bevezető |
||||||||||
Eltűnt
belvárosi villamosvonalak - A Baross (Stáczió) utcai vonal III.
Dédnagymamám az itt a 2904-es pályaszámú villamos mögött látható házban lakott. Akkor már több, mint harminc éve nem fordulhatott elő, hogy az itt láthatóhoz hasonló villamosforgalmi dugó alakuljon ki az utcában... Egy régebbi kép a korábban itt álló házról, az előtérben jól kivehetők a vágányok. A felsővezetéktartó kampók igen nagy számban maradtak meg itt, sokukon még a keresztsodrony azonosítószámának átütött fémtáblácskája is ott lóg! Persze a kampókkal vigyázni kell, hiszen a villamos után egy ideig troli is járt itt, annak pedig szintén volt felsővezeték-felfüggesztése! Hogy képet kapjunk arról, hogy milyen is lehetett ez a környék a harmincas években, csak rá kell pillantani a baloldali fotóra, melyet a Cukor utcából a Papnövelde utca irányába fényképeztek. Bizony, a végében egy villamos csörömpöl keresztben! Manapság már autóval is nehéz ide eljutni, a tömegközlekedés egyenesen meg se próbálja... Az Apáczai Csere János Gyakorló
Gimnázium egykori diákjai kedvéért álljon itt ez az alsóvezetékes korszakban
készült kép. Tapasztalatból tudom, hogy sok villamosmániás van köztük
:-) És már tovább is haladtunk egy sarokkal, ahol a villamos ráfordult a Veres Pálné utcára! Egyszerűen hihetetlen, hogy itt tényleg be bírtak fordulni a kocsik, annyira szűk a hely! Az egykor a felsővezetéket tartó kampók természetesen itt is felfedezhetők, bár ennél jóval sokkolóbb, hogy van olyan ház, melynek kormos homlokzata még mindig tele van világháborús golyónyomokkal!
A Dunapartra igyekvő villamosok eredetileg az Irányi utcába kanyarodtak, de azért a Veres Pálné utca Erzsébet híd felé vezető maradék szakaszán is felbukkantak vágányok: 1914-ben, miután a BKVT után a BVVV is megkapta a híd használatára feljogosító engedélyt, egy összekötőszakaszt építettek az eddig ismertetett vonal és a Szabadsajtó út közé. Itt járt többek közt az akkori 14-es villamos, a Rácfürdő-Orczy tér útvonalon, vagy az akkor még a Rácfürdő-Népliget útvonalat járó 44-es.
Később (a BSzKRt megalakulásával)
ennek a szakasznak a jelentősége csökkent, majd a második világháború
után meg is szűnt. Ezzel együtt egy rövid időre mégegyszer felbukkantak
sínek az utcában: az új Erzsébet híd építésekor az addig a Március
15. térig járó villamosok végállomása a Ferenciek
(akkor Felszabadulás) terére került, ekkor a szerelvények a Veres
Pálné utcába nyúló deltán fordultak. Az eredeti BVVV vonal azonban nem az Erzsébet hídra, hanem a Dunapartra vitt, azaz nyugat felé. Az Irányi utcában tucatnyi felsővezetéktartó kampón kívül más nyomát nem nagyon látni a villamosnak, viszont itt is láthatók a Papnövelde utcánál említett kis számtáblácskák. A fentebbi képen a 16-os villamos és busz karambolja látható, illetve ugyanaz a helyszín - a Váci utca és az Irányi utca kereszteződése - manapság (de csak nagyjából, mivel a jelenkori közúti forgalom nem tette lehetővé a sok méricskélést, beállítást). Az Irányi utcában egyébként érdemes a házak falán levő emléktáblákat nézegetni, sok minden történt errefelé: például itt működött a város első bölcsödéje, és az első, átmeneti Zeneakadémia is (bár az eredeti épületek azóta már eltűntek). Végezetül egy, a régi Erzsébet hídról készített fénykép, melyen jól látható a rakpartról az Irányi utcába kanyarodó villamos. Itt a torkolatnál, az Eskü téren (azaz egészen pontosan a Belgrád rakparton, mivel az Eskü tér a mai Március 15. tér déli része volt) Archív felvételek
és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, az "A főváros
tömegközlekedésének másfél évszázada" című monográfia, Németh Attila,
illetve saját gyűjtés
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||