Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
Villamosok Óbudán egykor és most II.
A Fő tértől az amfiteátrumig

Előző oldal: az óbudai villamosok története

A Fő téri (óriás)hurok bejárása

Óbuda vágányhálózata egy 1933-as vázlatonAhogy láthattuk, a XX. század első felében a villamosok a Fő téren futottak össze, de a Flórián tér, illetve azon túl a Vörösvári út, Bécsi út irányába csak a szűk Kórház utcán juthattak ki. Az egyre növekvő forgalmi igények rugalmasabb kiszolgálására 1929-től a Lajos utca felé haladó járművek egy óriáshurokban fordultak, mely a Szentlélek térről indult és oda tért vissza, a Flórián tér érintésével (a Bécsi út felé menő vágányok a Vörösvárira kanyarodtak ugyanott). Igazából ennek létrehozása a Tavasz utcában való vágányfektetéssel járt, hiszen csak a Szentlélek tér és a Flórián tér közötti távolság hiányzott a hurok bezárulásához

Az "óriáshurok" (ez egy általam önkényesen használt szó, mellyel pusztán arra akarok utalni, hogy többről van szó, mint egy végállomási, utasforgalom által nem használt hurokvágánynál, mint például amilyen a János kórháznál is található) vágányrajzolata a baloldali vázlaton elég jól követhető - a körbejárás az óra járásával megegyező irányú. Baloldalt felül a Vörösvári út érkezik a Flórián térre, alul jobboldalt a Lajos utca. Félreállásra a Fő téren és a Flórián téren is volt lehetőség.

A hurok nyomvonalának mai bejárásához nem kis fantáziára van szükség: az itt egykor állt házak jó nyolcvan százaléka már nem létezik, és az utcák nagy része is, még ha a térképen meg is taláható, már nem azonos azzal, ami hetven évvel ezelőtt volt, ez pedig igencsak megnehezíti a "régen és most" képpárok készítését. És akkor a rossz helyen (útban) parkoló autókról, akadályt képző hirdetőtáblákról és oszlopokról, valamint az életveszélyes forgalommal bizonyos helyek fotózási célból megközelítését lehetetlenné tevő közúti sávokról még nem is szóltam! Mr. Cyberrel ennek ellenére próbálkoztunk, az eredmény lentebb látható...

A Szentháromság-emlékmű akkoriban nem a jelenlegi helyén volt, hanem közelebb az akkor még nem létező Árpád hídhoz. (Megjegyzés: a jelenkori képek egy része kicsit többet fog át a környezetből, mint ami a régi képeken látható, ez azért van, mert így könnyebb behatárolni a látottakat - de azért a biztonság kedvéért a párok melletti térképen be is jelöltem, hogy honnan és merre nézünk) Mint a bal oldali képen láthatjuk, a híd lehajtójának helyén is házak voltak.

A Tavasz utca még ma is létezik, a híd lehajtójával párhuzamos, de csak egyik oldalán állnak házak. A régi kép jobb szélén a Szentháromság-oszlop korlátja lóg be.

Az Árpád híd lehajtójának építése valószínűleg már elkezdődött a baloldali kép készítésekor: a Tavasz utca egyik oldala nagyrészt már le van bontva. A kép közepétől jobbfele hajló vágány a Fő tér felől a Flórián tér felé kanyarodó ív, a baloldalt belógó útpadka másik oldala az előbbi régi képen még jobbról lógott be. Megjegyzés: mivel a kép a híd építésének kezdete után, valószínűleg 1942 körül készült, a körüljárási irány eddigre megfordult, én mégis az eredetit fogom emlegetni.

A Tavasz utca bal oldala mára már csak emlék, mely az Árpád híd lehajtója alatt pihen. A távolban jobb oldalt látható a Pacsirtamező utca-Vörösvári út sarkán álló, magasított homlokzatú épület, mely egészen a hetvenes évekig ott volt.


A Tavasz utcai vágányokra (nagyjából) merőlegesen a Szentendrei (ma: Hídfő) utca látszik, a háromemeletes épület (gimnázium) a kép közepén a mai napig megvan.

A Flórián téren egészen a hetvenes évek végéig állt a baloldali képen látható régi ház. Az előtte látható villamos a Tavasz utcába kanyarodik - már az 1941-ben, a "jobbra tarts!" bevezetésekor megfordult körüljárási iránynak megfelelően.

A mi eredeti irányba haladó virtuális villamosunk mindenesetre a Majláth utcából (nagyjából a mai Szentendrei út) kanyarodik be a Kórház utcába. "Természetesen" itt egy ház se maradt meg a régiek közül!

A Kórház utca annyira megváltozott, hogy ezt a helyszínt inkább csak jelképesen próbáltuk elhelyezni a mai városképben. A megmaradt pár régi ház falában egyébként felsővezetéktartó kampók őrzik a villamos emlékét!

Egy kép a Városháza melletti utcából készült a már látott templomtorony (és a Hídfő utca) felé nézve.


A Polgármesteri Hivatalt (Városháza) talán nem kell bemutatni annak, aki már járt a Fő téren. Ez a tér az egyetlen, a régi Óbudából szinte egy az egyben megmaradt (meghagyott) rész, épphogy csak a sínek hiányoznak.


Óbuda, Fő tér, még a hurok megépülte előtt - de a kép túl érdekes volt ahhoz, hogy kihagyjam! Ekkor a Lajos utca felől érkeztek a vágányok, és oda is mentek vissza - illetve jobbra, a HÉV Filatorigát állomásához vezető, nem villamosított szárnyvonalra, mely a Laktanya utcában haladt. Érdekesség egyébként, hogy a régi felvételen még nem áll a Városháza!


A Szentlélek tér felé haladva jobb oldalon látható az az épület, amelyben ma az Új Sípos étterem működik. Manapság kicsit jobban néz ki a környék, mint akkoriban!

A Szentlélek tér is másképp nézett ki, a mai buszvégállomás helyén kunyhók omladoztak - mi pedig körbeértünk a hurokban!

Végezetül két kép az Árpád híd építése közbenről: az üres részen (és attól balra egészen a Flórián térig) tart a híd lehajtója ma.
 

A Lajos utca külső szakasza

A Lajos utcának mára már csak a külső szakaszából maradt valami, ami emlékeztet az egykori "óbudaias" Lajos utcára, de a látvány néha csalóka: a templom előtti tér egykor nem volt ekkora, a gyep helyén is házak álltak. A kép bal szélén levő távoli épület azért megmaradt, a kockakő is hasonló, csak a sínek hiányoznak belőle!

Az előbbi házak a másik irányból, dél felől nézve, a távolban látszik a Szentháromság-emlékmű.

Az a bizonyos megmaradt ház. Az utcában itt egy jellegzetes S-kanyar van, mely többé-kevésbbé látszik ma is...

... de onnantól kezdve egy jó időre eltűnnek az emlékek. A szemközti ház karakterében azért még emlékeztet arra, ami a bal oldali képen látszik, de innentől csak tippelni lehet, hogy merre is futott a Lajos utca eredetileg, a panelházak előtti térség kialakítása kapcsán ugyanis eléggé átrendezték a nyomvonalát a hatvanas években!

A Nagyszombat utca fele közelítve ennek ellenére meglepetés érheti a gyanútlan sínkutatót: a kockakőben megjelenik két jellegzetes csík, egyik az egyik oldalon...

... másik a másikon. Ezek túl keskenyek ahhoz, hogy a villamosvágányok nyomai legyenek, pedig azok is nagyjából így futottak! Én még emlékszem, hogy pár éve még síneket is lehetett látni itt, mérges vagyok magamra, hogy nem fényképeztem le őket! Az persze jó kérdés, hogy miért ilyen vékonyak ezek a csíkok (keskenyebbek, mint a villamos 1435 mm-es nyomtávja), hogy egyátalán tényleg a sínek helyét jelölik-e a másképp lerakott bazaltkockák...

A sorozat folytatódik: a 33-as villamos útja az Árpád hídtól a Flórián térig


Újkori fotók: Varga Ákos.
Archív fotók és térképek:  Mr. Cyber, Németh Zoltán Ádám és a szerző gyűjteménye

© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra