Nemrégiben az UV motorkocsik belsőségeiről volt szó, most a kistestvér, a modernizált UV, azaz a MUV néhány részletét mutatnám be, ha nem is olyan bő terjedelemben, mint az említett "nagy elődöt"...
A képek Kispesten és a Száva kocsiszínben készültek, a kocsik itt közlekedtek 2001-ben. Itt egy áttekintő kép a MUV-ról, mely egy nagyra hivatott projektnek indult, és végülis alig lett több "opto-tunningnál". Az eredeti tervekben olyan változtatások szerepeltek, mint a kontaktoros-ellenállásmezős motorvezérlés tirisztoros szaggatósra cserélése, az ajtók mozgatásának totális kiváltása. Hogy mi az, ami ebből meg is valósult, azt mindjárt láthatjuk...
A MUV-ok kis forgalmú, például éjszakai viszonylatokra lettek kialakítva, ahol főleg szóló üzemben közlekedtek volna. Persze a vezérlési csatlást meghagyták, de az erősáramúakat már nem, így ha két MUV-ot összekapcsolnak, mindkettőnek fent kell legyen az áramszedője, mivel csak a kocsik vezérlését lehet összekötni, a főáramű áramkört nem. A szolenoidcsatlás hiánya miatt pótkocsit se lehet MUV-szerelvénybe rakni. Viszont legalább mindkét kocsivégen van vezetőfülke, mely ráadásul némileg kényelmesebb is, mint az eredeti UV-fülke.
A MUV-ok homlokfalán kisebb változtatások történtek: a homlokviszonylatszám-tábla világítása erősebb, a szélvédő üveget pedig fekete gumikeret öleli körbe - ez már nem nyitható, mint az UV-knál, mivel itt a szellőzést külön ventillátorral oldották meg. A szellőzőkopoltyúk nylonnal eltömése nem jellemző, nem tudom, hogy ez a kocsi miért volt ilyen...
Nna, ilyen a MUV a sötétben: neonvilágítás az utastérben, mely a világos borítólemezelés miatt még messzebbre látszik, és a jobban látható viszonylatszámtábla a tetőn.
A viszonylattábla mögött rögtön egy másik újdonság látható: az UV-k szarvas tetőbiztosítói helyett egy nagy dobozban vannak vélhetően hasonló célú berendezések
A MUV forgóvázát gumiköpeny takarja. Ezt eredetileg néhány UV-n is kipróbálták, de onnan szerencsére eltűntek - elég igénytelenül néz ki ez a megoldás szerintem...
A MUV előnyei közt annak idején felsorolták, hogy van lépcsővilágítása, ami biztonságosabbá teszi az esti fel- és leszállást. Ez szép, de az a gond vele, hogy anno a síma UV-kon is volt ilyen, csak később megszűntették (a lámpa mélyedésének lehegesztése elég sok motorkocsin látszik a mai napig). Ami szintén más: nincs hajtűkapaszkodó az ajtó közepén, mivel az új vezetőfülke jobban belelóg a peronba, mint a régi, és emiatt a kettéválasztott feljáró egyik felét nem lehetett normálisan használni.
A középső ajtó mozgatása nagyon lassú az UV-kon, a MUV-okon kicsit gyorsítottak rajta. Az indításjelző berregőt is nyugdíjazták...
Az üléselrendezést elég rendesen megvariálták: az elektromos berendezések (menet-fék henger, menetirányváltó, kontaktorok (utóbbiak visszakerültek eredeti helyükre, a középső ajtó mellé; az UV-kon ezek jelenleg a "B" végen vannak, de a MUV-okban ugye ide is vezetőfülke került)) fölé keresztüléseket raktak, mégpedig olyanokat, mint amik az Ikarus buszokban vannak.
Az utastér kellemes világos árnyalatokban tündöklik, a kapaszkodók - erős kontrasztot képezve - feketék.
Ezek a változtatások természetesen kozmetikai jellegűek, de kellemesebbé teszik az utazást...
Amint az látható, többfajta kárpitozással közlekednek a MUV-ok, az előző képeken felbukkanó szürke mellett van lyen virágmintás is. Az is megfigyelhető, hogy az ülések áthelyezése (2+1 üléselrendezés, mint a nagy ősnél, a Stukánál!) miatt az ablaktekerők nem mindig a megfelelő helyre kerültek...
Ami viszont nagyon pozitív: a fűtés, melynek radiátora a fal tövében fut! Az UV-k szerintem legkellemetlenebb tulajdonsága, hogy az utastér nem fűtött, a MUV mémileg előrelépett ezen a téren. Azaz... a Stukák bizony már fűthetőek voltak 1940-ben!
A vezetőfülke rendesen zárt lett, saját szellőztetéssel és fűtéssel, és korszerűbb műszerfallal. A kontroller és a vezérlés sajnos maradt a régi...
A műszerfal bal oldala. A berendezéshez kilométeróra tartozik, ez szintén nem volt az UV-ban.
Vészfék, pót-vészfék...
Még a plafonra is jutottak műszerek!
A "pilótafülke" a kelleténél jobban belóg az ajtók előtti peronra, ez azért van, mert néhány biztosító és egységkapcsoló is az itt létesített szekrénybe került (ezek itt pont meg vannak bontva, például az olvadóbetétek hiányoznak).
Képek: Baracsy Ákos és Varga Ákos Endre