Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Száva kocsiszín 2005-ben

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

A Határ úti metróállomás közelében levő remizben először akkor jártam, amikor még UV-k és MUV-k uralták a képet, és csak az első pár TW6000-es várakozott az udvaron. Azóta elég komolyan átépítették és korszerűsítették a telepet, és a régi villamosokból már csak annyi maradt, amennyi a 42-es és 52-es vonalak kiszolgálásához szükséges.

Maga a látogatás átfutó jellegű volt: kora reggel érkeztem, és nemsokára mentem is tovább, dolgozni. A Nap is csak akkorra kezdett igazán kisütni, mire már készülődtem indulni, de sebaj :)

A csarnok felszereltsége az általam látott nyugati-európai kocsiszíneket juttatta eszembe, aminek hatását kellemesen ellensúlyozta a régies tetőszerkezet. Igazából ezek a villamosok Hannoverben többet álltak a szabadban, mivel ott aztán tényleg csak az átvizsgálás vagy javítás idejére viszik őket fedett helyre.

Tetőszerelő pódiumok, a korábbinál ergonomikusabb, biztonságosabb szerelőaknák, a kijelölt keresztező útvonalat jelző más színű padlófestés - ez is mind olyan "nyugatias".

Van csoportemelő is, vélhetően a forgóvázak eltávolításához, vizsgálatához. De nézzük csak meg közelebbről ezt a kocsit!

Nem látunk rajta valami furcsát?

Nos, a fényszóró, és a zár-, illetve féklámpa bizony nem az eredeti kivitel, hanem az UV-n használt darab. Gondolom a megszokottból van készlet, van ismeret a használatukhoz, és a különbség szinte észrevehetetlen.

Még egy "nyugatias" felfestésekkel és miegymásokkal ellátott vizsgálóakna. Remélem a többi kocsiszín is hasonlóan meg fog újulni majd a közeljövőben!

A TW6000-esek tapadás-segítő homokját, amit elinduláskor, megcsúszáskor és fékezéskor szórnak a kerekek elé a sínre, a korábbi típusokkal ellentétben már nem az utastérben kell betölteni, vödörből-zacskóból, hanem kívülről, egy ilyen benzínkút-pumpa szerű szerkentyűvel.

Ha jól tévedek, ez itt a homoktöltő rendszer tartálya. Legalábbis nekem ezt mondták :)

Ilyet már egy ideje akartam fotózni: monomotoros DÜWAG forgóváz, a forgóvázkeret nélkül. Amit látunk, az így tulajdonképpen két kerékpár, köztül a hosszfekvésű motor, mely mindkét végén egy áttételen keresztül hajtja meg azokat. Ez a hagyományos villamosok futóművei közül a legkifinomultabb, legbeváltabb megoldás.

.Ez viszont csak egy vendégforgóváz: az eredeti forgóvázaiktól ideiglenesen (szereléshez, fényezéshez) megfosztott TW6000-eseket ilyenre helyezik.

Kimentem az udvarra is, hogy lefotózzam ezt a szépséges kétkocsis UV egységet. Hát nem gyönyörűek, ahogy napoznak a szikrázó reggeli napfényben?

A kerítés mellett két tanulóvillamost is találtam: a 7663-as UV oktatókocsit, és a szintén tanításhoz használt, bár a célra át nem épített 1514-es TW6000-est.

Kifele menet még megörökítettem ezt a régi "beszkárt-bódét". Annak idején ilyenekben ültek a csomópontok, elágazások váltókezelői. Például itt lehet egy ilyet használatban látni. Szépen le is festették, úgyhogy még nosztalgikusabb.

Miközben elhagytam a telepet, állt be ez a TW6000-es az 50-es vonalról. Gyorsan lefotóztam, aztán dolgomra siettem.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra