bevezető |
||||||||||
A Közvágóhíd és környéke I.
A kocsiszín, Máriássy utca, Soroksári út, Gubacsi út, Markusovszky (Fék) utca és lejtő, Mester utca, Könyves Kálmán körút Gondolatok...
- Bevezető
Az
óriáshurok bejárása
A Markusovszky utca és lejtő A lejtő alja: a Gubacsi út A Máriássy utca A Soroksári út Közvágóhíd villamos végállomás és kocsiszín Újra a Gubacsi útnál Gondolatok egy szinte teljesen eltűnt villamos-csomópontról A Közvágóhídnál az 1990-es évekig a 31-es és 23-as végállomása volt, valamint előtte átmenő forgalom is, például a Boráros térről induló 31-esé és 32-esé. Eme viszonylatokon kívül az évek folyamán még számos másik járat is megfordult itt, de a felsoroltak mondhatni "hagyományosnak" számítottak. Mindezen felül itt működött az UV főműhely is, ahol a budapesti villamosközlekedés nagy klasszikusává avanzsált típust nagyjavították. A 2-es és 24-es villamos (illetve a ráckevei HÉV) végállomása természetesen most is itt van, a Soroksári út Duna felőli oldalán, demonstrálva a budapesti közúti vasúti hálózat nagymértékű fogyatkozása közepette is figyelemreméltó kiterjedtségét: több kilométernyi sín felszedése után még mindig maradt valamennyi! Elvarázsolt környék ez számomra! Kiskoromban mindig az autóból vagy buszból láttam a vasút oldalán szorongó villamosokat, melyek úgy tűntek, mintha maguk is szűknek éreznék a helyet: a vasúti töltés egyik oldalán kikanyarodtak, majd a másikon rögtön vissza is fordultak, egy kopott forgalmi épület és a töltés közötti sikátorba. Valahogy olyan ideiglenesenek tűnt ez, pedig egy sok-sok évtizede fennálló állapotot láttam! Aztán mindez teljesen eltűnt: 2000-ben ledózerolták a közvágóhídi remizt, a hozzá tartozó egyéb épületeket - és persze a vágányokat is felszedték. Azt mondták, hogy a Könyves Kálmán körút és a Csepelre vezető Kvassay híd összekötése miatt kellett eltűnnie a kocsiszínnek, és bár ez az út 6-7 évvel később valóban megépült, az egykori telep nagy része ma is üresen áll. Mennyivel jobban örültem volna, ha megmarad a remiz, és mondjuk múzeumnak használják, melyből a nosztalgiakocsik - Szentendrével ellentétben - ki tudnak menni a villamoshálózatra! Na, mindegy, ezen már kár bánkódni! A Közvágóhíd villamosforgalmának története Az első közúti vasúti vágányt a PKVT (Pesti Közúti Vaspálya Társaság, mely később a budai lóvasúti céggel egyesülve a BKVT nevet vette fel) fektette ezen a környéken, a kiskörúti lóvasúti gerinc szárnyvonalaként, a Kálvin tértől a Lónyay utcán és Soroksári úton át idáig. A cég hálózatának kiteljesedése volt ez, melynek fontosságát csak fokozta az 1887-ben megnyitott soroksári HÉV vonal, melyet még ugyanabban az évben meghosszabbítottak Dunaharasztiig. Mindkét üzemnek forgalmi épület és kocsiszín épült a vasútvonalak által közrefogott részen. A lóvasutat 1897-ben, az 1889 után külön cég (BHÉV) keretein belül működő HÉV-et pedig 1906-ban villamosították. Sorsuk többször is összefonódott - de most egyelőre foglalkozzunk csak a villamossal! A jobboldali képen az előtérben egy lóvasúti kocsit láthatunk, de a háttérben már ott áll egy villamoskocsi, illetve az új remiz is, a fejlődést szimbolizálva. A budapesti közösségi közlekedés izgalmas évei voltak ezek, mellesleg a mi történetünk is itt kezdődik... A baloldali térkép az 1890-es évek közepén, a jobboldali 1910 körül készült. Nagyjából ugyanazt ábrázolják, de ha figyelmesen megnézzük őket, észrevehetjük, hogy a másodikon már látható a másik villamosvasúti társaság, a BVVV 1902-ben megnyitott Gubacsi úti vonala is, mellyel a BKVT üzemének természetesen nem volt vágánykapcsolata. A HÉV kocsiszín vágányrendszere is fejlődött időközben. Ami