bevezető |
||||||||||
A 64-es villamos
(Bosnyák tér-Füredi utca) A Nagy Lajos király útján, az Egressy úton és a Vezér utcán (néha útnak írják, néha utcának) át a Füredi utcai (ezt is szinte mindenki "útnak" ismeri) lakótelepre vivő 64-es villamos zuglói ismerőseim egyik kedvenc elveszett viszonylata. Mi tagadás, tényleg érdekes kövület volt ez a részben egyvágányú villamos, mely a továbbfejlesztés helyett a hetvenes évek végi, második "trolisítási" kampánynak esett áldozatául! Az első vágányokat a BSzKRt építette itt. Akkoriban ez egy egyre jobban benépesedő kertvárosi terület volt, melyet egy betétjárattal fűztek fel az akkor még csak a Bosnyák térig közlekedő Rákóczi út-Thököly út útvonalú belvárosi villamostengelyre. Az akkor még 68-asnak hívott viszonylat 1933. november 22-én indult meg. A harmincas évek menetrendjeinek tanulsága szerint az első kocsi 4:50-kor indult, az utolsó pedig éjfél után, fél egy körül állt be a kocsiszínbe. A menetidő 10 perc körül volt az egyvágányú pályán, melyen a Vezér utcai (a Mogyoródi út kereszteződése előtt levő) végállomásig haladva az Egressy út elején levő forgalmi kitérőben kerülték ki egymást a szembejövő villamosok. Ezt a vonalvezetést a lentebbi vágányrajzon és térképen elég jól ki lehet venni.
A 64-es számot 1955-től viseli az itt járó villamos. Ekkor komoly fejlesztések történtek: egyrészt a Bosnyák tér és a Mogyoródi út között ki lett teljes hosszban építve a második vágány, illetve innentől a Füredi utcáig (a helyik által jól ismert "cserepesházzal" (közösségi ház) szemköztig) egy egyvágányos hosszabbítást is építettek, forgalmi kitérővel a Fogarasi útnál. Az 1955. július 1-től életbe lépett felállás szerint a 64-es a Bosnyák tér és a Füredi utca, a 68-as pedig a Bosnyák tér és a Mogyoródi út között járt. Ezen aztán hamar elkezdtek változtatni: 1956 áprilisában a 64-est a Keleti pályaudvarig hosszabbították, majd egy évvel később visszavágták a Bosnyákig, és helyette a 68-ast hosszabbították a Március 15. térig. 1960-ban a 68-as elkerült innen, és az elkövetkező 19 évben a 64-es villamosé lett Zuglónak ez a része. A vonal végig zárt pályán haladt. A korabeli rendelkezésekben azt találtam, hogy a maximális engedélyezett sebesség 40 km/h volt, ami a hálózati többi részéhez képest kimondottan jónak volt tekinthető. Hogy az egyre több embernek otthont adó Füredi utcai lakótelep kiépülése után miért döntöttek mégis a megszüntetése mellett, némileg érthetetlen. Persze tekinthetjük ezt a budapesti kötöttpályás közlekedés átkának is: amint valahol egy új lakótelep építésével megnőtt a forgalmi igény, a villamost (esetleg HÉV-et) nem feljavították, korszerűsítették (itt a Mogyoródi út és a Füredi utca közt végig megvolt a hely a két vágánynak - sőt, megvan ma is), hanem gumikerekű járművekkel pótolták. Ez történt Pesterzsébeten, ez történt Csepelen a régi HÉV-vel, az újpesti lakótelepen a 10-es villamos Árpád úti szakaszán, de a sors furcsa fintoraként ma a Campona környékén a 43-asnak, és a budaörsi shopping center környékén a 41-es külső szakaszának is több utasa lenne, mint annak idején, amikor megszűntették őket. Az egyik ok az újszerű pótlásra a gazdaságosság volt, de nem tudom, a meglehetősen ritkán járó, de azért szintén nem két fillérbe kerülő infrastruktúrát igénylő troli mennyivel gazdaságosabb a villamosnál. 1979. október 20-án tehát véglegesen el kellett búcsúzniuk az utasoknak az akkoriban itt csörömpölő Bengáliktól. Először a 64V villamospótló járat közlekedett helyette, majd 1980. január 3-án megindult a 82-es troli, a Thököly út és az Örs vezér tere közt. Amint azt láttuk, a viszonylat belső végállomása az idő nagy részében Zugló kocsiszín előtt volt. Érdekes módon nem volt saját félreálló vágánya: a villamos beérkezett a 62-es viszonylat által is használt sínpáron, letette utasait, és a ma is meglevő váltón keresztül átment a felszállóhelyre, ahol szintén nem álldogált sokáig, hiszen akkor feltartotta volna a többi viszonylatot. Amikor a Nagy Lajos király útjának másik oldala még nem volt kiépítve a Bosnyák térnél, a Csömöri út felé haladó kanyarban volt lehetőség egy kétkocsis szerelvény félreállítására, amit elég sűrűn használtak is a Bukfencek műszaki állapota miatt. 1975. november 17-től megszűnt a külön fel- és leszállóhely: a 64-es lerakta az érkező utasokat, felvette az indulókat, és a váltón keresztül már lódult is az ellenkező irányba. Erre azért volt lehetőség, mert ekkor már önműködő ajtós villamosok jártak a vonalon, nem volt szükség az ajtócsukogató (kicsit hivatalosabban "ajtófelcsukó" - de ez valahogy olyan lükén hangzik) szolgálatra, amely (akik) mindig kézzel reteszelték a nem használt oldali ajtókat, és kinyitották a másik oldaliakat. Egyébként a fentebbi két fotó-pár egymás mellé helyezésekor még engem is meglepett, hogy milyen keveset változott a környék a régi felvételek készítése óta! Két ordítóan gyönyörűséges fotó Alan Murray-Rust-tól. Jól megfigyelhető az utasok és villamosok kavalkádja, a Beszkártos várakozópavilon, és az is, hogy a templom és a megállóperon közt még nincsen úttest. Mi több, eredetileg a "Bosnyák piac" is itt működött, csak később költözött mai helyére, a templom mögé. A megálló egyébként pont két felfüggesztő közé esett, ahol úgy meg volt emelve a felsővezeték, hogy álló helyzetben is át lehetett fordítani (az új menetirányba) a líra áramszedőt. Egressy tér. A régi kép helyszínét a forgalom és a burjánzó fák miatt csak körülbelül kerestem meg. Jól láthatóak a távolban a szecessziós stílusú felsővezeték-tartó karok. Mivel a kitérő eredetileg itt volt, lehetséges, hogy ezek még az eredeti kiépítésből maradtak - később, a kétvágányúsításkor már más stílusú tartókat építettek be. Az Egressy úton végig megvan a sínek helye - meg se próbálták hasznosítani. Sokat fejlődött ez a környék, hiszen a kép szélétől balra több lépcsőben kinőtt egy kisebb lakótelep - az infrastuktúra ellenben nem sokat változott... Az Egressy út-Vezér utca kanyar álló... ... és fekvő formátumban. Az előbbi kép készítési helyével szembenézve. A Mogyoródi útnál a 68-as végállomásához egy kis épületecske
is tartozott. Erről a következő emlékeket osztotta meg velem Szántó Ferenc
barátom: Balra: ide terelt 62-es a végállomási kunyhó mellett. A hármas UV mögött látható, a kettős vágány feletti vezetéket, és betápvezetéket tartó oszlopok még 2005-ben is állnak, ahogy az a jobboldali képen látható. Innentől kezdődött az egyvágányos szakasz, melyet jelzőbot használatával biztosítottak. És ismét két olyan kép, mely annyira tele van friss élettel, mintha frissiben készült volna: régi kocsiszekrényes 1500-as a Mogyoródi és a Fogarasi út között, és az utóbbinál található forgalmi kitérő, egymást éppen kikerülő Bengálikkal. A kitérő egy másik fotón. Harald Schachenhofer képén már a lakótelep magasházai mellett halad a tuja. A fák azóta megnőttek, a sínek helye igazából parlagon hever (a végállomáshoz közeledve azért kicsit jobb a parkoló kihasználtsága). A végállomáshoz tartozó bérletárusító pléhbódé ma is megvan - a szomorúfűz pedig mintha csak a tuja eltűnésén búslakodna! Már átalakított szélvédőjű "Bukfenc" iker a végállomáson. Kicsit anakronisztikusnak tűnik a régi villamos és a modern lakótelep együtt, nem? A típus egyébként innen ment nyugdíjba: az utolsó 5 szerelvény ezen a vonalon közlekedett 1973-ban (3108-09, 3118-19, 3128-29, 3140-41, 3156-57). A 64-esen amúgy előfordultak zavaros
állapotok a kocsiállomány terén, miután az 1500-asokat először elvitték
innen: A végállomás és hűlt helye mégegyszer. Különböző tereptárgyaknak köszönhetően nem teljesen ugyanonnan készült a két kép, de az látszik, hogy az oszlopok megmaradtak - sőt, még a "behajtani tilos" tábla is ugyanott van. A vezetők figyelmetlenségéből kifolyólag egyébként többször is túlszaladt a vágány végén a villamos... Ez lett volna hát a 64-es villamos története. Köszönetet szeretnék mondani Szántó Feremcnek a vonallal kapcsolatos élményeinek elmeséléséért! Archív és térképek: Ambrus Sándor, Tim Boric, Heinz Heider, Alan
Murray-Rust, Harald Schachenhofer, Szabó György, Végh Dezső, illetve Nagy Zsolt Levente, Németh
Zoltán Ádám, Szelényi Gábor és a szerző gyűjteménye
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||