bevezető |
||||||||||
Az Üllői út bejárása III.
Sajnos a legtöbb kép, amit találtam, már a metróépítés időszakában ábrázolja ezt a környéket. A fentebbi is ilyen, ráadásul nem tudtam ugyanonnan fényképezni a mai állapotot - a híd alatt parkoló buszok miatt képtelenség lett volna! A képek hiánya azért fájó, mert hát itt tényleg voltak történések: a Népligetet még a XIX. század végén elérte a BKVT lóvasútja, majd villamosa, a BVVV villamosa, elhaladt mellette a BLVV gőzvasútja, majd villamosvonala, és megépült a Könyves Kálmán körúti szakasz folytatása is a Mester utca irányába. Ezek között aztán vágánykapcsolatok épületek ki az évek folyamán, az éppen aktuális céloknak megfelelően: hol a BLVV Lőrincről jövő járatai kanyarodtak a Könyves Kálmán körútra a Vajda Péter utca irányába, hogy a BVVV vonalán eljussanak a Rókus kórházig, hol kocsiszíni menetek kanyarodtak a város felől Ferencváros kocsiszín felé. A baloldali térképvázlat 1914-es, a középső 1937-es, a jobboldali pedig 1952-es. Persze nem csak metróállomás épült itt a hetvenes években, hanem egy közúti felüljáró is, emiatt egyébként nem csak az Üllői úti villamosok lettek az út két szélén haladó pályájukról egymás mellé helyezve, hanem a Könyves Kálmán körúton közlekedő 23-as is két részre vágva üzemelt 1977-ben: a normális jelzésű viszonylat a Keleti pályaudvar és az Üllői út északi oldala, a 23A pedig a Fradi pálya és Közvágóhíd között járt. Az épülő híd alatt egy vágány megmaradt ez idő alatt is, de csak kocsiszíni menetek használták. A villamosok útja eredetileg tehát az út két oldalán vitt, köztük a kétszer másfél sávos közút helyezkedett el. A vasút alatt is így haladtak át, itt a villamos pályája mélyebbre volt süllyesztve, mint az autóké. A "Fontos Elvtárs" konvoját ábrázoló fotó két oldalán felfedezhetőek az oldalfekvésű vágányok. Az építési munkálatok alatt a villamossíneket úgy helyezték el (egymás mellett vezetve a két irányt), hogy ne zavarják a mélyépítést: a Nagyvárad tér és a vasúti híd között kifele nézve a jobboldalra kerültek (lásd a fentebbi képeket), a híd után pedig átmentek balra. A vasúti híd cseréje közben a vágányok középen mentek át (itt mondjuk éppen nem járnak a villamosok), de azért még lehet sejteni a hátsó, eredeti hídszerkezeten, hogy hol is volt a helyük korábban. Az Ecseri út előtt egy olyan egykori vámház áll, melynek társait sokfelé megtalálhatjuk a városban: a Kőbányai úton, a Fehérvári úton, az Erzsébet királyné útján, a Kerepesi út mentén, vagy az Éles saroknál. A XX. század első felében ezek jelezték a város szélét, ahol bizony tényleg megvámolták az árut szállítókat, nem kevéssé lassítva a forgalmat. A jobboldali térképen a Kőbányai Iparvasút Ceglédi út-Ecseri út vonalában keresztező vágánya látható, mely a szemétszállító telepbe torkollik. Később az 54-es, 51-es és 13-as villamosok jártak az ezen az útvonalon létesített villamospályán. Itt még az út két szélén halad a villamos, és igazi hetvenes évekbeli a hangulat! Ez még mindig a hetvenes évek, de már a második fele: a villamosok vágányai át lettek helyezve egymás mellé a metrós "áskálódások" miatt. 1976 és 79 között a metróépítés kapcsán többször elvágták az Ecseri úti vágányokat az Üllői útnál, '76 május-júniusban például a 13-as és az 51/51A is itt végállomásozott... ... aztán júliustól az 51/51A ismét bekanyarodott a Nagyvárad tér irányába (megfigyelhető az eredeti ív helye is a kőzúzalék mögötti kockaköves részben), a 13-as pedig megint átment Kőbánya felé. Számomra ezen a fotón különösen kedves a két különböző típusú pótkocsi egy szerelvénybe csatolva - nem épp egységes a vonat képe! De olyan is volt, hogy az Üllőiről Kőbánya felé, a Ceglédi utcába lehetett kanyarodni, a fentebbi kép ezt mutatja. Persze nehogy azt higgyük, hogy az Üllői úti viszonylatok pályája háborítatlan maradt: a fentebbi képeken az UV szerelvény az utóbbi két évtizedben a tetején TOTÓ fényreklámot viselő ház előtti térségen kanyarog! Érdekes még az első képen a villamos előtt levő, sehonnan sehova vezető vágánykeresztezés is. Ez se egy mindennapi kép: HÉV-es tehermozdony vontatta teherszererelvény a Ceglédi út torkolatában. A képen látható villamospálya egyébként vadonatúj, akkoriban az ideiglenes vágányok is így néztek ki... Persze érdemes tudni, hogy hogyan nézett ki ugyanez a környék korábban: a villamosok az út két oldalán mennek, mellettük még egy kis szervizút is elfér a lakótelep felőli oldalon. A villamostípusok kavalkádja, ami jellemző volt Budapestre, itt is megfigyelhető: a kép bal felső részén a templom előtt épp egy favázas "lőrinci" iker kanyarodik az Ecseri útra, míg a Ceglédi úton egy acélvázas motorkocsi vontat két favázas pótot, melyek egyike kettősfeljárós, a másik nem. Az Üllői úton a város fele egy M+P+M UV szerelvény halad, a jobb alsó sarokban ezen felül egy ICS is megfigyelhető, ez valószínűleg próbaúton járhatott erre, mert nem volt jellemző az itteni viszonylatokon! A másik fotón ehhez képest szinte unalmas dolgokat láthatunk, hiszen két átlagos UV szerelvény (bár az egyik közepén nyitott feljárós, a másikén pedig tolóajtós pót van, de ez még belefér a normálisba) zárja közre a feltorlódott autóforgalmat... Innentől kifele nagyjából hasonló képet láthatunk... 50-es villamos a József Attila lakótelep mellett, ezúttal színesben. Jelenleg a házak is színesek, gondolom azért, hogy a lakóik tévedésből ne valamelyik másik ugyanolyan házba menjenek haza. Az egykori Mária Valéria nyomortelep helyén emelt modern lakótelep arculata persze ettől még nem lett sokkal barátságosabb... Nagyjából ugyanez a környék még az út két szélén menő, és már egy oldalra helyezett vágányokkal, innen és onnan nézve. A Határ út előtt még egy fontos hely található: a Száva kocsiszín. Itt éppen egy egyirányú, egyoldali ajtós, 63-as viszonylatra táblázott Bengáli tolat ki a remizből (a vezető a visszapillantót nézi, a hátsó ajtó nyitva van, valaki áll is a peronon, illetve a kocsi mögött, mintha csak instrukciókat adnának). És így nézett ki az Üllői út a remiz előtt, a Száva utca vonalában, illetve ilyen volt a telep, amikor a ma is használt csarnok már állt, de a mögötte levő szabadtéri tárolóterület még nem létezett. A képen a Ferihegyi gyorsforgalmi út kiágazása látszik, a "faros" Ikarus a reptér felé igyekszik.
A mai Határ úti metrómegálló környékét is alaposan feldúlták a hetvenes évek végén: az 50-es villamosok ekkor átmenetileg a Ferde utcán keresztül érték el az Üllői út másik részét. Az eredeti felállás a fentebbi baloldali, az ötvenes évek végén létesített város felé visszafordulási lehetőséggel (melyet tipikusan a 42/A vagy 52/A betétjáratok használtak) is bíró új pedig a jobboldali ábrán látható. Itt éppen egy 42A-ra (Madách tér-Határ út) táblázott Bengáli fordul vissza az imént említett vágányon (nekünk épp a "hátát" mutatja, már amennyiben kétirányú járműnél értelmezhető ez a kifejezés). A fentebbi képen az 50-es valahol a mai Europark előtti terület helyén átvágva éri el a belső Üllői út tengelyét, mivel az eredeti útvonal nyomvezetésén éppen a kéregalagutat építik. Jobboldali a mai állapot látszik, a 42-es új végállomásával és 1980-ban indított "új" 52-essel. Az utolsó menetrendszerinti villamos 1980. márciusának végén gördült végig a belső Üllői úton, aztán megindult a metró. A vágányokat viszonylag hamar eltávolították, egyúttal az egész Üllői utat rendezték, kiszélesítették, a jelenleg is látható állapotra. Az 50-és és 42-es viszonylatok azóta csak innentől kifelé járnak. Archív felvételek és térképek: Nagy Zsolt Levente, Németh Zoltán Ádám, Mr. Cyber, John Howard gyűjteménye, Tramway.com, illetve saját gyűjtés Valamint: Tim Boric, Heinz Heider, Mező András, Alan Murray-Rust, Peter Haseldine Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||