bevezető |
||||||||||
Elvesztett sínek - Buda, első oldal
Látszólag logikátlan, hogy pont egy "Z" betűvel kezdődő nevű hellyel kezdem az oldalt, de életem első "elvesztett sínes" emléke ide kötődik: ez volt az első olyan hely kiskoromban, ahol észrevettem, hogy bár a sínek még megvannak, villamos már nem jár rajtuk. Nagyon foglalkoztatott az élmény, és mint láthatjuk, huszonegynéhány évvel később egész komoly hobbi lett belőle... Amúgy a város egyik leghangulatosabb, hegyipályás villamosvonaláról van szó, mely turisztikai szempontból valószínűleg ma is működőképes lenne, ha annak idején az illetékesek nem sajnálják a pénzt a felújítására, és nem találják ki, hogy trolibusszal váltják ki. Troli persze végül nem épült, így a helybeliek azóta se tudták elfelejteni a kedves síndöcögényeket... Bővebben: Az 58-as villamos emlékoldala
A zugligeti vonal kapcsán - még a lóvasúti korszakban - létesült egy BKVT telep Zugliget legalján. A villamosításkor, 1895-96-ban ezt korszerű villamosremizzé építették át. Eleinte csak a a Nyugati pályaudvarig közlekedő 77-es indult innen, majd a BSzKRt egy új viszonylatot indított, a belbudai villamoskörúton, a Rákóczi, majd a Keleti pályaudvartól a Fiumei úton és Vajda Péter (akkor Simor) utcán, illetve a Könyves Kálmán körúton át a Népligetig járó 44-est. Később a 44-es az Állatkerthez lett vezetve, a 77-es pedig megszűnt. A második világháború alatt még volt egy 44A betétjárat is (Moszkva (akkor Széll Kálmán) tér-Szépilona útvonalon), aztán az is megszűnt. Az Erzsébet híd újraépítése után visszahosszabbított 44-es már csak a Moszkva térig járt. A remiz viszont természetesen ma is megvan.
A BKVT 1868-ban megnyitott zugligeti lóvasúti vonalán négy forgalmi kitérő volt, ezek egyike a Városmajorban levő Ecce Homo oszlopnál volt, a budai vámhatár közelében. 1874-ben aztán ugyanezen a helyen létesült a Svábhegyi Fogaskerekű vasút alsó végállomása, így a kitérő új értelmet nyert: a hegyivasutat üzemeltető cég fizetett a lóvasútnak azért, hogy a járatok közt megfelelő csatlakozás létesüljön. A végállomási funkció a villamosvasúti időkben is megmaradt, a legfontosabb itt állomásozó járat talán a Károly kaszárnyáig, a későbbi új városházához (Madách tér) közlekedő volt, mely egy időben a 49-es számot is viselte. A fentebbi képen látható harmadik vágány helyett aztán 1925-ben építettek hurokvágányt az új Szent János kórház (a régi a Széna téren volt) előtt. Érdemes még megfigyelni a fogaskerekű vasút svájci stílusban épült, fa szerkezetű forgalmi épületét is!
Ez a hely csak félig van elveszve, hiszen szerencsére most is a Hűvösvölgyben található az 56-os villamos végállomása, de azért már nem az, ami egykor volt. A kilencvenes évek közepéig ugyanis egy hurokvégállomás üzemelt itt, melyet aztán átépítettek fejvégállomásra. Ezzel ugyan gyakorlatilag megszűnt a lehetősége a műszaki félreállásnak, viszont könnyebb lett az átszállás, hiszen ide kerültek a buszvégállomások is. A baloldal képen a végállomási fa pavilon története során már a második helyén látható. Eredetileg ugyanis (a baloldali közlekedésnek megfelelően) a sínek másik oldalán volt, majd áthelyezték a fotón látható helyre. A közelmúltban történt "huroktalanító" átépítés során egy szerkezetileg ennek megfelelő pavilont emeltek az új végállomásnál, ezt a régit pedig elbontották, mivel igen rossz állapotban volt már - az utolsó éveiben leginkább csak hajléktalanok húzódtak ide. A "fakuckó" egyébként egyen-építmény, a kicsit fentebb látható zugligeti "új" villamosvégállomásnál is egy ilyen áll. Részben az egykori hurok (jobboldali fotó) helyén helyezkedik el a mai végállomás. A régi elrendezésnek nem érdemes a nyomát keresni, mivel az átépítés során a domboldalt, melybe a hurok vájva volt, teljesen átrendezték, létrehozva a jelenleg látható támfalas megoldást.
Egy édesapám - és emiatt autó - nélküli kirándulás alkalmával láttam először a Moszkva teret közelről, addig csak a szélén rohantunk át a Trabanttal. Elképesztett a mérete, és hogy hány busz és villamos szaladgált rajta! Legjobban az tetszett, ahogy a 6-os és 4-es villamosok körbejárták a teret - a kilencvenes években mégis sokáig azt hittem, hogy csak álmodtam ezt az óriás-hurkot, mivel addigra az említett járatok fejvégállomást kaptak.
De nem volt itt mindig ez a hatalmas csomópont: annak idején a Hűvösvölgybe és Zugligetbe tartó lóvasút - majd villamos - csak áthaladt itt, és bár a Krisztina körúton is épültek vágányok a Déli pályaudvar (akkor még Déli vasút) felé, a tér helyén egy téglavető, illetve később egy sportpálya üzemelt. Az első végállomási hurokvágány akkor épült a Retek utca torkolatánál, amikor megszűntek a BKVT hatalmas, egész várost bejáró körforgalmú viszonylatai, és a kirándulóhelyi járatok önálló életet élve innen indultak útjukra. Később elkészült az "alagút" a Várfok utca alatt, majd 1941. június 16-ra egy hatalmas átszállóközpont is, mely jellegében már kimondottan hasonlított a maira. A teret ekkor Széll Kálmán volt miniszterelnökről nevezték el, a Moszkva tér elnevezés 1951-től használatos. Bővebben: a Moszkva téri "villamosringlispil" története
Óbudáról csak nagyon halvány emlékeim vannak kiskoromból: nem nagyon rémlik a Pacsirtamező (alias Korvin Ottó) utcai villamosközlekedés, sem a Nagyszombat utcai, pedig tudom, hogy jártunk erre kocsival. Viszont emlékszem a '90-es évek végén még mindig látható sínekre az amfiteátrum körül: ezek az egykori 66-os villamos Bokor utcai hurokvégállomásához tartoztak, illetve a Lajos utca Nagyszombat utcától északra levő részén is láttam kóbor vágányokat, melyekről senki nem tudta biztosan megmondani, hogy milyen célokat szolgáltak, hiszen az utcának ezen a részén 1950-ben járt utoljára villamos, amikor még az egész környék teljesen másképp nézett ki. Mindezen hiányosságok ellenére némi segítséggel, és utánaolvasással elkezdtem magamban feltérképezni az egykori hálózatot. Az előzmények, illetve a Lajos utcai vonal, és a Fő téri "óriáshurok"
A második részben a 11-es és 33-as
villamosokkal foglalkozom A harmadik rész: a Margit kórháztól a Nagyszombat utcai hurkon át a Margit hídig És a talán legfurcsább emlék: a Hévizi és Bogdáni úton futó vágány. Ez egykor az 5-ös vonalhoz tartozott, később a filatorigáti HÉV-pályaudvarral teremtett összeköttetést. Nyomokban 2004-ig megvolt, bár még most is jól kivehető, hol haladt.
Folytatás:
Buda elvesztett vágányai, 2. rész
Archív felvételek és térképek: Németh
Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, Tramway.com,
illetve saját gyűjtés
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||