Bevezető Tartalom Újdonságok Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Zugló kocsiszín kincsei 2005-ben I.

Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!

Egy villamosremiz sokak számára izgalmas hely. És nem csak az előrehaladott stádiumban levő villamosmániások számára, hanem úgy általában. Rejtélyes, titokzatos világ. Olyan jószágok laknak ott, akikkel minden nap utazunk, tehát elég köznapiak, viszont a telep kapujában levő sorompó mögött ki tudja, miféle izgalmak történnek velük. Ezt a megközelítést persze az ilyen helyeken dolgozók valószínűleg megmosolyogják, de többször láttam már felnőtt ember arcán gyermeki örömöt, amikor először látott remizt belülről, úgyhogy tudom, hogy ez egy igenis létező látens rajongás. Négy éve többek közt ezt kiélni indultam kocsiszínnéző túrára, és azt hiszem, elég jó fotók születtek akkor. Azóta viszont sokminden változott, úgyhogy ideje volt újra felkerekedni, és megnézni, mi zajlik a villamosüzem telepein.

A készült képek bemutatását Zuglóval kezdem. A múltkori látogatás óta egyrészt TW6000-esek vették át az UV-k helyét, másrészt több átcsoportosítás után ide került a megőrzésre kijelölt, felújításra váró régi járművek egy része is.

A séta a "nagycsarnokban" kezdődik.

A hannoveri kocsik előtt-mögött lehet látni, hogy "oda nem illő" járművek (az idézőjel annak szól, hogy szerintem azok csak az igazán odaillők:) is pihennek a vasbeton gerendák alatt.

De menjünk sorjában: a 7141-es hóseprő (azt hiszem) alapjában véve Baross kocsiszínhez tartozik, de hómentes időszakban általában összevonogatják ezeket a járgányokat az éppen szabadon levő helyekre.

Ő viszont már tényleg egy régi villamos (az imént látott 7141-es a hatvanas években újonnan épült egy nem önjáró hóseprő helyett): a 3612-es pályaszámú "Stuka". Szegény elég ramaty állapotban van, akárcsak...

... testvére, a 7650-es tanulókocsi, mely eredetileg a 3633-as volt. Ezek a tuják idestova 30 éve (a 3612-est '74-ben, a 7650-est '78-ban selejtezték) várnak arra, hogy eldőljön, pontosan mi lesz velük. Most már legalább zárt és őrzött területen állnak, de a rosszabb idők nyomai ettől még sajnos nem tűntek el. Tudom, gyerekes, de ha nyernék egy nagyot a lottón, a nyeremény egy részét ezekre a hányatott sorsú villamosokra költeném...

3700+3701, azaz a "Szellem", az UV sorozat Stukából lett kvázi-prototípusa. Ezeket a kocsikat négy éve még Kelenföldön volt alkalmam fotózni.

A 3257-es UV volt az utolsó, melyen megmaradt a fa sárléces padló, az oldalsó kontaktorszekrény, és egyéb korai UV jellegzetességek.

A 3899-es az utolsónak gyártott UV. A legelső, a 3200-as még utasokat szálílt valahol Dél-Budán.

Néhány, a legutóbbi selejtezési hullámból megmaradt...

... "sima" UV is megtalálható a csarnok szélén...

... illetve a 6000-es UV pótkocsi, melynek megtartását a VTTE elnöksége vetette fel.

Nem vagyok kimondottan a kerek számok rabja, de azért örülök neki!

A 3201-est (tehát a sorban második UV-t) is selejtezték, de nem bontották el, pontos sorsa később fog eldőlni.

Jónéhány már több közbenső állomást (Fogaskerekű telep, Újpest, Ferencváros kocsiszín, Kelenföld) megjárt öreg is pihen itt. Az előtérben levő, némileg megkopasztott lóré (lowry) mögött például a 1055-öst láthatjuk, kedvenc "ezres" sorozatom egyik megmaradt példányát. A hírek szerint ő Szegedre fog kerülni a közeli jövőben.

A 3430-as MUV (korszerűsített UV) is az utolsó percben lett megmentve, civilek és hivatásosok összefogásának köszönhetően.

Látkép az "elfekvő" vágányról. A 7140-es hóseprő mögött rejtőzik az 1522-es F1A motor-, és az 5005-ös és 5965-ös pótkocsi is.

Induljunk el kifelé a csarnokból - "fény az alagút végén" effekt jelleggel.

Kilátás az udvarra.

Az udvaron egy fordulóvágány (hurok) kerüli meg a kocsiszínhez tartozó irodaépületet.

Folytatás: UV műhely, UV szimulátor és egyéb nyalánkságok


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra
   
Villamosok.Hu