Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A Bartók Béla út felújítása 21.
A külső Bartók Béla út felújítása I.
Egy laikus környékbeli búcsúja a hepétől és a hupától

Előzmények: A Bartók Béla út faltól-falig felújítása I-XX.

A fentebbi link mögött található képsorozat meglehetősen részletesen mutatta be a kopott, kockaköves út átváltozását valami modernebbé, de nem lehetett teljes, mivel a XI. kerület egyik legfontosabb tömegközlekedési útvonalának kevésbé forgalmas külső szakasza akkor kimaradt a felújításból. Három évvel később aztán mégis nekifogtak (a nagyjából) a Tétényi út és a Somogyi út közti rész újjáépítésének, vélhetően a környéken lakók nagy örömére. Eddigre ugyanis a szakasz eljutott oda, hogy négy kockakőből átlagosan három hiányzott, ezért végighajtani rajta felért egy közepes kínzással. Nem csoda hát, hogy az autósok előszeretettel mentek a nagypaneles villamospályán, ami persze a villamosnak tett be kicsinkét.

A 19-est és 49-est elvágták hát a Tétényi út után...

... ahol egy ideiglenesen kialakított ráhajlításon fogtak vissza. Persze erre csak az után kerülhetett sor, hogy a közműveket már a megelőző hónapok során rendbetették az út alatt és környékén.

Egy csúnya sztereotípia valóra válása: amikor a Suzukis nem látja se a táblákat, se az építkezést, csak nyomja a gázt a lóerők részegítő mámorában, hogy aztán egy erős fékezés után rádöbbenjen, hogy itt bizony nem fog továbbmenni.

A két vonal kocsijait ideiglenesen a Baross kocsiszínbe települt UV-k adták, melyek érdekes fotótémául szolgáltak villamosfotósok tucatjainak.

Ami tetszett...

... hogy (legalábbis ottjártamkor) a pótlóbuszok és a villamosok szépen össze voltak hangolva, azaz bevárták egymást, hogy az utasok átszállhassanak...

... bár a kacskaringós mellékutcákba kanyarított busz helyett sokan inkább gyalog folytatták útjukat. Néha annyi ember sétált a "romok" közt, mintha utcabál lett volna!

Nos, a nagypaneles pályát itt már felszedték...

... másutt pedig már az úttest padkái is megvoltak. Érdekesnek találtam, hogy az építkezések nem nagyon voltak összehangolva, így a villamospályát építő munkagépek néhány helyen letiporták a már kiépített padkát.

Jobboldalt egy tiszteletbeli Párizs-Dakar Rallye versenyzőt látunk, amint az úttest helyén próbál előrébb jutni, percekre porködbe burkolva a környéket. Egy sarokkal később persze rájött, hogy így nem fog tudni eljutni céljához, fordulhatott vissza...

Az egykori Füzesi Árpád Villamos Főműhely főcsarnoka, melyet már évek óta egy (asszem) üvegipari cég használ.

A még továbbra is kocsiszínként szolgáló csarnokok közül a régebbiek új tetőt kaptak. Néhány éve egyébként még itt pihentek a megőrzésre kijelölt múzeumi járművek, melyek azóta átkerültek Zuglóba.

Itt már jól ki van mélyítve az új pálya helye...

... elzárt szigetté változtatva Kelenföld kocsiszínt.

Az udvaron rögtön két hóseprő is pihent. A hozzánk közelebbi mögött egy építési törmelékkel megrakott lóré (nyitott teherkocsi) is állt.

A sínek innentől kifelé spontán parkolóként üzemeltek...

... vagy csak csendben rozsdásodtak, a forgalom újraindítására várva.

Az új pálya az útvonal korábban felújított szakaszához hasonló megoldással épült...

... melyet RAFS (rugalmas alátámasztású folyamatos sínágyazású) felépítménynek neveznek.

Legalábbis a forgalmi vágányok...

... ilyenre épültek...

... a kocsiszínhez csatlakozó, az út szélén futó, kitérőkkel (leánykori nevén: váltó, csak a vasutasok imádnak mindent másképp nevezni:) zsúfolt kihúzó azonban nem.

Folytatás: villamosforgalom az építési terület közepén és egyéb mókák


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra