Tour de Trams 2004: Basel, második oldal
Vonattal és villamossal az Alpokban (és a környékén)

Előző oldal

Kis kedvencem, a DÜWAG, most éppen szólóban a Claraplatzon.

Egy DÜWAG belseje. A helyi szokásoknak megfelelően a kocsi légfékes és légrugós.

Egy hosszú BVB-Szögletes.

Grand unionnak hívják, amikor egy kereszteződésben minden irány mehet jobbra, balra vagy egyenesen is. Nos, ez itt például egy ilyen csomópont, a Messeplatzon.

Megint tipikus Basel: derékszögű utca-betorkolás, meredek pálya (Steinenberg), mindez az autók által is használt úttest közepén, és sehol egy forgalomirányító lámpa!

Barfüsslerplatz, a belváros egyik csomópontja. Érdemes ezt a laza ívet megnézni, óránként több tucat szerelvény átmegy rajta, mégse nyikorognak túlzottan. Ja, és a gyalogosok is keresztbe-kasul kolbászolnak.

Ez a tuja csak befordul a sarkon, ...

... és leereszkedik ezen a - budapesti 59-es villamost bőven megszégyenítő, 73 és 79 ezrelék között változó meredekségű - lejtőn (Kohlenberg). Lehet látni, hogy utána egy becsatlakozás van, majd egy elágazás, majd egy szintén erős emelkedő. Tiszta terepjárás itt egy villamos élete!

Ez itt kéremszépen egy villamosmegálló erős emelkedőben.

Azt hiszem ebből az irányból jobban látszik, hogy milyen durva emelkedőben fekszik!

Kocsikölcsönadások alkalmával jönnek létre ilyen "Papagáj szerelvények": elöl egy zöld BVB motorkocsi, mögötte egy sárga-narancs BLT pótkocsi. Helyszín: Marktplatz.

A 413-as pályaszámú kocsi a már említett svájci standardkocsik első generációjához tartozik. 1948-ban építették, utasáramlásos rendszerrel, a Schindlernél. Ezt a sorozatot már kivonták a forgalomból, csak ez a kocsi maradt meg, bulijárműként, de a Combinók ideiglenes leállítása miatti kocsihiány enyhítésére őt is bedobták vonali forgalomba.

A kocsi vezetőfülkéje. A "kormány" a kontrollert mozgatja, ez errefelé így szokott kinézni. Persze először furcsa, amikor elrobog melletted egy villamos, és a vezető pont úgy kapaszkodik a kormányba, mint egy buszsofőr :) A kocsi vezetője nagyon készséges volt, amikor megtudta, hogy Budapestről jöttünk, kimondottan a villamosok miatt. Elmesélte, hogy ő voltaképp csak beugró járművezető, de most kiharcolta, hogy ezzel a kocsival mehessen, mert imádja.

A kicsit talán puritán belső tér.

Elnézéskérés a Combinók forgalomból kiesése miatt. Az itteni járműveken a tetőre csiptetett papírlapok rendszeresen hirdetésként funkcionálnak: nem lopják el őket, és nem firkálják össze őket. Az előző négy kép a 15-ös és 16-os villamos végállomásán, Bruderholznál készült. Ez a két vonal egy Rózsadomb jellegű hegyre kúszik fel két irányból. A végállomáson aztán összeérnek és számot cserélnek: a 15-ös a másik irányban 16-osként tér vissza a belvárosba, és vice versa. Régen Budapesten is divatban voltak az ilyen számcserék, ma már idáig el kell jönnöm, hogy ilyet lássak. Az említett két vonalat egyébként mindenkinek ajánlani tudom: jó meredek, van rajta pár elég szűk hajtűkanyar, és egy erdei szakasz is!

Nosztalgiaszerelvény elölről. Sajnos nem találtuk meg, hogy honnan és mikor indulnak a régi tuják, igaz, nem is lett volna rá időnk, hogy utazzunk velük.

Az E11 a 11-es vonal csúcsidei betétjárata. Amit a fentebbi képen látunk, az nem valami műszaki hiba eredménye: tényleg így állt meg, és cserélt utasokat! Erre azért van szükség, mert egy igen szűk térségen bonyolódik le egy Móricz Zsigmond körtérnyi forgalom, és nincs hely minden irányban hosszú járdaszigetek kiépítésére.

Ez a főpályaudvar fölött (mellett) elvezető viadukt elég új, és meglehetősen Stadtbahn-szerű.

Igaz, nem túl hosszú: csak másfél megállónyi, aztán vissza is kanyarodik róla a tuja az utcákra. A képen látható 10-es viszonylat Európa leghosszabb nemzetközi villamosvonala (25 km). Azért nemzetközi, mert útközben átmegy francia területen is!

Megint nosztaliga, ezúttal a Münchensteinerbrückén.

Elsőre biztosan nem érthető, hogy miért van itt ennek a végállomási épületnek a képe. Talán érthetőbb, ha felhívom a figyelmet a körülötte húzódó hurokvágányra. Ha minden igaz, ez a baseli hálózat legszűkebb íve 11,8 m (!) sugárral. Azt hiszem, nem használják menetrendszerinti forgalomban, mindenesetre a hihetetlen érték (a budapesti villamosok a 18 méternél szűkebb íveket már nem szeretik) talán érzékelteti, hogy az itteni járgányok a másutt megszokottnál mennyivel durvább terhelésnek vannak kitéve.

És a végére levezetésképpen egy zöld villamos (tényleg villamos, nem a budapesti nyilvános vécé:): egy Kisszögletes+pót+pót. Hatalmas élmény ez a város, ide még vissza szeretnék jönni egyszer sokszor!

Következő oldal: Zürich villamosai


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez