[Click here for the english version]
Aki ismer engem, tudja, hogy egyszerűen imádom az UV-kat. Az ötvenes évek második felének magyar villamoskocsijai (a Füzesi főműhelyben készült acélvázas kocsik) mellett a Stuka formáját tovább vivő UV a legnagyobb kedvencem. Bevallom, jobban esik rájuk néznem, mint bármilyen ezeréves, laternás tetős, favázas kocsira! Talán azért is, mert különböznek a kor többi járművétől: szögletesnek gömbölyűek, gömbölyűnek pedig szögletesek. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy míg egy Bengáli már tizenöt éve is avultnak tűnt, addig az UV-k esetében a fiatalabbak rendszeresen rácsodálkoznak, hogy egy 1939-ben tervezett formáról van szó! Nemrégiben valaki nekiesett az UV-kedvelőknek, mondván, hogy semmire se hasonlít, gnóm, alaktalan. Szerintem meg pont attól lesz jellegzetes valami, ha egyéni, márpedig ez a forma nem nagyon köszön vissza más országok járműveiről (amik meg mégis hasonlítanak, legtöbbször később készültek).
Az alábbi táblázat eredetije a villamosok.hu-n volt található, én 2001-től 2007-ig vezetgettem rajta a változásokat (megjegyzés 2025-ből: ha valami nem stimmel, akkor az emiatt van). A pályaszámokra kattintva az adott villamos képéhez ugrunk - ezek olyan oldalakon találhatók, melyeken sok kép van, így lehet, hogy egy ideig eltart, mire letöltődnek. A 2000 utáni képek nagy részét én csináltam, de van néhány, mely Baracsy Ákossal tett UV-túráink alkalmával általa készült, illetve olyan is, amit Kónya Matyi bocsátott rendelkezésemre. Az 1995 előtt (jellemzően 1975 és 1989 között) készített képeket Heinz Heidertől kaptam; a még korábban selejtezett kocsikról készülteket pedig Nagy Zsolt Leventétől - ezekért a különleges felvételekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani nekik!
Update, 2001. ősze:
2001 október negyedikén elkezdődött az UV-k selejtezési
hulláma (nem az első, és nem is az utolsó), melynek keretében a
legutolsó nagyjavítása óta legtöbbet futott, még kézifékes kocsikra
kimondták a bontási ítéletet. A 3257-es (70-es évekbeli állapotú) és
3899-es (az utolsó UV) járműveket múzeumi célzattal félretették, a 3261-est
pedig a Vakok Intézetének ajándékozták. A többit november 24-étől
bontani kezdték.
Update, 2002. december: Újabb 28 UV motorkocsit töröltek
az állományból. Ezek jórészt zuglói, kelenföldi és budafoki kocsik,
melyeket a Szávában az 50-es vonal "banánosítása" (a volt hannoveri
TW6000-esekre, a budapesti új 1500-asokra való átállás) kapcsán felszabadult
kocsikkal pótoltak (azaz elég nagy átcsoportosítások történtek).
Update, 2002. február: A 3827-es motorkocsi
Újpestre került a Berda József utcai Autóklub közlekedési parkba.
Meglepő módon ugyanekkor néhány leállított UV (a "banánosított" 50-es
és "banánosítandó" 62-es vonalról) szintén Újpestre került (Angyalföld
forgalmi telepre). Jelenleg még nem tudni, hogy mi lesz ott velük, mert
néhányat pár nappal később el is vittek onnan ismeretlen helyre (saját
lábán), míg a szintén ide félreállított pótkocsik mind maradtak...
Update, 2002. március: Újabb 24 UV-t töröltek az állományból
március 11-i dátummal.
Update, 2002. április: a 3871-es kocsit
a Városligetbe szállították, ahol fagylaltozóként fog üzemelni a
Kis Vidámpark mellett.
Update, 2002. október: a 69-es
vonal "hannoverisítésével" az utolsó UV-val
üzemelő zuglói vonal is megszűnt, így a Zugló kocsiszínben
levő UV-k feleslegessé váltak. Egy részük valószínűleg átkerül más remizekbe,
a mardék pedig feltehetőleg selejtezésre kerül.
Update, 2003. március, május: Újabb selejtezésekre
került sor, köztük a teljes MUV sorozatéra,
és két tanulókocsiéra (7660 és 7661).
Update, 2004. május: egy pótkocsi (5987)
társaságában selejtezve lett tíz motorkocsi is.
Update, 2005. május: Az előző évben selejtezett motorkocsik
jó ideig a Fehér úti főműhely területén álltak, most ezeket kivitték
egy Maglódi úti roncstelepre, melyet Rákos MÁV állomásról, iparvágányon
át közelítettek meg. Ennek során egy selejtezett motorkocsi kisiklott.
Update, 2005. június: Az áprilisban a Döbrentei téren
kisiklott 3296-os mellett három másik motor-, és egy pótkocsit is töröltek
az állományból.
Update, 2005. december: A városligeti
Kis Vidámparkba került 3871-es kocsit apró darabokra vágták és elszállították.
Kicsit bizonytalan vagyok azzal kapcsolatban, hogy vajon valaha is használták-e
fagylaltozónak, mert sosem láttam nyitva.
Update, 2006.január: Leselejtezték a
balesetben sérült 3248, 3808 és 3818 pályaszámú motorkocsikat, illetve
a 7663-as oktatójárművet. Utóbbi a hírek szerint egy iskolába fog kerülni.
Update,
2006. április: 50 éve állították utasforgalomba
az első UV motorkocsikat!
Update, 2006 május: A
korábban leállításra került 3201-as kocsit megvásárolta a Magyar Villamosvasút-történeti
Egyesület.
Update, 2006 július 31: Ezen a napon
közlekedtek utoljára UV-k a 42-es és 52-es vonalakon.
Update, 2006. augusztus: Újabb húsz UV motorkocsit töröltek
az állományból, javarészt a Száva kocsiszínben
feleslegessé váltakat, de az első kocsit, a 3200-ast, és az első UV5-öst,
a 3800-ast is. A 3200-as múzeumi célból megőrzésre kerül. A MAVITE a
3201-est - házilag végzett felújítása után - augusztus 15-től a
Vasúttörténeti Parkban állította ki.
Update, 2006. október: Az első UV, a 3200-as átszállításra
került a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, ahol október
14-én ünnepélyesen "nyugdíjba küldik".
Update, 2006. november 12: Ezen
a napon közlekedtek utoljára UV-k a 19-es vonalon.
Update, 2006. november: Újabb 20 UV
motorkocsit selejteztek.
Update, 2007. március
30: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k
a 49-es vonalon.
Update, 2007. április: Bár a kezdeti hírek 42
motor- és 25 pótkocsi selejtezéséről szóltak (a Combino villamosok egyre
nagyobb számban való rendelkezésre állása miatt), végül "csak"
35 és 21 került törlésre az állományból. A különbözetet bizonytalan
ideig Budafokon tárolják, de forgalomba nem adják.
Update, 2007. április 15: A Városi
és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöksége és tagsága az esedékes
rendes közgyűlés keretében átveszi BKV-tól a 3800+3809-as UV szerelvényt,
amit a közlekedési vállalattól vásároltak.
Update, 2007. július: Július
22-én közlekedett utoljára UV menetrendszerűen a 41-es vonalon. A pletykák
immár arról szólnak, hogy nem fognak a biztonság kedvéért több tíz UV-t
letárolni a Szabadság híd újramegnyitása és a négyes metró megindulása
közti időszakra, pedig egy időben sokfelől lehetett ezt hallani.
Update,
2007. augusztus: Augusztus 20.
volt (előreláthatólag) az utolsó nap, melyen menetrend szerint UV közlekedett,
mégpedig a rövidített 47-es viszonylaton (Lónyay utca - Budafok, Városház
tér). Egy korszak véget ért, a történet viszont talán még nem...
Update,
2007. november: November 21-ével törölték a még megmaradt UV-kat
és pótkocsikat az állományból. Ez még nem jelenti fizikai selejtezésüket,
sőt, aki
akarja, meg is veheti őket. A BKV a múzeumon túl saját leendő nosztalgiaflottája
számára a következő kocsikat tette félre: 3873, 3885, 3888, 3898 és
5869, 6010.
Akinek még mindig nincs elege a világ legszebb villamosaiból (:)), annak javaslom, hogy az alábbi oldalakat is kattogtassa végig:
UV "nudi": képek kívül-belül-alul-felül!