Bevezető
... talán a szokásosnál
is kicsit több szubjektív gondolattal - aki nem szívleli az ilyet, ugorja
át!
Nagyon szomorúnak találom azt, hogy a Thököly útról is meg kell emlékezzem ezeken az oldalakon. Az egykor itt járó 44-es és 67-es villamosok sorsának bevégeztetése ugyan (még) nem hivatalos, hiszen papírforma szerint csak "szünetel" rajtuk a forgalom, de tekintve, hogy már közel egy évtizede annak, hogy az utolsó menetrend szerinti villamos elzötyögött a vágányokon, és hogy a politika mindenáron metrót akar építeni ide, én már nem tekintem élő vonalnak. A megszüntetésre vonatkozó akaratot a politikusok 2005 szeptemberében újra kifejezésre juttatták, tehát innentől kezdve nem csak a Baross téri aluljáróépítkezések miatt felszedett sínek akadályozzák a forgalom újraindítását.
Történetileg a Thököly úti tömegközlekedési folyosó az egyik "klasszikus" sugaras törzsvonal volt, hasonlóan a metróval már kiváltott Váci úti vagy Üllői úti irányokhoz. Az első közúti vasút (a BKVT lóvasútja) 1885-ben gördült végig az akkor még a belső szakaszon is Csömöri út névre hallgató útvonalon a Stefánia útig, 1897-ben pedig már a mai Hungária körútig járt a villamosított üzem! Bár kezdetben még nem ez volt a főirány - hiszen ez csak egy szárnyvonala volt az Astoriától a Rákóczi úton, Rottenbiller és Damjanich utcákon át a Városligetbe menő fővonalnak, melyen még 1868-ban indult meg a lóvasúti forgalom - a főváros terjeszkedése miatt egyre nagyobb lett a forgalma. A mai Zugló vasútállomásnál akkoriban még nem volt vasúti híd, a vonal első kiépítése azért idáig tartott csak - de a hosszabbításra nem kellett sokat várni, hiszen egy évvel később már a Róna utcáig járt a villamos, még egy évre rá pedig már a Nagy Lajos király útjáig. Itt a BKVT 1900-ban egy új telepet is épített magának, Zugló kocsiszínt.
De ez nem csak egy vonal volt! Mint ahogy az oldal címe is sugallja, a Thököly úti szakaszból több szárnyvonal is kiágazott: a Dózsa György útra 1897-től kanyarodott a villamos, a Hermina úton 1912 óta volt utasforgalom, a Mexikói úton pedig 1902-tól járt a későbbi 67-es villamos elődje. Ahogy látható, 2003-ban ezek közül már egyik járat sincs meg. De ez még mindig nem volt a történet vége! A Bosnyák térről 1933-ban előbb a Vezér úthoz építettek villamosvonalat, ez lett a későbbi 64-es, 1956-tól pedig már a Rákospataknál épült hurokig járt a 44-es. A legutolsó nagy zuglói fejlesztésnek, az Egressy úttól az Örs vezér teréhez vezető vonalnak (1960) is van Thököly úti vonatkozása, a 68-as villamos ugyanis onnan a Thököly út érintésével jutott el el másik végállomására, a Móricz Zsigmond körtérre. A leépülés fokozatos volt: először a korábban a Keleti pályaudvarig bejáró 64-es és 25-ös járatokat rövidítették le a Bosnyák térig (1962), illetve a Hermina (akkor még Május 1) útig (1967), majd a 44-es és 67-es kihasználtsága csökkent (de nem nagyon), amikor a Rákóczi úti villamosközlekedés leállításával (1972) az utasok továbbutazásának útjába egy átszállást szerveztek a Baross téri új végállomáson. Ezután a 68-as (akkor már csak Örs vezér tere-Keleti pályaudvar) szűnt meg.
A kilencvenes évekre a Thököly úti pálya elhasználódott, többek közt azért, mert az egyre növekvő autóforgalom a síneket is használta; bár valóban ráfért volna némi korszerűsítés. Ezzel együtt 44-es villamos közlekedtetésének leállításának okaként mégis a kihasználatlanságot jelölték meg, ami azért tragikomikus, mert ez az érv csak attól kezdve volt igaz, hogy 1995 szeptemberétől kezdve egész nap húsz percenként közlekedtették (!) a járatot. Az utasok mit tehettek mást, átszoktak a hetes buszokra, a BKV ezen felbuzdulva 1995 karácsonyán fel is függesztette a villamos közlekedtetését. A 67-es majd' két évvel tovább bírta: 1997. március 11-étől jár villamospótló busz (67V) helyette, ekkor ugyanis úgy ítélték, hogy a Mexikói úti vágányok állapota nem felel meg a biztonságos villamosközlekedés kritériumainak.
Azóta csak csendes haldoklás van: a sínek még megvannak, de a városvezetés nem gondolkodik a villamos visszaállításában: ők ide metrót akarnak, még akkor is, ha a metró nagy megállótávolságai miatt nem tudják hozni a felszíni közlekedés emberközelibb paramétereit, illetve annak ellenére, hogy a sínek autóforgalom számára átengedése valószínűleg csak még több zajhoz, porhoz, kipufogófüsthöz és dugóhoz fog vezetni. Aki úgy gondolja, hogy ezt csak az én villamos iránti elfogultságom mondatja velem, az gondolja csak - én vállalom ama véleményemet, hogy egy ilyen patinás, régi villákkal, hatalmas lombú fákkal szegélyezett sugárutat nem szabad odadobni a közúti forgalomnak. És bizony egy csillapított forgalmú útvonalhoz jobban illik a villamos, mint a "vakondvasút" - azt ugyanis nem hiszem, hogy a sínek helyére pázsit és bicikliút kerül majd, nem pedig autósáv. Mindenesetre a Thököly út rehabiltációja többek között azért nem kezdődött meg az ezredfordulóra, mert nem sikerült eldönteni, hogy az új tervekben szerepeljen-e a villamos, vagy sem. 2002 nyarán egy jelentős, ám nem túl bíztató fejlemény történt: Demszky Gábor, a város főpolgármestere (ismét) bedobta a köztudatba, hogy a 4-es metró a Keleti pályaudvar helyett a Bosnyák térig épüljön ki. Ez rögtön egy maréknyi koporsószeg volt a Thököly úti villamosnak! Most, 2003 májusában a jelek szerint a metró zöld utat kapott: a Thököly Imre fejedelemről elnevezett zöld út pedig valószínűleg szürke színt fog. Ezt már végignéztem a Váci út esetében, a Bajcsy-Zsilinszky úton, és lehet, hogy a történélem most megismétli önmagát. És mégvalami: nagyon kérek mindenkit, hogy ezt a pár gondolatot ne vegye politikai állásfoglalásnak - ezek csak az én privát érzéseim!
De térjünk vissza a tényekhez, lássuk, hogyan is nézett ki a Thököly úti villamos!
Előzmények:
a Rákóczi úti villamosvonal
A Thököly út bejárása a Baross tértől a Rákospatakig
A Keleti pályaudvar előtti közlekedéstechnikai komplexumról már írtam korábban, nem szeretnék ismétlésekbe bocsátkozni. Lényegre törően lássunk két képet a közelmúlt két legfontosabb "elvesztett viszonylatáról": a 44-esről...
... és a 67-esről. Ma csak a ritkán járó kék pöfögő van utóbbi helyett, nem csoda, ha az utasok inkább mással közlekednek - egy jó részük vélhetően gépkocsival. (Kiegészítés: a hely így néz ki 2005 februárjában.)
A vágányok még 2005 elején is megvannak, így a változás nem tűnik drámainak. A régi kép jobb szélén látható kis ház egy csőtörés után tűnt el, amikor a szivárgó víz elmosta az alapokat. Lebontották, helyére üzletközpont épült.
A 44-esen a kocsitípus viszonylag gyakran variálódott: a Moszkva térig közlekedtetés idején a hármas UV volt a jellemző, majd a motor+pót összeállítás, egy darabig a Ganz csuklós, majd ismét a hármas UV. Élete alkonyán már csak kettes UV szerelvényként járt.
A Thököly út lekietlenebb szakasza szerintem a Verseny utca és Dózsa György út közötti rész. Állítólag a villamos ellenzőinek nagy része is itt él: a rossz pályán közlekedő kocsik ugyanis beremegtetik a rossz állapotban levő házakat. Na nem mintha egy busz (pláne az a rengeteg, ami most ott jár) ne mozgatná meg a talajt!
Az első "balkanyar" a Thökölyn a Dózsa György út volt, ezt a szakaszt 1952-ben szüntették meg, amikor elkezdték kialakítani a Felvonulási teret, melynek megalomán koncepciójába nem fértek bele a villamossínek. Az utasokkal nem nagyon törődtek: az addig itt közlekedő járatokat beterelték a szűk mellékutcákba.
Kitérőirány: a 25-ös villamos a Dózsa György úton
Két kép az ezt követő, kellemes, fákkal szegélyezett szakaszról. A második kép hétköznap délelőtt készült, jól látható rajta, amint az autósok nem férnek el a villamostól :-/
Folytatás: a Dózsa György úttól a Mexikói útig