![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
bevezető |
||||||||||
Villamosok az Erzsébet hídon
A régi és az új Erzsébet híd: ugyanaz a forma áramvonalasítva... A fenti két kép a '30-as illetve a '40-es évekből származik. Utóbbin már 3600-as kocsikat, azaz Stukákat is fel lehet fedezni, amint elég sűrű követéssel közlekednek a 44-es vonalon. Egy nem kimondottan tipikus kép: a BLVV távvezérlésű középbejáratú szerelvénye valószínűleg próbajárati céllal bukkant fel itt. Jobboldalt: a budai hídfő látképe kicsit távolabbról. Bár a baloldali kép már a második világháború és a híd lerombolása után készült, azt azért jól mutatja, hogy hogyan haladtak a villamosvonalak a budai hídfőnél: a hegy lábánál közvetlenül, és nem a híd alatt, a felső rakparton, mint most (a fotó másik érdekessége, hogy egy síncsiszoló kocsi látható rajta).
De ne szaladjunk annyira előre: a híd hiánya miatt a Buda és Pest között közlekedő viszonylatok útvonala jelentősen átalakult, az átmérős járatok átkelőhelyének szerepét a viszonylag hamar helyreállított Szabadság híd vette át, azaz a forgalmat a Kiskörútra helyezték. A Rákóczi úti viszonylatoknak 1947-ben a Március 15. téren, a híd felhajtóján építettek hurokvágányt. A fenti régi képeken ez látható: jellegzetes "zuglói vonatokat" látunk: csupa 1500-ast négyablakos pótkocsival. A '60-as évek elején a régi hídfő elbontásával és az új építésével kapcsolatban a villamosvégállomás a Ferenciek (akkor Felszabadulás) térre került, ahol természetesen nem volt hely huroknak: az egyirányú szerelvények a Veres Pálné utca torkolatában levő deltán fordultak vissza (időközben azért voltak lezárások és terelések a korai metróépítkezések és az Astoria aluljáró építése miatt). A villamosforgalomnak a hídra való visszahelyezése egyébként nem volt egyértelmű: az '50-es években készült tervek szerint a híd megnyitásának időpontjában már működnie kellett volna a földalatti gyorsvasútnak, melyet úgy terveztek, hogy ki fogja váltani az itteni villamosközlekedést. Ez nem lett így, mivel az ötvenes évek második felében pénzügyi okok miatt leállították a metró építését. "Amíg megépül, szükség lesz a villamosokra" - gondolták az illetékesek, így a már félig kész hídtervekbe be kellett venni a vágányok építését is. Ez oda vezetett, hogy nem teljes értékű vágány-alépítményt készítettek, hanem a síneket közvetlenül a pályatesthez rögzítették. Ez elég tragikus megoldás volt, mivel az akkori kéttengelyű villamosok, de még a korszerűnek szánt (de igazából a kéttengelyesek hagyományait követő) Bengálik is erős rezgéseket keltettek, melyek így közvetlenül a hídra továbbítódtak. De ez még a jövő problémája volt, mert '64-ben még büszkén készültek a híd átadására. A fentebbi baloldali képen egy HÉV dízelmozdony (az áramszedő a fűtéshez kellett) próbázik a frissen beburkolt vágányokon. És ezek a képek már a nyilvános statikus terhelési próbán készültek. A "nyilvános" szó használata indokolt, ugyanis a kivitelezők egy azt megelőző éjszakán már végeztek egy "titkos" próbát: az akkor még a Keleti pályaudvarhoz járó, és a villamoshálózattal közvetlen vágánykapcsolatban álló gödöllői HÉV összes mozdonyát és nehéz járművét, valamint teherautókat mozgósítva túlterhelték a hidat. A túlterhelés itt azt jelenti, hogy a névleges maximális terhelésnekmegfelelő súlyt helyeztek a Duna fölött átívelő hídcsodára. Közben azt mérték, hogy a híd mennyit mozdul el a nyugalmi állapotától: ha a számításoknak megfelelő mértékben, akkor minden rednben van, ha nem, nem. A számítások stimmeltek (ezeket egyébként az országban először számítógépen ellenőrizték, de ez egy másik történet), viszont nem várt gondok jelentkeztek az Astoriánál levő gyalogosaluljárónál: a létesítmény álmennyezete a mozdonyok kerekeinek födémre mért ütéseitől meglazult és részben leomlott. Nem is építették vissza, a vicclapok pedig hetekig ezzel foglalkoztak... A nyilvános próbaterhelés a híd látványos "főpróbája" volt: homokzsákokkal terhelt buszok, villamosok és teherautók hajtottak fel rá. A hídtest középső részén mért süllyedés kilencven centiméter volt, minden a terveknek megfelelően mozgott. Neki lehetett kezdeni a végleges útburkolat leterítésének! A híd átadása 1964-ben az ország második világháborús sérüléseinek eltűnését szimbolizálta (a Várnegyed renoválásának megkezdésével együtt). A megnyitó az akkor tomboló "csuklómánia" jegyében zajlott le: az első járművek egy FAÜ csuklós busz és egy Bengáli voltak. Bár a képek nagy részén ezek az FVV "házi csuklósok" látszanak, az itt (újra)induló négy vonalon (19, 44, 60, 68), és az azután indított 67-es és 44A, 60A betétjáratokon elég sokfajta villamostípus megfordult : UV-k, 1500-asok, középbejáratúak, ipari csuklósok... A villamosok pesti hídfőnél levő megállója (Március 15. tér) a felhajtóra került, melyet az alatta levő parkolóból és a Váci utca sarkáról zebrán keresztül lehetett megközelíteni. A jobboldali kép nem teljesen ott készült, ahol a baloldali, mivel a jelenlegi autóforgalom mellett öngyilkosság lett volna bemenni az egykori megálló helyére... A parkolóból nyíló aluljáró egykor (balra). A nyoma a mai napig látható a híd alján! Maga a megálló a tér sarkáról nézve. Azt hiszem ehhez a képhez nem kell túl sok magyarázat. Személyes megjegyzésként azért annyit hozzátennék, hogy a háttérben látható Videoton fényreklámra még én is emlékszem, gyerekkorom egyik kedvenc neonja volt; sajnos a mai felirat már nem az, ami régen volt (anno a cégnév körül "futottak" a fények, a VT/TV felirat is villogott). Egy klasszikusan kinéző tízajtós Bengáli bajuszindexszel, alul is ablakozott ajtókkal és ütköző nélkül. Balra: van villamos, jobbra: már nincs. Ami még eltűnt: a híd érdekes formatervezésű lámpatestei. Ehhez a képpárhoz se kell sok kommentár... A régi elrendezéssel ellentétben a villamosok az új hídnál már nem keresztezték a közúti forgalmat, hanem lesüllyedtek részben alá. Ennek köszönhető a mai felüljárórendszer jópár hajtűkanyarja, melyeknek a sínek nélkül nem sok értelme van... A budai hídfőnél a megálló rögtön a lekanyarodás után (vagy előtt - attól függ, honnan nézzük) volt. Ez az UV szerelvények esetében rögtön nem várt problémához vezetett: az első kocsiban hiába húzta be a vezető a kéziféket, az nem tartotta meg a szerelvényt az erős emelkedőn. Átmeneti megoldásként a kalauz a hátsó kocsiban is behúzta majd kiengedte a féket. A közúti felüljárórendszer alatt vágánydelta húzódott: a híd, valamint Dél-Buda és Észak-Buda felől is minden irányba megvolt a csatlakozás. Erre szükség is volt, hiszen az itt jelenleg egy szem villamosként balra kanyarodó 18-as mellett akkor még járt a Moszkva térről a Rákospatakhoz járó 44-es, a Szarvas térről a Keletihez tartó 67-es, a Csörsz utca és Déli pályaudvar felől érkező 60-as, illetve a Gellért tér felől érkező 19-es (Kelenföldi pu .- Keleti pu.) és 68-as (Móriczs Zsigmond körtér - Örs vezér tere) is. Érdekes, hogy bár a felüljárórendszert 2001-ben alaposan felújították, a delta már nem létező ágainak felsővezetéktartó szerkezetének nyomai még láthatók. Igaz, a 18-as használt irányánál is láthatóak :) A harmadik képen a hídról lejövő vágányok Krisztinaváros felé haladó irányának helye látható. Egy másik kép a deltáról. Az oszlopok, de még az egykor a hídra vezető irány betápvezetéke is megvan még!
Először (a metró teljes átadása előtt) a 60A betétjárat szűnt meg, majd a 60-as (1972. március 1.). Ezután, karácsonyi ajándékként december 23-án a Keletihez rövidültek (kívülről nézve) a 44-es és 67-es viszonylatok. Éjszakai villamos (44É) egy héttel később ment át utoljára a hídon, egy nappal később pedig már a 68-as is a Keletihez járt csak, és a 19-es is a Batthyány térre ment a Keleti helyett. Budapest kelet-nyugati közlekedési tengelye teljesen a gumikerekű közlekedésé lett...
Én mindenesetre már úgy nőttem fel, hogy itt csak buszok jártak, és emlékszem, milyen furcsa érzésem volt, amikor a Közlekedési Múzeumban először láttam az új híd makettjét villamossal a közepén. Valami nagyon nem stimmel - gondoltam, és most is ezt érzem. Archív felvételek
és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, illetve saját
gyűjtés
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||