bevezető |
||||||||||
Az 51-es villamos emlékoldala
Az 51-es villamos igazi klasszikus az eltűnt budapesti viszonylatok közt: a nyolcvanas évek első feléig közlekedett ez a vérbeli "tuja", melynek pályája hol lakott területen vezetett, hol pedig a zöldben, például a Bivalyréten, mely nevéhez illően valóban egy régi legelő volt, az ilyen helyeken elengedhetetlen gémeskúttal együtt! Amikor a vonal 1983-ban megszűnt, a budapesti villamosoknak egy olyan fajtája tűnt el, mely nem valószínű, hogy valaha újra felbukkanna. Az alap-vonal a Nagyvárad tér és Pestimre (vagy történelmi időszaktól függően Pestszentimre) városközpontja közt húzódott, és eredetileg jórészt nem villamosnak épült. A Nagykőrösi út mellett húzódó Cséry-féle szemétszállító vasút Ecseri út és Pestimre közti vonalát a BSzKRt 1938-ban kötötte össze a Kőbányai Iparvasút homokbányai vonalával, mely Kőbányáról a Határ és az Ecseri út közti részre vezetett. Ez egy egyvágányú vonal volt, kitérőkkel: az 51A a Háromszék utcáig járt, a főviszonylat a Vas Gereben utcáig, ahol a szeméttelep kocsiszíne volt (itt lett később a Kilián buszgarázs). A szemétvasút gőzvontatású vonatai közben továbbra is jártak a szemétlarakó dombokig. 1952-ben a Nagykőrösi út elejéig tartó szakaszt kétvágányúsították, 1957-ben pedig megszűnt a szemétvasút, és a vágányain megindult az 54-es villamos a Vas Gereben utca és a Fogarasi utca közt. 1958-ban társadalmi munkában áthelyezték a síneket a szemétdombok közül azok tövébe, a Bivalyrétre, ekkor Pestimre felső vasútállomás lett a külső végállomás, a belsőt pedig áthelyezték a Nagyvárad térre. A Nagykőrösi út a '60-as évek elejére egészen a Kilián garázsig kétvágányú lett, ezen túl egy hurokvégállomás is épült a Vas Gereben utcánál.
1961-ban elkészült a Vörösfény utcáig tartó szakasz, majd 1967-ben hurokvágány épült a Használtcikk piacnál, illetve a Vas Gereben utca és Kilián buszgarázs utca közti szakasz is kétvágányú lett. Ezzel a vonal elérte klasszikusnak tekinthető állapotát. Ezután jobbára már csak a betétjáratok és a végállomások változtak a környék építkezéseinek megfelelően. 1980-ban, az északi-déli metró megnyitásakor a betétjáratok megszűntek, az 51-es pedig csak a külső szakaszon, a Használtcikkpiac és Pestimre között közlekedett. Ekkor a 13-as villamos járt a Nagykőrösi úton (Örs vezér tér-Használtcikkpiac), ameddig fel nem szedték ott is a síneket, hogy helyet csináljanak az M5 autópálya bevezető szakaszának. A vonal megállói a fénykorban, 1968-ban:
A villamosok a Nagyvárad téri hurokvégállomásról kihaladva az Üllői úton együtt haladtak az ottani viszonylatokkal, majd az Ecseri útra kanyarodtak. Ez az útvonal állandónak volt mondható, persze voltak kivételek: 1976-ban, a Nagyvárad tér átépítésekor az 51 és az 51A a Delej utcába járt (Golgota tér), az Ecseri úti metrómegálló építéskor pedig csak az Üllői útig, de az már a leépülés volt, még akkor is, ha utána másfél évig ismét a Nagyvárad térre közlekedett. Két kép a metróépítéssel járó vágányáthelyezgetések idejéből: baloldalt egy 51A a Könyves Kálmán körút keresztezése közben (még a felüljáró megépülése előttről), jobboldalt: egy másik szerelvény az Ecseri útról az Üllőire fordulás közben. Az Üllői úti vágányok ezen a részen eredetileg az út két szélén haladtak. Az Epreserdő utcát talán nem kell bemutatnom, hiszen a 3-as villamos a mai napig itt jár. A jobboldali, a harmincas évek közepéről származó térképrészleten megnézhetjük, hogy mi volt itt akkor. A szeméttelep ma az FKF Rt. telephelyeként él tovább; akkor innen indult ki a "szemétvasút" a Nagykőrösi út felé, ezt kereztezte a Kőbányai Iparvasút Üllői út felől érkező homokbányai vonala. Így nézett ki ez a környék a hetvenes években. A képen éppen egy 13B (a metróépítés miatt darabolódott fel a 13-as viszonylat) kanyarodik, de tekintve, hogy az 51-es is erre, és hasonló kocsikkal járt, a kép ideillik. A kapcsolat a Határ úton a mai Határ úti metrómegálló irányába még hiányzik, azt csak 1980-ban építették ki. A Nagykőrösi-Határ út kereszteződésében fellelhető néhány nyoma annak, hogy a villamosok eredetileg más nyomvonalon mentek, mint most: a 3-as viszonylat a Határ úthoz egy kettős deltával csatlakozik, de anno az Epreserdő utcai szakasz tompaszöget bezárva találkozott a Nagykőrösi út tengelyével. A találkozásnál egy kiágazás is volt, Pesterzsébet és a Gubacsi út felé. A fenti képen a középső zöld sávot meghosszabbítva a 3-as villamos vágányaira lyukadunk ki, valahogy így ment az 51-es eredetileg. A fenti jobb oldali képen is az eredeti nyomvonal vehető ki (a középső járdadarab valószínűleg az egykori villamospálya széléig húzódott széltében), a bal oldalon pedig egy magányos oszlopot láthatunk, mely a fák között áll, marginális feladatot teljesítve; régen talán a Nagykőrösi útra menő forgalom felsővezetékét tartotta... Baloldalt egy "lőrinci ikerkocsi" látható (ex-BLVV-s, tízablakos motorkocsikból épített iker) a Nagykőrösi út elején, a háttérben a bal oldalon a Wekerle-telep egyik jellegzetes lakóépülete látszik. A keresztben húzódó út a Határ út. A másik kép 100-150 méterrel előbbre készült. Még két kép a Nagykőrösi útról, ahol most kétszer sok sávban özönlenek az autók, száll a por és a zaj. A harmadik - MÁV használatú - vágány jól látható a jobboldalon. Itt a Nagykőrösi úton futó MÁV-vágányok láthatók a valamilyen esemény miatt feltorlódott 13-as villamosok mellett. Ez a vágány Ferencváros Nyugati Rendezőből jött, a Köteles utcánál keresztezte a Határ utat, utána egy ma is meglevő utcarészen át érte el a Nagykőrösi utat a Révay utca magasságában. Ezután párhuzamosan haladt azzal egészen a Vasút sorig, ahol lekanyarodott Soroksár felé (a Jahn Ferenc kórháztól a pesterzsébeti temető környékéig még mindig megvannak a sínek). Az oldal tetején látható térképen ez a vágány nem látszik, mivel nem jelölték (nem volt utasforgalomban) még a helyét se (persze a "Vasút sor" feltűnhet a konspirációra fogékonyaknak). 1936-ban még jelölték, ahogy az az alábbi térképrészletek közül a felsőn látszik. Mielőtt továbbmegyünk, nézzük meg azt a részt, ahol a Nagykőrösi út és a villamos útja egy darabig elváltak! A felső, 1936-37 körül térképen még jelölve van a Cséry-féle szeméttelep, ahol később a Kilián buszgarázs (az eredeti, mert a 80-as években kijebb költöztették) létesült. A felülről jövő vasút a lajosmizsei MÁV vonal. Használtcikk piac, itt volt a betétjáratok végállomása, egy fordítóhurokkal. A baloldali kép jobb szélén látható is az 51A-n közlekedő villamos orra, amint az indulásra vár. Jobbra a kitérő a másik irányból, baloldalt a hurok visszacsatlakozásával. A hurok: baloldalt egy 51A-ra táblázott ikerkocsi fordul benne 1978-ban, a jobboldali fotón pedig várakozó acélvázas ikerkocsikat láthatunk majdnem két évvel később - az érdekesség kedvéért ezek a 13A járathoz tartoznak, mely a metróépítés miatt félbeszakított 13-as egyik fele volt (Üllői út-Használtcikk piac). 1980-ban, a 3-as metró Nagyvárad tértől kifele eső szakaszának átadása után a 13-as végállomását áthelyezték ide, az 51-es ekkor már csak innentől járt a külső végállomásig - lásd baloldali kép. A jobboldali képen ismét szinte idilli állapotokat láthatunk a hófedte hurokban forduló 1500-assal. A lajosmizsei vasútvonal kereszteződése, ahol a villamosnak karos jelzője, sorompója, és az egyik irányba védőváltója is volt (utóbbi eredetileg egy összekötő vágány volt a vasút felé, amit később felhagytak). Később a karos jelzőt fényjelzőre cserélték. Az egyvágányú vonalhoz természetesen forgalmi kitérők is tartoztak, ez itt a Búttorraktár kitérő (az Ipacsfa utcában), melyet a hetvenes években létesítettek, miközben a Fogarasi útit felhagyták. A balra tartó használat furcsának tűnik, de volt rá példa másutt is a budapesti villamosközlekedésben. És a Közdűlő utcánál aztán el is értünk a vonal legérdekesebb részéhez, Bivalyréthez! A túlzás nélkül festőinek mondható bivalyréti szakasz látható a fentebbi képeken, ikerkocsival, gémeskúttal, lovakkal. A rend kedvéért meg kell jegyeznem, hogy ez a környék szemétlerakó helyként üzemelt eredetileg (emiatt kerültek először ide sínek, ugyebár), tehát az idill csalóka... Pestimre felső vasútállomásnál a villamos ismét sűrűbben lakott területre ért, ráadásul a lajosmizsei vasút mellett. Manapság a képek láttán furcsának tűnhet, hogy ugyanazon a vonalon különböző villamostípusok jártak, de ez nem volt meglepő akkor, amikor körülbelül kéttucatnyi különböző típust üzemeltetett a BKV! A megálló előtt egyébként még egy nagyvasúti vágány keresztezte a villamos útját, a "Kis Burma"-vasút. Friedrich Haselberger 1972-es képén pont azt a lőrinci ikerkocsit láthatjuk a vasút melletti szakaszon, melyet 2000-ben nosztalgiakocsivá felújítottak. És meg is érkeztünk a végállomáshoz, a Vörösfény utcához (melyet egy időben Marx Károlynak is hívtak, ma pedig a Nemes névre hallgat). Az egyetlen vágány (nem volt kitérő) nem ért itt véget, hanem ráfordult a 40-es villamos vonalára észak felé. A jobboldali kép a végállomást a másik irányból fotózva ábrázolja, egy favázas ikerkocsival. Az 51-es villamos 1983. július 10-én közlekedett utoljára, ettől az időponttól kezdve a 194-es autóbusz pótolja (?). Az M5 autópálya városi bevezető szakaszának építése miatt a belső Nagykőrösi úti sínek hamar eltűntek a soksávos autóút alatt, míg Pestszentimrén a kilencvenes évekig látni lehetett őket, természetesen elég elhagyatottan. Ma már csak sejteni lehet, hogy itt valamikor villamos járt. Megjegyzés: Feltűnhetett talán, hogy szokásommal ellentétben nem alkottam "régen - most" kép-párokat ezen az oldalon, ez azért van, mert már megtette más helyettem: A 40-es és 51-es villamosok egykor és ma, SzeGa képein, NZA szerkesztésében. Archív fotók és térképek: Friedrich Haselberger, Heinz
Heider, Tim Boric, Lakos Rudolf, Szelényi Gábor, Németh Zoltán Ádám, Mr.
Cyber és a szerző gyűjteménye
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||