nincs a térképre rajzolva: a két vállalat konkurrenciaharca, mely érdekes dolgokhoz vezetett, például a BKVT villamos- és a BHÉV (mely egyébként BKVT érdekeltség volt) helyiérdekű vonalának összekötése azonos feszültségen, és az így kapott hálózaton járatok indítása a Sertésvágóhídig a Hentes utcán át. (39-es, 73-as) Érdemes megemlíteni, hogy a Közvágóhídtól a HÉV nem csak Dunaharasztiba járt, hanem 1907-től, az (egyik) hurok kiépítésétől kezdve a mai Pesterzsébetre (Erzsébetfalvára) is. Ez az útvonal ekkor olyan utcákat is érintett, melyek azóta már eltűntek, de olyanokat is, ahol később villamos járt (Vörösmarty utca, Ady Endre utca). Ezt a hurkot 1914-ben kibővítették Pacsirtatelepig, ennek maradványain jár ma a 30-as és 52-es villamos. Az 1910-es években a közvágóhidi végállomás egy fordítóhurokkal bővült. A villamosforgalom ekkor kizárólag északról jött ide, és oda is ment vissza, a Soroksári úton át a Boráros tér és a belváros, illetve a Haller utcán kelet felé. Fontosabb
járatok az 1910-es évek elejéről: 1918 nyarától
egy versenyjárat is üzemelt vegyesen villamos- és HÉV vágányokon, a BVVV
Gubacsi úti vonalának konkurrenciájaként: Járatok
1928-ból: A BSzKRt itteni fejlesztéseit tekintve a kezdeti időkben az egyik legfontosabb fejlemény a nagyvásártelepi vonal kiépítése volt 1932-ben, ez a Soroksári úti vágányokból ágazott ki a Duna-part irányába. A fentebbi, 1933-ból származó vágányrajzon ez lent látható. Az is észrevehető, hogy a villamos és a HÉV vonalak közt volt üzemi átjárás, illetve hogy bár a villamosvasúti cégek egyesültek, a Gubacsi úti volt BVVV vonal még mindig nem volt összekötve a Soroksári úti vágányokkal, hatalmas kerülőket generálva (a Boráros térről Pesterzsébetre haladó viszonylatok a Mester utcán át érték el a Gubacsi utat). Később a környék vonalait is átszervezték: a harmincas évek végefelé létrehozták a fentebb említett kapcsolatot, feltehetően üzemi jelleggel: az egyik vágány a remiz és a vasúti töltés, a másik a két kocsiszíni csarnok közt futott. A fentebbi, 1937-es állapotot tükröző helyrajzon a HÉV végállomása és kocsiszínje is jól kivehető, akárcsak a Ferencvárosi pályaudvar előtti hurokvágány, melyről később még lesz szó. 1940-ben megszűnt a közvetlen Közvágóhíd-Pacsirtatelep HÉV-járat, helyette elindult a Pesterzsébetre a Gubacsi úton menő a 31-es villamos. A Boráros térről a 30-as és a 32-es is az erzsébeti hurkokba indult ekkor. A megnövekedett áthaladó forgalom miatt egy óriáshurkot hoztak létre a Máriássy utcát is útba ejtve. Ahogy az a fentebbi, 41-es állapotokat tükröző vázlaton (mely természetesen nem teljesen pontosan tükrözi a vágányok helyét) látszik, ahogy a Soroksári útról a Gubacsira haladó forgalom áthaladt a telepen: a Gubacsiról a Boráros fele haladó irány a remiz és a vasúti töltés közt ment át, a Pesterzsébet fele visszaforduló viszonylat (31-es) pedig a Máriássy utcai új szakaszon jutott el a Soroksárira, hogy ott a vasúti híd alá fordulva beérjen a végállomásra, a remiz elé. Járatok
1942-ben: Az ötvenes években a remiz területén levő fordítóhurok rendszeres használata megszűnt (ezért a rajzon nem jelölöm, bár fizikailag megmaradt), akárcsak a rajta átfutó Soroksári út-Gubacsi út összekötővágányé, ezzel a forgalmi rend jelentősen egyszerűsödött. Az óriáshurkot ekkor már csak az óramutató járásával ellentétes irányban használták, a Máriássy utcából a Boráros tér és a remiz előtti végállomás felé is lehetett fordulni. A Ferencvárosi pályaudvar előtti hurkot ekkor már csak egy irányba használták, majd az évtized folyamán teljesen megszüntették. Ezekben az években egyébként rengeteg változás történt a villamoshálózatban, ezt a viszonylatok alább olvasható kavargásán is le lehet mérni. Áthaladó
és végállomásozó viszonylatok 1950-ben - az útvonalakat a rövidség kedvéért
nem végig írom ki: Viszonylatok
1951-ben: Viszonylatok
1952-ben: Viszonylatok
1953-ban: Viszonylatok
1954-ben: Viszonylatok
1955-ben: Viszonylatok
1956-ban, 57-ben: Ha valakinek közben hiányoznának egyes járatok, melyek az embernek a Közvágóhíd kapcsán az eszébe jutnak, de itt nincsenek jelölve: a 2-es többnyire a Boráros térre, a 24-es a Nagyvárad térre vagy a Boráros térre, míg a 30-as a Népligethez, a Népszínház utcába, vagy a Ferenc körúthoz járt. A felsoroltakon felül még léteztek "i" jelzésű betétjáratok, például a 23i (mely néha 23A lett, és egyébként a Közvágóhídtól a Népligetig, illetve a Ganz gyárig (Golgota tér) járt. A nagy kuszaság elsődleges oka az egyéni közlekedés nélkül élő város dolgozóinak áramlása volt: egyrészt Ferenc- és Józsefvárosban rengeteg gyár volt, másrészt a Közvágóhídhoz beérkező HÉV-ek utasait is el kellett szállítani különböző irányokba (ne felejtsük el, hogy 1951-ig még volt Csepelre menő közvetlen HÉV innen, azaz az akkor megnyitott csepeli gyorsvasút forgalma is tulajdonképpen itt ment át). A járatok végállomásainak változását általában más változásokhoz lehet kötni, például a vonalak Dózsa György úti MÁV aluljáróban való átvezetéséhez Angyalföld és Újpest felé, vagy a Dózsa György úti vágányok felszedéséhez, és a viszonylatok Teréz- és Erzsébetvárosba (Bethlen Gábor utca-Bajza utca-Városligeti fasor-Felsőerdősor-Szinyei Merse utca-Podmaniczky út) tereléséhez. Az ötvenes évek végére a fentebb részletezett helyzet stabilizálódótt, bár a 21-es ebben a formájában megszűnt (a 20A viszont egy ideig ezen a számon közlekedett). 1962 és 64 között a 23-as a rákospalotai MÁV telephez járt, a 32-es viszont megszűnt. A Ferencvárosi pályaudvar előtti hurok ekkorra már rég megszűnt, helyette a Könyves Kálmán körút és a Mester utca találkozásában épült ki egy kétvágányos delta, 1966-ban pedig a Soroksári úton az addig az út két szélén futó vágányokat helyezték át a Duna felőli oldalon futó zárt pályára, ahogy az a mai napig is látható. 1970-ben megszűnt a 22-es, majd 1973-ban az egész közép-dél-pesti villamosközlekedést átszervezték: a Boráros téri hurokvégállomást felszámolták, a 2-est meghosszabbították a Közvágóhídig, és a Soroksári út Duna felőli oldalán végállomást rendeztek be neki. Ehhez kapcsolódóan a HÉV végállomást is átépítették. Ekkor alakult ki a kilencvenes évekig fennálló állapot, melyet mindjárt be is fogunk virtuálisan járni. Ezután a forgalmi rendben már csak kisebb, ideiglenes változások voltak, például a metróépítés idején, amikor a 23-as ketté lett vágva az Üllői útnál. Az óriáshurok 1993 novemberéig volt használatban, amikor a Lágymányosi híddal kapcsolatos építkezések miatt a 23-as a Közvágóhíd helyett a Ferenc körúthoz kezdett járni. Ezután a 30-as villamos közlekedtetését is felfüggesztették, mivel a Gubacsi út hónapokra el lett vágva a Mester utcától. A 31-esnek egy fejvégállomás lett berendezve, melyet a hurok többi részének híján ugyanazon az egy vágányon lehetett megközelíteni és elhagyni.1995. július 24-től ez a viszonylat is átkerült a "szüneteltetett" járatok népes táborába, azaz innentől kezdve már csak a 2-es és 24-es villamos végállomását találhatjuk a környéken, a Soroksári út Duna felőli oldalán. Folytatás: az óriáshurok bejárása
Fotók: Rob McCaffery, NZA gyűjteménye, Nagy Zsolt Levente gyűjteménye, John Howard gyűjteménye, Butor Ádám gyűjteménye + saját gyűjtés Archív térképek: NZA és saját gyűjtés
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||