életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Szállítások városon belül és kívül
II.
... avagy Muki, Bobó és társai És ez már egy másik ilyen hármas roncsszerelvény, Kelenföld kocsiszín előtt. Döbrentei tér. Népstadion, az 1-es vonal. Ismét ugrunk egyet az időben: az addig Budafok kocsiszínben tárolt "lőrinci" (BLVV) nosztalgia ikerkocsi... ... saját lábán indult át a Fehér úti főműhelybe. Új nap, új szállítás: Kelenföld kocsiszíntől útban a Moszkva tér felé a Krisztina körúton. A vontatmány nem más, mint a 3257-es, illetve a 3899-es - két, múzeumi megőrzésre félretett UV motorkocsi, utóbbi mellesleg a legutolsó kocsi volt a sorozatban. És még egy kóbor UV: ez az ikerszerelvény valószínűleg kerék-esztergára ment Baross kocsiszínbe. Másnap: ez, a Kelenföld kocsiszín előtt az árnyékban megbúvó szerelvény nem akármilyen UV: ez a sorozat prototípusa, a "Szellem", azaz a 3700+3701 pár. "Ő" is Zuglóba lett átvontatva. Annak idején Ferencvárosban állt évekig, majd Kelenföld egy félreeső csarnokában, ahol viszont most szabad helyre volt szükség. És ha már történelmi kocsik: a két megmaradt "Stuka", azaz 3600-as motorkocsi is átkerült Zuglóba az említett kelenföldi csarnokból. A Muki+7650+3612+Muki szerelvény itt a 37-es vonalon kapaszkodik fel a töltésen a Pongrác úti vasúti felüljáróra. És ezzel még nem ért véget az érdekes szállítások sora: a 735-ös HÉV "Bobó" dízel-elektromos mozdony (a MÁV-nál M44 jelzéssel szolgál) ezen a képen azelőtt látható, hogy múzeumi HÉV kocsikból álló vontatmányával elinduljon a szentendrei Városi Közlekedési Múzeumba. A törökőri BKV vágányokról a Kőbánya teherpályaudvari MÁV vágányokra való kitoláshoz a mozdony átment a szerelvény másik végére, így láthatóvá vált ez a kis aranyos jószág, a DL42-es HÉV (de villamosvonalakon közlekedésre alkalmas) dízelmozdony. Mögötte egy L VI-os "krokodil" villanymozdony, egy P XV-ös pótkocsi, és egy M VIII-as motorkocsi látható, utóbbi három a BKV működőképes HÉV nosztalgiaszerelvénye, mellyel időnként különmeneteket szerveznek. A HÉV "villany-járműveknek" a MÁV vonalakon való szállítás időtartamára lekötözték az áramszedőit, nehogy az 1000V egyenáramra méretezett gép a felcsapódó áramszedőn keresztül a MÁV 25 kV-os váltóáramára kapcsolódhasson. A "krokodil" mozdony tetején a személyzet éppen ezt a lekötést oldja fel Óbuda MÁV pályaudvaron, ahonnan egy összekötővágány vezet a szentendrei HÉV-vonalra. Az áramszedő ezután is lehúzva maradt: a fölötte látható felsővezetékben - mely régen a HÉV-es 1000 V-tal volt megtáplálva - nem volt áram, ugyanis az összekötőszakasz fölül részben hiányzik a "madzag"... És a szerelvény már meg is érkezett Kaszásdűlőre, azaz a szentendrei HÉV vonal aquincumi elágazásához. Na jó, több helyhatározót nem írok egy mondatba :) A HÉV-ek áramszedői itt már fel lettek eresztve. Két nappal később egy másik szállítás is volt a szentendrei múzeumba, ezúttal a Fehér úti főműhelyből kellett régi kocsikat kivinni. A Bobó ezúttal Törökőrről a főműhelybe vezető vágányon látható. A kora reggeli, gyér napfényben fürdő szállítmányban megtalálható volt a lőrinci ikerkocsi is, melyet pár napja még saját lábán láthattunk közlekedni a villamoshálózaton... ... illetve egy 1900-as BLVV "béka" villanymozdony, két acélvázas villamoskocsi, és egy nyitott teherkocsi (lóré, lowry - ahogy tetszik). A szerelvény útra készen. És már Angyalföld MÁV állomáson vagyunk, ahol a szerelvénynek be kellett várnia az egyvágányú szakaszon (melyen ugye egy vasúti Duna-híd is van) szembejövő vonatot. Balról jobbra: a BLVV lóré, az 1000-es és 1625-ös acélvázas villamoskocsik, a lőrinci iker, a "béka" és a Bobó. Hm, az előző mondat vége olyan, mint egy mese, nem? :) Egy párhuzamosan közlekedő MÁV vonat is "el lett engedve" a transzport előtt, így alkalmam nyílt kéttengelyű villamoskocsiból közvetlenül mellette haladó vonatot fényképezni - amióta az 51-es villamos nem létezik, erre ritkán van lehetőség... A rendhagyó szerelvény elindul Óbuda MÁV állomásról a szentendrei HÉV vonal felé az összekötővágányon. Talán érdekes: 1969-ig járt HÉV az óbudai MÁV állomásra, ezen a vágányon... És ez a szerelvény is elérte a HÉV vágányokat, innen már szinte egyenes az útjuk a múzeumig. Búcsúzóul egy kép kis kedvencemről az 1000-esről.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||