonal is kibogarászható - erről fog oldalunk szólni...

De előbb még nézzük meg, hogy mi is történt a BVVV Szabadság téri hurokvágányával az idők folyamán: a BSzKRT 1926-ban átszervezte a térség közlekedését: a Nádor utcában felszedték a vágányokat a Garibaldi (akkor Géza) utca és a Széchenyi utca között, és a Széchenyi rakparti síneket is áthelyezték az Akadémia utcába. A hurok ekkor még nem szűnt meg teljesen: a 10-es viszonylat a Városliget felől érkezve például a Hold utca-Szabadság tér-Széchenyi utca-Akadémia utca útvonalon fordult meg.
 

Az Október 6. utca-Szabadság tér-Hold utca-Szemere utca villamosvonal

A BKVT 1907. februárjának elején nyitotta meg belső-lipótvárosi vonalát. Ennek feladata egyrészt a Bajcsy-Zsilinszky út tehermentesítése volt, másrészt az, hogy feltárja a Belváros azon részét, ahol azelőtt csak a BVVV villamosai jártak. Az útvonal a Deák térről indult, a Madách téri négyvágányos állomás után lekanyarodva a Harmincad utcába. Az Erzsébet téri park mellett elhaladva a vonal az Október 6. (akkor Bálvány) utcában folytatódott. A Szabadság téren a BKVT megegyezés alapján a BVVV vágányát használta egyik irányban, majd a hurokról a Batthyány-örökmécsesnél letérve, a Szemere utcán haladt a Szent István (akkor Lipót) körútig, ahol mindkét irányba kapcsolata volt.

Mi tagadás, először meglepő volt számomra ez a kép, mindenesetre nem volt nehéz betájolni, hol készült, hiszen a szemközti Anker-ház ma is megvan. A lovaskocsi mögött egy villamos távolodik tőlünk, ezen felül az ikersín közt az alsóvezeték csatornájának nyílása is megfigyelhető. Az Erzsébet tér távolabbi sarkánál, a kép közepétől kicsit balra az is látható, hogy az (éppen a közelmúltban kiürített) buszpályaudvar és a "Nemzeti Gödör" helyén még házak állnak.

A vonal eredetileg alsóvezetékesnek épült, de aztán felsővezetékesítették, így nem kevés kampót találhatunk az Október 6. utcában. Más emléket kár is keresn!. Ha valaki mégis végigsétálna itt, azt ajánlom, hogy nézzegesse a házak homlokzatait: figyelemreméltó épületek, melyek eredeti formájából alig lehet valamit látni, annyira rossz állapotban vannak! Az utca olyan szűk, hogy valószínűleg senkinek nem jutott eszébe rendbehozni a homlokzatokat, mondván, hogy úgyse látja senki...

Pár perc gyaloglás után elérkezünk a Szabadság térre, mely véleményem szerint a város legszebben megtervezett tere. Nehéz lenne méltóbb helyet találni bankok székházainak! Remélem a tér - a képek készítésekor földalatti parkoló építése miatt lezárt - közepét a munkálatok végeztével rendbehozzák, leginkább ugyanis középen állva lehet átérezni azt a precízen megálmodott építészeti rendet, ami a Szabadság tér sajátja. De térjünk vissza a villamosokhoz: a fenti képen az Október 6. utcából a tér déli oldalára kanyarodó sínek látszanak, háttérben az Osztrák-Magyar Bank épületével, mely ma a Nemzeti Bankhoz tartozik. Sajnos a tér beépítettsége kicsit változott azóta, ezért a jelenlegi állapotot ábrázoló képet nem teljesen ugyanonnan csináltam.

Ezen a régi képeslapon az előbbi helyszínt látjuk a magasból. A színeket ne vegyük komolyan, ezeket a lapokat utólag festették ki, nem annyira törődve a valósággal. Az mindenesetre megfigyelhető, hogy egy BVVV eredetű jármű vontat egy BVV "A" típusú motorkocsiból kialakított pótkocsit.


Ez a kép a BVVV-nek a tér délnyugati sarkában a Nádor utca felé vezető vágányát ábrázolja, a háttérben a Magyar Televízió székházával (az egykori Tőzsdepalota). A fotó egyébként valószínűleg sajtófotó céljából készült.

Ez a kép teljes pompájában ábrázolja az előbb említett Tőzsdepalotát; az előtérben egy BKVT villamos kanyarodik a térre, alul pedig egy BVVV villamos (a kicsivel fentebb látott, színezett képeslapon is látott összeállítás) halad a Nádor utca felé.

A mi utunk azonban nem a Nádor utcába vezet, hanem a Bank utcán át a Hold utcába (baloldali kép; jól látszanak a Szabadság tér felől kanyarodó vágányok). A következő "megállónk" a Batthyány-örökmécsesnél van: a rendőrök által letartoztatott férfi alatt, és tőle balra látszanak a Hold utcából a Szemere utca felé vezető BKVT sínek, jobboldalt pedig a BVVV vágányai a Báthori és Kálmán Imre utca irányába...

A Szemere utcában további felsővezeték-tartó kampók emlékeztetnek a villamosra...

A vonal, mint már említettem, a Bajcsy-Zsilinszky úti szakasz tehermentesítésére szolgált, ennek megfelelően átmenő viszonylatok jártak itt, az 1910-es években például a 29/31-es (népligeti) és a 61/63-as (közvágóhidi) körjáratok (a két szám azt jelzi, hogy az egyik viszonylat az egyik, a másik pedig az ellenkező irányban járta be ugyanazt az útvonalat). Később a Dél-Budáról a Nyugati pályaudvari végállomása felé igyekvő 48-as haladt itt át, valamint a 61-es, mely a Népligettől járt a János kórházig, illetve a 65-ös, mely az Erzsébet királyné útjától közlekedett Óbudáig.

A belső-lipótvárosi villamos azonban kihasználtsága (mely egyébként relatív, hiszen a Bajcsy-Zsilinszkyn kétszer annyit viszonylat haladt) ellenére ugyanazokkal a gondokkal küszködött, mint a többi belvárosi szakasz: forgalmát a szűk utcákban egyre többször tartotta fel a  növekvő gépkocsi-közlekedés (a legmagasabb rangú közhivatalok és pénzintézetek voltak itt!), és egyre több kritika is érte lassúsága miatt. Mindez a megszüntetéséhez vezetett: 1932-ban járt itt utoljára villamos, ugyanekkor a Szabadság tér körüli hurok is eltűnt.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra