Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Villamosok Óbudán egykor és most I.
Az óbudai villamosok története

Óbuda. Még gyerekkoromban is több sín volt fellelhető ezen a környéken, mint manapság, amikor már csak a metró-kapcsolatot jelentő, és emiatt általában tömött 1-es, illetve az elsorvadás szélére taszított, pedig a 19-essel való összeköthetősége miatt kimondottan perspektívikus 17-es vonal az, ahol még találkozhatunk a sárga járművekkel. Ezeken az oldalakon megismerkedhetünk az óbudai villamosok több, mint száz éves történetével, reményeim szerint könnyen emészthető formában!

A kezdetek
    A lóvasút
    A Lajos utcai villamos
    A Vörösvári úti villamos
    A Bécsi úti villamos
További fejlemények
    A Fő téri "óriáshurok" kiépülése
    A Lajos utca belső szakaszának felhagyása, a Nagyszombat utcai hurok kiépítése
    A Lajos utca külső szakaszának felhagyása, a Pacsirtamező utcai villamos kiépítése
    Az egyvágányú 5-ös villamos
    A Bécsi úti villamos elvágása a Margit kórháznál
    A '60-as, '70-es évek
    Az óbudai villamosok "klasszikus korszakának" vége
Az óbudai "óriáshurok" bejárása
A Lajos utca külső szakaszának bejárása
A 33-as villamos útja az Árpád hídtól a Flórián térig
A Flórián tér
A Vörösvári úti vonal
A 11-es villamos útja a Pacsirtamező utcán át az amfiteátrumig
A Margit kórház
A Nagyszombat utca
A Nagyszombat (Bokor) utcai hurokvágány
Tovább a Bécsi úton dél felé
A Zsigmond téri hurokvágány
Ideiglenes villamosvégállomás a Császárfürdőnél
A Török utcai hurokvágány
A Vidra utcai hurokvágány

A kezdetek

Az óbudai lóvasúti vonal közvetlenül a villamosítás előtt, 1896-banA kezdetek a lóvasúthoz kötődnek: a BKVT (akkor még csak Budai Közúti Vaspálya Társaság, mivel a pesti oldalon külön cégként működött a PKVT, ahol a P "Pesti"-t jelentett) 1869-ben indította meg észak-budai járatait (Lánchíd, budai hídfő - Zugliget, Bem József (akkor még Pálffy) tér - Óbuda, Fő tér; ide kapcsolódva épült a Pálffy kocsiszín is), ezek képezték az alapját Óbuda - a feltörekvő mezőváros - akkori tömegközlekedésének, illetve az 1888-ban indított Filatorigát-Szentendre HÉV vonal, melyet 1895-ben MÁV tulajdonú vágányon hosszabbítottak meg a Pálffy térig (csak az 1920-as évek végén kétvágányúsították ezt a szakaszt). A baloldali térképrészleten ez a vonalvezetés csodálható meg - megjegyzem ezen a környéken azóta is ritkák a derékszögű sarkok és a párhuzamos utcák, emiatt elég göröngyös ez az "egyenes" út. A vágány (merthogy egyvágányú vonal volt, kitérőkkel) a Zsigmond tértől a Lajos utcán végig haladt a Szentlélek térig. Pesti tömegközlekedési irány Óbudán ekkor még nem volt, hiszen az Árpád hídra még több, mint fél évszázadot kellett várni! Ami még megfigyelhető: a Fő térről a Laktanya utcán keresztül a filatorigáti HÉV-végállomásra vezető gőzüzemű szárnyvonal kiágazása.

A Lajos utcai villamos születése

A lóvasúti vonal villamosítása 1896. július 20-án fejeződött be, ekkor adták át a Lánchíd - Bem József tér - Frankel Leó (akkor még Zsigmond) utca - Zsigmond tér - Lajos utca - Szentlélek tér - Fő tér vonalat. A Bem téren a (BKVT - ekkor már Budapesti Közúti Vaspálya Társaság - tulajdonú) HÉV és a villamos vágányai csatlakoztak egymáshoz, illetve a Széna tér (azaz régi Szent János kórház; akkor még nem létezett a mai Moszkva tér) és a Déli pályaudvar felé induló sínekhez, melyeket egyrészt a zugligeti lóvasút - pár hónappal később már villamos -, illetve a  jobbparti körvasút használt. A Margit körúttal való forgalmi kapcsolat a Török utcán épült ki, a többi villamos pedig a Frankel Leó utcán haladt dél, és a Henger utcán és a Török utcán keresztül észak felé.

Viszonylatok a XX. század elejéről:
-5: Óbuda, Fő térÁllatkert
-7, 9: Körjáratok, az egyik a budai rakparton elment a Ferenc József (Szabadság) hídig, onnan végigment a Kiskörúton, a Margit hídon át visszatért Budára, és onnan vissza Óbudára. A másik járat ugyanezt az utat tette meg az ellenkező irányban.
-11: Óbuda, Fő tér - Közvágóhíd. A tervezett 5-ös (a ráckevei és szentendrei HÉV-eket összekötő) metróvonal elődje?

Az óbudai villamoshálózat 1925-benA Vörösvári úti villlamos születése

A ma is létező Vörösvári úti tengely a Lajos utcaihoz képest jóval később, 1907-ben épült ki a Fő tértől a Kórház utca - Flórián tér - Vörösvári út - Bécsi út torkolata útvonalon. Utóbbi helyen a hegyoldalban akkoriban egy temető volt, a villamos odáig ment, egy kicsivel tovább a mai villamosvégállomásoknál. Útvonalát a Hévizi útnál egy HÉV iparvágány keresztezte, mely a hegy lábánál működő téglagyárakhoz vezetett, nagyjából a mai Eurocenter körüli részre. A végállomás közelében remiz is épült, a ma már (sajnálatos módon) használaton kívül álló Óbuda kocsiszín.

A Vörösvári úti villamosvonal bejárása

A Bécsi úti villamos születése

Az 1910-es évek elején a BKVT átszervezte viszonylatrendszerét, ennek jegyében egy visszafordítóhely, hurok épült a Zsigmond téren, illetve 1913-ban egy új vonalszakasz is, mely onnét a Bécsi úton át egészen a Vörösvári útig tartott. A már említett, Hévizi útról érkező iparvágányok ezt a vonalat is keresztezték. Érintőlegesen ide tartozik talán, hogy 1914-ben villamosították a szentendrei HÉV-et: Szentendre és Filatorigát között 1000V-on, onnantól 550-en - a szakaszok közti különbség egészen 1929-ig megmaradt.

Viszonylatok a huszas évekből:
-5: Óbuda, Fő tér - Népliget. Az akkori időkre jellemzően kanyargó járat: a Margit hídtól a Szent István körúton, majd a Kiskörúton át jutott el a Kálvin térig, onnan az Üllői és az Orczy úton át az Elnök utcához, 51 perc alatt.
-7: Boráros tér - a Nagykörúton, a Lajos utcán és a Fő téren át - Óbuda, Vörösvári út, 49 perces menetidővel. A Vörösvári utat elérve a Flórián téren számjelzést cseréltek a kocsik, és 73-asként mentek tovább, lásd kicsit lejjebb.
-9-es: Horthy Miklós út - Óbuda, Fő tér. Voltaképp a mai 86-os busz feladatát látta el, de az akkor még csak beépülni kezdő (és másképpen hívott) Kosztolányi Dezső tér környéke helyett a mai Móricz Zsigmond körtér egyik felének helyén levő csomópont hurokvágányán fordult. Menetidő: 37 perc, ami a 86-os busznak se megy manapság napközben, a torlódások miatt!
-73-as: Óbuda, Vörösvári út - a Bécsi úton és a Nagykörúton át - Boráros tér, ott számcsere, és 7-esként vissza.

További fejlemények

A Fő tér körüli óriáshurok

Az óriáshurok egy 1941-es térképen bejelölve1929-ben a Tavasz utcai szakasz megépítésével egy "óriáshurok" jött létre, melyben hatékonyan vissza lehetett fordítani a szerelvényeket, elosztva azt a terhelést, ami addig a Fő téri végállomásra esett. Néhány évvel később, 1933-ban megépült az óbudai troli is, mely a BSzKRt kezelésében volt, és mint ilyen, igazából az új óbudai temetőhöz tervezett villamos "előszelének" számított - szinte törvényszerű, hogy nem hogy a villamos nem épült ki odáig, de a második világháború pusztításaival a troli is elveszett...

Viszonylatok 1942-ben:
-5: maradt
-11: Közvágóhíd - Flórián tér
-53: Orczy tér - Óbuda, Flórián tér, mindez a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át.
-72: Óbuda, Fő tér - Margit híd, budai hídfő, a Vörösvári és a Bécsi úton át.

A szentendrei HÉV ekkor már a Margit híd budai hídfőjének északi oldalától indult, ahol ma a rámpán át lebújik a földalatti szakaszra. Ugyanekkor (1937-ben) egy hurokvágányt is kiépítettek a Vidra utcában, ez az, ahol ma a 17-es villamos is végződik.

A belső Lajos utcai szakasz felhagyása, a Nagyszombat utcai hurok kiépítése

De a háború nem csak a troli bezárását hozta, hanem a Lajos utca Zsigmond tér és Nagyszombat utca közötti szakaszát is ekkor hagyták fel. A villamosok ettől kezdve a Bécsi úton haladtak észak fele, és az amfiteátrum mellett kanyarodtak rá a Lajos utca külső szakaszára. A Zsigmond téri hurok is megszűnt, helyette a Bokor utca felhasználásával épült egy másik végállomás a Nagyszombat utcánál.

A Nagyszombat utcai hurokról bővebben

A külső Lajos utcai szakasz felhagyása, a Pacsirtamező utcai szakasz kiépítése

1950-re (majdnem egy évtizednyi építkezés után) aztán elkészült az Árpád híd. A hídfő építése miatt már addig is sokat piszkált Lajos utca vonalszakaszt ekkor végleg felhagyták, helyette a Pacsirtamező (akkor még Knurr Pálné, később Korvin Ottó) utcában építettek vágányokat. A Fő téri, Kórház és Tavasz utcai sínek eltűntek, helyette viszont lett végre egy közvetlenül Pestre vezető járata (a 33-as) a városrésznek, ami hatalmas dolog volt! A HÉV és a villamos összeköttetésére az akkor még elég girbe-gurba Szentendrei út mentén épült ki egy vágány a Flórián tér és Filatorigát között, melyet vasúti szükségforgalomra is használtak: az újpesti összekötő vasúti híd újjáépítéséig egyes tehervonatok itt jöttek be az Árpád hídig, hogy azon áthaladva az Esztergomi útnál a vizafogói iparvágányra lehajtva jussanak át a másik oldalra.

A Pacsirtamező utcai villamosvonal bejárása

Viszonylatok az 50-es évek elején:
-7: lényegében a mai 17-es (Margit híd, budai hídfő - Óbudai kocsiszín)
-11: Óbudai kocsiszín - Margit híd, budai hídfő, a mai Pacsirtamező utcán át
-18: Nagyszombat utca (Bokor utca) - Móricz Zsigmond körtér, a Moszkva tér és a Krisztina körút érintésével.
-33: Óbudai kocsiszín - Váci út
-53: Nagyszombat utca (Bokor utca) - Nagyvárad tér, a Margit hídon és Nagykörúton át.

Az egyvágányú 5-ös villamos

1955-ben az előzőekben említett Szentendrei út menti HÉV összekötővágányra egy új villamosviszonylatot szerveztek (az 5-öst), mely az 1000V-os feszültség miatt eleinte az FVV-hez került HÉV kocsikkal üzemelt. Három évvel később a rövidke vonalat a Hévizi úti iparvágány felhasználásával meghosszabbították a Veder utcáig, az üzemi feszültséget pedig levitték 600V-ra.

Minderről itt egy külön oldalon írok.

Az 50-es évek egyéb változásai, a teljesség igénye nélkül:
'50-ben a 7-es és a 11-es a Margit híd és az Óbudai kocsiszín között közlekedett. A 18-as ekkor a Móricz Zsigmond körtértől a Nagyszombat utcáig járt, az 53-as pedig a Nagyvárad tértől ugyanide, de mivel nem sokkal később elvágták az útját a Nyugati pályaudvarnál, helyette az addig a Boráros tértől a Nagykörúton át a Margit híd budai hídfőjéhez járó 66-ost hosszabbítják meg a Bokor utcai hurokig.
'52-ben a 66-ost a másik végén meghosszabbítják a Petőfi híd budai hídfőjéig
'54-ben a 18-ast az Óbudai kocsiszínig hosszabbítják (mit adnék ma egy ilyen villamosvonalért!), a 33-ast pedig a Nyugati pályaudvarig
'55-ben a 66-os már a Móricz Zsigmond körtérig jár
'56-ban a 18-as már megint a Nagyszombat utca és a Móricz Zsigmond körtér között jár
'57-ben ugyancsak a 18-ast a Kelenföldi pályaudvarig hosszabbítják, a 66-os viszont a másik végén visszarövidül a Petőfi híd budai hídfőjéig

Egy 1969-es térkép részleteA Bécsi úti villamosok elvágása a Margit kórháznál

1958-ban az addig az Óbudai kocsiszínig járó 7-est az alacsony kihasználtság miatt lerövidítették a Margit kórházig. Ekkor a lakótelep helyén még téglagyárak, és egyéb leépülőben levő ipartelepek voltak, így ennek lehetett akár valós oka is. A vágányokat a felhagyott részen felszedték, így a 11-es innentől kezdve egy csonkavágányban végződött a Vörösvári út végén. Érdekes, hogy az alábbi, '59-es datálású teherszállítási utasításból származó vágányrajzon nemcsak hogy be vannak rajzolva még a Bécsi úti vágányok, de közvetlen vágánykapcsolat meglétét is jelzik a a HÉV kezelésű tehervágánnyal:

Érdemes még talán megemlíteni azt, hogy 1969-ig még létezett egy Óbuda MÁV állomásig menő HÉV járat is, utóbbi a jobboldali térképen a legfelső nyíllal van jelölve.

A '60-as, '70-es évek

Az elkövetkező évek változásai:
'58-tól a 7-es csak a Margit kórházig jár, ezen felül megindul egy 17-es jelzésű járat az Óbudai kocsiszín és a Déli pályaudvar között, de a Pacsirtamező utcán át
'60-ban a 17-est a másik végén a János kórházig hosszabbítják meg, a 18-as viszont csak a Nagyszombat utcáig jár
'61-ben a 7-es megszűnik, helyette a 18-as végállomása kerül át a Margit kórház elé.
'63-ban a 18-as a Pacsirtamező utcán át jár a kocsiszínhez (a Kelenföldi pályaudvartól), helyette a 17-es jár a Margit kórház és a Margit híd között
'71-ben a Margit híd budai hídfője környékének HÉV-vel kapcsolatos átépítése miatt a Császárfürdőnél alakítanak ki ideiglenes végállomást az itteni viszonylatoknak, erről később lesz még szó.

Innentől kezdve a hálózat viszonylag sértetlen maradt, bár közben a fél városrész le lett radírozva a föld felszínéről, és a nyomorúságos állapotú földszintes, mosókonyhás épületek helyett felépültek a Kísérleti Lakótelep sokemeletes házai, majd a szovjet licensz alapján felhúzott házgyári (panel) tízemeletesek.

Viszonylatok 1960-ban:
-5: lásd itt
-7: a mai 17-es, lerövidítve a Margit kórházig
-11: maradt
-18: Nagyszombat utca (Bokor utca) - Kelenföldi pályaudvar
-33: maradt
-33a: Óbudai kocsiszín - Váci út
-66: Nagyszombat utca (Bokor utca) - Petőfi híd, budai hídfő, a pesti Nagykörúton át.

Viszonylatok 1970-ből:
-5: maradt
-11: maradt
-17: Margit híd, budai hídfő - Margit kórház; az addigi 7-es átnevezve, a jobboldali térképrészleten az északi végállomás a középső színátmenetes nyíl
-18: Vörösvári út - Kelenföldi pályaudvar, a Vörösvári úton és a Pacsirtamező utcán át
-33: maradt
-33a: maradt
-66: Nagyszombat utca (Bokor utca) - Fehérvári úti lakótelep, a pesti Nagykörúton át

Az utóbbi viszonylat 1971-ben szűnt meg. A Margit híd budai hídfője körüli átszervezések 1972 utolsó napján érnek véget, a 18-as ekkor kerül a mai is használt, János kórháznál található hurokhoz, az egyvágányú 5-ös pedig 1974 januárjában közlekedik utoljára. Ami maradt: a Bécsi úti, a Pacsirtamező (még mindig Korvin Ottó) utcai, illetve a Vörösvári út-Árpád hidi tengely. A HÉV közben a Batthyány térhez hosszabbítás mellett gyorsvasúti(bb) jelleget is kapott (például az M X szerelvények bevezetésével), a hetvenes évek második felében pedig a Filatorigáthoz a Bogdáni út egy rövid szakaszán át vezető "könyököt" is kiegyenesítették a ma is használt vonalvezetéssel.

Az óbudai villamosok "klasszikus korszakának" vége

Viszonylatok 1980-ból:
-11-es: maradt
-17-es: maradt
-33-as: maradt
-33a: maradt

És ez itt már a "klasszikus" óbudai villamosok korának vége: 1981. január 17-től nem jár a 11-es és a 33-as (illetve a 33A) villamos, ami még akkor is fájdalmas űrt hagyott maga után, ha két nappal későbbtől a 17-es a Margit kórház helyett ismét a Vörösvári útig járt. Az előbbi megszüntetés ráadásul azt jelenti, hogy a Pacsirtamező utcában felszedik a síneket, ami egy elhamarkodott lépés volt! Az a forgalom, ami itt átmegy a 86-os és a 6-os buszokkal, illetve amit a megszüntetett piros 86-os, és 84-es buszok vittek el, szinte rá lett rákényszerítve - de mindenképpen fel lett bíztatva - arra, hogy az egyéni közlekedés felé forduljon. Az eredmény az a torlódás, ami minden munkanap felében kitölti a környék összes közlekedési útvonalát!

De mi most ennél jóval régebbre megyünk vissza a történelemben: vissza az 1971-ben megszűnt 66-os villamoshoz, sőt, még régebbre, az 1950 júniusában megszüntetett Lajos utcai villamosvonalak virágkorszakába!

Folytatás: a Fő téri "óriáshurok" bejárása


Újkori fotók: Varga Ákos.
Archív fotók és térképek:  Mr. Cyber, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye

© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra