Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Elvesztett sínek - a belbudai villamoskörút II.
Az Erzsébet hídtól a Tabánon és Krisztinavároson át a mai Moszkva térig

Ez az oldal nem jött volna létre Mr. Cyber nélkül, aki az itt látható régi képek jó részével hónapokon át a nyakamra járt, hogy járjuk be az itteni elvesztett síneket!

Előző oldal

Tovább az Attila úton

Továbbhaladva észak felé nyomon követhetjük, hogy hova épült az Erzsébet híd lehajtórendszere.

Az Attila út és a villamos régen közvetlenül a plébániatemplom mellett haladt el...

... minek nyomát felsővezetéktartó kampók őrzik a falban. A jobboldali kép-pár közel sem tökéletes, inkább csak a régi kép háttérben látható Bukfenc-ikerkocsi miatt tettem ide.

A harmincas évekig így nézett ki az út a Szarvas térig...

... aztán pedig így.

Szarvas (régen Szebeny Antal) tér

A baloldali képen az ötvenes évek végi állapotok láthatók, a még kiégett, rom állapotban levő, kupola nélküli királyi várral, melynek tövében azonban már felépült az enyhén skizofrén módon historizáló Buzogány-torony. És kicsit lejjebb, az Aranyszarvas-háztól jobbra egy villamost is láthatunk!

Eredetileg az 1907-ben megnyitott, Lánchídhoz vezető szárnyvonal (azaz részben a mai 19-es vonala) itt kanyarodott le az Ybl Miklós tér felé. Középen egy harmincas évekbeli pillanatot láthatunk, jobbra pedig egy hatvanas évek első feli télestét. Utóbbin az előtérben már kivehető a mai villamospálya, ahol a 18-as jár.

Az Aranyszarvas fogadó/csárda/kocsma elől visszafele nézve a Döbrentei tér felé. A régi képen még áll a rácvárosi templom, mely a második világháborúban rongálódott meg végzetesen.

Apród utca

A dunaparti villamosok az Apród utcán át jutottak le  az Ybl Miklós térre. Útközben elhaladtak a Semmelweiss-ház előtt, mely egyike a kevés ma is álló régi tabáni épületnek.

Az ház mai formája kimondottan reprezentatív, csak nem az erdeti állapotot idézi...

Ybl Miklós tér, Lánchíd utca

A villamosok nem közvetlenül érték el a partot: előbb elhaladtak az Ybl-pavilon és a Várbazár közt...

Fotó: Autó-Motor

... majd ott fordultak le a mai villamospályához. A képen is látható, illetve ma is létező zöldterület helyén a második világháborúig épületek álltak, jellemzően szállodák.

Még tovább az Attila úton...

De térjünk vissza a fő csapásirányhoz, az Attila útra!

Pillantsunk néhányat az Aranyszarvas-házra (nevezhetjük Arany Szarvas-háznak is, miként a Gellérthegyet is írják Gellért hegynek és Gellért-hegynek is, attól függően, hogy ki melyik helyesírási szabályzatnak megfelelően lett felnevelve, és mennyire emlékszik rá). Az ötvenes-hatvanas években nem lehetett nagy látvány szegény, mára rendbehozták, a jobboldali képen mégis elbújt a fák mögé...

Az Attila út nagy bérházainak falain ma is megvannak a felsővezetéktartó kampók...

A Dózsa György téren járunk, a villamos pedig még mindig az Attila úton. A gyári újnak kinéző Bengáli mögött egyébként egy pótkocsit húzó Stuka is felfedezhető.

Az érdekesség kedvéért egy kép ugyanerről a környékről a két világháború közötti időkből. Nos, nálam kiütéssel győzött ez az állapot a mostanihoz képest...

A baloldali fotót készítő fényképész a Szarvas tér felé nézett vissza, kicsivel hátrébb attól a helytől, ahol a sínek áttérték a Krisztina körútra, azaz a Szent János tértől. A háttérben a tetők fölött az Erzsébet híd kapuzatának teteje látszik. Jobboldalt az átkanyarodás látható, a második világháború után, illetve a hűlt helye 2004-ben.

Folytatás: a Szent János tértől a Déli pályaudvar mellett a Moszkva térig


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra