Tovább a Váci úton: a Lehel tértől az Árpád hídig

Előzmény: A Lehel tér

A Váci úti villamosok útja az Árpád hídig elég egyszerű volt: egyenes, "trükkök" nélkül, legalábbis 1978-ig, amikortól a metróépítés miatt a villamosok egy kis kitérőt tettek a Lehel utca és a Dózsa György út felé. De erről majd később, mert nem ez a legzavarosabb része a történetnek...

Nézzük csak, hogy volt ez! Kezdetben a BKVT Váci úti lóvasútja, majd villamosa járt itt, de 1911. áprilisában felbukkant egy másik is a környéken: a BVVV 2-ese, mely a Kossuth tértől a Balassi Bálint és Pozsonyi úton, a rakparton és a Dráva utcán keresztül jutott a Váci úthoz. 1928-ban a BSzKRt összekötővágányt épített  a BURV egykor Vágány utcához menő viszonylatának Dózsa György úti vágányai és a Váci út közé - a 2-es innentől kezdve a Vágány utcáig járt, ahol fejvégállomása volt.

Ezek a vágányok 1950-ben kaptak "új értelmet", amikor a MÁV Nyugati pályaudvarról kiinduló vasútvonalai alatti aluljárót átalakították úgy, hogy a villamos is átmehessen rajta. Ez a zuglói, erzsébet- és terézvárosi, valamint az angyalföldi villamoshálózat összekötését jelentette, valamint üzemi kapcsolatot a Dózsa György (egykoron Aréna) úti főműhelyhez (melynek helyén ma a MÁV Kórház modern tömbje, és annak parkolója fekszik). Azonnal viszonylatokat vezettek erre: a 21-est és a 23-ast, melyek a Nagyvárad tértől, illetve a Közvágóhídtól jártak ide.

Ekkor egyébként nem volt kapcsolat a Váci úttal, a Dózsa György úti vágányok csak keresztezték azt, bár ezek a járatok nem tették ezt, mert még előtte visszafogtak. A másik oldalon az akkor már 2-esről 15-ösre keresztelt, és csak a Jászai Mari térig járó viszonylat végállomása volt. Az elrendezést az első vázlaton lehet látni.

1952-ben azonban már rákanyarodtak a villamosok a Vácira: a 23-as az újpesti vasúti hídig hosszabodott (a 21-es pedig az István térig járt).  '53-tól a 24-es (Nagyvárad tér-MÁV Kórház) végállomása is átkerült a ide. Alig egy évvel később megszűnt a 21-es, a Keleti pályaudvarhoz rövidült a 23-as, a 15-öst viszont - mintegy "cserébe" - meghosszabbították a Nagyvárad térig. A Dózsáról a Váci útra kanyarodó viszonylatok eltűnésének egyik oka valószínűleg az volt, hogy a Váci úton megjelent a Nyugati pályaudvarig hosszabbított 33-as, mely Óbudáról hozta az embereket, illetve az, hogy 1954. december végén megindult a 75-ös troli.

Persze azért '55-ben a 15-öst is megszabdalták, már "csak" a Keletiig közlekedett, a 24-es pedig már nem járt többet ide. Ennek a sok változtatásnak az volt az oka, hogy a Felvonulási tér és a Sztálin szobor építésének okán 1951-ben megszüntetett Dózsa György úti szakasz miatt a járatok bekényszerültek a szűk terézvárosi és erzsébetvárosi utcákba, és a menetrendek készítőinek választaniuk kellett, mit hova vezetnek, hogy ne terheljék túl ezt a kis kapacitású, ráadásul erősen zavarérzékeny útvonalat.

1956-ban a 15-ös visszarövidült a Váci útig, innentől a dolgok sokkal nyugodtabbak lettek. Az első nagyobb változás az volt, hogy '63-tól a 15-ös az újpesti vasúti hídig, azaz a kocsiszínig járt, és csak a 15A betétjárat végállomásozott a Dráva utca-Váci út torkolatban. Ehhez kanyarodó vágányok épültek a Dráva utca felé. Aztán megint viszonylagos csend következett, egészen 1977-ig, amikor megszüntették a 15-öst.

1978-tól a Váci út egy része a metróépítés miatt járhatatlan lett, ezért a villamosok a Lehel utcán és a Dózsa György úton át kerülték ki a Lehel tértől idáig tartó szakaszt. Ez nem okozott nagy nehézségeket, lévén, hogy ez az egyetlen irány maradt eddigre - csak a kifelé tartó irány megállóját helyezték át az északi oldalra. A Duna irányába kanyarodó síneket felszedték, de a Dráva utcában még a '90-es évekig megvoltak a vágányok.

Az eredeti állapot

Foglalkozzunk most azzal a változattal, ami a hatvanas évek közepétől kezdve már megszokottnak volt tekinthető: a Váci úti villamosok (a lóvasútat is beleszámítva már vagy száz éve) egyenesen haladtak a Lehel tértől az Árpád hídig (az ötvenes évektől kezdve az út közepén levő zárt pályájukon), a 15-ös pedig a Dráva utcánál csatlakozott hozzájuk.

Tim Boric felvétele
Régi fotó: Tim Boric

A hetvenes évek közepén járunk: a Dózsa György út sarkán megkezdődött a Vízművek székházának építése. Ez az épület, mely a jobb oldali képen részben megcsodálható, kiskoromban a kedvencem volt, imádtam nézni a kocsiból, miközben arra vártunk, hogy a lámpa átengedjen a kereszteződésen. Ma már inkább azt mondom, hogy néztem volna ehelyett jobbra, a villamosokra :-) Még egyet érdemes megfigyelni: a Váci utat régen terebélyes fák övezték, míg ma csak satnya csemeték haldokolnak kétoldalt!

Tim Boric felvétele
Régi fotó: Tim Boric

A Dráva utca torkolatán halad át ez a tipikus 1600+két középbejáratú pót szerelvény. Jól látszanak a 15-ös balra kanyarodó vágányai. A befele haladó irány megállója itt volt, a kifele haladóé a már látott másik oldalon. A 15A végállomása az Elektromos Művek székháza előtt volt - se peron, se semmi, a villamos megállt a Váci út előtt, a vezető visszafogott, és egy váltón át elment a Jászai Mari tér felé. A 15A egyébként gyakrabban járt, mint a 15-ös, ezért a tartózkodás is itt, az út közepén történt!

A 15-ös villamosról itt olvashatsz bővebben

Tim Boric felvétele
Régi fotó: Tim Boric

Tim Boric képén (baloldalt) még látszanak azok a régi épületek, melyek nyomai véglegesen csak 2000 körül tűntek el. A fotón több figyelemreméltó dolog is van: az egyik a két Volános Ikarus 620-as busz, melyek egyike csuklós, a másik a miniszoknyás lány a sínek mellett, aki épp az előbb állította át a váltót egy nem menetrend szerinti 15-ös menetnek, mindeközben egy pillanatra se hagyta abba a füléhez szorított kis tranzisztoros rádió hallgatását :)

A terelések

Mint már írtam, a metróépítés tette szükségessé, hogy '78-tól a 3-as és 55-ös vonalak Dózsa György út és Lehel tér közti szakaszát - részlegesen, majd teljesen - kikerüljék. Eleinte csak a piac melletti részt hagyták ki (a Bulcsú utcán  át), majd a Dózsa György útnál mennek vissza. A Lehel utcában adott volt a 12-es és 14-es vonala, a Dózsa György úton szintén rendelkezésre álltak az ötvenes évek óta menetrend szerinti használaton kívül álló vágányok! A Váci úti villamosoknak a kerülő útvonalán (a Bulcsú utca és a Dózsa György út között) nem volt megállójuk.

Németh Zoltán Ádám gyűjteményébőlNémeth Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotók: NZA gyűjteménye

A baloldali képen a Bulcsú utca előtt, a jobboldalin pedig a Bulcsú utca után haladó villamosokat láthatunk: az előbbi a Nyugatinál levő hurokvégállomás felé tart, az utóbbi pedig Újpest felé.

Heinz Heider felvétele
Régi fotó: Heinz Heider

A Lehel utca-Dózsa György út kereszteződésében kicsit át kellett építeni a vágányokat: az eredetileg egyenesen Újpest felé tartó irányt kanyarították le a Váci út irányába, a másiknak pedig a megálló helyén építettek kerülőt. A kockakőben egészen a kilencvenes évekig megvoltak a nyomai ennek a kanyarnak.

Érdemes megemlíteni, hogy korábban, a BURV időktől kezdve ebben a kereszteződésben már volt kanyarodó forgalom, csak nem így, hanem a Dózsa György út Vágány utca felől érkező szakaszáról kanyarodtak a sínek a Lehel utca északi részére - az itt levő kerítés sarka ma is le van "csapva" az egykor létezett vágányív miatt!

A mellékelt vágányrajz a harmincas évek viszonyait ábrázolja: a Váci út felől érkező vágány folyamatos vonallal van rajzolva, mert BSzKRt tulajdonú, a Lehel utcai szaggatottal, mivel az a BURV üzemeltetésében van. A kanyarodóvágányok az ötvenes években kerültek használaton kívülre.

A Dózsa György utat ekkoriban csak üzemi és különmenetek céljára használták; főleg kisiskolások részesültek abban a - szerintem legalábbis - szerencsében, hogy a Váci útról errefelé vitték át őket Zuglóba iskolai kirándulások alkalmával.

Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotó: NZA gyűjteménye

Ikerkocsi a Kassák Lajos utcánál. Ide sokat jártam kisiskolás koromban, mivel itt volt az Ortopédiai Intézet, ahol a lúdtalpbetétet készítették nekem. A felsővezetéktartó oszlopok azóta is jó egészségnek örvendenek, a trolinak köszönhetően szükség van rájuk még ma is.

Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotó: NZA gyűjteménye

Ugyanez a sarok a másik oldalról nézve; itt is egy 33-ason futó ikerkocsi látható, majd' kibuggyanó utastömeggel. A képen látható épületben egyébként autószervíz működött, az ide sorba álló autók időnként feltartották a villamosforgalmat.

Keller László felvétele
Régi fotó: Keller László

A villamosok az azóta lebontott Volga Szálló előtt kanyarodtak vissza a Váci útra.

Németh Zoltán Ádám gyűjteményébőlNémeth Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotók: NZA gyűjteménye

Baloldalt: a kanyar dél felől. Jól látható, hogy a Váci úti vágányok el vannak vágva a kereszteződésben, tehát csak a kanyarodó irány létezik. A jobboldali kép jóval korábban készült, a rajta látható 3-as szerelvény a Volga Szálló előtt lett félreállítva (üres és le van húzva az áramszedője). A motorkocsi előtt a vágányrajzokon látható kitérő is megfigyelhető.

Lakos Rudolf felvétele
Régi fotó: Lakos Rudolf

Ezen a képen az is látszik, hogy a kifele menő irány megállóját a kanyar utánra helyezték át, a másikkal egyvonalban. Ma már életveszély napközben bemenni arra a helyre, ahonnan az eredeti képet készítették, a több irányból több sávban érkező autók miatt, ezért nem is erőlködtem túlságosan. Az mindenesetre látszik, hogy itt is történt némi fogyatkozás a fák terén, pedig a kereszteződés után ma is van szervízút a fő útpálya két oldalán. Nagy kár!

Tovább az Árpád híd irányába

Az Árpád híd felhajtója sem úgy nézett ki akkoriban, mint most: a hídról érkező óbudai villamosok akkor még nem mentek tovább a Róbert Károly körúton (az 1-es csak 1984-ben indult meg, amikor a metróépítésnek (itt) már vége volt). A 33-as a híd lehajtójáról a Nyugati felé fordult, a 33A (Bécsi út-Váci út) pedig itt végállomásozott. Mivel a vonal másik végén kocsiszín volt, ahol lehetőség volt kényelmes pihenésre, a visszafordulásnak nem kerítettek nagy feneket: az utasok leszálltak, a villamosvezető átment a másik vezetőállásba, és az indulási idő elérkeztekor egy visszafogó váltón át elment Óbuda fele.

Maga a hídfő nem változott túl sokat a metróval kapcsolatos átépítések során, csak a villamos körüli zöldterületet számolták fel - kár volt érte! Igaz, akkoriban ez egy kétszer egy sáv (plusz a sínek) szélességű híd lehajtója volt ez; ennek ellenére a fontosságára enged következtetni a kanyarodó sávok kiépítettsége.

A fentebbi térképen látható egy MÁV vágány is, mely az angyalföldi és vizafogói vasútállomás között húzódó vontatóvágányra kanyarodott. Ezt akkor építették, amikor még nem volt kész az újpesti vasúti híd: a tehervonatok Angyalföld MÁV állomás felől kanyarodtak fel a hídra, átmentek a Duna fölött, majd a Flórián téren az egykori HÉV vontatóvágányon mentek tovább Filatorigát és Óbuda vasútállomás felé. A hídról lekanyarodó vágányt valamikor a hatvanas években felszámolták, de a töltés nyomvonala még ma is sejthető (a vizafogói állomást a nyolcvanas években szüntették meg).

Németh Zoltán Ádám gyűjteményébőlEgy másik kanyarodóvágány a Váci úton Újpest felől érkező irányt vezette az Árpád hídra fel. Ezen menetrend szerinti viszonylat nem közlekedett, csak üzemi célokra használták.

