A 43-es villamos emlékoldala II.
Budatétény kultúrpark, esetleg csak simán Budatétény: itt volt a 43A végállomása, és itt kezdődött az egyvágányú szakasz.
A vágányok helyét a kiszélesített Nagytétényi út foglalta el.
Visszafele nézve: a háttérben már épül a tétényi művelődési központ. 2002-ben az épületet már alig lehet észrevenni a köré épült parkolótól, és a Camponától.
Még egy '82-es kép, melyen a kitérőhöz tartozó őrház is látható.
Az immár egyvágányos villamosvonal itt elvált a Nagytétényi úttól, és a Növény utca vonalában áthaladt a pécsi vasútvonal alatt. Ezt a környéket is alaposan áttúrták, mégse lett szép!
Az Őrház megállóhely, azaz az aluljáró másik oldala.
A villamossínek helyén ma dzsumbuj található. A vágány nem sokáig haladt a zöldben; hamar visszakanyarodott a Nagytétényi út mellé, mely szintben keresztezte a vasutat.
A következő megálló a Baross Gábor telep volt...
... ahol a Hungária Műanyagfeldolgozó rakodóvágánya ágazott ki a villamos kitérőjéből. A magasított rakodóperon ma is látható, bár a területet kicsit feltöltötték földdel. A háttérben az M0 felüljárója.
Baloldalt: a rakodóperon sarka, jobboldalt: a gyalogosátkelő forgókapujának maradványa.
Itt látható a forgókapu még üzemben. A háttérben a rakodóvágányon tartálykocsik állnak.
Ez volt az a kitérő egyébként, ahol a Nagytétény, illetve a Kultúrpark felől érkező villamosok bevárták egymást, és jelzőbotot cseréltek, így alaposan körbe lehetett fényképezni a kocsikat.
A továbbiakban is láthatunk itt-ott sínmaradványokat az útátjárókban (néhol betonaljakat is), de a többségüket már elkezdték kiépíteni. Úgy rémlik, hogy iskolás koromban, amikor itt jártam, még egész épnek tűnt a vágányzat bizonyos szakaszokon!
Továbbhaladva Diósárok megállóhelynél (Bartók Béla út) is volt egy kitérő, de ezt nem használták forgalomban.
A kitérő helye még sejthető, néhány méternyi sínszál is látható.
Villamos Diósárok pataknál. Idilli, nem?
A kis hidacska még ma is megvan, igaz, lezárva. Jobbra: elbontás előtt álló vágánymaradványok egy utcakereszteződésben.
És már majdnem célnál vagyunk! A sínek, illetve helyük a Tétény mozinál (balra), mely időközben már szintén a múlté.
Itt nem sok változott: 2002-ben a végállomás előtti kanyarban még mindig a Nefelejcs üzemelt, csak míg '79-ben eszpresszónak hívták, akkor már korcsmának.
Az egyvágányos villamosvégállomás elég puritán megoldás volt...
... a HÉV-időkben fejlettebb infrastruktúra volt itt: ahogy látható, két vágány is van...
... melyek a száz méterrel hátrébb levő akkori végállomásig vezetnek. Később átrendezgették a vágányzatot az útszűkület miatt, mindenesetre a régi végállomást '63 körül használták utoljára: amíg nem voltak készen a kétirányú iker-szerelvények, a pótkocsikat itt járták körül a motorkocsik. A baloldali kép 1953-as.
Ezzel túránk véget is ért. Vessünk még egy pillantást a villamosvégállomás helyére, és vegyünk búcsút az egyik klasszikus budapesti járattól, melyet az idősebb helybeliek azóta is gyakran hiányolnak.
Archív fotók és térképek: Friedrich Haselberger, Heinz
Heider, Tim Boric, Lakos Rudolf, Szelényi Gábor, Németh Zoltán Ádám, Mr.
Cyber és a szerző gyűjteménye
Külön köszönetet szeretnék mondani Adamecz Csabának!