Kitérő: a Cházár András utcai iparvágány
Aki csodálkozik a Cházár András utca megemlítésén, azt megnyugtatom: itt nem járt semmilyen villamos, mindössze a Domonkos utcai (azaz Récsei, később Belvárosi) buszgarázsba kanyarodott be egy vágány a Thököly útról.
A sín nyoma a mai napig felfedezhető a kockakőben, illetve az utcának a garázs bejáratáig tartó rövid részén az aszfaltból is kikandikál kicsit. Annak idején az üzemanyagszállítmányok érkeztek ezen az útvonalon a garázsba, mely ma már szintén nem működik, bár erről másutt lenne illendő megemlékezni...
Az egyre patinásabb útvonal a Hungária körút környékén hirtelen bérkaszárnyásabb arcot ölt. Régen a Hermina útnál kanyarodtak le a 25-ös villamosok a Thököly útról, a szemfülesek a mai napig észrevehetik a vágány nyomát a kockakő mintázatában!
Kitérőirány: a 25-ös villamos útja a Hermina úttól
A rossz minőségű pálya vádja itt félig igaz: a villamos el tud közlekedni rajtuk, az autók kevésbé. Pedig pont ők azok, akik kilazították a villamospályát fedő betonlemezeket. A baloldali kép érdekes: 1999-ben egy csőtörés elhárítási munkái végeztével az illetékesek elfelejtették visszatenni a vágányokat. Ez azért volt kellemetlen, mert akkoriban ez volt Zugló kocsiszín egyetlen kapcsolata a villamoshálózat többi részével! Néhány nap múlva a vágányok visszakerültek, bár a minőség hagyott kívánnivalót maga után: 2002-ben egy darabon beszakadt a sínek közt az aszfalt...
Baloldalt: 67-es villamos 1985-ben, a még átépítés előtti Hungária körutat keresztezve. Jobboldalt: a villamosmegálló peronját 2002-ben elbontották, így az eredeti beállítást életveszélyes lett volna megkísérelni. Az 1-es villamos 1990-ben ért ide, három évig itt végállomásozott. A Thököly úti vonallal kiépített kettős vágánykapcsolat a BKV spórolási mániáját ismerve (a sokkal lényegesebb 4/6-os villamosok is egy-egy vágányon jutnak el a kocsiszínből a vonalra) erősen meglepő, bár már sokszor jól jött.
Kónya Matyi fentebbi képein a 67-es villamos kiágazása látható 1993 telén. Az elektromos váltóállítás ekkor nem működött, a villamosvezető váltóvassal állít.
A térség gyalázatos állapotban levő útburkolatának meghatározó eleme a kettős vágánydelta, melyből minden irányból minden irányba el lehet jutni. A 67-es ezt a Keleti felől használta menetrend szerint, a másik irány a kocsiszíni meneteké volt.
A Mexikói úti vonal Pestújhely forgalmát volt hivatott ellátni. Akkor még nem volt a kisföldalatti a Kacsóh Pongrác úton, a mai 62-es is csak 1964-ben indult meg, ez tehát egy fontos irány volt, olyannyira, hogy a 65-ös villamos bejétjárata, a 65A is sűrítette: a baloldali képen látható bekövezett részen volt a végállomási csonkavágánya. Ez az állapot 1970-ben szűnt meg. A 65-ös éjszakai járat is innen indult. Jobboldalt a valóban kopott sínek láthatóak, melyeket a szüneteltetés okaként jelöltek meg. Azóta ismeretlen tettesek az áramellátás betápvezetékét is ellopták innen...
A Korong utcai megálló néhány éve és ma.
Balra: dilatációs szerkezet a sínek hosszanti hőtágulásának levezetésére. Jobbra: villamospótló busz a síneken túl.
A 67-es itt éppen az Erzsébet királyné útjára kanyarodik. 1973 utolsó napjaiban egy újabb viszonylatot indítottak meg a Kacsóh Pongrác út és az újpalotai lakótelep közt, onnantól kezdve a két járat itt találkozott.
Tim Boric fájdalmasan szép régi képéhez képest úgy tűnik szinte semmi nem változott itt a villamosok eltűnésén kívül. És azért ez nem túl hízelgő...
Folytatás: a Mexikói úttól a rákospataki hurokvágányig