A jobboldali képen egy forgalmas pillanatot láthatunk a hatvanas-hetvenes évekből: az Óbuda felől érkező Stukák sorbaállnak a 33A végállomásánál. A Váci úton észak fele (nekünk jobbra) közlekedő másik szóló Stuka valószínűleg a 15-ös viszonylaton közlekedik. A kép bal alsó sarkában a 33-as kitérőjének kezelőbódéja is látható. Feltűnő még, legalábbis mai szemmel nézve, hogy a közúti forgalom milyen kicsi. Ez nem az a Váci út-Árpád híd torkolat, ahol manapság nap mint nap történnek balesetek, és ahol szinte egész nap torlódás van!

Lakos Rudolf felvétele
Régi fotó: Lakos Rudolf

A fenti baloldali képen valamilyen esemény miatt feltorlódott szerelvényeket láthatunk a mai felüljáró helyén. A villamosoktól balra az akkori idők jellegzetes keletnémet csodái: egy Robur kisbusz és egy IFA teherautó látható...

Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotók: NZA gyűjteménye

Ez a 3-as a József Attila Színház előtt halad el, érdemes megfigyelni azt a felsővezeték- és közvilágítási drótrengeteget, ami a térség fölött feszül! A bal alsó sarokból kanyarodnak a hídról jövő vágányok.

Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből
Régi fotó: Nagy Zsolt Levente gyűjteménye

Ez a 3-as villamos dél felől megy Újpest felé; már túl van a megállóján és a lámpán.

Heinz Heider felvétele
Régi fotó: Heinz Heider

Ikerkocsi kanyarodik az Árpád híd felé, a hetvenes évek második felében.
 

Németh Zoltán Ádám gyűjteményéből
Régi fotó: NZA gyűjteménye

Ez a 33-as is épp búcsút mond a Váci útnak, és felhajt a hídra. Tőle balra látszik az a bizonyos Újpest felől kanyarodó vágány is.

Tovább a 33-as villamos vonalán

Szabó György felvétele
Régi fotó: Szabó György

A mai felüljáró által vetett árnyék helyén csörömpöltek a Váci út villamosok, és itt volt az Újpest felől érkező irány megállója is. A háttérben álló házak nem sokat változtak: a jobboldali ugyan kapott egy sörreklámot a tetejére, de a LOTTÓ neon még mindig ugyanott van! Érdemes még megnézni a jobboldali szerelvény pótkocsijait: az egyik barnás, a másik már világosszürke tetejű. Ezek azok a nyitott ajtajú pótok, amelyekre olyan jól emlékszem kiskoromból, és amikkel ennek ellenére valahogy sose sikerült utaznom (talán nagyi féltett a kieséstől, hogy mindig csak motorkocsi belsejébe szálltunk).

Az Árpád hidi ideiglenes végállomás

1981. április 1-től a Váci úton az Árpád hídtól befelé teljesen megszűnt a villamosközlekedés. A 3-as ettől kezdve 1200-as Bengálival, az 55-ös pedig ikerkocsikkal közlekedett, ezek ugye kétirányúak voltak, mivel itt nem volt hurokvégállomás az addigi egyirányú szerelvények megfordulásához. A végállomás a tér északi felén kapott helyet, a sínek elvágásánál. A visszafogás az első napokban egy síma váltón át történt, aztán megépült a kettős visszafogás.

Németh Zoltán Ádám gyűjteményébőlFriedrich Haselberger felvétele
Régi fotók NZA gyűjteménye, Freidrich Haselberger

A fenti képen egy 1900-as és egy 2000-es ikerkocsi látható a már kettős visszafogással üzemelő ideiglenes végállomáson. Az utasokat innen a 3V villamospótló busz vitte a Nyugati pályaudvarhoz. A 15-ös és a 33-as már régebben megszűnt, azokkal nem volt gond, de ez az állapot se volt tartós, mivel 1982 májusában minden villamosközlekedés eltűnt a Váci út kocsiszíntől délre eső részén.

Szabó Zoltán felvételeNagy Zsolt Levente gyűjteményéből
Régi fotók: Szabó Zoltán, Nagy Zsolt Levente gyűjteménye

Az ideiglenes végállomáson nem sok fotóznivaló van, helyét ma közúti felüljáró foglalja el.

Tovább a Váci úton Újpest kocsiszínig


Archív felvételek és térképek: Tim Boric, Friedrich Haselberger, Heinz Heider, Keller László, Lakos Rudolf, Szabó György, Szabó Zoltán, Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, illetve saját gyűjtés
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre


Vissza a Váci úti villamosközlekedés főoldalához


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez