Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu

Pesterzsébet elvesztett vágányai I.

Bevezető

Pesterzsébet jókora falat "elvesztett vágányilag", hiszen az elmúlt évtizedekben kilométerszámra eszközöltek változtatásokat a helyi villamoshálózatban, és ez többnyire elég hosszú szakaszok megszüntetését jelentette. Volt olyan utca, amiben először volt villamosközlekedés, aztán nem, aztán megint, úgyhogy nem lesz egyszerű az erzsébeti óriáshurok evolúcióját bemutatni - megpróbálok sok térképrészletet használni, ez talán segít. Bár tulajdonképpen különálló résznek tekinthetők, én most Szabó-, és Pacsirtatelepet is itt fogom tárgyalni, remélem ez senkit nem zavar meg!

... és megjelennek a sínek!

Erzsébetfalva környékén az első városi jellegű vasút a BKVT soroksári (később dunaharasztii, majd még később ráckevei) HÉV-vonala volt 1887-ben, mely csak elhaladt a település mellett, igaz, 1900-tól kezdve már villamosított üzemmel. Az első feltáró jellegű villamosvonalat mégsem ez a cég, hanem a konkurrens BVVV indította, az 1901-ben megnyitott Mester utcai vonalból kiindulva, melyet 1902-ben a Sertésvágóhídig, 1905-ben pedig Erzsébetfalváig hosszabbítottak meg. A járatok egy egyvágányos "óriáshurokban" járták be az utcákat, a Határ út-Jókai Mór utca-Nagysándor József utca-Török Flóris utca útvonalon. 1909-ben egy újabb ilyen óriáshurok épült, a Határ út-Baross utca-Nagysándor József utca útvonalon; a Határ útra visszajutás az első hurokkal közös szakaszon, azaz a Török Flóris utcán át történt.

Térkép 1925-bőlTérkép 1941-ből
Pesterzsébet egy 1925-ös, és egy 1941-es térképen: jól látható, hogy a másodikon a két óriáshurok már különvált egymástól.

Persze közben a BHÉV (mely a BKVT 1889-ban alapított, helyiérdekűben utazó leányvállalata volt) se nézte tétlenül a versenytárs ténykedését, és egy HÉV szárnyvonalat indított a Gyár (Ónodi) utca-Erzsébet utca-Pöltenberg utca-Vörösmarty utca-Hunyadi utca-Kmetty utca-Gyár utca útvonalon. Figyelmeztetés: ma már nem mindegyik utcát találjuk meg a térképen, a lakótelep egy részüket maga alá temette. Az Erzsébet utca azért többé-kevésbé megvan, Ady Endre utca néven. 1914-ben a HÉV hurkot meghosszabbították a Székelyhíd utca-Török Flóris utca-Előd utca-Vörösmarty utca útvonalon - igen, ez valóban a mai 30-as és 52-es villamosok pacsirtatelepi útvonala, igaz, az ellenkező irányba haladva!

Viszonylatok 1910 körülről:
18: Szabadság tér - Nagykörút - Mester utca - Jókai Mór utca - Erzsébetfalva (Piac-tér)
30: Ferenc körút - Baross utca - Erzsébetfalva (Piac-tér)
32: Ferenc körút - Jókai Mór utca - Erzsébetfalva (Piac-tér)

Az első világháború után a HÉV-rész üzemeltetése a BEVV-hez, majd a BSzKRt-hoz került, ahonnan a BHÉV 1925-ben visszavette. Az üzemeltető-váltás amúgy nem volt nagy megrázkódtatás, hiszen a vonal voltaképp villamosvasúti jellegű volt - ha a BKVT saját maga is kaphatott volna engedélyt egy pesterzsébeti villamos indítására, valószínűleg nem is lett volna itt soha HÉV. De mivel nem kapott, így hivatalosan helyiérdekű volt a vonaluk. Közben persze másoknak is megvoltak a maguk kis tervei a munkáskerületnek számító városrész ellátásra: a BLVV például a saját vonaláról - a Wekerle telepen át - szeretett volna idevezetni egy járatot, míg a BHÉV ugyanezt a saját irányából gondolta volna megtenni a Wekerle telepig. Az első világháború, és az azt követő recesszió végül mindkét cég terveit meghiúsította.

1933-as BSzKRt térkép részlete - a HÉV hurok külön van jelölve
1933-ban (a változatosság kedvéért) a BSzKRt megvette a BHÉV részvénytöbbségét, és átvette az erzsébeti vonalak üzemeltetését is. Ez lehetővé tette a vonalak forgalmának átszervezését, így 1938-ban például közvetlen HÉV járat indult a pacsirtatelepi hurokból Csepelre, 500V-os feszültséggel, irányváltással Erzsébetfalva HÉV megállónál. Nemsokára megszüntették viszont a Közvágóhíd-Pacsirtatelep járatot, helyette megindult a 31-es villamos a Gubacsi úton át.

Viszonylatok 1928-ból:
30: Pestszenterzsébet - Baross utca - Boráros tér
32: Pestszenterzsébet - Jókai Mór utca - Boráros tér

1940-ben a két villamoshurkot elvágták egymástól. Ez azt jelentette, hogy az északkeleti, szabótelepi hurok önálló életet kezdett: a villamosok a Török Flóris utcán át, azaz az addigi menetiránnyal szemben hajtottak be, elmentek a Nagysándor József utcáig, ott balra fordultak, egyenesen mentek egy ideig, és a Jókai Mór utcán át tértek vissza a Határ úthoz. A délnyugati hurok villamosai addigi kijáratukon, a Baross utcán át haladtak befelé, de már nem csak a Nagysándor József utcáig, hanem egy sarkot tovább, és a Madách utcán keresztül érték el a Vörösmarty utcában futó, eredetileg HÉV-ként épült pacsirtatelepi óriáshurkot. A komplexumot az Ady Endre utcán át hagyták el. Közben megmaradt a Nagysándor József utcán át való visszatérés lehetősége is, a HÉV-ek pedig a Baross utcán beérkezve folytatták útjukat a megszokott útvonalukon. Ez utóbbi nem sokáig maradt így, 1942-ben ugyanis a HÉV nyomvonalát úgy módosították, hogy az Ady Endre úton ők is egészen a Határ útig mentek, itt volt kapcsolat a HÉV-hálózattal.

Viszonylatok 1942-ből:
30: Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Pestszenterzsébet
31: Közvágóhíd - Gubacsi út - Pacsirta telep
32: Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Pestszenterzsébet

1941-es vágányrajz1951-es vágányrajz
Balra egy 1941-es, jobbra egy 1951-es vágányrajz, jól látható a HÉV-ek útvonalának (pontozott vonal) módosulása.

A pesterzsébeti HÉV-ek utolsó korszaka 1951-ben kezdődött, amikor a csepeli gyorsvasút (megtévesztő neve ellenére ez a Boráros tér-Csepel vonal) megindításával összhangban megszüntették a Pacsirtatelep-Csepel járatot. Helyette egy ideig villamospótló busz közlekedett 19-es jelzéssel a pesterzsébeti HÉV megállóhoz, majd 1958-ban a mai 3-as villamos végállomásánál épült egy hurokvégállomás az újraindított Határ út-Csepel HÉV-nek, mely bár így elkerülte a sűrűn lakott részeket, 1978-as leállításáig mégis meglehetősen kihasznált maradt.

Viszonylatok 1952-ből:
30: Nagysándor József utca - Baross utca - Népliget
31: Pacsirtatelep - Ady Endre utca - Boráros tér
32: Szabótelep - Jókai Mór utca - Boráros tér
35: Pacsirtatelep - Ady Endre utca - Határ út


Balra: Pesterzsébet vágányhálózata 1974 előtt. Jobbra: a kétvágányos pálya építése a Határ úton, a balról jövő íves vágány a Jókai Mór utcából érkezik.

1959-ben a 13-as villamos kapcsán kétvágányos összeköttetés épült a Határ úton a Nagykőrösi úti és a pesterzsébeti vonalak között, ez az, ahol ma a 3-as villamos jár. Ez a hálózati kapcsolat ismét lehetővé tette a viszonylatok átszervezését, így a kőbányai sörgyártól induló 13-as innentől kezdve a Nagysándor József útig járt, azaz a nagyobbik hurok belsejében levő kisebbet használva fordult vissza.

Az 1974 és 79 közt fennálló vágányhálózatA következő, 1974-ben bekövetkezett változás a pesterzsébeti villamosok lassú leépítésének első lépése volt: a családi házas környék helyére az akkori városatyák egy nagy lakótelepet álmodtak. Először eldózerolták a régi házakat, utcákat, aztán felépítették a szokatlannak mondható, függőfolyosós lakótelepi házakat, melyekből Magyarországon talán sehol másutt nem lehet ennyit látni egyszerre, aztán... aztán "elfelejtették" a villamost visszaépíteni. Pedig logikus lett volna, hiszen a lakótelepnek köszönhetően a terület lakossága nőtt, mégis, a nagy szállítási kapacitású villamosokat - a két hurkot a mellékelt térképen látható módon összekötve - arra kárhoztatták, hogy gondosan elkerüljék a lehetséges utasokat. A két "egybenyitott" hurok mindegyikébe innentől kezdve a Török Flóris utcán át lehetett bejönni. A pacsirtatelepi részhez vezetendő ismét vágányok épültek a Nagy Sándor utca Török Flóris és Ady Endre utca közti részén, viszont a Vörösmarty és Baross utca közötti szakaszt felhagyták.

Viszonylatok 1974-ből:
13: Örs vezér tere - Határ út - Nagysándor József utca
30: Ferenc körút - Szabótelep
31: Közvágóhíd - Pacsirtatelep
32i: Golgota tér - Nagysándor József utca

És ezzel még nem volt vége a tudatos hálózatrombolásnak: 1978-ben megszüntették a Határ út-Csepel HÉV-et, legfőképpen azért, mert a "hosszú, zöld villamosszerelvény" jellegű üzem nem fért bele az akkoriban erőltetett "HÉV = városi gyorsvasútak" koncepcióba. A Csepel szigeten ekkor még működtek az azóta tönkrement és bezárt hatalmas gyárak, úgyhogy ez nem biztos, hogy jó ötlet volt! Az illetékes takaréklángelmék azonban még mindig úgy érezhették, hogy nem sikerült eléggé elszigetelni Pesterzsébetet a város többi kötöttpályás közlekedési eszközétől, ezért a következő lakótelep-építési hullám kapcsán 1979. március 6-ától megszüntették az Ady Endre utcai vonal Nagysándor József utca és Határ úti közti részét is.

1982-es vágány- és elsőbbségi rajz, kattintás után kényelmesebben is tanulmányozható!
Az 1982-es elsőbbségi utasításon (a kattintással elérhető nagyobb verzió jobban olvasható) már csak a két egykori hurok furcsa keveréke látható.

Ezzel a déli hurok teljesen eltűnt, a Török Flóris utcán át jövő villamosok egy része (konkrétan a 30-as) a Szabótelep felé fordult, a Jókai Mór utca irányába, a többi pedig (a 31-es, illetve 1975 és 80 között a 13-as) saját magát keresztezve kacskaringózott ki Pacsirtatelepre. A lakótelep belsejében (mondjuk a Topánka utcában) nem építettek feltáró villamosvonalat, az ottaniaknak így meg kellett elégednie a busszal - ami persze lehet, hogy nem is volt olyan rossz akkor, amikor még nem dugult be folyamatosan a Soroksári út...


Lőrinci ikerkocsi és hármas UV a 31-esen (Tim Boric felvételei)

A 13-as villamos a nyolcvanas évek első éveiben a Használtcikkpiachoz járt, de 1983-ban visszatért: előbb a szabótelepi hurokban fordult, majd '84-től a Gubacsi útnál. Fontos megemlíteni, hogy a járatnak épített hurokvégállomás nem azonos az egykori HÉV-hurokkal, hanem újonnan épült, valószínűleg utolsónak a budapesti hurokvágányok közt! 1980-ban még egy új járat jelent meg Erzsébeten, az 52-es. Ugyan korábban volt már ilyen villamos, de az a Nyugati pályaudvar és a kispesti Villanytelep között járt, az Üllői úton, így egy teljesen más történet. Az új járat a Határ úti metróvégállomás és Pacsirtatelep között közlekedett, és '81 és '83 között betétjárata is volt 52A jelzéssel: Határ út-Gubacsi út.


Balra: 52A a Nagykőrösi utca kereszteződésénél, a háttérben látszik a Nagykőrösi utcai villamosvonal is. Jobbra: 52A a Gubacsi útnál. A villamostól kicsit jobbra, a háttérben látható villanyoszlop egykor az Ady Endre utca sarkán állt. Heinz Heider felvételei.

De még ezen az állapoton is tudtak rontani! A kilencvenes évek elején a Lágymányosi híd építése, és a közvágóhídi villamosvégállomás megszüntetése kapcsán megint átszerveztek mindent: előbb a 31-es rövidült le, és csak a szabótelepi hurkot járta be, a 30-as pedig szünetelt. A 30-ast '94-től újraindították, de már a hosszabb úton, a Pacsirtatelepig. 1995 július 24-től a 31-es közlekedtetése "szünetel" - de ez kicsit olyan szöveg, mint a halott Polly papagáj eladójáé a híres Monty Python skeccsben: "nem halt meg, csak pihen". A rövidebb idő alatt körbejáró szabótelepi viszonylat eltüntetésével az illetékesek elérték azt, hogy aki a lakótelep szélén, a Török Flóris utcában lakik, annak ne legyen érdemes villamosra szállnia, hiszen csak a pacsirtatelepi hurokban végigcsoszogás, illetve az ottani pihenő után tud továbbutazni a város felé, ami - lássuk be - nem éppen gyors és csábító élmény. Ennek fényében nem is csoda, ha egyre kevesebben használják a járatot, legalábbis a BKV állítása szerint. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az alámosott, elöregedett nagypaneles vágányzat hangossá teszi a villamosok futását, illetve, hogy 2001 októberétől a 30-ason az addigi UV-k és MUV-ok helyett a legrosszabb állapotú Ganz csuklósok - melyek körülbelül kétszer hangosabban csörömpölnek - járnak, akkor egy igen jó pszichiáter kell ahhoz, hogy bárki is meggyőzzön arról, hogy csak paranoiából gondolom, hogy a pesterzsébeti villamost szándékosan akarják kiirtani...


Életképek a pacsirtatelepi hurokból: az időközben leselejtezett MUV sorozat két kocsija csatolva az 52-esen, illetve egy hóseprő, szintén a Vörösmarty utcában.

Tegyük hozzá, hogy a 30-as a Gubacsi úti pálya elhanyagoltsága miatt ott csak 10-15 km/h-s sebességgel halad. Azt a villamost láthatjuk megvalósulni, melyről Moldova György írt a "Gumikutya és Gumimacska Tröszt" (elnézést kérek, de nincs meg a kötet, amelyben az írás szerepel, így a pontos címet nem tudom) című kisregényében: a képzeletbeli járat olyan lassan ért el céljához, hogy a peronon könyvtárat nyitottak az utasok számára, ne unatkozzanak annyira. Na, ilyen jelenleg a 30-as villamos, melyet a BKV bevallottan buszra szeretne cserélni. Igaz, troliról is szó esett már - gondolom, közvetlenül az 1977-ben leállított 58-as villamos helyett ígért troli elkészülte után kezdik el majd kiépíteni...

Folytatás: a pesterzsébeti elvesztett sínek bejárása


Archív felvételek és térképek: Horváth János, Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, Tramway.com, illetve saját gyűjtés
Valamint: Tim Boric, Friedrich Haselberger, Heinz Heider, Mező András, Gordon Stewart
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre

© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra