Az UV motorkocsik: Budapest málhásai
Nem teljesen érzelemmentes képbemutató
Aki ismer engem, tudja, hogy mindenek felett imádom az UV kocsikat. Kicsit furcsa talán, de az ötvenes évek második felének magyar villamoskocsijai (a Füzesi Főműhelyben készült acélvázas kocsik) mellett a Stuka formáját tovább vivő UV a kedvencem - jobban esik rájuk néznem, mint bármilyen ezer éves, laternás-tetős, favázas kocsira! Talán azért is, mert különböznek a kor többi járművétől: szögletesnek gömbölyűek, gömbölyűnek pedig szögletesek. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy míg egy Bengáli már tizenöt éve is avultnak tűnt, addig az UV-k esetében a fiatalabbak rendszeresen rácsodálkoznak, hogy voltaképp egy 1939-ben tervezett formáról van szó! Nemrégiben valaki nekiesett az UV-kedvelőknek, mondván, hogy semmire se hasonlít, gnóm, alaktalan. Szerintem pont attól lesz jellegzetes valami, ha egyéni, és ez a kocsiszekrény nem nagyon köszön vissza más országok járműveiről. A PCC-klónokkal pont ez a gondom: mindegyik egy egy hatalmas, hasára fektetett régi Szaratov hűtőszekrény, vagy inkább egy elszabadult bojler! Persze tudom, hogy ezzel sokakat megsérthetek, de a rajongás már csak egy ilyen dolog, a Neoton Família és a Lokomativ GT rajongói se nagyon fértek meg egy táborban régen ;-)
Erősen ajánlott olvasmány a témáról: "Az UV villamosok - ötven év parádé" című album
Az alábbi táblázat eredetije a villamosok.hu-n volt található, én 2001 óta vezetgetem át rajta a változásokat. A táblázatban levő mezőkre kattintva az adott számú villamos képéhez ugrunk, ezek olyan oldalakon találhatók, melyeken sok kép van, így lehet, hogy egy ideig eltart, mire letöltődnek. Akinek részletesebb, szakmaibb listákra lenne szüksége, Hajtó Bálint oldalain megtalálja őket.
A 2000 utáni képek egy részét én csináltam, de van néhány, amely Baracsy Ákossal tett UV-túráink alkalmával készült, általa, illetve olyan is, melyet Kónya Matyi bocsátott rendelkezésemre. Az 1995 előtt (jellemzően 1975 és 1989 között) készített képeket Heinz Heidertől kaptam; a még korábban selejtezett kocsikról készülteket pedig Nagy Zsolt Leventétől - ezekért a különleges felvételekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani nekik!
Update, 2001. ősze:
2001. október negyedikén elkezdődött az UV-k selejtezési
hulláma (nem az első, de nem is az utolsó), melynek keretében a
legutolsó nagyjavítása óta legtöbbet futott, még kézifékes kocsikra
kimondták a bontási ítéletet. A 3257-es (70-es évekbeli állapotú) és
3899-es (az utolsó UV) járműveket múzeumi célzattal félretették, a 3261-est
pedig a Vakok Intézetének ajándékozták. A többit november 24-étől
bontani kezdték.
Update, 2002. december: Újabb 28 UV motorkocsit töröltek
az állományból. Ezek jórészt zuglói, kelenföldi és budafoki kocsik,
melyeket a Szávában az 50-es vonal "banánosítása" (a volt hannoveri
TW6000-esekre, a budapesti új 1500-asokra való átállás) kapcsán felszabadult
kocsikkal pótoltak (azaz elég nagy átcsoportosítások történtek).
Update, 2002. február: A 3827-es motorkocsi
Újpestre került a Berda József utcai Autóklub közlekedési parkba.
Meglepő módon ugyanekkor néhány leállított UV (a "banánosított" 50-es
és "banánosítandó" 62-es vonalról) szintén Újpestre került (Angyalföld
forgalmi telepre). Jelenleg még nem tudni, hogy mi lesz ott velük, mert
néhányat pár nappal később el is vittek onnan ismeretlen helyre (saját
lábán), míg a szintén ide félreállított pótkocsik mind maradtak...
Update, 2002. március: Újabb 24 UV-t töröltek az állományból
március 11-i dátummal.
Update, 2002. április: a 3871-es kocsit
a Városligetbe szállították, ahol fagylaltozóként fog üzemelni a
Kis Vidámpark mellett.
Update, 2002. október: a 69-es
vonal "hannoverisítésével" az utolsó UV-val
üzemelő zuglói vonal is megszűnt, így a Zugló kocsiszínben
levő UV-k feleslegessé váltak. Egy részük valószínűleg átkerül más remizekbe,
a mardék pedig feltehetőleg selejtezésre kerül.
Update, 2003. március, május: Újabb selejtezésekre
került sor, köztük a teljes MUV sorozatéra,
és két tanulókocsiéra (7660 és 7661).
Update, 2004. május: egy pótkocsi (5987)
társaságában selejtezve lett tíz motorkocsi is.
Update, 2005. május: Az előző évben selejtezett motorkocsik
jó ideig a Fehér úti főműhely területén álltak, most ezeket kivitték
egy Maglódi úti roncstelepre, melyet Rákos MÁV állomásról, iparvágányon
át közelítettek meg. Ennek során egy selejtezett motorkocsi kisiklott.
Update, 2005. június: Az áprilisban a Döbrentei téren
kisiklott 3296-os mellett három másik motor-, és egy pótkocsit is töröltek
az állományból.
Update, 2005. december: A városligeti
Kis Vidámparkba került 3871-es kocsit apró darabokra vágták és elszállították.
Kicsit bizonytalan vagyok azzal kapcsolatban, hogy vajon valaha is használták-e
fagylaltozónak, mert sosem láttam nyitva.
Update, 2006.január: Leselejtezték a
balesetben sérült 3248, 3808 és 3818 pályaszámú motorkocsikat, illetve
a 7663-as oktatójárművet. Utóbbi a hírek szerint egy iskolába fog kerülni.
Update,
2006. április: 50 éve állították utasforgalomba
az első UV motorkocsikat!
Update, 2006 május: A
korábban leállításra került 3201-as kocsit megvásárolta a Magyar Villamosvasút-történeti
Egyesület.
Update, 2006 július 31: Ezen a napon
közlekedtek utoljára UV-k a 42-es és 52-es vonalakon.
Update, 2006. augusztus: Újabb húsz UV motorkocsit töröltek
az állományból, javarészt a Száva kocsiszínben
feleslegessé váltakat, de az első kocsit, a 3200-ast, és az első UV5-öst,
a 3800-ast is. A 3200-as múzeumi célból megőrzésre kerül. A MAVITE a
3201-est - házilag végzett felújítása után - augusztus 15-től a
Vasúttörténeti Parkban állította ki.
Update, 2006. október: Az első UV, a 3200-as átszállításra
került a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, ahol október
14-én ünnepélyesen "nyugdíjba küldik".
Update, 2006. november 12: Ezen
a napon közlekedtek utoljára UV-k a 19-es vonalon.
Update, 2006. november: Újabb 20 UV
motorkocsit selejteztek.
Update, 2007. március
30: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k
a 49-es vonalon.
Update, 2007. április: Bár a kezdeti hírek 42
motor- és 25 pótkocsi selejtezéséről szóltak (a Combino villamosok egyre
nagyobb számban való rendelkezésre állása miatt), végül "csak"
35 és 21 került törlésre az állományból. A különbözetet bizonytalan
ideig Budafokon tárolják, de forgalomba nem adják.
Update, 2007. április 15: A Városi
és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöksége és tagsága az esedékes
rendes közgyűlés keretében átveszi BKV-tól a 3800+3809-as UV szerelvényt,
amit a közlekedési vállalattól vásároltak.
Update, 2007. július: Július
22-én közlekedett utoljára UV menetrendszerűen a 41-es vonalon. A pletykák
immár arról szólnak, hogy nem fognak a biztonság kedvéért több tíz UV-t
letárolni a Szabadság híd újramegnyitása és a négyes metró megindulása
közti időszakra, pedig egy időben sokfelől lehetett ezt hallani.
Update,
2007. augusztus: Augusztus 20.
volt (előreláthatólag) az utolsó nap, melyen menetrend szerint UV közlekedett,
mégpedig a rövidített 47-es viszonylaton (Lónyay utca - Budafok, Városház
tér). Egy korszak véget ért, a történet viszont talán még nem...
Update,
2007. november: November 21-ével törölték a még megmaradt UV-kat
és pótkocsikat az állományból. Ez még nem jelenti fizikai selejtezésüket,
sőt, aki
akarja, meg is veheti őket. A BKV a múzeumon túl saját leendő nosztalgiaflottája
számára a következő kocsikat tette félre: 3873, 3885, 3888, 3898 és
5869, 6010.
Akinek még mindig nincs elege a világ legszebb villamosaiból, annak javaslom, hogy az alábbi két linket is kattogtassa végig!
Bónusz 1: UV és UV-pót hangok WAV formátumban!
Bónusz 2: UV "nudi": képek kívül-belül-alul-felül!