Villamosok a Rákóczi úton V.
    Baross tér, Keleti pályaudvar II.

    Előző oldal

    A lóvasúttól az alsóvezetékes villamosokig
    A hurokvágányok létesítése
    Negyvenes évek
    A metróépítés miatti átszervezések
    Az 1968-as átépítés
    A Rákóczi úti villamosforgalom megszüntetése utáni állapot

    Negyvenes évek

    1941-es vágányrajzA háborús évek újabb átalakításokat hoztak magukkal, többek közt már csak a jobboldali közlekedés bevezetése miatt is. Az egykori zöldterület egy része hatalmas rendezőpályaudvarrá változott, tucatnyi kitérővel és keresztezéssel. A parkot körüljárón túl az indulási oldalon (azaz a Thököly útnál) is épült egy hurok.

    A 2-es egykori hurokvágánya csonkavágányként megmaradt a tér szélén, de nem használták. A Festetics utca teljesen forgalmon kívül lett helyezve, a Fiumei útra irányuló forgalom ismét a tér nyugati sarkán át zajlott, újfent két vágányon. Az átakakítások mértékét jelzi, hogy 1700 méternyi régi vágányt bontottak el, és 2000 méternyi újat építettek be - mindezt a forgalom folyamatos fenntartása mellett!

    A mellékelt vágányrajzot több darabból montíroztam össze, elnézést kérek a nem túl jó minőségért! Az mindenesetre így is látszik rajta, hogy a pályaudvar előtt hat vágány húzódott. Ezek közül az ikerkocsikkal közlekedő 46-os viszonylat fejvégállomása volt a legegyszerűbb, rögtön szemközt a Bethlen Gábor utca torkolatával. Gond csak a második világháború után volt vele, amikor a járatot egy időre a Kossuth hídhoz hosszabbították, és motor+pót+pót szerelvények közlekedtek rajta: ekkor nem maradt más lehetőség, mint átcsatlással, körüljárással fordulni.

    Ezeken az átalakítás közben készített fotókon a régi és az új állapot keveredik, akárcsak a járműtípusok, melyek közt már egy Stukát is felfedezhetünk!

    A fentebbi képen egy favázas 1000-est látunk, egy kis, elfüggönyözött pótkocsit vontatva. A háttérben még él a régi, közvetlenül a pályaudvari csarnok előtt haladó vágány.

    Itt viszont már jól kivehető az, hogy a villamosvágányok távolabb kerültek a pályaudvartól. A baloldali képen ezen felül elég jól látszik a Bethlen Gábor utcai vonal is.


    Puppi Antal gyűjteményéből

    A jobb szélen, az indulási oldal hurokvágányán itt épp egy Ep pótkocsi látható. Talán sejthető, hogy a hurok az autóparkoló területén helyezkedett el: kelet felé tartva a viszonylatok végigmentek rajta, míg nyugatra egyenesen elmentek mellette, a Thököly út tengelyében.


    Stukák a 44-esen, a tér közepén levő megállóban, a későbbi aluljáró helyén.

    Viszonylatok 1942-ből:
    17: Bosnyák tér - Thököly út - Rákóczi út - Erzsébet híd - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér
    18: Városliget - Damjanich utca - Rottenbiller utca - Baross tér - Rákóczi út - Erzsébet híd - Belbudai körút - Déli pályaudvar
    19: Kelenföldi pályaudvar  - Bartók Béla út - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pályaudvar, indulási oldal
    21: Közvágóhíd - Haller utca - Orczy út - Fiumei út - Baross tér
    23: Közvágóhíd - Haller utca - Orczy út - Fiumei út - Baross tér - Thököly út - Dózsa György út - MÁV kórház
    25: Állatkert - Hermina út - Ajtósi Dürer sor - Dózsa György út - Thököly út - Baross tér - Fiumei út - Orczy út - Nagyvárad tér
    37: Keleti pályaudvar - Fiumei út - Orczy tér - Kőbányai út - Kőrösi Csoma sétány - Éles sarok
    44: Szépilona - Déli pályaudvar - Belbudai körút - Erzsébet híd - Rákóczi út - Baross tér - Thököly útt - Hermina út - Állatkert
    46: Baross tér - Bethlen Gábor utca - Bajza utca - Városligeti fasor - Felsőerdősor - Szinyei Merse Pál utca - Podmaniczky utca - Nyugati pályaudvar
    53: Orczy tér - Fiumei út - Baross tér - Rákóczi út - Erzsébet híd - Budai rakpart - Bem József tér - Török utca - Lajos utca - Flórián tér
    67: Erzsébet királyné útja - Mexikói út - Thököly út - Baross tér
    75: Keleti pályaudvar, érkezési oldal - Rákóczi út - Erzsébet híd - Belbudai körút - Déli pályaudvar - Böszörményi út
    76: Keleti pályaudvar, érkezési oldal - Rákóczi út - Erzsébet híd - Hadnagy utca

    Az észak felé továbbhaladó járatok vágányai a háború után - ez a rész viszonylat változatlan maradt egy ideig még. A 23-as villamos  '51 májusa és '52 októbere közt a Közvágóhíd és a Váci út-Dózsa György út kereszteződés közt rótta köreit, míg a 44-es az Erzsébet híd kiesése miatt ekkoriban a Március 15. téren fordult.

