Előzmény: A Váci úti villamosok Kádár utcai hurokvégállomása
A Lehel (korábban Ferdinánd) téren kötöttpályás közlekedési eszközként először az újpesti lóvasút (1866), majd villamos (1896) haladt át, illetve szintén 1896-ban, de néhány hónappal korábban (január 12.) a BURV újpesti, a Lehel és Béke utcán át közlekedő járatának is itt szerveztek végállomást (utóbbinak közvetlen nyoma nincsen).
A végpont valahol az akkor még nem létező ál-román templom Lehel úti oldalánál volt, egészen 1900-ig, amikortól - miután a BKVT két évvel korábban gyakorlatilag aprópénzért felvásárolta a céget, megszüntetve az addig fennálló anyagi ellenérdekeltséget - a BURV villamosai is a Nyugatihoz jártak be (november 16.). A végállomás helyén ezután csak egy kitérő maradt, a Lehel utcai és Váci úti vágányok pedig a Csanády utca torkolatánál csatlakoztak egymáshoz, különösebb ügyeskedés nélkül.
A csomópont egészen az 1950-es évekig így nézett ki, amikor is egyfajta "körforgalmat" rendeztek be a templom körül: a két-két vágány keresztezését úgy váltották ki, hogy az észak felé tartó villamosok a templom keleti, a dél felé haladók pedig a nyugati oldalán haladtak. A Váci úton északra tartó, és a Lehel utcából délre tartó villamosok a piac és a templom közötti részen tértek át a megfelelő oldalra.
Bár ez így leírva bonyolultnak tűnhet, a jobboldali (hatvanas évek elejéről) származó ábra talán megkönnyíti a megértését.
Az egykori vágányhálózat bejárása
Nézzük meg, hogyan változott a környék azóta, hogy eltűntek a Váci úti villamosok!
A Csanády utca sarka nem sokat változott, legalábbis mind a gyógyszertár, mind a zálogház ugyanott van. A villamos helyét az autóáradat, szerepét a metró vette át.
Tim Boric képe (baloldalt) 1976-ból származik. A hatalmas autóforgalom (mely a képen nem látszik, mert éppen a hátam mögött indultak) miatt a jobboldali fotóhoz nem sikerült megtalálnom ugyanazt a helyet, ahonnan az eredeti készült (ráadásul a széleslátószögű optika is sokat torzított a templomon). A Lehel úti oldalon levő járműosztályzó (elágaztató váltó) előtt egy 3-as vonalon közlekedő M+P+P szerelvényt láthatunk. Jól látható a váltókezelő bódéja is. Az 5200-as sorozatú pótkocsik nem voltak teljesen szokásosak errefelé - Szépilona kocsiszínből közvetlenül a selejtezésük előtt kerültek át ide, rövid időre.
A Váci úti villamosok útja a templom keleti oldalától észak felé
Lássuk, hogyan haladtak a Váci úti villamosok délről északra!
A baloldali szerelvény a járműosztályzó váltó után már a bal oldali vágányon halad, tehát a Váci útra fog kanyarodni...
Régi fotó: tramway.com gyűjtemény
... az itt látható módon. A Lehel utcai járatok természetesen a jobboldali vágányról egyenesen továbbmentek.
Az előbbi kanyar a másik irányból nézve. A villamos ezután egy jobbkanyarral a Váci úton folytatta útját.
A Lehel utcai villamosok útja északról dél felé
A Lehel utcán északról érkező 12-es szintén bekanyarodott a tér közepére, hogy aztán a másik vágányon át átmenjeni a templom Váci út felőli oldalára, becsatlakozva a Váci út észak felől jövő irányába. A helybeliek még jól emlékeznek arra, ahogy a többnyire kéttengelyes villamosok kerekei mennyire sivítottak ezekben az ívekben.
Ez az UV - mely itt éppen a középső részről dél felé kanyarodik - persze valószínűleg nem csikorgott annyira. Megfigyelhető, hogy az észak-déli és a déli-északi irányok vágányai még a középső rész elején keresztezték egymást, azaz az északról jövő 12-es a déli, a délről érkező 3-as pedig az északi sínpárra érkezett. A kettő közt egy vágánykapcsolatot is láthatunk, mely a szennyeződésből ítélve nem sokat lehetett használva.
Két kép-pár a templom nyugati oldalán dél felé haladó villamosokról. A bal felső kép bal szélén levő foghíjtelek már rég beépült, de ettől függetlenül a környék nem változott olyan nagyon nagyot...
A Váci út Lehel piac melletti szakasza
Két további kép-pár, a Váci út piac melletti részéről. Ahogy az látható, akkor még több volt a fa, és kevesebb az aszfalt. Milyen "rossz" is volt ez! :-/
Az eddig bemutatott állapot a 70-es évek második feléig állt fenn. 1978-tól a hármas metró kéregvezetésű alagútjának építése miatt ugyanis megszüntették a templom nyugati oldalán haladó síneket.
Innentől kezdve a villamosok mindkét irányban a Lehel utcán haladtak el a tér mellett, és február 15-től a Bulcsú utcán, majd december 18-tól a Dózsa György úton keresztül tértek vissza a Váci útra.
A 1111-es pályaszámú Bengáli komótosan halad észak felé; a háttérben látható egy, a Bulcsú utcába kanyarodó villamos is.
Ez a hármas szerelvény (azaz egy motorkocsi két póttal) északről jőve a Bulcsú és Lehel utcán át kerüli ki a piac melletti, ekkor már jócskán feltúrt építési területet.
Ez a 3-as viszont Újpest felé tart, épp a Kassák Lajos utcát keresztezve.
1981. április 1-től a Váci úti viszonylatok belső végállomása az Árpád hídhoz került, ezzel a Váci út Árpád híd és Nyugati pályaudvar közötti részéről végleg eltűntek a villamosok. Érdekes módon azonban nem minden nyoma tűnt el a villamosoknak innen; mi több, a 12-es és 14-es villamosok tér elejére, a jelenlegi végállomásra való behozatala után is, egészen a kilencvenes évekig megvolt a vágánykapcsolata a Bulcsú utcában "ottfelejtett" vágánynak, mely ekkor már észak felől volt bekötve a Lehel utcára! A fentebbi képeken látható sínmaradvány 2001-ig volt látható, akkor már elvágva mindentől.
Bár a vágányt ezután eltűntették, az egykori felsővezetéktartó oszlopok még 2004-ben is megvoltak, ahogy az a baloldali képen látható.
Tovább a Váci úton az Árpád híd felé
Archív felvételek
és térképek: Ambrus Sándor, Tim Boric, Heinz
Heider, Szabó György; Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye,
tramway.com, illetve saját gyűjtés
Jelenkori képek: Varga Ákos
Endre, Baracsi Ákos
Vissza a Váci úti villamosközlekedés főoldalához