bevezető |
||||||||||
Elvesztett
sínek - a belbudai villamoskörút II.
Az Erzsébet hídtól a Tabánon és Krisztinavároson át a mai Moszkva térig Ez az oldal nem jött volna létre Mr. Cyber nélkül, aki az itt látható régi képek jó részével hónapokon át a nyakamra járt, hogy járjuk be az itteni elvesztett síneket! Továbbhaladva észak felé nyomon követhetjük, hogy hova épült az Erzsébet híd lehajtórendszere. Az Attila út és a villamos régen közvetlenül a plébániatemplom mellett haladt el... ... minek nyomát felsővezetéktartó kampók őrzik a falban. A jobboldali kép-pár közel sem tökéletes, inkább csak a régi kép háttérben látható Bukfenc-ikerkocsi miatt tettem ide. A harmincas évekig így nézett ki az út a Szarvas térig... ... aztán pedig így. Szarvas (régen Szebeny Antal) tér A baloldali képen az ötvenes évek végi állapotok láthatók, a még kiégett, rom állapotban levő, kupola nélküli királyi várral, melynek tövében azonban már felépült az enyhén skizofrén módon historizáló Buzogány-torony. És kicsit lejjebb, az Aranyszarvas-háztól jobbra egy villamost is láthatunk! Eredetileg az 1907-ben megnyitott, Lánchídhoz vezető szárnyvonal (azaz részben a mai 19-es vonala) itt kanyarodott le az Ybl Miklós tér felé. Középen egy harmincas évekbeli pillanatot láthatunk, jobbra pedig egy hatvanas évek első feli télestét. Utóbbin az előtérben már kivehető a mai villamospálya, ahol a 18-as jár. Az Aranyszarvas fogadó/csárda/kocsma elől visszafele nézve a Döbrentei tér felé. A régi képen még áll a rácvárosi templom, mely a második világháborúban rongálódott meg végzetesen. A dunaparti villamosok az Apród utcán át jutottak le az Ybl Miklós térre. Útközben elhaladtak a Semmelweiss-ház előtt, mely egyike a kevés ma is álló régi tabáni épületnek. Az ház mai formája kimondottan reprezentatív, csak nem az erdeti állapotot idézi... A villamosok nem közvetlenül érték el a partot: előbb elhaladtak az Ybl-pavilon és a Várbazár közt... ... majd ott fordultak le a mai villamospályához. A képen is látható, illetve ma is létező zöldterület helyén a második világháborúig épületek álltak, jellemzően szállodák. De térjünk vissza a fő csapásirányhoz, az Attila útra! Pillantsunk néhányat az Aranyszarvas-házra (nevezhetjük Arany Szarvas-háznak is, miként a Gellérthegyet is írják Gellért hegynek és Gellért-hegynek is, attól függően, hogy ki melyik helyesírási szabályzatnak megfelelően lett felnevelve, és mennyire emlékszik rá). Az ötvenes-hatvanas években nem lehetett nagy látvány szegény, mára rendbehozták, a jobboldali képen mégis elbújt a fák mögé... Az Attila út nagy bérházainak falain ma is megvannak a felsővezetéktartó kampók... A Dózsa György téren járunk, a villamos pedig még mindig az Attila úton. A gyári újnak kinéző Bengáli mögött egyébként egy pótkocsit húzó Stuka is felfedezhető. Az érdekesség kedvéért egy kép ugyanerről a környékről a két világháború közötti időkből. Nos, nálam kiütéssel győzött ez az állapot a mostanihoz képest... A baloldali fotót készítő fényképész a Szarvas tér felé nézett vissza, kicsivel hátrébb attól a helytől, ahol a sínek áttérték a Krisztina körútra, azaz a Szent János tértől. A háttérben a tetők fölött az Erzsébet híd kapuzatának teteje látszik. Jobboldalt az átkanyarodás látható, a második világháború után, illetve a hűlt helye 2004-ben. Folytatás: a Szent János tértől a Déli pályaudvar mellett a Moszkva térig
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||