    A második világháború egyik "vesztesége" a Rottenbiller utca - Damjanich utca vonal volt, melyet a harcok elmúltával már nem építettek újjá.

    A metróépítés miatti átszervezések

    1961-es vágányrajz

    A negyvenes évek legvégén meghirdetett földalatti gyorsvasút program a keleti-nyugati metróvonal építését tűzte ki célul. A Rákóczi út alatt hamar megindult az alagútépítés, és az ötvenes évek elején Baross tér is felvonulási területté változott. A Kerepesi út mentén haladó szakaszt, illetve a tér közepén levő vágányzatot megszüntették, helyette a Thököly út tengelyével párhuzamosan fektették le a kelet-nyugati átmenő síneket. Ezen felül ismét megnyitották a Festetics utcát a Józsefváros és Erzsébetváros közti forgalom részére, mely így elkerülte a Fiumei út Baross térre betorkolását. A baloldali kép az átépítés kezdetén készülhetett, a középső vágányzatrajz a későbbi állapotot ábrázolja. Mindkettőn felismerhető a 2-es villamos egykori, tér szélén haladó hurokvágányának maradványa, melyet ekkor időszakos járatok (lóverseny, mezőgazdasági kiállítások) használtak, illetve a metróépítésről a kitermelt földet elszállító tehervonatok (ahogy az ki is vehető a fotó jobb alsó sarkában). Az érkezési oldalra, a HÉV-hez menő vágányok a metróépítéssel megszűntek ugyan, de aztán ismét visszaépültek: az új Erzsébet híd megnyitásakor a 67-es villamos nyugati végállomása került ide (ennek helye látszik is a rajzon). A jobboldali kép a két esemény közti állapotot ábrázolja: a jobbról jövő villamos a pályaudvar elől az ismét használatba vett Festetics utcába tart, a troli pedig a 73-as vonalon közlekedik. Ezt a járatot az érkezési oldali vágányok felszedésekor vezették ide, hogy ellássa a gödöllői HÉV végállomását.

    A Dózsa György úti villamosközlekedés megszüntetése után (1952 - a Felvonulási tér építése miatt) egy időre megnőtt a jelentősége a Bethlen Gábor utcának, ahol addig a Nyugati pályaudvarhoz járó 46-os volt a legjellemzőbb viszonylat. Az addig a Dózsa György úton haladó viszonylatoknak új útvonalat kellett találni, és ez az új útvonal igen kacskaringósra sikerült: Bethlen Gábor utca - Damjanich utca - Bajza utca - Városligeti fasor - Felső Erdősor - Szinyei Merse Pál utca - Podmaniczky utca - Dózsa György út. Az ötvenes évek első felében a 21-es, a 23-as, és a 24-es használta ezt a kerülőt. Ezeknek a járatoknak mindkét végállomása többször megváltozott, a 23-as járt például a Közvágóhíd és a Váci út, illetve a Közvágóhíd és az Újpesti vasúti híd közt, a 21-es a Nagyvárad tér - Újpest, István tér útvonalon, míg a 24-es hol a Nagyvárad tértől ment a MÁV kórházig, hol pedig a Közvágóhídtól a Váci úthoz. Ahhoz, hogy ez a rengeteg villamos elférjen ezen a sok ívvel rendelkező útvonalon, először természetesen meg kellett szüntetni a 46-ost. 1954-ben aztán megszűnt a 21-es; a 23-as ekkor a Keletihez lett visszavágva dél felől, cserébe a 15-ös járt a Jászai Mari tér és a Nagyvárad tér között. A kacskaringózásnak 1956-ban lett vége, de egy üzemi vágány egészen 1968-ig megmaradt a Bethlen Gábor utcában, mert a belső teherszállítás, és így néhány Muki is az akkor már troligarázsként funkcionáló Damjanich kocsiszínben maradt. A vonal nyoma még 2004-ben is látható volt a kockakőben.

    A metróépítés az ötvenes évek közepén félbemaradt, a felvonulási területet elplanírozták, befüvesítették, eztán funkció nélkül tátongott, míg a villamosok a korábban ismertetett utakat járták. A baloldali kép már a hatvanas évek Baross terét ábrázolja, még autós felüljáró nélkül, ekkor egy körforgalom volt itt berendezve. Az előbbi két kép közül a jobboldalin lehetett látni, hogy nyugat felől két vágány is kanyarodik a Fiumei útra, ezeket azonban nem használta egy viszonylat sem utasforgalomban: a 36-os villamos végállomása került ide, a torkolat szélére.

    Egy szép színes kép, melyen jól látható a nyugati részen a három vágány, melyek közül a középsőt a kétirányú kocsikkal közlekedő zuglói viszonylatok (például 64 (Füredi utca - Baross tér), 64A (Baross tér - Mogyoródi út)) - e kettő egyébként nem közlekedett túl sokáig ide - végállomásának is használták. Hogy a baloldali képen a "sima" 67-es miért áll ott, azt leginkább csak találgatni lehet (műszaki félreállás, forgalmi fennakadás)


    Fotó: Nagy Dénes Lajos, Székács András

    A pályaudvar indulási oldalán, azaz a Thököly útnál, mint már láttuk, egy hurokvágány üzemelt, ezen kelet felé minden viszonylat végighaladt, és csak a végén fordultak vissza a tér felé, vagy mentek tovább a Thököly úton Zugló felé. Az alsó képen a jobb alsó sarok felé tartó vágány a hurok eleje. A leszállóhely a pályaudvar oldalsó bejáratánál volt...

    ... ahonnan a szerelvények továbbmentek, és a hurkon át visszakanyarodtak a Thökölyn a Rákóczi út felé haladó irány mellé, ott lehetett felszállni. Mivel ez az elrendezés csúcsforgalomban fennakadást okozott a Thököly úti viszonylatok forgalmában...

    ... később a felszállóhelyet hátrébbhelyezték, hogy még a hurokban legyen, a zuglói viszonylatokat pedig...

    ... egyenesen vezették át, azaz nem kellett többé végigmenniük a hurkon.

    Viszonylatok 1960-ból:
    23: Keleti pályaudvar, indulási oldal - Fiumei út - Vajda Péter utca - Könyves Kálmán körút - Közvágóhíd
    24: Keleti pályaudvar, indulási oldal  - Fiumei út - Orczy út - Haller utca -Soroksári út - Közvágóhíd
    25: Állatkert - Hermina út - Thököly út - Baross tér - Fiumei út - Orczy út - Nagyvárad tér
    36: Keleti pályaudvar, Fiumei úti torkolat - Fiumei út - Kőbányai út - Kőrösi Csoma Sándor út - Kápolna utca - Kápolna tér
    44: Március 15. tér - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Csömöri út - Rákospatak
    45: Keleti pályaudvar indulási oldal  Rákóczi út - Március 15. tér
    67: Március 15. tér - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Mexikói út - Erzsébet királyné útja - Kolozsvár utca - Rákospalota, MÁV telep
    68: Örs vezér tere - Nagy Lajos király útja - Thököly út - Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Március 15. tér

    Az 1968-as átépítés

    1968-ban, a metró felszíni munkálatainak részeként a Baross teret ismét átalakították: egy nagy aluljárórendszer létesült, melynek központi részét képezte egy nyitott mélyterasz. A villamosvágányok ezt kerülték meg, egy olyan hurokrendszerben, melyben mind Zugló, mind a Rákóczi út felé vissza lehetett fordulni. Eltűnt viszont a Fiumei úttal való közvetlen kapcsolat, akárcsak a a Bethlen utcai.

    A hurok elrendezése majdnem ugyanaz volt, mint ami most is látható: a két fő irányból jövő vágányok kétfele ágaztak: a Thököly út felől érkező egyik (a neki jobboldali) továbbment a Rákóczin, a baloldali pedig befordult a kétvágányos hurokba. A nyugatról jövők is valami hasonlót csináltak, csak a másik irányba: egyrészt vissza tudtak fordulni a város felé, másrészt továbbmehettek Zuglóba. A tér közepén jellegzetes, betonlábon álló irányítótornyot építettek, innen vezérelték a végállomás forgalmát. Persze ekkor már lehetett tudni, hogy az illetékesek nem számolnak hosszú távon a Rákóczi úti villamossal, csak arra várnak, hogy elkészüljön a metróvonal második, Budára (a Déli pályaudvarhoz) elérő szakasza.

