bevezető |
||||||||||
Villamosok Óbudán egykor és most
V.
A 11-es villamos útja a Bécsi úttól a Pacsirtamező utcán át az amfieátrumig Az előző rész: a Flórián tértől a Bécsi útig
Az előbbiekhez kapcsolódva ismét érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy a Bécsi útra kanyarodó vágányokat '58-tól felhagyták. A 17-es (illetve elődje, a 7-es) akkortól csak a Margit kórházig járt, a 11-esnek pedig nagyjából ott volt a fejvégállomása, ahonnan a 17-es mai, Vörösvári útra vezető, forgalmi célokra nem használt vágánya indul. A földszintes házak még mindig megvannak, igazi díszéül szolgálva a kerületnek... :-/ A végállomás a másik irányból. Két kép Heinz Heidertől a végállomásról, a másodikon
jól látszanak a kocsiszínbe
kanyarodó sínek. A viszonylat innen a 33-as
kapcsán már bemutatott Vörösvári úti vágányokon
haladt, úgyhogy ugorjunk egyet a Flórián
tér utáni szakaszra! A Pacsirtamező utcai vonalat 1981. január 17-étől nem használják, és mivel a kockakövet hamar felváltották aszfalttal, nyomként maximum a házak falában levő felsővezetéktartó kampókat lehet felmutatni. A város közlekedésének fejlesztésére jellemző, hogy ezt a villamosvonalat azért szűntették meg, hogy a gépkocsiforgalmat előnyhöz juttatva korszerűsítsék a felszíni közlekedést. Igen ám, de a pótlásként szolgáló 86-os busz (plusz az akkor itt még további férőhelyekkel szolgáló 84-es, és e kettő gyorsjáratai) egyszercsak beleragadtak a megnőtt autóforgalom okozta dugóba! Ekkor jött az újabb "zseniális" húzás: megszűntették a 84-est buszt is, mondván, hogy a dugók miatt nem tudja tartani a menetrendet, közlekedése kiszámíthatatlan. Ez két szempontból is tragikus volt: egyrészt Óbudának nem maradt közvetlen kapcsolata a Moszkva térrel, másrészt kevesebb olyan busz jár, amivel el lehet jutni a Margit hídig, ahol át lehet szállni a körúti villamosokra (amikkel például tovább lehet menni a Moszkva térre is - a metrózás a Batthyány térről tovább tart a tapasztalatok szerint). Figyelembe véve, hogy Óbudának egy időben közvetlen villamos- és buszkapcsolata is volt mind Budával (18), mind Pesttel (66, illetve 33), hangot kell adjak azon reményemnek, hogy a mindezeket a leépítéseket (pusztításokat) kiötlő és végrehajtó szakemberek és politikusok mostanra már valami mással foglalkoznak, és kevesebb ember életét keserítik meg fáradhatatlan munkájukkal!. 2000-es ikerkocsi 1980-ban a Pacsirtamező utcában, a Selmeci utca magasságában. Egy kedves emlék: az utcasarkon ott díszeleg az akkor még bőven üzemelő Óbuda mozi neonreklámja. Felsővezetéktartó kampók a házfalakon. Újabb ikerkocsi... Balra: a villamos eléri az amfiteátrumot '80-ban. Ma hétköznap ezen a helyen általában lépésben kígyózó autósor van. Az amfiteátrumnál a sínek a Nagyszombat utcán át a Bécsi út felé fordultak, és becsatlakoztak az ottani vágányokba. A villamos megállója az Árpád Gimnázium/Kandó Kálmán Műszaki Főiskola előtt volt. Régen ugyanitt fordult a Bokor utcából ki a 66-os villamos (illetve egy időben a 18-as is), de annak a hurokvágányáról később lesz szó. A 11-es útvonala innentől még a mai napig létezik: a 17-es közlekedik rajtuk. A Margit hídnál levő Vidra utcai hurokvégállomás is közös volt. Folytatás: a Bokor utcai huroktól a Margit körútig Újkori fotók: Varga Ákos. Archív fotók és térképek: Tim Boric, Heinz Heider, Lakos Rudolf, Szabó György, Székács András, Tildy Tibor valamint Mr. Cyber, Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||