bevezető |
||||||||||
Elvesztett sínek: a gázgyári delta/hurok...
Ez az oldal nem teljesen illik be a sorozatba,
de még annak óbudai fejezetébe se, ennek ellenére
ez is a budapesti közlekedéstörténethez tartozik. A gázgyári iparvágányok
története nem kezelhető külön a XIX. század legvégén épített "jobbparti
körvasúttól", melyet 1892-ben építettek a Déli
pályaudvar és a Filatorigátnál levő Grünwald és Társa Szeszgyár között
(Déli pályaudvar -
Pálffy (Bem József) tér - rakpart - Szeszgyár útvonalon). Ez a bizonyos
szeszgyár pár száz méterre helyezkedett (helyezkedik) el a szentendrei
HÉV akkori végállomásától, így 1895-ben összeköttetést létesítettek vele.
Eközben elkezdődtek az újpesti vasúti híd építési munkálatai, illetve
az addig Óbuda vasútállomásig járó esztergomi vasútvonalat is elkezdték
a Dunáig meghosszabbítani. A jobbparti körvasutat is kiépítették idáig,
így a MÁV járatai az összekötés után a Császárfürdői állomásig járhattak
be. A Duna-híd 1896 november 3-án lett átadva, ekkortól a vonatok a
Nyugatiba közlekedtek. A budai körvasútat egy ívvel szintén rávezették
az Újpesti hídra, ezzel egy deltát hozva létre. A Buda szívéig vezető
vágányok ekkor a BHÉV kezelésébe kerültek, Filatorigáttól rajtuk keresztül
vezették be a Pálffy (Bem) térig a szentendrei vonalat. Az iparvágányokat
a közeli gyárak használták, így a Szeszgyár, az aquincumi Gázgyár, illetve
később a Hajógyári szigeten levő üzemek, stb... 2001 októberének végén, egy barátságtalanul szürke napon Mr. Cyberrel az újpesti villamosok (főleg a 8-as) nyomait kutattuk, amikor eszünkbe jutott, hogy át kellene nézni a Duna túlpartjára, és megkeresni a körvasút maradványait. Igencsak meglepődtem, amikor azt láttam, hogy a Szentendrei út fölötti hídon már csak az esztergomi vonal vágányai vannak meg: az év elején, vagy tavaly még az óbudai MÁV állomástól a Gázgyárba vezető irány is létezett - a híd északi (a képen jobb) oldalának felújítása alatt a délin (a képen bal oldalt) haladtak át az esztergomi vonatok. A talpfák azért még megvannak a felhagyott hídoldalon is... Szomorú látvány egy ilyen híd! Az aquincumi (Aquincum felső) megállóhelyen éppen egy BZmot szerelvény áll meg. A használt vágány mellett elég jól lehet látni a felszedett nyomait. A híd előtt két szép régi (mechanikus) jelző is van. A delta nyugati szárának nyoma a keresztező úton... ... a kockakő a sínek helyét jelzi. Kicsit arrébb talpfák lógnak ki a töltésből. A távolban húzódó keskeny domb a delta keleti, Buda felől a Duna-hídra vezető ága. Az egykori töltés oldalában a jelzőberendezések huzaljainak póznái rozsdállanak (nem tudom mi a hivatalos nevük); a szürke doboz a jobb szélen szintén vasúti eredetűnek néz ki. A delta szárai közt egy vasúti jellegű ház látható (de a képen nem). A gázgyár előtt egy másik útátjáró nyoma... ... innentől kezdve nagyon pusztulásszagú a töltés, egy elfelejtett illegális szemétlerakóhely! Magyarország a XXI. század elején... A Gázgyár épületeivel szemközt egy gyalogosaluljáró is van a töltés alatt! És még mindig csak leépülés :( A Záhony utcánál, a Gázgyár helyén létesült üzleti park bejáratánál ismét világosabban látszanak a vágányok nyomai... ... itt-ott betonaljak (hadd ne írjam azt, hogy betontalpfák:) is láthatók. A vágányok helye ezután is üres, de nemrégiben lezárták, sőt, szó szerint eltorlaszolták a továbbhaladás útját. Ez néhány helybelit kellemetlenül érinthetett, ottjártunkkor is jött két motoros, akik értetlenül nézték, hogy mit keres a barikád ott, ahol eddig szabadon zötykölődhettek (azóta itt egy jókora bevásárlóközpont van). A sínek egyébként innen eredetileg a szentendrei HÉV vonaláig folytatódtak: az egyik rákanyarodott a Hajógyári szigetre vezető K-hídra, egy másik pedig a HÉV-vonal felé biztosított összeköttetést. Ez utóbbi kapcsolatot valószínűleg akkor szüntették meg, amikor a hetvenes években a szentendrei HÉV nyomvonalát megváltoztatták: addig a Szeszgyár előtti éles ív után a Bogdáni úton keresztül érték el Filatorigátat.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||