Egy kép minden egyes UV-ról
Nem teljesen érzelemmentes képbemutató (utoljára aktualizálva: 2007. december 19.)

[Click here for the english version]

Aki ismer engem, tudja, hogy egyszerűen imádom az UV-kat. Az ötvenes évek második felének magyar villamoskocsijai (a Füzesi főműhelyben készült acélvázas kocsik) mellett a Stuka formáját tovább vivő UV a legnagyobb kedvencem. Bevallom, jobban esik rájuk néznem, mint bármilyen ezeréves, laternás tetős, favázas kocsira! Talán azért is, mert különböznek a kor többi járművétől: szögletesnek gömbölyűek, gömbölyűnek pedig szögletesek. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy míg egy Bengáli már tizenöt éve is avultnak tűnt, addig az UV-k esetében a fiatalabbak rendszeresen rácsodálkoznak, hogy egy 1939-ben tervezett formáról van szó! Nemrégiben valaki nekiesett az UV-kedvelőknek, mondván, hogy semmire se hasonlít, gnóm, alaktalan. Szerintem meg pont attól lesz jellegzetes valami, ha egyéni, márpedig ez a forma nem nagyon köszön vissza más országok járműveiről (amik meg mégis hasonlítanak, legtöbbször később készültek).

Erősen ajánlott olvasmány a témáról: a VEKE gondozásában 2006-ban megjelent "Az UV villamosok - ötven év parádé" című album

Az alábbi táblázat eredetije a villamosok.hu-n volt található, én 2001-től 2007-ig vezetgettem rajta a változásokat (megjegyzés 2025-ből: ha valami nem stimmel, akkor az emiatt van). A pályaszámokra kattintva az adott villamos képéhez ugrunk - ezek olyan oldalakon találhatók, melyeken sok kép van, így lehet, hogy egy ideig eltart, mire letöltődnek. A 2000 utáni képek nagy részét én csináltam, de van néhány, mely Baracsy Ákossal tett UV-túráink alkalmával általa készült, illetve olyan is, amit Kónya Matyi bocsátott rendelkezésemre. Az 1995 előtt (jellemzően 1975 és 1989 között) készített képeket Heinz Heidertől kaptam; a még korábban selejtezett kocsikról készülteket pedig Nagy Zsolt Leventétől - ezekért a különleges felvételekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani nekik!

Update, 2001. ősze: 2001 október negyedikén elkezdődött az UV-k selejtezési hulláma (nem az első, és nem is az utolsó), melynek keretében a legutolsó nagyjavítása óta legtöbbet futott, még kézifékes kocsikra kimondták a bontási ítéletet. A 3257-es (70-es évekbeli állapotú) és 3899-es (az utolsó UV) járműveket múzeumi célzattal félretették, a 3261-est pedig a Vakok Intézetének ajándékozták. A többit november 24-étől bontani kezdték.
Update, 2002. december: Újabb 28 UV motorkocsit töröltek az állományból. Ezek jórészt zuglói, kelenföldi és budafoki kocsik, melyeket a Szávában az 50-es vonal "banánosítása" (a volt hannoveri TW6000-esekre, a budapesti új 1500-asokra való átállás) kapcsán felszabadult kocsikkal pótoltak (azaz elég nagy átcsoportosítások történtek).
Update, 2002. február: A 3827-es motorkocsi Újpestre került a Berda József utcai Autóklub közlekedési parkba. Meglepő módon ugyanekkor néhány leállított UV (a "banánosított" 50-es és "banánosítandó" 62-es vonalról) szintén Újpestre került (Angyalföld forgalmi telepre). Jelenleg még nem tudni, hogy mi lesz ott velük, mert néhányat pár nappal később el is vittek onnan ismeretlen helyre (saját lábán), míg a szintén ide félreállított pótkocsik mind maradtak...
Update, 2002. március: Újabb 24 UV-t töröltek az állományból március 11-i dátummal.
Update, 2002. április: a 3871-es kocsit a Városligetbe szállították, ahol fagylaltozóként fog üzemelni a Kis Vidámpark mellett.
Update, 2002. október: a 69-es vonal "hannoverisítésével" az utolsó UV-val üzemelő zuglói vonal is megszűnt, így a Zugló kocsiszínben levő UV-k feleslegessé váltak. Egy részük valószínűleg átkerül más remizekbe, a mardék pedig feltehetőleg selejtezésre kerül.
Update, 2003. március, május: Újabb selejtezésekre került sor, köztük a teljes MUV sorozatéra, és két tanulókocsiéra (7660 és 7661).
Update, 2004. május: egy pótkocsi (5987) társaságában selejtezve lett tíz motorkocsi is.
Update, 2005. május: Az előző évben selejtezett motorkocsik jó ideig a Fehér úti főműhely területén álltak, most ezeket kivitték egy Maglódi úti roncstelepre, melyet Rákos MÁV állomásról, iparvágányon át közelítettek meg. Ennek során egy selejtezett motorkocsi kisiklott.
Update, 2005. június: Az áprilisban a Döbrentei téren kisiklott 3296-os mellett három másik motor-, és egy pótkocsit is töröltek az állományból.

Update, 2005. december: A városligeti Kis Vidámparkba került 3871-es kocsit apró darabokra vágták és elszállították. Kicsit bizonytalan vagyok azzal kapcsolatban, hogy vajon valaha is használták-e fagylaltozónak, mert sosem láttam nyitva.
Update, 2006.január: Leselejtezték a balesetben sérült 3248, 3808 és 3818 pályaszámú motorkocsikat, illetve a 7663-as oktatójárművet. Utóbbi a hírek szerint egy iskolába fog kerülni.
Update, 2006. április: 50 éve állították utasforgalomba az első UV motorkocsikat!
Update, 2006 május: A korábban leállításra került 3201-as kocsit megvásárolta a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület.
Update, 2006 július 31:
Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 42-es és 52-es vonalakon.
Update, 2006. augusztus:
Újabb húsz UV motorkocsit töröltek az állományból, javarészt a Száva kocsiszínben feleslegessé váltakat, de az első kocsit, a 3200-ast, és az első UV5-öst, a 3800-ast is. A 3200-as múzeumi célból megőrzésre kerül. A MAVITE a 3201-est - házilag végzett felújítása után - augusztus 15-től a Vasúttörténeti Parkban állította ki.
Update, 2006. október: Az első UV, a 3200-as átszállításra került a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba, ahol október 14-én ünnepélyesen "nyugdíjba küldik".
Update, 2006. november 12: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 19-es vonalon.

Update, 2006. november: Újabb 20 UV motorkocsit selejteztek.
Update, 2007. március 30: Ezen a napon közlekedtek utoljára UV-k a 49-es vonalon.
Update, 2007. április: Bár a kezdeti hírek 42 motor- és 25 pótkocsi selejtezéséről szóltak (a Combino villamosok egyre nagyobb számban való rendelkezésre állása miatt), végül "csak" 35 és 21 került törlésre az állományból. A különbözetet bizonytalan ideig Budafokon tárolják, de forgalomba nem adják.
Update, 2007. április 15: A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöksége és tagsága az esedékes rendes közgyűlés keretében átveszi BKV-tól a 3800+3809-as UV szerelvényt, amit a közlekedési vállalattól vásároltak.
Update, 2007. július: Július 22-én közlekedett utoljára UV menetrendszerűen a 41-es vonalon. A pletykák immár arról szólnak, hogy nem fognak a biztonság kedvéért több tíz UV-t letárolni a Szabadság híd újramegnyitása és a négyes metró megindulása közti időszakra, pedig egy időben sokfelől lehetett ezt hallani.
Update, 2007. augusztus: Augusztus 20. volt (előreláthatólag) az utolsó nap, melyen menetrend szerint UV közlekedett, mégpedig a rövidített 47-es viszonylaton (Lónyay utca - Budafok, Városház tér). Egy korszak véget ért, a történet viszont talán még nem...
Update, 2007. november: November 21-ével törölték a még megmaradt UV-kat és pótkocsikat az állományból. Ez még nem jelenti fizikai selejtezésüket, sőt, aki akarja, meg is veheti őket. A BKV a múzeumon túl saját leendő nosztalgiaflottája számára a következő kocsikat tette félre: 3873, 3885, 3888, 3898 és 5869, 6010.

Akinek még mindig nincs elege a világ legszebb villamosaiból (:)), annak javaslom, hogy az alábbi oldalakat is kattogtassa végig:

UV "nudi": képek kívül-belül-alul-felül!

Az UV pótkocsik


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez