Tovább a Váci úton: az Árpád hídtól Újpest kocsiszínig
Előzmény: A Lehel tértől az Árpád hídig
A Váci útnak ez a szakasza az, amin kiskoromban a legtöbbet jártam. Amikor az alább látható jelenkori képeket készítettem, egy az egyben "vissza tudtam képzelni" a villamosok zárt pályáját az autóktól hemzsegő aszfalt helyére. Ez a városrész a nyolcvanas évektől kezdve sokat változott, pozitív és negatív irányba is. A gyárak már gyerekkoromban is lepukkantak voltak, a közülük megmaradtak nem sokat változtak, viszont annál több új ház, iroda, autószalon épült a lebontottak helyén (a pozitívum itt az, hogy nem kár az elbontott épületekért). Ezek persze általában nem képviselnek különösebb esztétikai vagy építészeti értéket, mégis, a Váci út mintha egy cseppet barátságosabb lenne. Igaz, az utat régen kétoldalról közrefogó fasorból alig maradt valami, és ez elég nagy negatívum. Talán jobban örülnék a Váci út korszerűsítésének, ha valami egységes látképet alakítottak volna ki, mondjuk oldalt szervízúttal, virágágyással, fákkal, vagy esetleg a házak homlokzatában törekedtek volna valami visszatérő jellegzetességre. Jelenleg csak egy csomó kisebb-nagyobb épület van egymás mellé dobálva, nem mentesen némi kültelki hivalkodástól. Sajnos a rendszerváltás környékén - úgy látszik - senkinek nem volt kapacitása megtervezni ez a külvárosi sugárutat olyanra, amilyet Budapest megérdemelne. Igaz, kevesen nézegetik a látképet, mivel a legtöbb ember csak átszáguld itt autójával - vagy a metró alagútjában utazva lemarad az egészről. A metró kapcsán egyébként fontos megjegyezni, hogy tömegközlekedés mindenképpen gyorsabb lett itt: ha a lentebbi régi képeket nézzük, igyekezzünk nem megfeledkezni arról, hogy ezekre az aranyos járművekre nem volt jellemző az eszement száguldozás!
Itt hagytuk abba a sorozat előző részében: az Árpád hídnál levő ideiglenes villamosvégállomásnál.
A Nyugdíjfolyosító Intézet "felhőkarcolója" természetesen később jött, mint a villamos, de felépülte után biztosan uralta a látképet. Érdekes, hogy az építészek ezen a környéken mindig késztetést éreznek a fővárosra szerencsére nem jellemző toronyházak építésére: gondoljunk a Dózsa György útnál levő Vízművek székházra, a kilencvenes években épült Teve utcai Rendőrfőkapitányságra, vagy arra a tervre, mely szerint a Róbert Károly körút-Váci út sarokra is egy hasonló tornyot akarnak építeni. Az új képen ezen felül még látszik az is, hogy milyen fantáziátlan förmedvényt sikerült a kilencvenes években "rátervezni" a toronyház lapos előépületére. Ha a Váci út mentén felhúzott új épületeket nézem (beleértve a Lehel téri piac új csarnoképületét is), nem sok dícsérő szó jut eszembe...
Régi fotó: Harald Schachenhofer
A Dagály utca kereszteződésének környékén járunk.
Régi fotó: Vittorio Formigiari
Ugyanez a sarok a másik oldalról.
Ezt a képet Tildy Tibor digitalizálta egy filmből, érdekessége, hogy a rajta látható villamos a Váci úti 1-es - időszakos - viszonylaton közlekedik, mely a 3-as betétjárata volt.
Régi fotó: Vittorio Formigiari
A Fáy utca környéke is erősen megváltozott a hetvenes évek óta!
Azért manapság is látni érdekes dolgokat itt: a baloldali képen látható utcatáblák közül a felső például kivilágítható volt... A régi gyárcsarnok, melynek sarkán látható, szintén figyelmet érdemel: még az is lehet, hogy ez az épület látta a lóvasutat!
A Láng Gépgyár tömbje még mindig megvan, de előtte már nem fogunk villamosokat látni! Ez a régi kép is már valószínűleg az "Árpád hídhoz járós" korszakban készült, de alapvetően rímel az emlékeimre. A most készült képen egyébként olyan, mintha alig lenne forgalom, pedig itt is nagy időzítéses rohangálást kellett csapni, hogy ne taposson el az autósor :-)
Balra: a Csavargyár/Thälmann utca Vitányi Iván fényképén. Kár, hogy a fák eltűntek - a balszélen látható elárusítóbódé bezzeg maradt!
Régi fotó: Harald Schachenhofer
Egy kép a Bengálik rajongóinak.
Akkumulátorgyár. Ez az épület nem sokat változott, akárcsak mellette a Kötszergyár (távolabb, a világos épület), míg 2003-ban el nem bontották.
Az Akkumulátorgyárba egyébként egy iparvágány vezetett, mely a szemközti utcából érkezve keresztezte a villamos útját; ennek vágánya látható a kép bal szélén. A 3-asra táblázott Bengáli szintén azt jelzi, hogy egy 81-82 között készült képről van szó.
Nagy Zsolt Levente gyűjteménye
Sajnos nincs képem a Hajó- és Darugyár komor épületéről és az előtte álló Táncsics-szoborról, pedig mennyit volt alkalmam ezeket nézegetni a buszmegállóban várva! Mindezek helyén ma a Duna Plaza van. Ez a kép inkább csak hangulatvisszaadási okból van itt...
Régi fotó: Harald Schachenhofer
A gyárak helyén ma irodaházak emelkednek.
És már el is értük a Szekszárdi utcát! Furcsa, hogy ebben a régi gyárnegyedben manapság bankok építkeznek (ami a képen nem látszik, de nem is baj)! A háttérben a vizafogói iparvágány hídja látható.
A régi vámház a hídon túl Budapest határát jelentette, innentől nem sokkal kifelé kezdődött Újpest. Ez az épület jellemző típus, ugyanilyeneket láthatunk a Fehérvári úton, az Üllői úton, az Erzsébet királyné útján, az Éles saroknál és a Kerepesi úton is, a vasúti hidaktól nem messze. Sajnos a kép készítése után egy évvel az épületet elbontották.
Régi fotó: Harald Schachenhofer
Ez lett a vámház utáni szakaszból 2003-ra. Nem csak a vámház tűnt el, hanem az össze-vissza beépítettség miatt valahogy az út jellege is eltűnt. Mintha egy préri szélén menne valami autóút... Esetleg megpróbálhatták volna egy fasorral, zöldterülettel, vagy akármivel ellensúlyozni a sivárságérzetet!
Visszafele nézve: a kis vasúti hidat valamikor a hetvenes években felújították, akkor került a pillér az út közepére. Az új képen jobboldalt látható betonkocka a metró szellőzője. A metrók egyébként ugyanúgy beremegtetik a talajt a felszínen, mint régen a villamos.
Észak fele nézve látható, hogy az egykor itt álló gyárak többsége eltűnt, üres préri van helyettük, amelyen keresztül rá lehet látni a hajógyári öbölre. A meglevő pár épületben sem folyik már termelés. A távolban viszont már látszik Újpest kocsiszín épülete, mellyel a következő oldalon folytatjuk!
Tovább a Váci úton: Újpest kocsiszíntől az Árpád útig
Archív fotók és térképek: BKV archívum, Vittorio Formigiari, Harald Schachenhofer, Szabó György, Vitányi Iván, Mr. Cyber, Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye
Újkori fotók: Varga Ákos