bevezető |
||||||||||
Villamosok Óbudán egykor és most I.
Az óbudai villamosok története Óbuda. Még gyerekkoromban is több sín volt fellelhető ezen a környéken, mint manapság, amikor már csak a metró-kapcsolatot jelentő, és emiatt általában tömött 1-es, illetve az elsorvadás szélére taszított, pedig a 19-essel való összeköthetősége miatt kimondottan perspektívikus 17-es vonal az, ahol még találkozhatunk a sárga járművekkel. Ezeken az oldalakon megismerkedhetünk az óbudai villamosok több, mint száz éves történetével, reményeim szerint könnyen emészthető formában! A kezdetek
A kezdetek a lóvasúthoz kötődnek: a BKVT (akkor még csak Budai Közúti Vaspálya Társaság, mivel a pesti oldalon külön cégként működött a PKVT, ahol a P "Pesti"-t jelentett) 1869-ben indította meg észak-budai járatait (Lánchíd, budai hídfő - Zugliget, Bem József (akkor még Pálffy) tér - Óbuda, Fő tér; ide kapcsolódva épült a Pálffy kocsiszín is), ezek képezték az alapját Óbuda - a feltörekvő mezőváros - akkori tömegközlekedésének, illetve az 1888-ban indított Filatorigát-Szentendre HÉV vonal, melyet 1895-ben MÁV tulajdonú vágányon hosszabbítottak meg a Pálffy térig (csak az 1920-as évek végén kétvágányúsították ezt a szakaszt). A baloldali térképrészleten ez a vonalvezetés csodálható meg - megjegyzem ezen a környéken azóta is ritkák a derékszögű sarkok és a párhuzamos utcák, emiatt elég göröngyös ez az "egyenes" út. A vágány (merthogy egyvágányú vonal volt, kitérőkkel) a Zsigmond tértől a Lajos utcán végig haladt a Szentlélek térig. Pesti tömegközlekedési irány Óbudán ekkor még nem volt, hiszen az Árpád hídra még több, mint fél évszázadot kellett várni! Ami még megfigyelhető: a Fő térről a Laktanya utcán keresztül a filatorigáti HÉV-végállomásra vezető gőzüzemű szárnyvonal kiágazása. A Lajos utcai villamos születése A lóvasúti vonal villamosítása 1896. július 20-án fejeződött be, ekkor adták át a Lánchíd - Bem József tér - Frankel Leó (akkor még Zsigmond) utca - Zsigmond tér - Lajos utca - Szentlélek tér - Fő tér vonalat. A Bem téren a (BKVT - ekkor már Budapesti Közúti Vaspálya Társaság - tulajdonú) HÉV és a villamos vágányai csatlakoztak egymáshoz, illetve a Széna tér (azaz régi Szent János kórház; akkor még nem létezett a mai Moszkva tér) és a Déli pályaudvar felé induló sínekhez, melyeket egyrészt a zugligeti lóvasút - pár hónappal később már villamos -, illetve a jobbparti körvasút használt. A Margit körúttal való forgalmi kapcsolat a Török utcán épült ki, a többi villamos pedig a Frankel Leó utcán haladt dél, és a Henger utcán és a Török utcán keresztül észak felé. Viszonylatok
a XX. század elejéről: A Vörösvári úti villlamos születése A ma is létező Vörösvári úti tengely a Lajos utcaihoz képest jóval később, 1907-ben épült ki a Fő tértől a Kórház utca - Flórián tér - Vörösvári út - Bécsi út torkolata útvonalon. Utóbbi helyen a hegyoldalban akkoriban egy temető volt, a villamos odáig ment, egy kicsivel tovább a mai villamosvégállomásoknál. Útvonalát a Hévizi útnál egy HÉV iparvágány keresztezte, mely a hegy lábánál működő téglagyárakhoz vezetett, nagyjából a mai Eurocenter körüli részre. A végállomás közelében remiz is épült, a ma már (sajnálatos módon) használaton kívül álló Óbuda kocsiszín. A Vörösvári úti villamosvonal bejárása A Bécsi úti villamos születése Az 1910-es évek elején a BKVT átszervezte viszonylatrendszerét, ennek jegyében egy visszafordítóhely, hurok épült a Zsigmond téren, illetve 1913-ban egy új vonalszakasz is, mely onnét a Bécsi úton át egészen a Vörösvári útig tartott. A már említett, Hévizi útról érkező iparvágányok ezt a vonalat is keresztezték. Érintőlegesen ide tartozik talán, hogy 1914-ben villamosították a szentendrei HÉV-et: Szentendre és Filatorigát között 1000V-on, onnantól 550-en - a szakaszok közti különbség egészen 1929-ig megmaradt. Viszonylatok
a huszas évekből: A Fő tér körüli óriáshurok 1929-ben a Tavasz utcai szakasz megépítésével egy "óriáshurok" jött létre, melyben hatékonyan vissza lehetett fordítani a szerelvényeket, elosztva azt a terhelést, ami addig a Fő téri végállomásra esett. Néhány évvel később, 1933-ban megépült az óbudai troli is, mely a BSzKRt kezelésében volt, és mint ilyen, igazából az új óbudai temetőhöz tervezett villamos "előszelének" számított - szinte törvényszerű, hogy nem hogy a villamos nem épült ki odáig, de a második világháború pusztításaival a troli is elveszett... Viszonylatok
1942-ben: A szentendrei HÉV ekkor már a Margit híd budai hídfőjének északi oldalától indult, ahol ma a rámpán át lebújik a földalatti szakaszra. Ugyanekkor (1937-ben) egy hurokvágányt is kiépítettek a Vidra utcában, ez az, ahol ma a 17-es villamos is végződik. A belső Lajos utcai szakasz felhagyása, a Nagyszombat utcai hurok kiépítése De a háború nem csak a troli bezárását hozta, hanem a Lajos utca Zsigmond tér és Nagyszombat utca közötti szakaszát is ekkor hagyták fel. A villamosok ettől kezdve a Bécsi úton haladtak észak fele, és az amfiteátrum mellett kanyarodtak rá a Lajos utca külső szakaszára. A Zsigmond téri hurok is megszűnt, helyette a Bokor utca felhasználásával épült egy másik végállomás a Nagyszombat utcánál. A Nagyszombat utcai hurokról bővebben A külső Lajos utcai szakasz felhagyása, a Pacsirtamező utcai szakasz kiépítése 1950-re (majdnem egy évtizednyi építkezés után) aztán elkészült az Árpád híd. A hídfő építése miatt már addig is sokat piszkált Lajos utca vonalszakaszt ekkor végleg felhagyták, helyette a Pacsirtamező (akkor még Knurr Pálné, később Korvin Ottó) utcában építettek vágányokat. A Fő téri, Kórház és Tavasz utcai sínek eltűntek, helyette viszont lett végre egy közvetlenül Pestre vezető járata (a 33-as) a városrésznek, ami hatalmas dolog volt! A HÉV és a villamos összeköttetésére az akkor még elég girbe-gurba Szentendrei út mentén épült ki egy vágány a Flórián tér és Filatorigát között, melyet vasúti szükségforgalomra is használtak: az újpesti összekötő vasúti híd újjáépítéséig egyes tehervonatok itt jöttek be az Árpád hídig, hogy azon áthaladva az Esztergomi útnál a vizafogói iparvágányra lehajtva jussanak át a másik oldalra. A Pacsirtamező utcai villamosvonal bejárása Viszonylatok
az 50-es évek elején: 1955-ben az előzőekben említett Szentendrei út menti HÉV összekötővágányra egy új villamosviszonylatot szerveztek (az 5-öst), mely az 1000V-os feszültség miatt eleinte az FVV-hez került HÉV kocsikkal üzemelt. Három évvel később a rövidke vonalat a Hévizi úti iparvágány felhasználásával meghosszabbították a Veder utcáig, az üzemi feszültséget pedig levitték 600V-ra. Minderről itt egy külön oldalon írok. Az 50-es évek egyéb változásai, a teljesség igénye nélkül:
A Bécsi úti villamosok elvágása a Margit kórháznál 1958-ban az addig az Óbudai kocsiszínig járó 7-est az alacsony kihasználtság miatt lerövidítették a Margit kórházig. Ekkor a lakótelep helyén még téglagyárak, és egyéb leépülőben levő ipartelepek voltak, így ennek lehetett akár valós oka is. A vágányokat a felhagyott részen felszedték, így a 11-es innentől kezdve egy csonkavágányban végződött a Vörösvári út végén. Érdekes, hogy az alábbi, '59-es datálású teherszállítási utasításból származó vágányrajzon nemcsak hogy be vannak rajzolva még a Bécsi úti vágányok, de közvetlen vágánykapcsolat meglétét is jelzik a a HÉV kezelésű tehervágánnyal: Érdemes még talán megemlíteni azt, hogy 1969-ig még létezett egy Óbuda MÁV állomásig menő HÉV járat is, utóbbi a jobboldali térképen a legfelső nyíllal van jelölve. Az elkövetkező évek változásai: Innentől kezdve a hálózat viszonylag sértetlen maradt, bár közben a fél városrész le lett radírozva a föld felszínéről, és a nyomorúságos állapotú földszintes, mosókonyhás épületek helyett felépültek a Kísérleti Lakótelep sokemeletes házai, majd a szovjet licensz alapján felhúzott házgyári (panel) tízemeletesek. Viszonylatok
1960-ban: Viszonylatok
1970-ből: Az utóbbi viszonylat 1971-ben szűnt meg. A Margit híd budai hídfője körüli átszervezések 1972 utolsó napján érnek véget, a 18-as ekkor kerül a mai is használt, János kórháznál található hurokhoz, az egyvágányú 5-ös pedig 1974 januárjában közlekedik utoljára. Ami maradt: a Bécsi úti, a Pacsirtamező (még mindig Korvin Ottó) utcai, illetve a Vörösvári út-Árpád hidi tengely. A HÉV közben a Batthyány térhez hosszabbítás mellett gyorsvasúti(bb) jelleget is kapott (például az M X szerelvények bevezetésével), a hetvenes évek második felében pedig a Filatorigáthoz a Bogdáni út egy rövid szakaszán át vezető "könyököt" is kiegyenesítették a ma is használt vonalvezetéssel. Az óbudai villamosok "klasszikus korszakának" vége Viszonylatok
1980-ból: És ez itt már a "klasszikus" óbudai villamosok korának vége: 1981. január 17-től nem jár a 11-es és a 33-as (illetve a 33A) villamos, ami még akkor is fájdalmas űrt hagyott maga után, ha két nappal későbbtől a 17-es a Margit kórház helyett ismét a Vörösvári útig járt. Az előbbi megszüntetés ráadásul azt jelenti, hogy a Pacsirtamező utcában felszedik a síneket, ami egy elhamarkodott lépés volt! Az a forgalom, ami itt átmegy a 86-os és a 6-os buszokkal, illetve amit a megszüntetett piros 86-os, és 84-es buszok vittek el, szinte rá lett rákényszerítve - de mindenképpen fel lett bíztatva - arra, hogy az egyéni közlekedés felé forduljon. Az eredmény az a torlódás, ami minden munkanap felében kitölti a környék összes közlekedési útvonalát! De mi most ennél jóval régebbre megyünk vissza a történelemben: vissza az 1971-ben megszűnt 66-os villamoshoz, sőt, még régebbre, az 1950 júniusában megszüntetett Lajos utcai villamosvonalak virágkorszakába! Folytatás: a Fő téri "óriáshurok" bejárása Újkori fotók: Varga Ákos. Archív fotók és térképek: Mr. Cyber, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||