    Viszonylatok 1970-ből:
    19: Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Erzsébet híd - Bartók Béla út - Kelenföldi pályaudvar
    23: Keleti pályaudvar, Festetics György utca - Fiumei út - Vajda Péter utca - Könyves Kálmán körút - Közvágóhíd
    24: Keleti pályaudvar, Festetics György utca - Fiumei út - Orczy út - Haller utca -Soroksári út - Közvágóhíd
    36: Keleti pályaudvar - Fiumei út - Kőbányai út - Kőrösi Csoma Sándor út - Kápolna utca - Kápolna tér
    44: Moszkva tér - Belbudai körút - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Csömöri út - Rákospatak
    60: Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Erzsébet híd - Belbudai körút - Déli pályaudvar - Böszörményi út - Csörsz utca
    67: Szarvas tér - Erzsébet híd - Rákóczi út - Keleti pályaudvar - Thököly út - Mexikói út - Erzsébet királyné útja - Kolozsvár utca - Rákospalota, MÁV telep
    68: Örs vezér tere - Nagy Lajos király útja - Thököly út - Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Erzsébet híd - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér

    A Rákóczi úti villamosforgalom megszüntetése utáni állapot

    1973 elején, a Rákóczi úti villamosközlekedés megszüntetésekor a korábbi elrendezés annyiban változott, hogy innentől kezdve mindkét Thökölyről érkező vágány visszafordult a hurokba. Ezzel együtt az egykor nyugati irányba tartó sínek helye a mai napig megvan (ahogy az kicsit lentebb az egyik képen látható is).

    A tér közepe végül 1997. márciusában lett teljesen kiürítve villamosügyileg: az 1995. december 25. óta nem járó 44-es mellett ekkor a 67-es közlekedtetését is felfüggesztették, a Mexikói úti szakasz rossz állapotára hivatkozva. Ráadásul a Festetics utcai végállomáson feltűnő viszonylatok száma is megfogyatkozott: a 36-os 1994. szeptembere óta nem jár, a 23-as 2000-ben szűnt meg. Ezen felül a kőbányai vásárvároshoz járó 29Y időszakos járat se közlekedik már.

    Az oldal végére jó lenne valami pozitívat írni, de nem megy: a Thököly úti és Baross téri villamosok sorsa jelenleg - főként az M4 metróvonal körüli herce-hurca miatt - bizonytalan. A korábban napvilágot látott távlati tervekben ugyan eredetileg felbukkant a 44-es újraindítása - egészen Újpalotáig meghosszabbítva, de a politika újabban már erről se akar hallani. Helyette a metró Bosnyák térig, illetve - a metróépítés eddigi tempóját figyelembe véve a körülbelül a következő évezredben megvalósuló - Újpalotáig való meghosszabbítása mellett kardoskodik. Pénz ugyan nincs rá, de a villamos felújítását sikeresen megakadályozzák a "minek rá költeni, amikor lehet, hogy úgyis metró lesz nemsokára helyette?" c. műsorral, ezzel valószínűleg legalább egy évtizedig  konzerválva a Thököly út rázós kockaköveit, és a zsúfolt buszokat.

    Jelenleg, 2004 áprilisában még csak annyit lehet tudni, hogy a  Baross tér valószínűleg megint teljesen új arcot fog kapni a négyes metró kapcsán. Csak reménykedhetünk, hogy előnyére fog válni az újabb ráncfelvarrás - bár elkeserítő, hogy a tervezőknek egy olyan triviális dolog sem jutott az eszébe, mint a 24-es villamos végállomásának a pályaudvar elé való behozatala. Ezek után nem sok jót remélek...


    Balra: a Festetics utcai összekötővágány felszedése után. Jobbra: a munkálatok a villamospótló busz megállóját sem kímélték.


    Balra: az egykori leszállóhely már a 2004-es villamospótlás során is buszmegállóként funkcionált, ám most a jobboldali, eddig megmaradt vágány helyét is átépítik. Jobbra: a város fele visszaforduló hurokvágány, melyet a Rákóczi úti villamos megszüntetése után a 44/67 félreállásra használt, is lassan eltűnik: de a jobboldalon látható oszlopon még ott van a jelzőberendezés!

    Kiegészítés, 2005. február 23: Mint azt a fentebbi képek is mutatják, a gyanúm egyelőre sajnos beigazolódni látszik. A kettes metró Keleti pályaudvar megállójának második kijáratának építéséhez ugyanis elkezdték átrendezni a felszínt (a műveleteket ráadásul a négyes metró munkálatainak titulálva). Ennek során végleg elszakították a Festetics utca és a Thököly út közti vágánykapcsolatot, illetve eltávolították a hurokvágányok egy részét. A budapesti villamoshálózat még egy lépéssel távolabb került attól, hogy ismté hálozatnak lehessen nevezni...

    A tér további bejárása a Thököly úti oldalon

    A felhasznált archív képek NZA, Mr. Cyber, Nagy Zsolt Levente és mások gyűjteményéből valók, illetőleg saját gyűjtésűek, az utóbbi években készültek pedig sajátok.

    Vissza a Rákóczi úti villamosközlekedés történetéhez
    Vissza az elvesztett sínekhez


    Vissza a nyitóoldalra
    HamPage
    Vendégkönyv